Kompis- och egolappar för den ultimata latmasken?

Rico

Medlem
Winter is coming.

Jag har läst igenom mycket av gamla trådar och allmänna tips om kompis- och egolappar. Det finns otroligt många smarta lösningar, men tyvärr för meckiga att hålla på med. Jag testade med att klippa till en gammal PET-flaska och silvertejp i vintras men skiten flög av efter två meter.

Så - vilket är det enklaste och smidigaste sättet att ordna fungerande kompis- och egolappar på CX-cykeln? Finns det färdiga kit att trä på stänkskärmarna? Ser att folk popnitar och syr och grejar hit och dit men sånt kan inte jag.

Förutsättningar: jag har tummen mitt i handen, har inga som helst verktyg hemma (annat än insexnycklar och IKEAs orangea start-kit) och har varken tid eller intresse att mecka.

En lbs av rätt sort borde kunna popnita dit något. Eller någon kreativ happyit mot ett par öl? För den som har grejerna är det rätt snabbt gjort.

Eller så köper man bara SKS Longboards och får en supergrym egolapp och en hyfsad kompislapp direkt. Men jag har inga kompisar när jag pendlar så det funkar.

Jag klipper till flaskor, gärna över knäcken till nacken för att få det lite stadigare.
Borrar 1/2 lagom litet hål i både lappen och änden på stänkskärmen och drar ett buntband genom dem.
Lätt och rostfritt.

Johan A skrev:
-------------------------------------------------------
> Eller så köper man bara SKS Longboards och får
> en supergrym egolapp och en hyfsad kompislapp
> direkt. Men jag har inga kompisar när jag pendlar
> så det funkar.

Plus ett, som det heter.

Hos Biltema kostar två st 30SEK
2000017415

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Tillbehor/Skarmar/Stankskydd-2000017415/

Tillsammans med (1/2) xtra skärm gör det stor skillnad
Xtral%C3%A5ng_framsk%C3%A4rm.JPG

/Håkan

Har du tummen HELT mitt i handen så rek jag att du ber ngn kompis fixa md stänkorna och lapparna.

Alright - många bra idéer! Lutar starkast åt att köpa mig ur poblemet och be LBS fixa. Pallar som sagt inte att borra o ha mig plus att jag saknar verktygen.

Flaska o silvertejp har jag testat men det gick inget vidare. Lär krävas obscena mängder tejp.

desmo skrev:
> Utan verktyg så är väl enda vettiga
> alternativet silvertejp?
>
>

+1

Adam K skrev:
> Jag klipper till flaskor, gärna över knäcken
> till nacken för att få det lite stadigare.
> Borrar 1/2 lagom litet hål i både lappen och
> änden på stänkskärmen och drar ett buntband
> genom dem.
> Lätt och rostfritt.

+1

Funkar också med en bit tunn skärbräda som är klippt i lagom storlek. (Finns på ett visst stort möbelvaruhus).
Kan verkligen rekommendera att investera i en hyfsad skruvdragare. En sån borrar lätt några små hål i plast, och kommer sedan vara en bra grej att ha hemma i framtiden. Annars markerar du vara var du vill ha hålen, och knackar på hos händige grannen.

Om man vill ha hål i SKS Longboards och saknar borr fungerar en vass och spetsig kniv förvånansvärt bra. Cirkelrörelser är din vän.

Vad är det som gäller nu då, skärbräda från ica eller ikea? Varför är buntband bättre än popnit? Håller inte popnit? Eller är sks longbord lika bra som hemkörd egolapp?

Det känns som en klar fördel med material som inte suger åt sig vatten.

Allt får ju samma färg ändå till slut :)

Silvertejp funkar grymt bra. Jag "bygger" ihop en lämpligt formad lapp på ett plant underlag, genom att lägga flera lager silvertejp på varandra. Sen avslutar jag med ett lager åt motsatt håll, så jag slipper klibbig yta utåt. Därefter använder jag mer silvertejp för att fästa det hela i änden av skärmen. Den är mjuk och följsam och kan inte fastna på kanter (som hårdare förlängningar kan göra), tillräckligt tung för att hänga ner även med mycket fartvind och vattensprut, lätt att göra i önskad form, och hyfsat billig. En rulle silvertejp räcker till flera omgångar ego/kompislappar och kostar ca 60 spänn på Biltema.

desmo har gjort ungefär som jag har gjort, men min är bredare och längre. Det mesta av sprutet bakom ett däck lämnar däcket bara några centimeter efter att det släppt från marken, vilket ger en vinkel bakåt som är låg. Om inte lappen skymmer i princip hela däcket sett från cykeln bakom, kommer den inte heller att ta bort särskilt mycket stänk och sprut. Nej, gör så att lappen når ner till bara 3-4 cm över marken. Och gör den bred nog för att skydda även när man ligger lite i sidled bakom och det blåser kantvind.

Johan Falk skrev:
> Det var rejäla och eleganta lappar! Och sjysst
> framstänka som går fram rejält för att dämpa
> framsprutet, är det delar av två stycken du har
> skarvat ihop?

Japp, de är från Biltema de också. Har nitat ihop en fram och bakskärm både fram och bak så att säga.
Fram på cykeln använder jag fästet för bakskärmen som reflexhållare och bak använder jag fästet för framskärmen som reflexhållare.
Trippla stag både fram och bra gör det hela stadigt även om det nedersta bak och det främre fram är på håret att dom räcker till längdmässigt.

Edit:
I bakkant på framskärmen har jag borrat ur stagfästena och flyttat dom från insidan till utsidan för att slippa vattendropp därifrån. Lite meckigt eftersom det är rostfria nitar men med lite försiktighet och kylning så fick jag bort dom utan att smälta plasten i skärmarna allt för mycket.

Senast ändrad:
eketjall skrev:
> 1mm gummiduk från Biltema (50kr), några hål och
> några skruvar och muttrar.
>
>
Blir inte 1mm gummiduk för ostyvt så att de viks av fartvinden?
Smart idé med reflexfästena! Klart okul att behöva trängas på stolpe och styre tillsammans med allt annat som ska vara där.
Varför är framstänkan förlängd framåt? Det stänket är väl inget problem?

jonja skrev:
> Varför är framstänkan förlängd framåt? Det
> stänket är väl inget problem?

Jo. Det mesta av det som hamnar i ansiktet när man cyklar i blöta, kommer från vatten som släpper från övre sidan av däcket, kastas uppåt, och av den skenbara fartvinden blåses bakåt. En längre skärm där förhindrar det. :)

jonja skrev:
> eketjall skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 1mm gummiduk från Biltema (50kr), några hål
> och
> > några skruvar och muttrar.
> >
> >
> Blir inte 1mm gummiduk för ostyvt så att de viks
> av fartvinden?
> Smart idé med reflexfästena! Klart okul att
> behöva trängas på stolpe och styre tillsammans
> med allt annat som ska vara där.
> Varför är framstänkan förlängd framåt? Det
> stänket är väl inget problem?

Tycker 1mm gummiduk är rätt optimalt faktiskt. Böjer sig om man kör ned för en kant, men står absolut inte rakt bakåt i fartvinden.
Kompislappen kanske böjer bakåt något mer än egolappen av den anledningen att den är är längre och smalare.
Jag har fäst lapparna med en centrerad skruv och ovanför det en skruv i varsin ytterkant av skärmen -(totalt 3st per lapp alltså).
Det ger en något böjd form som hjälper till att stadga upp.

geologen skrev:
> jonja skrev:
> -----
> > Varför är framstänkan förlängd framåt?
> Det
> > stänket är väl inget problem?
>
> Jo. Det mesta av det som hamnar i ansiktet när
> man cyklar i blöta, kommer från vatten som
> släpper från övre sidan av däcket, kastas
> uppåt, och av den skenbara fartvinden blåses
> bakåt. En längre skärm där förhindrar det. :)

+1

Att min går aningens extremt långt fram är för att minimera stänk som kanske inte når ansiktet men styret/styrröret. Varför få en skitig cykel i onödan liksom.

Mina lappar, gjord av en tunn skärbräda.

Bilagor

• IMAG3215[1].jpg
    IMAG3215[1].jpg
    205.4 KB · Besök: 225
  • IMAG3214[1].jpg
    IMAG3214[1].jpg
    189 KB · Besök: 294
Senast ändrad:
Varför finns det inga nyckelfärdiga system för de som vill ha full protection? Inte ens Sks longboard är väl så heltäckande som man skulle önska?

Totteman skrev:
> Mina lappar, gjord av en tunn skärbräda.

Varför längre lapp bak än fram? Är inte dina egna fötter viktigast? ;)

Längden på min framlapp har justerats dynamiskt efter var den tar i marken. Perfect fit alltså.

Bak har jag den egentligen mest för reflexen.

Bilagor

• V__F9A3.jpeg
    V__F9A3.jpeg
    111.2 KB · Besök: 256
Rattnalle skrev:
> Totteman skrev:
> -----
> > Mina lappar, gjord av en tunn skärbräda.
>
> Varför längre lapp bak än fram? Är inte dina
> egna fötter viktigast? ;)
>
>
> Längden på min framlapp har justerats dynamiskt
> efter var den tar i marken. Perfect fit alltså.
>
> Bak har jag den egentligen mest för reflexen.

Antar att jag är amatör. Justerar och ändrar vid behov. Om det behövs längre lapp fram får det bli så.

eketjall skrev:
> 1mm gummiduk från Biltema (50kr), några hål och
> några skruvar och muttrar.
>
>

Snyggt!

Mina gjorda av ikeaskärbräda. Fram fodrad med mjuk dörrmatta för att minska stänket åt sidorna. Det fungerar ypperligt.

Bilagor

• DSC_0138_1.jpg
    DSC_0138_1.jpg
    86.8 KB · Besök: 421
Har fram tills nu kört med geologen-varianten med remsor av (svart) vävtejp ihopbakade till lagom storlek. Plus lite intejpad ståltråd i nederkant för att kunna böja till formen lite. Det har funkat helt okej, men om jag ska vara petig har tejp-paketen blivit lite osexigt söndriga och med tiden gått upp i fogarna med hjälp av sand och salt.

Nu har jag gjort nya lappar som verkar lovande av en gammal plastmapp från Classe. Känns som de har alldeles lagom hårdhet. PET-flaska låter spontant lite för sprött, gummiduk kanske aningens mjukt, och tunn skärbräda lite onödigt tjockt och tungt. Ska väl montera endera dagen.

Va, menar du att en vintercykel ska vara snygg? Det är väl nästan lag på att vintercyklar ska vara apfula bastarder till tvåhjulingar? :D

jonja skrev:
> Varför är buntband bättre än
> popnit? Håller inte popnit?

Det är säkert lika bra eller bättre med popnit. Jag tipsade om buntband bara för att ts skrev något om brist på verktyg och tummen mitt i handen. Jag tänkte att buntband skulle vara enklare, men det är nog bara för att jag själv har tummen mitt i handen.

Muntis skrev:
> Mina gjorda av ikeaskärbräda. Fram fodrad med
> mjuk dörrmatta för att minska stänket åt
> sidorna. Det fungerar ypperligt.

Det där ser ju riktigt elegant ut! Ja tom färgmatchande!

torch skrev:
>
> Nu har jag gjort nya lappar som verkar lovande av
> en gammal plastmapp från Classe.

Stadga upp med lite längre buntband (finns hos Classe) och du har min variant.

En rulle svart silvertejp (oxymoron) samt IKEA golvmatta för 9kr funkade utmärkt för mig i ett par säsonger. Krävs en sax bara. Klippte en ny när den blivit sliten.

Gummimatta eller skärbräda låter också bra. PET-flaska har jag haft en gång men den tenderade att vara för styv. Golvmattan fladdrade lite torra dagar men så fort den "behövdes" vart den ju blöt och hängde snällt ned. Men blev tung.

Sedan dess har jag borrat ihop ett bra set av två skärm-kit med små gummiflärpar och det är värt jobbet.

eketjall skrev:
>
> Att min går aningens extremt långt fram är för
> att minimera stänk som kanske inte når ansiktet
> men styret/styrröret. Varför få en skitig cykel
> i onödan liksom.

Men att din skärm går 40 grader extra framåt gör väl inte att allt vatten 'tagit slut' på den sträckan? Borde fortfarande finnas vatten kvar på däcket som kan stänka på styrröret? Hur bred är biltema-skärmen?

Hej, hoppas detta är rätt tråd/plats på forumet, lägger aldrig upp saker själv hehe.

Gjorde en kompislapp/mudflap/synasbrasak till min vardagscykel nyligen. Har haft liknande på andra cyklar också. Tänkte den kunde vara kul för en del här, nu är det ju så mörkt ute att det finns lamptråd uppe för i år också...

Fixade en 1mm tjock spillbit aluminiumplåt från en lokal plåtslagare. Köpte såndära reflextejp som sitter på lastbilstrailrar. Testade hur det skulle sitta med en gammal pizzakartong. Monterade fast den med samma bult som stagen för stänkskärmen sitter på.

Lite bilder:

IMG_20200728_203239.jpgIMG_20200728_221237.jpgIMG_20200728_222554.jpgIMG_20200728_223933.jpgIMG_20200730_165107.jpg

Tillbaka
Topp