Komponentval till hjulbygge

Johan

Medlem
Nu håller jag på att hitta på vinterns projekt, dischjul och skivbromsar vore jättekul. Förra vintern byggde jag ett par hjul på deorenav och zac19fälgar, de blev bra och håller sig raka och fina. Men nu när jag vet att jag kan bygga så vore det kanske dags att välja lite finare komponenter. Vad sägs om XT-nav, de "gammla" med fästen för "vanliga" skivor. Eller ska man gå på något annat? Jag har letat lite på butiksrecensionerna men min begränsade kunskap gör att jag inte vet vilka nav som är ok och inte hittar jag många alternativ till Shimano heller. Så snälla hjälp mig.

Till fälgarna hade jag tänkt mig Mavic XM321 disc eller XC717 disc.

/Johan

De XT-naven med 6-bultsfäste parat med XM321 ger ett tåligt och prisvärt hjul. Svårt att få det bättre till lägre pris.

Det kan kanske vara en bra deal att köpa begagnat, men jag tycker att det är kul att pyssla lite under vintern.

/Johan

Vad vill du ha för dem, jag hittade inte på köp och sälj.

UGH ! Gillade du Zac 19 fälgarna ! Jag skall precis uppgreder från dessa till XC 717 och xt-nav!Tycker dom känns tunga och instabila. Har du vikten på dina hjul?

//Skogling

Gillar och gillar, om man lovar att inte titta på fälgen så kan jag nog inte känna skillnad på zac19 eller mina mavic 618 fälgar, men så är det nog med de flesta sakerna som jag kör på.

/Johan

Senast redigerad av en moderator:
XT Disc 756 naven har jag ett och annat att säga om... ;-) Framnavet håller fint, men baknavet är inte riktigt lika tätt vilket kan leda till att frihjulsmekanismen så småningom ger upp. Se mektipset jag skrev för ett tag sedan.

OBS detta gäller om man kör igenom lerpölarna och inte runt dom, samt tvättar rent cykeln när den är lerig. XT naven är starka och billiga, men där slutar fördelarna. Vill du ha ett par hjul med nav som håller längre än fälgarna så köp något annat, t.ex. Hope XC Disc. Alternativt kör man med XT Disc naven ändå, då de är såpass billiga(360kr för baknavet på CRC) och byter body+lager i snitt en gång per år när de tagit slut.

Mavic XM321(förr F219Disc) är en mycket bra och stark fälg för hårdare XC/lättare freeride. Jag har byggt två par hjul med den fälgen och de håller för nästan vadsomhelst. Även 717Disc är rätt stark, men kommer du att köra riktigt hårt och kanske hoppa lite så välj XM321.

/Leo

Tillbaka
Topp