Kona process 134 eller 134dl

Hej Hej,
Funderar på att klappa till på en process 134 men kan inte bestämma mig för om det är värt att lägga till så pass mycket för 134dl.

Någon som kan ge mig lite tips på vad som skiljer dem åt.

Jag är en glad amatör som gillar att kötta i skogarna kring Göteborg främst.

Med risk för att låta dryg... ;)

Har du sett att det finns en "compare" funktion på Konas hemsida?

image.jpg

http://www.konaworld.com/compare_mtb.cfm?compcol1=process_134

Basmodellen har ffa en enklare gaffel och dämpare.

Sen skiljer fler grejer såsom växelgrupp, nav mm. som är lite bättre på DL. SE får en 11-delad växelgrupp

Kollade lite snabbt på Mtbstore för priser och spec. Skillnaden där är 9500 kr mellan 134 och 134DL

För dem pengarna får du en bättre gaffel, bakdämpare och SLX istället för Deore på växlar, bromsar och hjul. Skulle säga att det är tveksamt om det är värt det. Växlar och bromsar kommer fungera utmärkt på båda.

Visst gör det skillnad mellan enklare gafflar/dämpare och bättre men bättre i så fall att köpa den enklare Processen och byta till en gaffel du vill ha om du tycker att den inte fungerar bra. Det bytet behöver ju inte kosta i närheten av 9500 kr.

DL:en lär vara lättare men som du beskriver dig själv tror jag inte det gör jättestor skillnad.

Hur är din budget? Närmare 134 eller 134DL?

Jag håller med Schreddan. Jag tror inte att du märker någon jätteskillnad i dämparprestanda, om du inte är väldigt känslig.

Det är så klart alltid trevligare att betala mindre, men om din budget ligger närmare DL'en hade jag nog ändå övervägt den. Bara för att.

Jag har en DL men köpte den på höstrean. Annars hade jag nog köpt en vanlig 134 och kompletterat med en Pike.

Fast är du inte fattig så finns ju 16 års process Dl ute med snygga färger och en pike från start.

Finns Dl med Pike ute redan?
Min budget är väl tveksam, jag känner väl att jag har pengarna om det är lönt men har inte pengar att kasta i sjön. Jag lägger gärna lite extra om det ger mig en cykel som håller längre till exempel.

Tack alla för hjälp. Mycket hjälpsamt.

Köp den billiga. Sen när du vet mer exakt vad du känner skulle göra din cykling roligare så uppgraderar du. Sannolikt är det ny gaffel som komme ett locka och det blir billigare än skillnaden mellan modellerna även om du köper en creddigare gaffel än vad som sitter på den nya.

Ni som verkar ha stenkoll, hur står sig dessa mot en canyon spectral al 8.0 typ. Vad är skillnaden? är det geometrin bara eller? Kan det vara en bra cykel att ta med i beräkningarna?
Orkar inte välja bland för många men tänkte att den kan jag fundera på också.

Hej,

Jag har en 134 DL som jag köpte på höstrean. Är supernöjd med den och det enda jag har kompletterat med är ett RaceFace NW drev fram för att få 1x10 istället för 2x10 som det är original.

Skulle jag köpa nu till ordinarie pris skulle jag satsa på en vanlig 134 och sedan köpa till det jag vill ha när jag har känt på cykeln lite. Troligtvis hade det blivit en RS PIKE gaffel, RaceFace NW klinga och så småningom nya hjul (NoTubes ZTR Flow EX med Hope pro evo2 nav). Växlar och bromsar hade jag uppgraderat allt eftersom de pajjar.

Tycker för övrigt att den blå färgen på 134 AL är grymt snygg!

Där har du facit och jag tar inget betalt!

// Green

filipeklund skrev:
-------------------------------------------------------
> Ni som verkar ha stenkoll, hur står sig dessa mot
> en canyon spectral al 8.0 typ. Vad är skillnaden?
> är det geometrin bara eller? Kan det vara en bra
> cykel att ta med i beräkningarna?
> Orkar inte välja bland för många men tänkte
> att den kan jag fundera på också.

Någon får rätta mig om jag har fel men Konan är en kraftigare cykel väger ca 2kg mer än Spectral. Har fått uppfattningen att den är mer Enduro och Canyonen mer åt trail, någon som kan bekräfta eller dementera?

Helkama raisu skrev:
> filipeklund skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ni som verkar ha stenkoll, hur står sig dessa
> mot
> > en canyon spectral al 8.0 typ. Vad är
> skillnaden?
> > är det geometrin bara eller? Kan det vara en
> bra
> > cykel att ta med i beräkningarna?
> > Orkar inte välja bland för många men tänkte
> > att den kan jag fundera på också.
>
> Någon får rätta mig om jag har fel men Konan
> är en kraftigare cykel väger ca 2kg mer än
> Spectral. Har fått uppfattningen att den är mer
> Enduro och Canyonen mer åt trail, någon som kan
> bekräfta eller dementera?

Hade inte du beställt en spectral?

Att Spectral inte kallas enduro har nog mycket att göra med att de marknadsför Strive som enduro. Men till svenska förhållanden lär Spectralen räcka långt.

Senast ändrad:
Joe Barnes väljer ju gärna Spectral före Strive när det inte är rejs, och har även kört Spectral i nån hemmatävling där det inte var fullt så köttig terräng som i EWS.

Dämpare: Monarch R är den enklaste modellen av Rock Shox har. RT har en liten spak som ger extra kompressionsdämpning, det är inte en låsning. Dock gör det en del nytta mot gunget. I övrigt tror jag som de andra att du inte märker skillnad.

Gaffel: Revelation vs Sektor kan jag inte sägs mycket om, jag har en Revelation själv som funkar jättebra men bara kört den några turer och har aldrig provat Pike eller Sektor.

Jag tycker prisskillnaden mellan 134 och 134DL känns väl tilltagen, som flera skriver är det inom diffen möjligt stt köpa en Pike. Hjulen skiljer bara på naven tror jag och Deore kommer funka bra nog jämfört med SLX.

Jag tror att om du köper den dyrare DL kommer du bli nöjd med den och den kommer räcka länge.

Likväl kommer "grundmodellen" funka kanon den med men med tiden kanske du kommer önska dig bättre grejer.

Ser du en nutid där du vill begränsa ditt utlägg och en framtid där du vill uppgradera köp 134.

Har du råd och inte vill tänka på uppgraderig av nåt köp 134DL.

Väljer man mellan Kona och Canyon, svårt att råda! Det är märken med väldigt olika filosofi. Canyon satsar på låg vikt, ny teknik och att vara extremt prisvärda. Kona är inget av det. Det är mer kralligt. Jag är dock en Kona-fanboy och kan inte rationellt förklara vad som tilltalar med dem men det är nåt med hur de känns att cykla på, ända sedan jag testade Cinder Cone för femton år sen har jag varit fast...

Tack för hjälpen. Just nu lutar det nog åt Kona. Är lite rädd för att den är för tung bara. Är i GBG jag kommer hålla till mest, men samtidigt verkar den riktigt nice.

Jag tycker inte att dl-modellen verkar vara det minsta mer säker från uppgradering. Inget är tillräckligt mycket bättre utan allt är ett litet steg upp istället.

Om jag inte ville lägga mer nu hade jag köpt basmodellen. Hade jag velat lägga mer hade jag köpt basmodellen och hängt på en Pike och en Monarch+.

Jag har en 134DL och vet faktiskt inte vad den väger men Spectral är säkerligen lättare. Den känns inte tung när man cyklar iaf.

Som jag skev tidigare hade jag köpt basmodellen om jag hade betalat fullpris.

Spectralen är helt klart lättare. Ramkitet måste vara över ett kg lättare jämfört med Konan om inte mer. Jag tycker däremot Konan är märkbart styvare och jag skulle gissa att den är klart svårare att buckla.

Jag har en Process 111 i large och den väger runt 14,3 kg med pedaler, är ju en 29:a så den är kanske lite tyngre tyngre än 134:an. Jag tänker inte på vikten vid normal cykling, men det märks säkert om man ska köra mot klockan på stigar med uppförsbackar eller många igångdrag (och om man ska lyfta och bära cykeln).

Jag hade också köpt den billigare modellen och bytt delar efter behov och lust.

Jag kör den billigare 134an.
Är grymt nöjd, den begränsar mig inte på något sätt.
Har inte cyklat på ett gäng år, så på min nivå hade jag nog inte haft nytta av det där lilla extra som DL ger.
Tänkte också att det va bättre att lägga lite pengar på bra kringutrustning så som skydd och kläder.

Angående vikten.
Har en canondale HT som är lättare men när jag cyklar på 134an känns den inte tyngre.
Känns bra att veta att det håller!

Jag kör en Process 153 2015 (inte DL). Valde inte dl för att det var vad jag hade råd med just nu. Det är en grym cykel direkt ur lådan. Funkar som vardags skogsmulle i de lokala skogarna här hemma i Karlstad, men hänger också med vilken som hälst Nomad eller annan värstinghoj i Norges brantaste berg. Det jag har ändrat på min är att köra singelklinga fram, bytt bromsar till shimano zee (för att frugan behövde nya så hon fick mina deore) och sen kör jag tubeless (vilket funkar grymt bra med wtb fälgarna).

Hojen väger nu 14,5kg med pedaler, men det känns verkligen inte i skogen. Min förra hoj var en Lapierre Spicy som vägde 13,5, men Konan känns lättare. Geometrien på den är grym.

På önskelistan står lättare fälgar, vevparti och styre. Kanske möjligens en grövre bakdämpare, men monarchen duger faktiskt så det är bare må ha begär.

Nu är ju min en 153, så kanske inte helt vad du frågade efter, men alla Process-hojarna får grymt mycket skryt av de som testar dem. Jag är sjukt nöjd med min. Du kommer att bli nöjd med din oavsett vilken du väljer. Tycker du dl'en är dyr så köp den billigare och uppgrader när det passar som jag gör. Lycka till!

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    130.5 KB · Besök: 32
grondahl skrev:
> Notera att typ alla har föreslagit uppgradering
> till Pike (eller annan gaffel)

Det och ev singelklinga. Men ingetdera är något särskilt akut. Gör det när du känt ordentligt på cykeln.

Absolut. Jag kör fortfarade Revelation-gaffeln, den var ett enormt lyft jämfört med Fox 32:an som satt på min gamla Meta 5:a, men jag tycker att WTB-hjulen är klart funkis, så det är ändå gaffeln som blir först utbytt om det ska uppgraderas.

Du kanske vill ha ett köttigare framdäck än Ardent med.

Rattnalle har rätt i att uppgraderingsbehovet aldrig tar slut. Ju mer man cyklar desto snabbare går det. Men jag tänkte i mitt resonemang som så att DL är såpass bra att man borde kunna hålla sig ett antal år iaf....

Jag har förresten själv nyss köpt en Kona Process 111 i XL med Revelation-gaffel och den väger 14,6 med pedaler.

Jag tror Sektor rangmässigt är ungefär i paritet med Recon, är det rätt? Dvs bra, styv, "lägstanivå" för många. Hade det varit jag hade jag köpt "vanliga" 134 och kört in mig på den innan jag funderat på uppgradering.

Bor du i Göteborg har du (TS alltså) ju en perfekt möjlighet att hyra den först hos mtbstore och prova. Tror tom de fixar guidad tur.

Sektor finns (har funnits iaf) med både TK och R dämparen. Den senare är det inget större fel på men den förstnämnda är lite tråkig.

Kristoffer du som inte ens klarar att behålla samma cykel särskilt länge, hur tänkte du att uppgraderingsbehovet skulle kunna hållas i shack? ;-)

2016 versionen med Pike verkar gå på 35. Med samma gaffel tror jag inte att du märker någon skillnad mellan DL och basversionen när du cyklar.

Jag väger dryga 100 pannor och tycker att min Revelation fungerar alldeles utmärkt för bökig Göteborgsterräng. Ska man köra nerför kralliga berg i alperna med höga drops kanske den inte pallar riktigt men för "vanlig" Endurokörning i ex.vis Änggården funkar Revelation hur bra som helst.

Lite hysteri kring PIKE känns det som.

Jag måste dock erkänna att jag inte har cyklat på en cykel med PIKE så kanske inte ska uttala mig...

// Green

Jag väger drygt 70 kg och känner hur revelation flexar så fort jag använder frambromsen. Det är absolut inte ocyklingsbart eller något som gör att man blir långsam. Men jag kan inte se att man vill betala en massa pengar för den gaffeln. Min sektor med fjäder verkar styvare jämfört med revelation.

Sektor och Revelation har samma chassi så det låter märkligt att det skulle vara märkbar skillnad.
För inte kan väl fjädern tillföra styvhet?

Min Rev flexar absolut. Jättemassor om jag står stilla och känner efter. Men det stör mig inte.

Tillbaka
Topp