Konflikt mellan vandrare och cyklister?

Sakta in, säg hej. Bekräfta varandra.

Lägg pulsband och strava-ambitioner hemma om du inte skall till en dedikerad cykelstig.

-Hur svårt skall det vara?

Atlas sa:

Lägg pulsband och strava-ambitioner hemma om du inte skall till en dedikerad cykelstig.

Vad händer med alla KOM, kommer man gallra strava eller konserveras dessa så att det inte går att slå dem? många svåra frågor :)

Crocko sa:
Atlas sa:

Vad händer med alla KOM, kommer man gallra strava eller konserveras dessa så att det inte går att slå dem? många svåra frågor :)

Man växer upp och inser att de inte betyder ett skit och därför skiter man i det.

Hälsingland sa:
Lingon sa:
Av alla hundratals människor jag mött genom åren har jag stött på en eller två som ifrågasatt att jag cyklar. 99,9% hejar glatt och är glada att stöta på någon.
Det existerar ingen konflikt mellan vandrare och cyklister.

Konflikten som finns och lär eskalera är väl mellan cyklister/vandrare och samebyar, finns ju en pågående diskussion i Vålådalen med omnejd där samerna anser att det börjar bli för mycket människor på fjället som stör rennäringen. Ska se om jag hittar en artikel jag läste tidigare. Hittade inte den men några andra, den jag läste innan ville helt enkelt förbjuda cykling kring Vålådalen om jag inte minns fel.

Jag brukar få in renar på tomten, vart skickar jag räkningen?
(Fast jag ska testa att så fodermärgkål och foderrova så de har något att mumsa på...)

Bilagor

• Renfält.jpg
    Renfält.jpg
    159.1 KB · Besök: 90
Crocko sa:
ooms sa:
grondahl sa:
Crocko sa:
Så kan vi passa på att reda ut den förvirringen på en gång, det finns inget som heter vare sig koppel eller kopplingstvång däremot finns det tydliga regler för hur du under det strikta ansvaret skall framföra våra hundar, men ingenstans beskrivs något slags koppel eller annan anordning som skall användas.

Sen kan det finnas lokala eller regionala regler och föreskrifter i Nationalparker och Naturreservat.

https://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Hundar-i-naturen/

Med risk för att vara part i målet så kan man tolka lagen så att så länge du har samma kontroll på din hund som om den vore fysiskt kopplad med någon slags band så uppfyller du kravet på "kollad hund" när du inte har det bryter du mot föreskrifter som kräver detta, men nu kommer knorren, även om du har din hund kopplad och den orsakar skada för att den slet sig, nådde trots koppel eller försvarade sig effektivare än en möjlig angripare, där kommer det strikta ansvaret på ägaren in.

Så vilken metod hundägare väljer för att följa lagen är ganska löst definierat, däremot är det väldigt tydligt när man brister och vilket ansvar man har. En metod som brukar fungera för mig är att kalla in hundarna så de sitter vid sidan och tittar på när cyklisten passerar kan till och med leda till en trevlig dialog i övrigt en metod som fungerar vad man än möter för människor i skogen.

I Nackareservatets föreskrifter står det tydligt "förbud mot att medföra hund som inte är kopplad"
Vad står det om cykling då?

Så här var det 2014 sen vet jag att man skulle se över det för att öka möjligheten med cykling, men misstänker att vissa nog tolkade ordningsföreskriften lite mindre strikt än den skrivna versionen innan 2014:

Det är förbjudet att cykla överallt inom reservatet förutom där det är anlagt, exklusive elljusspåren. Anlagt innebär att stig eller väg har fått en ökad tillgänglighet genom att markägaren har förbättrat tillgängligheten med nya skikt som lagts på för att öka bärigheten. Det kan till exempel vara en sammanhängande gång- och cykelstig.
Det är precis så det står nu också, dvs det är bara tillåtet att cykla på anlagda vägar och stigar (förutom elljusspår). Jag gissar att många cyklister bryter mot den föreskriften, värt att tänka på innan det börjar kastas sten i glashuset. Koppeltvånget finns även det listat på samma ställe (se punkt C3 på sid 6):
https://www.nacka.se/49f493/globala.../foreskrifter/nackagardnatreservat_050512.pdf

ForesterGuy sa:
Hälsingland sa:
Lingon sa:
Av alla hundratals människor jag mött genom åren har jag stött på en eller två som ifrågasatt att jag cyklar. 99,9% hejar glatt och är glada att stöta på någon.
Det existerar ingen konflikt mellan vandrare och cyklister.

Konflikten som finns och lär eskalera är väl mellan cyklister/vandrare och samebyar, finns ju en pågående diskussion i Vålådalen med omnejd där samerna anser att det börjar bli för mycket människor på fjället som stör rennäringen. Ska se om jag hittar en artikel jag läste tidigare. Hittade inte den men några andra, den jag läste innan ville helt enkelt förbjuda cykling kring Vålådalen om jag inte minns fel.

Jag brukar få in renar på tomten, vart skickar jag räkningen?
(Fast jag ska testa att så fodermärgkål och foderrova så de har något att mumsa på...)

Fyll frysen ?

Jag kan bara instämma med alla andra om att problemet som efterfrågas är större i föreställningsvärlden än i verkligheten. På de allra flesta platser är det extremt få vandrare på stigarna. Det finns så väldigt få tillfällen för problem att ens uppstå. De få gånger man möter någon så hälsar man, kommenterar vädret/hunden/stigen önskar varandra en fin tur och passerar utan någon friktion. Så har det i alla fall fungerat för mig i de snart 15 år jag cyklat MTB, och jag har cyklat mycket och överallt.

Där det kan uppstå friktion är på olika typer av motionsspår. Men då handlar det faktiskt inte om stigcykling utan då bör man snarare jämföra med cykling på trottoarer.

Så om du vill ha en vinkel på ditt reportage som speglar verkligheten så kanske det snarare bör handla om hur det moderna friluftslivet fått en ny form. Hur stigcyklingen möjliggör nya upplevelser i gränslandet mellan träning och skogsmulle. Vandra gör man numera i fjällen och hemmavid så är det mtb, trialrunning och liknande som lockar ut folk i skogarna. Den där arga gubben/tanten som fräser över stigcyklister spenderar nog i verkligheten sin mesta tid framför Facebook. För inte ser jag någonsin till dem ute i skogarna.

Jag har aldrig stött på några sura miner när jag har cyklat I fjällen, tvärt om, där är det mest leenden och hejande.

De få gånger jag ser folk som ser sura ut är det i Stockholm. Oftast är det då sura gubbar det handlar om (ja, äldre och surare än mig själv då).
Flera gånger har det blivit extra tydligt att det i grund och botten inte har handlat om min hänsynslösa framfart. Vid dessa tillfällen har jag mött par på promenad. Kvinnan har hejat glatt, och mannen har sett ut som om jag inte borde vara i hans skog.

Så skriv om problemet med sura gubbar i stället. (ja, äldre och surare än mig själv då)

Hör var allt glatt och mysigt.....
Nu orkar jag inte gräva ordentligt men alla inlägg om framsläpade stockar över stigarna eller den om uppspänd tråd (södra Sverige) måste jag ha läst om någonstans, kanske var FB.

#1725 sa:
Hör var allt glatt och mysigt.....
Nu orkar jag inte gräva ordentligt men alla inlägg om framsläpade stockar över stigarna eller den om uppspänd tråd (södra Sverige) måste jag ha läst om någonstans, kanske var FB.

Det ser inte jag som en konflikt mellan grupper, det handlar om några få störda människor som inte drar sig för att skada andra.

Dom största konflikterna jag har i skogen är hala gröna rötter.
Lösa hundägare och hästar brukar jag hantera med att prata mig igenom konflikten, dessutom får man möjligheten att träffa en trevlig person.

Stewe sa:
Fornstigen på lovön är ett säkert kort
Där har jag cyklat en del utan någon konflikt eller ens sur blick. Jag har till och med mött kungaparet med säpo-följe och till och med de hejade glatt. Det närmaste, och det var verkligen inte ens i närheten av något argt, var en äldre herre som vänligen men ganska bestämt sa att leden fortsatte längs vägen och inte över hans tomt när jag stannat för att dricka på grusvägen utanför hans hus. En anledning till att ingen morrar kan varaatt jag alltid hejar glatt, men ännu troligare på grund av att jag cyklar så pinsamt långsamt så att till och med en halvdan joggare hänger med...

Man kan inte glädja alla, vissa vill inte ens förstå den andra parten och söker aktivt konflikt. Att stigar ö.h.t. används tycker jag är bra, tyvärr är det väl som vanligt de mest använda stigarna som skapar störst irritation.
Som bilister som skäller på cyklister när de i själva verket bidrar öka framkomligheten genom att det blir färre bilar på vägarna, speciellt i städerna.

Någon som kommer ihåg programmet Pippirull? Där försökte de skapa konflikter genom att ringa upp två personer och sedan baktala med saker som -"Vet du vad han sa om dig?...". Är det månne Bobbo Krull som letar nya uppslag.

30 års cykling har lett till två konflikter, varav den ena var med ett pensionärspar som ansåg att ingen annan (ryttare, joggare cyklister, vandrare) än pensionärer skulle vara i deras skog. Konflikten finns inte så sluta fantisera ihop dålig journalistik.

Bara för att folk hejar glatt och att allt verkar vara frid o fröjd ute i skogen, behöver det inte betyda att konflikt/irritation inte finns. Svensken är ofta konflikträdd och knyter näven i fickan istället, och kanske föredrar att skriva insändare eller gillra fällor istället (vilket bevisligen skett och sker). Det kan ju också vara så att de som stör sig mest helt enkelt slutat vandra i skogen, och då möter ni inte dessa längre.

Senast ändrad:
Alltså, TS har ju inte direkt fiskat efter att elda på en konflikt. Han har helt enkelt frågat om någon har upplevt en sådan och ville ha mer information om det. Men att säga "journalist" här är ju ungefär som att säga att man bilpendlar.

Jag har själv, i helt andra sammanhang än cykling, stött på folk som t.ex. brukar vandra mkt på sörmalndsleden (och är med i någon förening som har med den att göra) som verkade vara militant avogt inställd till cyklister.

Jag orkar inte läsa alla tidigare inlägg, men jag tycker inte heller att det finns någon konflikt att tala om.
När jag är ute i skogen hejar jag glatt på löpare, vandrare, ryttare, hundägare och andra cyklister. De hejar alltid glatt tillbaka och ibland växlas ett par ord.
Det gäller såklart att ta det lite lugnt runt höstar samt att inte susa förbi dem eller fotgängare för den delen nära och i hög fart, framför allt inte om man inte gjort sig uppmärksammad i god tid. Men det är väl bara sunt förnuft?

Det finns säker dom som irriterar sig på stigar runt storstadsområden (där det är mer konkurrens om utrymmet), men jag upplever det som att det är mer konflikter på GC-banor och bilvägar och har aldrig varit med om sura miner (eller gillrade fällor) i fjällen.

Håller med Luthman om att ts mest ställer en fråga.

Konflikten finns på vägen som nån nämnt tidigare. Jag la ner lvg bland annat för att känslan var att nån kommer bli ihjälkörd på Ekerö. Mycket aggression, glas på cykelbanan osv. Läskigt. Är man snäll och glad i skogen så är det väldigt få enstaka tokar som är sura.

Kan du inte göra ett radioprogram eller finns nog material för en hel dokusåpa förresten om lågstadiegnabbet här på forumet istl.

Min upplevelse är att vandrare kommer så hiskeligt kort i skogen så att om man inte sällan är utom deras räckvidd innan man ens cyklat sig svettig.

Tack än en gång för alla intressanta svar! Syftet är definitivt inte att hitta på en konflikt om den inte finns, men eftersom så många tolkat det på det viset måste jag ha formulerat mig otydligt. Jag har som sagt själv upplevt en oro för ökad cykling. Det var när jag cyklade i jämtlandsfjällen, men min erfarenhet är inte lika stor som hos många av er. Jag borde antagligen ha formulerat frågan ”om ni har upplevt konflikter”, och inte ha låtit som att jag förutsatte att ni också hade den typen av upplevelser. Det är inte sällan som en journalistisk idé utgår ifrån en en egen eller annans upplevelse som man sedan testar på fler som har bättre koll. Tack än en gång för era svar, jag kommer höra av mig direkt till några av er. Mvh, Oskar

Tillbaka
Topp