Kompass på cykeln?

robbanf

Ny medlem
Kompass på cykeln?
Det skulle kunna vara en bra grej tycker jag, om man är ute och cyklar på nya ställen och inte har riktigt koll på var man är hela tiden. Finns det nån cykelanpassad kompass att köpa?

Kompass på cykeln?
Det finns några här på forumet som kör med GPS på styret. Bruse är prominent på den fronten, med digitala kartor och hela klabbet!

/Johan

Kompass på cykeln?
När jag är ute och stigrekognicerar har jag numer kompass, hade väldigt stor nytta av den för inte så länge sen då jag kunde trycka mig rakt genom skogen i rätt riktning tills jag hamnade på den eftersökta stigen.

Kompassen sitter fast runt handleden och tummen så man kan enkelt kolla riktningen utan att stanna, här är en bild från min tur: http://thetnt.no-ip.org/2005/01-03/050212 Cyklar över Hillklinten/050212 1459 IMG_9008 Kompass.jpg

Här är vägen jag tog: http://thetnt.no-ip.org/2005/01-03/...nten/050212 1459 IMG_9007 Där jag cyklade.jpg

Det var en sån där igenmulen dag när man inte vet åt vilket håll som är vilket.

Finns att köpa hos http://www.letro.se/ fast jag kan inte hitta den just nu. Klart bättre än den tidigare (som avled i Kinnekulle, bara för att jag råkade fara baklänges genom ett trappräcke men kompassen först). Det var en sån där liten man sätter på klockarmabet. Hade den på en rem på kamelbaken, näst intill helt värdelös.

Har kompassen med mig för det mesta, men det är bara när jag aktivt letar nya stigar den sitter på handen, inte för att den sitter ivägen det minsta men det är lite pyssel att få dit den.

Kompass på cykeln?
221363491901S.JPG

http://www.letro.se/aspshop/textfil/shopartinfo_mer.ASP?ProdId=17091

Kompass på cykeln?
Argh! Kompasser är verkligen svindyrt. Jag har ett par kompasser hemma som jag nog kan modifiera istället.
GPS är intressant förstås, men lite dyrt det också, och det känns som ett lite för seriöst projekt just nu.

Kompass på cykeln?
Har en kompass liggandes i Camelbaken, köpte den på Clas Ohlson för ett par år sedan. En liten Silva:

Har använt den 0(!) gånger i verkligheten. Men visst, den kan ju vara bra _om_ man skulle köra vilse någonstans där det inte längre finns stigar som leder någonvart... ;-)

/Leo

Kompass på cykeln?
Har också en liten Silva i kamelbaken. En liten reklamvariant med kompasshus, utan pilar och grejer. Storlek som täcklocket på styrstammen ungefär.
com_comp9.jpg

Senast redigerad av en moderator:
Kompass på cykeln?
Först funderade jag på att köpa nån liten kompass och montera på täcklocket på styrstammen, men eftersom cykeln inte är gjord av plast så kanske det inte är så smart. :)

Var norr och söder ligger brukar man ju kunna ta på ren känsla även om det är mulet ute, men den förmågan är knappast att lita på om man är vilse. Även om det finns stigar så kan det vara ganska bra att veta vilket håll man bör cykla åt om man är väldigt trött och vill hem.

Jag har en kompass av Leos typ, jag får ta med den. Tänkte bara att det vore trevligt att ha en framme hela tiden när man cyklar.

Kompass på cykeln?
Jag har funderat på att montera min på locket men tänkte vänta tills jag visste hur ofta jag plockade fram kompassen. Hittills tror jag aldrig det har hänt. Men, men, bra å ha så den får fortsätta åka ryggsäck.

Kompass på cykeln?
Jag har en ringklocka med kompass, köpt på Roseversand för cirkus 35 spänn, fast jag har inte monterat den än.

Kompass på cykeln?
Jag skruvade fast en sådan här: http://www.silva.se/outdoor/products/comp_car10.htm på ett lampfäste för styrmontering, första gången jag provade den så monterade jag den på en gammal Hermes järnhäst, funkade kanon i tre mil sedan när jag vände jag hemåt så såg jag att den fortfarande visade åt söder, tyckte jag att det var konstigt och när jag tog loss den från styret så visade den rätt, så den är nog lite känslig mot järn, provade även på MTB'n, tänkte att det skulle funka bra med tanke på att allt är i alu, men där visade den tvärtom mot norr hela tiden, han kanske kände av styrlagret och bultarn i stammen vad vet jag, nu sitter han i jack gylfen, väldigt smidig med inbyggd termometer, kostade ca. 70:- i min lokale frilufsaffär.

Kompass på cykeln?
Ja jösses det där med störning av kompasser är en klassikeer, nästan all metall är mer eller mindre katastrof ihop med kompasser så att montera på själva hojen blir nog tufft även om det är en alu hoj.

Det räcker med en skruv eller liknande så kan det bli totalt fel, råkade ut för i båten att det blev så konstigt och kursen jag la ledde rakt upp på land så jag kollade så klart igen (långsam båt + lång framförhållning = ingen fara) och det var inte bra så jag tog fram reservkompassen och jämförde skillnad 36gr !! En kontroll runt kompassen avslöjade en glasburk med pulverkaffe i burken stod en metall sked det räckte!! Så se upp hur ni monterar.

Skulle nog själv föredra en sån liten som Leo visade eller en sån som man sätter på armen som orienterarna har, men skulle vara ytterst noga vid ett fast montage.

Bosse

Kompass på cykeln?
Det har kommit till min kännedom att en bra kompass måste gå att justera deklination, annars går det inte att hitta rätt. Hur viktigt är det, hur mycket fel hamnar jag med min gamla vanliga som inte går att justera.

Kompass på cykeln?
Det har kommit till min kännedom att en bra kompass måste gå att justera deklination, annars går det inte att hitta rätt. Hur viktigt är det, hur mycket fel hamnar jag med min gamla vanliga som inte går att justera.
Mellan 2 och 15 grader beroende på vart du är i sverige, men så länge du inte är ute och seglar långa sträckor på öppet hav så tror jag att problemet är litet.

Kompass på cykeln?
Rattar man in riktningen till hörby på en vanlig kompass och riktar in en antenn så får man i alla fall in SVT så jag tror nog man hittar Hörby om man går i den riktningen

Tillbaka
Topp