Komponenters nivå för att pendla

Hej!

Jag köpte en väldig billig cykel (en MTB) GT Timberline 2.0 http://www.wiggle.se/gt-timberline-2-29er-2014/) Den enda som är ok i cykeln är ramen och fortfarande inte den bästa självklar, men jag undrade om komponenterna skulle passa bra för att pendla till jobbet (Stockholm-Solna; Solna-Stockholm) hela årets runt?

jag hade en hybrid Trek (FX 7.2) med Deore komponenter, tänkte att ta alla komponenter ut från cukeln och spara dem för att servera GTn om nåt går sönder, men jag vilje veta vad har ni för erfarenhet med så låga nivå komponenter.

Tack!

CheerS!

Hur långt är det du pendlar? (För oss som inte bor i Solna)

Så länge du håller grejerna rena, servar dem och stoppar ev glapp och sånt i tid ser jag inga problem med komponenterna.

Gissar att svagheter kan sitta i sånt som vevlager, vevparti och nav t.ex som brukar vara där man sparar in.

Tror nog inte om delarna från Treken påssar rakt av.
Men annars duger nog Acera ok till pendling. Sen är ju dom delarna billiga
att köpa nya om nu något går sönder.
Är Treken helt slut och skall kastas, kan framgaffeln vara nåt att spara om det får plats ett 29" mtb hjul. (Om dimensionerna stämmer på gaffelrör osv).
Gaffeln på den nya hojen är nog inte världsklass, tung o mjuk är jag rädd.

Det vet jag, gaffeln puuuaaaggg men den känns bra på asfalten :D.

Även om min trek, den kom med Alivio komponenterna, jag köpte och bytte alla Alivio komponenterna med Deore (MTB, för att Alivio vär inte riktig till en MTB men till en hybrid: Chain rings var större, olika tip av kedja.....). Så jag tror att jag kan använda de som sitter i cykeln, vi ska se.

JAg brukar att cykla 2 mil per dan, och cykeln ska stå i garage under natten men inte under dagen (Man parkera cykeln ute på jobbet!), det betyder väldig mycket snö och fuktighet , men den här gången lärde jag mig att ta hand om cykel, för att jag gjorde inte riktig men min lilla trek och hade massor med problem och slöseri att pengar :(

En grej till i websiddan står att cykeln har Acera, nej, den är Altus, så längre funkar bra, smidig att växla, men ni vet hur är den med nya grej, den spela ingen roll om den är bra eller dålig kvalitet de först två eller kanske 6 månader funkar bra :D

Tack för dina svar!!!

Cheers!

Tror nog att billigare hojars livslängd och pålitlighet till stor del beror på hur pass mycket de får stå ut med även då det gäller väder och vind. Förvaras den inomhus och skonas från långvarig saltpåverkan, lan den säkert hålla ganska länge.

Alltså skall du ha cykeln hos dig både i sängen på natten och då du duschar. Var bara försiktig med alltför mycket vatten även i duschen och glöm inte lotion efteråt.

Solna-Sthlm är ju inte så långt, lite beroende på var i Solna och var i Sthlm så lär det ju itne vara över en mil - eller?

Acera har funkat bra på sambons cykel i snart 18 år, dock bara barmarkspendling, så det är nog ingen större fara att gruppen är för "dålig" för att funka för pendling ett par år.

Se bara till att rengöra och smörja emellanåt så lär det hålla.

Jag tycker treken ser roligare ut att pendla på än GT:n. Är den helt slut? Vad är slut isf?
Men det finns folk som pendlar på en monark damcykel från 60-talet, allt duger egentligen, det är mest en fråga om hur bortskämd man vill vara.

... tyckte att det stod "Kompetensnivå för att pendla". Verkade som ett intressant och lagom arbetsavledande ämne, men eftersom jag nu ändå är här: allt från det enkla till det dyra funkar, bara med olika serviceintervall. Skulle rekommendera Ultegra men Shimano 105 (motsv från SRAM) funkar säkert också bra.

Trekens ramen är skadat i flera stället (tror att den finns en lite lite håll i), och behövs att byta hjul och båda däck, och sladdar till bromsar och växlar....så på slutet var för mycket service, tid och kanske pengar (jag gör service själv men ibland funkar inte, den betyder att jag är en lite klumpig!!!).

Så jag såg den där GT och tänkte, uuuuh en GT som jag alltid vilje köra (öven om den är den längsta i GT hierarkin). Sen blev jag en lite rädd (efter jag beställde) att kunde inte köra så lång tid (5 år men Treken, varje dag), men med en lite service och "love" hoppas jag att den ska hålla!!!!

Cheers!

Changomazo skrev:
-------------------------------------------------------
> (jag gör
> service själv men ibland funkar inte, den betyder
> att jag är en lite klumpig!!!).

Nej. Det betyder att du håller på att lära dig. Fortsätt så kommer det gå enklare snabbare o ge bättre resultat med tiden.

Köp en tub kullagerfett och smeta på alla komponenter och lager, ta någon tjock olja och smörj vajrarna. Om det kan rosta eller komma in smuts så är det bäst att kladda på. Värsta med sådana här billiga hojjar är att gummitätningarna till hjul, vevlager och styrlager inte brukar vara dom bästa.

+1 på de som redan sagt att lager och sånt är ett större problem än växelkomponenter.

Jag märkte igår när jag gjorde lite växeljustering på min 2000kr-hoj att baknavet håller på att rasa. Jag använder cykeln för pendling på vinterhalvåret samt i dåligt väder resten av året. Köpte cykeln sommaren 2013 och har väl kanske 5-600 mil på den (osäker). Förutom baknavet så har jag slitit ut ett vevlager också. Växelkomponenterna fungerar däremot som de ska.

Hej!

Tack alla för eras "input" bra att veta att jag är inte ensam. Jag tror att komponenterna (pratar vara om Shimano, inget erfarenhet med SRMAM ellar nåt annat tyvärr) under Alivio är värdelöss för att använda "off-asfalt" därför köpte jag GT:n för att pendla, men igår började jag att märka att kedjan hoppades om jag trampade hård efter växla (i min MTB med XT kan trampa en lite hårdare, inte i mitten att backen men innan den kommer och man kör fort, kan man trampa en lite hård och växla samtidig), så jag blev rädd!!!!!!! Och tänkte, "vad f#& en vecka och kedjan börjar att funkar inte riktig bra", nu tänker jag att den handlar bara att "trycka på knappen i huvudet" och tänka att vara en lite försiktigare med Altus och Tx komponenter :P

Om någon fråga Trek känns bättre en GT:n :D

Cheers!

Tillbaka
Topp