Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
T82 är en bra och beprövad radio. Limmared har den och lite olika pack dessutom.Fast jag var tvungen att googla lite själv, och en apparat som tipsas om, som verkar kosta ungefär hälften av den där BCA-prylen är Motorola t82 Extreme. Det kanske kan vara något att utgå ifrån och se vad som rekommenderas som alternativ?
Buy Motorola Solutions TLKR T82 Extreme 188069 PMR handheld transceiver 2-piece set | Conrad Electronic
Top Motorola Solutions Selection | Order easily now: Motorola Solutions TLKR T82 Extreme 188069 PMR handheld transceiver 2-piece set | Fast delivery | Reasonable priceswww.conrad.com
Radioräckvidd är extremt beroende på omgiving. I en industri kommer du pålitligt 500 meter, i skogen kanske 2 km och mellan två höga områden med fri sikt i fjällen 10 km. Samma radio, samma antenn samma effekt.Precis motorolas T82 Extreme med remote-mik hittade jag också till slut. Det enda jag är tveksam kring är räckvidden med 0.5W-enheter. Jaktradio har ju väsentligt högre effekt (och är också licensfri om man använder den rätt), men saknar ofta externa PTT-handsets (de har öronsnäckor eller koppking till hörselskydd istället av förklarliga skäl).
0.5-watts-begränsningen gäller även BCAn jag var sugen på tidigare, och då är nog Motorola vettigare. Inget inbyggt batteri exempelvis.
Är det någon som har erfarenhet av 0.5w i lite blandad terräng? I praktiken tror jag det räcker om de når upp till 2km (med någorlunda fri sikt) då allt över det ofta kan lösas med mobil då det knappast kräver snabb komm.
Edit: Ska tilläggas att det är svårt att hitta bra tester på Youtube. Räckviddstesterna är ofta ruskigt otydliga kring förhållanden, eller så är det helt fri sikt vilket i mitt fall sällan kommer hända annat än uppe på fjället.
Varför rekomendera 155 MHz bandet med en (1) allmänn frekvens och en radio som är olaglig att använda på 446 MHz på grund av för hög effekt?Kika på baofeng.
En schysst radio för nästan inga pengar.
Där kan du få in både 155 mhz och pmr.
Kan trycka ut upp till 4W.
Tyvärr är den olaglig att köra pmr med då den kan endast går att ställa ner till 1W som lägst.
155 mhz borde dock fungera bättre i terräng.
Se länk:Varför rekomendera 155 MHz bandet med en (1) allmänn frekvens och en radio som är olaglig att använda på 446 MHz på grund av för hög effekt?
69 MHz bandet är (beroende på område och kanal) godkänt för upp till 25 W och ganska tyst band.