komradio!!

j-type

Medlem
komradio!!
Tänkte höra om nån vet nån vettig komradio som inte är allt för dyr och har headset som man kan starta genom tryckknapp på haedsetet.Ok inte den här leksaks varianten som bara räcker typ 3 km

Lonewolf

Ny medlem
komradio!!
Kolla med någon jakt/vapen affär som säljer "jaktradio" gärna på 31 mhz bandet (eller är det 32 osäker) små smidiga och vädertåliga ofta med headset och bra räckvidd.

Vilket märke som är bäst törs jag inte säga men det är nog ingen större skillnad.

Bosse

Mr Handley

Ny medlem
komradio!!
j-type skrev:
-------------------------------------------------------
> Tänkte höra om nån vet nån vettig komradio som
> inte är allt för dyr och har headset som man kan
> starta genom tryckknapp på haedsetet.Ok inte den
> här leksaks varianten som bara räcker typ 3 km

Knepigt. Inte för dyr, vad menar du med det... Vad är din budget?

Tryckknapp och vox på headset har de flesta, från leksaks till proffsmodeller.

En nyfiken fråga, varför vill du inte ha de "mindre" apparaterna?

JayJ

Medlem
komradio!!
Vad menar du med leksaksvariant?

PMR systemet har en räckvidd på 3-5km med en hyffsad modell på radio (se länk), jag har använt dessa
väldigt aktivt i min tidigare största hobby och de är mycket slitstarka och funktionssäkra + att det finns diverse tillbehör att köpa typ headset med PTT knapp, VOX är inte till att rekomendera om du ska ha det till något med kringljud för det blir väldigt störande.

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=33381&path=

Mr Handley

Ny medlem
komradio!!
Jag har två bra PMR apparater och två billighetsvarianter. Det är egentligen inte så¨mycket som skiljer, förutom att dom dyrare tål lite med misshandel och att dom har fler finesser. Cobra har en hel del modeller nuför tiden.

Foxis

Aktiv medlem
komradio!!
Trådbump deluxe!
Det är en djungel där ute. Söker primärt modeller som funkar för både cykel och skidåkning. Lång räckvidd, robust och vädertålig, samt externt mik som kan fästas på typ axelrem.
Ett alternativ är BCA BC Link 2.0, men de är ruskans dyra. Fråga är om det finns liknande men lite mer prisvärt?

Tacksam för alla tips - tänker att det bör finnas en del skidåkare / turare här inne också... :)

mzi

Aktiv medlem
komradio!!
Fast jag var tvungen att googla lite själv, och en apparat som tipsas om, som verkar kosta ungefär hälften av den där BCA-prylen är Motorola t82 Extreme. Det kanske kan vara något att utgå ifrån och se vad som rekommenderas som alternativ?

Vernersson

Aktiv medlem
komradio!!
Hur det funkar för skidåkning (den typen av terräng) vet jag inte men när det gäller kajak så väljer många dessa 2 varianter:
Motorola Talkabout T92 H2O
Cobra AM1035 FLT

Bengt-re

Aktiv medlem
komradio!!
Fast jag var tvungen att googla lite själv, och en apparat som tipsas om, som verkar kosta ungefär hälften av den där BCA-prylen är Motorola t82 Extreme. Det kanske kan vara något att utgå ifrån och se vad som rekommenderas som alternativ?

T82 är en bra och beprövad radio. Limmared har den och lite olika pack dessutom.

Foxis

Aktiv medlem
komradio!!
Precis motorolas T82 Extreme med remote-mik hittade jag också till slut. Det enda jag är tveksam kring är räckvidden med 0.5W-enheter. Jaktradio har ju väsentligt högre effekt (och är också licensfri om man använder den rätt), men saknar ofta externa PTT-handsets (de har öronsnäckor eller koppking till hörselskydd istället av förklarliga skäl).

0.5-watts-begränsningen gäller även BCAn jag var sugen på tidigare, och då är nog Motorola vettigare. Inget inbyggt batteri exempelvis.

Är det någon som har erfarenhet av 0.5w i lite blandad terräng? I praktiken tror jag det räcker om de når upp till 2km (med någorlunda fri sikt) då allt över det ofta kan lösas med mobil då det knappast kräver snabb komm.

Edit: Ska tilläggas att det är svårt att hitta bra tester på Youtube. Räckviddstesterna är ofta ruskigt otydliga kring förhållanden, eller så är det helt fri sikt vilket i mitt fall sällan kommer hända annat än uppe på fjället.

Latmask

Medlem
komradio!!
De bluetoothbaserade intercom jag har när jag kör mc räcker typiskt 1,5 - 2 km i öppen terräng vilket räcker fint för just den användningen.

För cykel och skidor tänker jag spontant på produkter från t ex Sena, titta under deras Cycling och Outdoor kategorier.

Bengt-re

Aktiv medlem
komradio!!
Precis motorolas T82 Extreme med remote-mik hittade jag också till slut. Det enda jag är tveksam kring är räckvidden med 0.5W-enheter. Jaktradio har ju väsentligt högre effekt (och är också licensfri om man använder den rätt), men saknar ofta externa PTT-handsets (de har öronsnäckor eller koppking till hörselskydd istället av förklarliga skäl).

0.5-watts-begränsningen gäller även BCAn jag var sugen på tidigare, och då är nog Motorola vettigare. Inget inbyggt batteri exempelvis.

Är det någon som har erfarenhet av 0.5w i lite blandad terräng? I praktiken tror jag det räcker om de når upp till 2km (med någorlunda fri sikt) då allt över det ofta kan lösas med mobil då det knappast kräver snabb komm.

Edit: Ska tilläggas att det är svårt att hitta bra tester på Youtube. Räckviddstesterna är ofta ruskigt otydliga kring förhållanden, eller så är det helt fri sikt vilket i mitt fall sällan kommer hända annat än uppe på fjället.
Radioräckvidd är extremt beroende på omgiving. I en industri kommer du pålitligt 500 meter, i skogen kanske 2 km och mellan två höga områden med fri sikt i fjällen 10 km. Samma radio, samma antenn samma effekt.

Egenskaperna på olika PMR är nästan identiska när det gäller sändaren. De bättre apparaterna kan ha lite känsligare mottagare.

69 MHz radio kan vara ett alternativ. De är tillåtna för högre effekt och våglängden ger smidigare antenn än "jaktradio". Dessutom fler allmänna kanaler.

Klaus81

Ny medlem
komradio!!
Sålänge du inte vistas i områden som saknar mobiltäckning så finns gratisappar som Zello som fungerar som en radio med push to talk, man kan skapa radiogrupper osv. och göra sitt trådheadset till PTT knapp

kallabaz

Ny medlem
komradio!!
Kika på baofeng.
En schysst radio för nästan inga pengar.
Där kan du få in både 155 mhz och pmr.
Kan trycka ut upp till 4W.
Tyvärr är den olaglig att köra pmr med då den kan endast går att ställa ner till 1W som lägst.

155 mhz borde dock fungera bättre i terräng.

Bengt-re

Aktiv medlem
komradio!!
Kika på baofeng.
En schysst radio för nästan inga pengar.
Där kan du få in både 155 mhz och pmr.
Kan trycka ut upp till 4W.
Tyvärr är den olaglig att köra pmr med då den kan endast går att ställa ner till 1W som lägst.

155 mhz borde dock fungera bättre i terräng.
Varför rekomendera 155 MHz bandet med en (1) allmänn frekvens och en radio som är olaglig att använda på 446 MHz på grund av för hög effekt?

69 MHz bandet är (beroende på område och kanal) godkänt för upp till 25 W och ganska tyst band.

kallabaz

Ny medlem
komradio!!
Varför rekomendera 155 MHz bandet med en (1) allmänn frekvens och en radio som är olaglig att använda på 446 MHz på grund av för hög effekt?

69 MHz bandet är (beroende på område och kanal) godkänt för upp till 25 W och ganska tyst band.
Se länk:

Du har 6 kanaler på 155 mhz och ett gäng kanaler på 444 mhz där du får använda högre effekt än på 446.

Srbr kanaler https://fbradio.se/srbr-444mhz-komradio/

Topp