Kona?

sandelin

Medlem
Kona?
Jag har länge lurkat runt på forumet och läst diverse trådar, på senare tid mycket om heldämpade MTB´s, fjällcykling RR´s mm.

Det kanske är dags att utöka cykelstallet med en heldämpad, alternativt byta ut min kolfiber-HT (Giant XTC 29"). Jag behöver då lite råd kring detta eftersom jag inte har någon erfarenhet av heldämpat sedan tidigare. Det jag känner att jag saknar med min nuvarande HT är dels lite komfort vid vanliga stigar med rötter och stenar men ffa. att kunna släppa på utför. Jag kan inte förlika mig med den materiella misshandeln som uppstår vid utförskörning bland stenar och rötter när tekniken är bristfällig (läs obefintlig).

Den cykling jag ägnar mig åt är främst stigar i Högbo (rötter och stenar, inte speciellt kuperat) men det jag tycker är roligast är stigarna på Mårtensklack, Häståsen, Rönnåsen (som Högbo fast mycket mer kuperat). Som cyklist är jag färdig med att jaga tider på Cykelvasan och andra långlopp. Att få uppleva fjällcykling är något jag drömmer om...

Nu har jag fått upp ögonen för Kona och tycker deras cyklar är grymt snygga, främst då Process.

De två jag försöker jämföra är Process 111 29" mot Hei Hei 29". Vilken ska jag välja? Och varför? Storlek? Jag är 170cm med innerbenslängd på ca 80cm.

Hjälp mig motivera nästa cykelköp....

Kona?
Jag har inte testat Hei Hei, men Process 111 är roligast när man har fått upp farten och det lutar lite utför. Utifrån filmen ovan gissar jag att Hei Hei kommer att kännas lite piggare på platt stig och Process lite tryggare när du kör utför.

Edit: Kan lägga till att jag är 183 med ~88 i innerbenslängd (om jag har mätt rätt) och har en large Process 111 som jag tycker är lagom. Jag är fantastiskt nöjd med cykeln och använder den främst för stigcykling i Stockholm (har kört en runda i Högbo också), men har också kört årets enduroserie på den.

Senast ändrad:
Kona?
Haha nästan skumt, jag har haft precis samma tankar. Klar med vasan, tänker ta mig upp till fjällen och kikat runt på något mer enduro... Och faktiskt har jag en Giant XTC 29a med...
För mig blev det en Giant trance 2015 på rea från tyskland. Kikade lite på Kona process med jag håller med dig om att de är grymt snygga. En faktor nog så viktig!

Och som sades jämför du process och hei hei så är väl processen lite mer AM. Hei hei lite mer allround och bättre på grusvägen till mårtensklack medan processen är vassare nedför. Beror på vad du prioriterar, men har du HT 29:an kvar så skulle jag valt processen.

170 lång lutar väl åt M (möjligen S) personligen skulle jag gått på en 27,5a då med denna typ av cykel.

Kona?
Hej,
Jag gillar min Process 111 (2014 års modell) skarpt, men har inte provat Hei Hei.
Storleksinfo: Jag är 174cm och har storlek M och den passar mig bra

Kona?
Fabian C: ja, vilket sammanträffande! Har du någon koll på vikten på din Process?

Jag tänker så här ang. Process 111 29" (som ett försvartal varför jag inte tittar efter en 27,5"):
-29" för att ha så bra flyt som möjligt över rötter och stenar på platta stigar (närmaste hemmaterrängen ser ut så)
-Byte till lättrullande däck, typ Spec Renegade/Fast track (2,3"/2,2"), för att kunna hålla farten uppe på platta stigar (närmaste hemmaterrängen ser ut så). Denna däck-kombo har jag kört på min HT med gott resultat, både på platta stigar och mer kuperat (Mårtensklack, Rönnåsen mm.)

Blir Processen för tung och seg om det inte lutar utför så kanske det är fel cykel för min typ av cykling? Då borde Hei Hei vara mer rätt alltså, lättare och rappare? Men Hei hei har sina begränsningar utför?

Peth:
Tack för tipset!
Process i Small... kan det funka?
Revelation mot Pike?

Kona?
sandelin skrev:
-------------------------------------------------------
> Blir Processen för tung och seg om det inte lutar
> utför så kanske det är fel cykel för min typ
> av cykling? Då borde Hei Hei vara mer rätt
> alltså, lättare och rappare? Men Hei hei har
> sina begränsningar utför?

Jag tror skillnaden är marginell, Process 111 funkar alldeles utmärkt på vanliga stigar också. Det är främst vid igångdrag som den känns lite trög, tror att det är en kombination av vikten och länkaget. Samtidigt känns den väldigt lekfull med lite fart under hjulen, den inbjuder verkligen till att skutta fram över sånt som kommer i vägen.

Tycker att du tänker helt rätt angående storleken på hjulen.

Kona?
sandelin skrev:
> "Alla" åker redan Specialized, tidigare Giant.
> Kan vara kul att åka på något annat märke,
> dessutom tycker jag Kona Process är sjukt
> snygg...

Ja men det är ju två bra cykelmärken. Är det så konstigt då? :) väldigt många Scott också...

Vill du beställa utan att prova efter hur den ser ut när du kollar på den från sidan så visst.
Kona hei hei tänkte jag köpa i somras. Process 111 ser dock riktigt trevlig ut måste jag säga.
Camber verkar inte vara särskilt prishöjd motför tex anthem som kostar 5100 mer i år.
Det är därför den känns som en bra cykel för pengarna... Samt lite mer slag än 100.

Kona?
sandelin skrev:
> Fabian C: ja, vilket sammanträffande! Har du
> någon koll på vikten på din Process?

Det blev alltså en trance för mig även om jag kikade på processen. En anledning var faktiskt för jag tror trancen är lite lättare. Dock ingen superkoll men jag får för mig att process är mer robusta och inte direkt lätta.
Jag håller med dig om resonemanget om hjulstorleken, 29" rullar nog generellt bäst i platta gästrikland...

Kona?
Vad kan en Process 111 väga in på?
Vikten på en Hei hei?
Det är väl inte noga på grammet, men skulle vara intressant att veta ungefär hur stor viktskillnad det kan röra sig om? 1 kilo, 2 kilo?
Samma prisklass är väl förutsättningen...

Kona?
The only drawback I see here is the weight. Even with the high-end parts kit, the Process weighs almost as much as many longer-travel bikes. The weight didn’t really bother me, but it is going to take some money to make this thing any lighter.

Citat från dirtragmag. Siffror står det inget om dock.

Kona?
Min 2015 Process 111 i storlek large med ordentliga däck (Minion) väger runt 14,5 kg, enligt videon tidigare i tråden väger en Hei Hei i samma storlek 12,8 kg (om jag hörde rätt).

Kona?
Jag har en gammal tung kona fs (den är dock lite lättare nu än när den var originalspecad) och det är inte vikten utan snarare avsaknaden av propedal och/eller möjligheten att låsa bakdämparen som i första hand känns aningen begränsande (och det går ju att lösa). Väl ute i skogen tänker jag mest på hur kul det är att cykla.

Kona?
jofahjalm skrev:
> Jag skulle gissa på att en process 111 väger
> runt 15 kg med pedaler.

Helt rätt I XL.

111 är en helt underbar cykel. Läckaget är ordentligt progressivt och med rätt inställda dämpare så gungar den ingenting när man sitter ner. Står man upp och tar i i låga farter så gungar den lite. Riktigt rolig cykel som uppmuntrar till hög fart och klarar lågfart knix utan problem.

Kona?
jofahjalm skrev:
> Generellt så tror jag de flesta överskattat
> betydelsen av en tyngre cykel och underskattat
> vinsten med att det blir styvt och hållbart.

Det finns annat än nedförsbackar också.

Med tanke på hur mycket man får betala för att lätta en cykel 1 kilo så tycker jag då att vikten är högrelevant.

Bör trodde dom låg runt 13 faktiskt.

Kona?
Det är rätt få heldämpade cyklar som är gjorda för lite hårdare körning som väger så lite. Har man en aluminiumcykel med dropperpost och riktiga däck brukar det landa på 14 kg eller mer.

Kona?
jofahjalm skrev:
> Det är rätt få heldämpade cyklar som är
> gjorda för lite hårdare körning som väger så
> lite. Har man en aluminiumcykel med dropperpost
> och riktiga däck brukar det landa på 14 kg eller
> mer.

Eller 12,8 som min gamla Banshee.... Min Santa väger in på 13 nu i och för sig med XC däcken men om jag kommer ihåg rätt så vägde den 13,4 med "freeride" däck på.

Kona?
jofahjalm skrev:
> Det är rätt få heldämpade cyklar som är
> gjorda för lite hårdare körning som väger så
> lite. Har man en aluminiumcykel med dropperpost
> och riktiga däck brukar det landa på 14 kg eller
> mer.

Då blir en 15kilospjäs 16-17kg med dropper och nedförsbackesdäck? ;)

Jag vet vart ts cyklar för övrigt.

Kona?
NickPick skrev:
> jofahjalm skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det är rätt få heldämpade cyklar som är
> > gjorda för lite hårdare körning som väger
> så
> > lite. Har man en aluminiumcykel med dropperpost
> > och riktiga däck brukar det landa på 14 kg
> eller
> > mer.
>
>
> Då blir en 15kilospjäs 16-17kg med dropper och
> nedförsbackesdäck? ;)
>
> Jag vet vart ts cyklar för övrigt.

Fast i Jofahjalms fall så skall nog cykel väga 20 kg om den skall hålla...

Kona?
NickPick skrev:
> jofahjalm skrev:
> -----
> > Det är rätt få heldämpade cyklar som är
> > gjorda för lite hårdare körning som väger
> så
> > lite. Har man en aluminiumcykel med dropperpost
> > och riktiga däck brukar det landa på 14 kg
> eller
> > mer.
>
>
> Då blir en 15kilospjäs 16-17kg med dropper och
> nedförsbackesdäck? ;)
>
> Jag vet vart ts cyklar för övrigt.

Nej, hisspinne är inkluderat i en dylik cykel. Min Enduro 29" väger runt 14,5-15kg med hållbara däck.

Kona?
Tack för alla inputs!

Jag försöker göra en generaliserande summering:

Hei hei: Mer av en XC-svetto cykel med kortare slaglängd och klenare ram/däck. Lättare och rappare i accelerationer än Process 111. Begränsningar finns i utförs-cyklings-sammanhang (tveksamt för mig?). Inte lika snygg som Process 111.

Process 111: Inga begränsningar i utförs-sammanhang (för mig!). Kraftigare byggd ram/hjul/gaffel med längre slaglängd. Begränsningar i XC-svetto sammanhang. Snyggare än Hei hei!

OM jag är färdig med XC-svetto cyklandet och kan lämna pulsklocka/hastighetsmätare och kadenssensorn hemma, för att bara cykla där det är roligt (kuperat/brötigt/fjälltur) så borde Process 111 vara min nästa cykel?

Om jag inte kan släppa XC-svettot så är Hei hei bättre lämpad?

För att slänga in två schysst prissatta exempel från wiggle:
http://www.wiggle.se/kona-hei-hei-2015/
http://www.wiggle.se/kona-process-111-29-tumscykel-2014/

Passar Processen i storlek S mina mått (170/80cm)?
Jag har tittat på geometri-mått på nätet mot min Giant XTC och kommit fram till att Processen är lika lång eller aningen längre, och det funkar bra. Kommer hisspinnen att räcka till i höjd?

Kona?
Jag köpte exakt den Process 111 som du länkar till.

En lite varning. Utväxlingen i original är lite konstig. Den är designad för att använda med 1x11, men den billigare varianten från 2014 kommer med 1x10 med 34 tänder fram och 11-36 kassett. Med 29"-hjul på det blir utväxlingen minst sagt hög.
Det första jag gjorde var att byta till en 30-tändersklinga och konvertera kassetten till 11-42 med one-ups kit (http://int.oneupcomponents.com/collections/all-products/products/oneup-components-sprocket). Med den modifieringen funkar det mycket bra! Jag använder 42-klingan ganska ofta (i backiga GBG) men 11-klingan lite mer sällan.
Lite beroende på vilken kadens man gillar att hålla kan en 32-klinga fram vara ett alternativ, men jag betvivlar att utväxlingen som cykeln levereras med är bra för någon alls.
Dessutom går det inte att montera en framväxel, om dom inte släppt någon adapter för montering på ISGS-fästet, till exempel.

För övrigt så är deras "50% discount" larvig. Jag betalade ca 25 000 för den förra året på höstrea och då var det sisådär "20% discount" dvs ca 31 000 sek i orginalpris. Slutpriset är såklart det intressanta, inte rabatten.

/Per

Kona?
Luthman Photography skrev:
> NickPick skrev:
> -----
> > jofahjalm skrev:
> >
>
> > -----
> > > Det är rätt få heldämpade cyklar som är
> > > gjorda för lite hårdare körning som väger
> > så
> > > lite. Har man en aluminiumcykel med
> dropperpost
> > > och riktiga däck brukar det landa på 14 kg
> > eller
> > > mer.
> >
> >
> > Då blir en 15kilospjäs 16-17kg med dropper
> och
> > nedförsbackesdäck? ;)
> >
> > Jag vet vart ts cyklar för övrigt.
>
> Nej, hisspinne är inkluderat i en dylik cykel.
> Min Enduro 29" väger runt 14,5-15kg med hållbara
> däck.

Vi pratar väl om kona 111 som väger runt 15 enligt utsago. Har den dropper och rätt däck?

Snart kommer väl en kommentar om hur ofta man måste bottna dämparna på en motionsslinga...

Till ts: köp en 111. Du verkar gilla den så kör. =)

Senast ändrad:
Kona?
Singelklinga ser jag som helt rätt. Har det idag på min HT 29", 36t fram och en 11-36-kassett. Funkar alldeles utmärkt i platta Gästrikland. Har aldrig behövt kliva av för att det går för tungt, blir det så pass brant att 36x36 är för tungt då får jag ändå inte fästet att räcka till!

Kona?
sandelin skrev:
> Singelklinga ser jag som helt rätt. Har det idag
> på min HT 29", 36t fram och en 11-36-kassett.
> Funkar alldeles utmärkt i platta Gästrikland.
> Har aldrig behövt kliva av för att det går för
> tungt, blir det så pass brant att 36x36 är för
> tungt då får jag ändå inte fästet att räcka
> till!

Vi kanske har väldigt olika kadens?

Jag kan mycket väl bröta upp för en brant med 30-42 och 29" med bra grepp. Kanske inte om det är blött och slemmigt, men annars går det bra.

Däcken bytte jag rätt omgående från dom Ardent som levererades med till On-one: Smörgåsbord (bak) och Chunky Monkey (fram).

Kombinationen FS och bra däck ger justa klättringsegenskaper!

Kona?
Hänger på den här tråden lite.
Har oxå kollat in process 111 på wiggle, väldig bra pris på den där ju. Är 168 kort, men enligt tabellen så ska jag ha en medium!? Kan det stämma, har small idag... (canyon nerve)
Annars blir det nog en on one codein, den verkar oxå nice, lite mer slaglängd och verkar vara lite bättre specad.

Kona?
Varför byta ut din Nerve?

bålstamatte skrev:
> Hänger på den här tråden lite.
> Har oxå kollat in process 111 på wiggle, väldig
> bra pris på den där ju. Är 168 kort, men enligt
> tabellen så ska jag ha en medium!? Kan det
> stämma, har small idag... (canyon nerve)
> Annars blir det nog en on one codein, den verkar
> oxå nice, lite mer slaglängd och verkar vara
> lite bättre specad.

Kona?
Det är dags att byta nu. Nerven har varit bra men det är en 26 tummare och börjar bli till åren. Vill prova något åt AM hållet med 29 tum nu.
Jofa! Du menar att processen har längre hjulbas då el?

Kona?
Jag var också sugen på on-one Codeine, men geometrin är ganska olik Processen. Främst kedjestagslängden som är mycket längre hos Codeine och som antagligen är OK om man är lång eller gillar cyklar som känns som ånglok.
/Per

Kona?
Jag har en Kona Kahuna 2011 i storlek S och jag är 169 med visserligen ganska korta ben. Jag tycker den passar mig kanon. Jag har jämfört den med process 111 och dom har typ samma geo. Så jag skulle säga välj en S.

Senast ändrad:
Kona?
En överbyggd cykel med "rolig" geometri är inte rolig om den används för fel ändamål.

Jag har lite svårt att lura ut vad TS egentligen har för åkstil, men med lite fördomar skulle jag säga att en fd. xc ht-cyklist som vill ha en rolig fjäll-/ stigcykel som ger mer självförtroende utför inte behöver en fet endurohoj. Process är ju byggda för att kunna logga fallmeter i alperna dagarna i ända... Dessutom kanske man kan anta att TS inte väger så mycket heller med tanke på längden?

Jag tycker nog att TS ska försöka hitta något lite mer bantat som ändå fokuserar på mångsidig cykling snarare än xc-raket. Typ som en trance eller camber evo om vi tar två svennebanan-märken. Det blir roligare i längden.

Tillbaka
Topp