Kona process 134 eller 134dl

Jag är faktiskt lite chockad över att Piken var så märkbart mycket bättre. Men jag har förvisso bara RL, inte RCT3 kanske är skillnaden mindre märkbar då.

Jag skulle säga köp 134:an och cykla på den. Inse vad du vill byta. Det kommer man inte ifrån oavsett cykel, man hittar alltid något efter ett tag. På det sättet har du pengar över att lägga på uppgraderingar jämfört med 134dl. Deore kommer fungera utmärkt. Vill du byta upp dig senare är växelkomponenter ändå förbrukningsvaror.

Vad gäller gaffel så upplever jag det som att det beror väldigt mycket på vem som sitter på cykeln, och vad man är van vid. Jag upplevde inga problem med min gamla Fox 32 rl, jag tyckte den gjorde det den skulle. Sen bytte jag till en kraftigare gaffel med mer inställningar och plötsligt gick cykeln åt det håll jag pekade den på ett helt annat sätt.

Måste bara lägga mig i här. Trots att jag precis bytt till en Pike 29" som verkligen är super, MEN det finns ju andra stabila gafflar att uppgradera en ev Process 134'a med...
T.ex. Manitou Mattoc och X-Fusion Sweep (med Roughcut-dämparen) till lägre pris än den hype'ade Pike'n. Dock har den sistnämnda klart säkrare service-backup eller DIY servicevideo's.

En Kona är dessutom tusen ggr creddigare än en svenne-banan Canyon.

Så shoppa nu loss på en 134 som du kompletterar med en biffigare gaffel och Trenduro-breda finhjul.

Rattnalle skrev:
-------------------------------------------------------
> Sektor och Revelation har samma chassi så det
> låter märkligt att det skulle vara märkbar
> skillnad.
> För inte kan väl fjädern tillföra styvhet?
>
> Min Rev flexar absolut. Jättemassor om jag står
> stilla och känner efter. Men det stör mig inte.

Jag är ganska säker på att min gamla Sektor inte har samma chassi som den nya Revelation.

Jag vill heller inte hissa Pike till skyarna. Det finns en del saker med den som jag inte är helt nöjd med. T.ex. har den i öppna läget för lite högfartskompression och i pedalläget för mycket högfartskompression. Jag har funderat på att göra något åt saken, men känner mig för snål och för dåligt. Jag har inte testat dom andra gafflarna, men innan man väljer något annat än en Pike kan det nog vara läge att kolla på vad prisskillnaden faktiskt är, att servicemanual och reservdelar finns tillgängliga, vart man vänder sig för service, hur garanti funkar etc.

Jag försöker heller inte påstå att Revelation är en kass gaffel, jag ser bara inte att den har något existensberättigande då den är nästan lika dyr och lika tung som en Pike, men känns sämre att cykla på. Jag tror verkligen inte att jag är snabbare med en Pike jämfört med en Revelation, men min cykel känns mycket bättre.

Nä en Rev till fullpris känns måttligt prisvärt. Jag gav dryga 3000 för min och för det priset var den ett bra köp.

Angående chassina så beror det kanske på årsmodeller.

larsaw skrev:
>
> En Kona är dessutom tusen ggr creddigare än en
> svenne-banan Canyon.
>

Det avgör ju saken...

Gött hets. Det ser ut att bli en vanlig kona process 134. Känns helt klart som att ni flesta rekommenderar det. Verkar inte handla så mycket om kvalitetsskillnad utan finlir och det märker jag nog ändå inte.

Jag köper den så fort lönen kommer till kontot. Sen ska jag ut och kötta i GBG.

Ja hade det vart jag som skulle handlat komplett "leka-på-stig-FS" hade valet stått mellan en Process 134 och Commencal Meta Trail, därefter ersatt gaffeln mot en Manitou Mattoc Expert för ca 450 eurosar samt fina Trenduro-hjul.

Om du inte har bestämt dig helt än så kan kanske denna video vara till hjälp..

Verkar vara en grymt schysst hoj för pengarna.

Tack för alla tips. Blev till slut en kona process DL.
I slutändan blev prisskillnaden inte så stor för mig.

Jag har kört den två ganger och älskar den. Sån sjuk skillnad mot vad jag haft tidigare.

Återigen tack, för en person utan kunskap är det ett evigt famlande utan allas hjälp.

HAHA, det har du helt rätt i, men jag beställde först den vanliga på allas rekomendation men sen blev skillnaden i slutändan så liten att jag ändrade mig i sista sekund och valde DL trots allt.

Spanar på denna cykel på rean. Är lite osäker på ramstorlek. Någon som har denna som kan ge lite vägledning? Jag är 176 lång med 83 cm skrevhöjd. Jag var ganska säker på en medium, men räknade lite på sadelhöjd, och på en medium med 405mm sadelrör så verkar jag bara ligga 1,5 cm från min-instick på stolpen. Kan det verkligen stämma? Dessutom, kollar man på Wiggles storleksrek så ska jag ha en large, kona rekar både medium large.

Vore tacksam för råd, bor bra långt från någon som säljer Kona, så provning är inget alternativ.

Lzb skrev:
> Spanar på denna cykel på rean. Är lite osäker
> på ramstorlek. Någon som har denna som kan ge
> lite vägledning? Jag är 176 lång med 83 cm
> skrevhöjd. Jag var ganska säker på en medium,
> men räknade lite på sadelhöjd, och på en
> medium med 405mm sadelrör så verkar jag bara
> ligga 1,5 cm från min-instick på stolpen. Kan
> det verkligen stämma? Dessutom, kollar man på
> Wiggles storleksrek så ska jag ha en large, kona
> rekar både medium large.
>
> Vore tacksam för råd, bor bra långt från
> någon som säljer Kona, så provning är inget
> alternativ.

Du är en medium, och anledningen att det är så lågt sadelrör är för att få in en 150mm hisspinne även för kortare personer.

Large skulle säkert att fungera då cyklarna ändå håller på att bli längre och längre.

BjornR skrev:
> Lzb skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Spanar på denna cykel på rean. Är lite
> osäker
> > på ramstorlek. Någon som har denna som kan ge
> > lite vägledning? Jag är 176 lång med 83 cm
> > skrevhöjd. Jag var ganska säker på en
> medium,
> > men räknade lite på sadelhöjd, och på en
> > medium med 405mm sadelrör så verkar jag bara
> > ligga 1,5 cm från min-instick på stolpen. Kan
> > det verkligen stämma? Dessutom, kollar man på
> > Wiggles storleksrek så ska jag ha en large,
> kona
> > rekar både medium large.
> >
> > Vore tacksam för råd, bor bra långt från
> > någon som säljer Kona, så provning är inget
> > alternativ.
>
>
> Du är en medium, och anledningen att det är så
> lågt sadelrör är för att få in en 150mm
> hisspinne även för kortare personer.
>
> Large skulle säkert att fungera då cyklarna
> ändå håller på att bli längre och längre.

Tack för svar. Ja som sagt, inne på medium, men man blir lite fundersam. Kollar man geometrin på en extrem cykel som mondraker foxy så har konan i large kortare reach och hjulbas än foxyn i medium. Jämfört med Canon spectral i medium så har de typ samma reach fast canyonen kommer med 60mm stam och konan med 340.

salle skrev:
> Jag har en large, är 179 cm lång. Hojta i PM om
> du vill provcykla, bor i Sthlm.
Tack för erbjudandet, men bor för långt ifrån gör att det ska vara aktuellt.

onyx3 skrev:
> Jag har en medium och är 177cm med 85cm inseam.
> Skulle inte vilja ha större storlek.

Lysande, precis ett sådant svar jag behövde, att någon med mina mått funkar på medium. Tack så mycket.

Tillbaka
Topp