Konkurrent till SIBA, BT och Elgiganten!

Brakastruten

Aktiv medlem
Fick Julareklamen i lådan idag..
jula.JPG ht=544

Ord som problemfri, bekväm och stark känns verkligen lovande!
Och att den sedan smälter in i de svenskflaggade nyborgerliga radhuslängorna känns fantastiskt!
Äntligen förenas snålheten med visheten? Till och med hjulreflexerna ingår! ;-)

börjar det inte bli lite uttjatat att klanka på siba-hojjar o deras gelikar? det är ju liksom fastslaget att dom är kassa o att ingen som cyklar annat än till kiosken vill ha dom

SIBA hojjar funkar....
Körde en hel vinter på en...
Pendla 2 mil om dagen....

Bytte sadel satte på SPD och skärmar....

18 kg vart det totalt med dubbdäck...

Bara smörja och köra.....Kanske fick ett super ex.
Ärvde den efter en annan HAPPYIT

RN

Ja den fyllde sin funktion....
slapp slita på fin cyklarna......

Skulle jag få en till så skulle jag ta emot och nöta ner..
Men saningen är att jag va fan förvånad hur bra den höll bara smörja,jag gav den vidare till en ny ägare efter mig utan kompikationer.. Men han lät den sen stå ute en hel vinter och då DOG den.....

Roger

Tigerponken.. Jag klankar inte på Siba! Vi har inte förärats med den butiken än.
Men Jula bjuder här på tufft prismotstånd! Plötsligt kan man man få en billig cykel, utan att behöva köpa fler elprylar till hemmet. Man slipper dessutom en redan utbuad framdämpare.
Tycker det verkar lite intressant, ifall man söker hyfsad hoj (ärligt) under 1000:- . BT har sin cruiser, men de nås varken lokalt här uppe, eller via postorder.

Om man sen kan ana, att hojarna inte har Tune-komponenter eller kolfiberram.. grattis! Då är man alltså inte helt rudis.

Senast redigerad av en moderator:
Brakastruten skrev:
-------------------------------------------------------
> Tigerponken.. Jag klankar inte på Siba! Vi har
> inte förärats med den butiken än.
> Men Jula bjuder här på tufft prismotstånd!
> Plötsligt kan man man få en billig cykel, utan
> att behöva köpa fler elprylar till hemmet. Man
> slipper dessutom en redan utbuad framdämpare.
> Tycker det verkar lite intressant, ifall man
> söker hyfsad hoj (ärligt) under 1000:- . BT har
> sin cruiser, men de nås varken lokalt här uppe,
> eller via postorder.
>
> Om man sen kan ana, att hojarna inte har
> Tune-komponenter eller kolfiberram.. grattis! Då
> är man alltså inte helt rudis.

kanske det=? det skall säkert visa sig inom kort i våra hojjar att nån införskaffar den.

do they come in 13" ?

Från årsskiftet 06/07 kommer de nya EU/CEN-direktiven för cyklar att börja gälla. Dessa ersätter alla gamla standarder som DIN+ mm. Denna innebär att man inte får släppa ut cyklar på markanden som inte är "säkra". Ett sätt att kolla den cykeln man säljer är säker är att testa den efter de standarder som är kopplade till direktivet. Dessa tester är ganska tuffa och testar styrkan i vevarmar, framgafflar och grejer som bromskraft mm. Jag tror många billighetscyklar på svenska marknaden inte kommer att klara dessa tester.

Dock ska man ha klart för sig att: Det är inte förbjudet att sälja cyklar som inte är testade enligt standarden. Så länge det inte uppstår några problem med cykeln så är det ok att sälja den i EU. Det är först om det uppstår problem som importören/försäljaren kan råka riktigt illa ut. Alternativt kan man också hamna i klistret när vägverket börjar testa olika importcyklar, om de inte motsvarar standarden så blir man tvungen att fixa bristerna.

Om det uppstår säkerhetsproblem med en cykel som ÄR testad mot standarden så har importören iaf gjort det som förväntas av honom, i detta fall är det standarden som måste göras om. Mao, om det inte blir något problem med SIBA/JULA-cyklarna så kan de fortsätta att säljas. Men vägverket kan ändå stoppa dem om de tycker att deras tester visar att de är för dåliga.

MVH
/K

Det verkar vara insatta konsumenter som köpt cykeln, "Sågkyddsbyxa Blåkläder" (sic!) är kanske bra att ha som skydd mot vass metall när framgaffeln går av.

Skulle vara underbart om några av fincyklarna inte gick igenom. Men då anses väl testet vara ogiltigt av Happyeliten.

Kelvinized skrev:
> Från årsskiftet 06/07 kommer de nya
> EU/CEN-direktiven för cyklar att börja gälla.
> Dessa ersätter alla gamla standarder som DIN+ mm.
> Denna innebär att man inte får släppa ut cyklar
> på markanden som inte är "säkra". Ett sätt att
> kolla den cykeln man säljer är säker är att
> testa den efter de standarder som är kopplade
> till direktivet. Dessa tester är ganska tuffa och
> testar styrkan i vevarmar, framgafflar och grejer
> som bromskraft mm. Jag tror många
> billighetscyklar på svenska marknaden inte kommer
> att klara dessa tester.
>
> Dock ska man ha klart för sig att: Det är inte
> förbjudet att sälja cyklar som inte är testade
> enligt standarden. Så länge det inte uppstår
> några problem med cykeln så är det ok att
> sälja den i EU. Det är först om det uppstår
> problem som importören/försäljaren kan råka
> riktigt illa ut. Alternativt kan man också hamna
> i klistret när vägverket börjar testa olika
> importcyklar, om de inte motsvarar standarden så
> blir man tvungen att fixa bristerna.
>
> Om det uppstår säkerhetsproblem med en cykel som
> ÄR testad mot standarden så har importören iaf
> gjort det som förväntas av honom, i detta fall
> är det standarden som måste göras om. Mao, om
> det inte blir något problem med
> SIBA/JULA-cyklarna så kan de fortsätta att
> säljas. Men vägverket kan ändå stoppa dem om
> de tycker att deras tester visar att de är för
> dåliga.

Finns det någon publicerad lista på vilka cyklar som säljs i Sverige som testast och godkänts?
Skulle vara väldigt intressant att titta igenom den.

Men: (för att travestera på Tony Irving)
Du skrev
> Denna innebär att man inte får släppa ut cyklar
> på markanden som inte är "säkra".

Och du skrev
> Dock ska man ha klart för sig att: Det är inte
> förbjudet att sälja cyklar som inte är testade
> enligt standarden.

Fattar inte. Man får inte släppa ut cyklar på marknaden (vad är marknaden?) som inte är säkra (tolkar det som att de måste vara testade och gått igenom testet utan nedslag).
Men sedan skriver du att det är ok att sälja dem?

Nja, kanske ändra rubriken enligt mig, BT spelar trots allt i en snäppet högre division än Siba, Jula och Elgiganten. Inte elitserien precis, men jag drar dem inte över samma kam som "köp en TV få en cykel"-gänget.
Men vart Jula kan vara på väg i framtiden får vi se, för det var väl såhär BT började: väldigt mediokra cyklar först, men nu: hyfsad pang för lite peng om man vet vad det är man köper och passar den enda ramstorleken... Jula har ju som BT även diverse andra cykeltillbehör, men långt ifrån lika mycket som BT. Dock tror jag knappast att de utvecklas som BT, men man vet aldrig. Tyvärr är jag besviken på BT nu, för jag trodde att de skulle utveckla sitt hojsortiment till i år, men inte då. De har nog hittat sin gräns för cyklar upp till 5 lök nu, kanske inte går att pressa in mer i de marginalerna...?

Bortsett från vevarmarna, som ser ut att vara i plast, så är hojen specad som min crescent orion för fyra lök (när det begav sig). Det är mycket bytt på min gamla crescent, men det var inget som gick sönder av sig självt.

Som jag skrev i den förra tråden om snikhojen från Jula så ser den ut att vara ganska OK ur hållbarhetssynpunkt. Ramen i stål, hur det är med gaffeln vet jag dock inte. Däremot verkar det inte direkt vara fråga om senaste standarder - 18 växlar? (Och då menar jag inte 2x9... ;-)) Säkert värd pengarna om man bara behöver ett pendlarök, eller är ute efter ram och gaffel för ett SS-bygge eller liknande.

Den funkar inte för en happysnobb som kräver exklusivt och treställiga förkortningar på komponenterna.

Som en brukshoj för någon som cyklar lite grann så är den helt ok.

Mr Handley skrev:
> Som en brukshoj för någon som cyklar lite grann
> så är den helt ok.

Så du har provat den altså? =)

än dock, om man får en el-giga hoj kan man skylla på att man förtrollats av dogge doggelito's feta rhymes!!!!!!

HANDLA FETT!!!!!!!!!! :P

EDIT: lite kul att dom driver med hydraulik-orgier oxå, o flexar en fjädergaffel i en av de nya snuttarna;)

Senast redigerad av en moderator:
rikard skrev:
> Mr Handley skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Som en brukshoj för någon som cyklar lite
> grann
> > så är den helt ok.
>
> Så du har provat den altså? =)

Inte den, men liknande. Och sett mängder med ungar misshandla massa billighetscyklar i skogen under två års tid.

imrog skrev:

>
> Bara smörja

Håller med. Den hojen är bara smörja.

Dagen efter reklamen, möter jag så den första 60-årige farbrorn stolt hojandes på sin blågula hyllning till folkhälsan. Såg lite smått ut.. Måste nog titta lite närmare, för egen del.

Nej rubriken tänker jag inte ändra. :-D Anser fortfarande att Jula kan konkurrera med Biltema, om cykelspekulanterna. Priset är sådant.. och man slipper åka bil 50-60 mil.

Mr Handley skrev:
> > Denna innebär att man inte får släppa ut
> cyklar
> > på markanden som inte är "säkra".
> Och du skrev
> > Dock ska man ha klart för sig att: Det är
> inte
> > förbjudet att sälja cyklar som inte är
> testade
> > enligt standarden.
>
> Fattar inte. Man får inte släppa ut cyklar på
> marknaden (vad är marknaden?)
Sälja är väl ett annat ord ... jag tror (men måste kolla upp det) att både importören och cykelhandlaren kan åka dit om det blir en olycka.

> .... som inte är säkra
> (tolkar det som att de måste vara testade och
> gått igenom testet utan nedslag).
> Men sedan skriver du att det är ok att sälja
> dem?
Alltså, om man bygger en korrekt konstruerad hoj som är hållbar så är det inga problem att sälja den utan att ha testat den enligt standarden. Annars skulle man ju stoppa alla cykeltillverkare som inte först fått sin cykel igenom standardtesterna (som t.ex. den där norrmannen som börjat svetsa så trevliga ramar).

Standarden kan man se som en "försäkring" för importören/distributören/cykelhandlaren, dvs om det blir en olycka trots att cykeln uppfyller standarden (för det ska det ju inte kunna bli om standarden har korrekta tester) så kan inte dessa drabbas av något rättsligt efterspel. Alltså, om du säljer icke-testade cyklar så kan du råka riktigt illa ut om det börjar inträffa olyckor med dessa. Men det är inget generellt stopp för alla cyklar som inte testats. Säljer du icke-testade cyklar som det aldrig händer några olyckor med så är det också ok (om inte vägverket testar dina cyklar och dömer ut dem).

MVH
/K

imrog skrev:
> SIBA hojjar funkar....
> Körde en hel vinter på en...
> Pendla 2 mil om dagen....
>
> Bytte sadel satte på SPD och skärmar....
>
> 18 kg vart det totalt med dubbdäck...
>
> Bara smörja och köra.....Kanske fick ett super
> ex.
> Ärvde den efter en annan HAPPYIT
>
> RN

Jo, men du är tränad från början. Det är skillnad när någon på jobbet blir inspirerad av att man cyklar året runt, de köper ett 20 kilos bosänke för en femtedel av vad en normal 10 000 milaservice på en Volvo kostar och orkar cykla i två veckor innan de tror att cykling enbart är för de som redan är tränade. I det fallet stämmer det, och de fortsätter ta Volvon....

Johan S skrev:
> Det är
> skillnad när någon på jobbet blir inspirerad av
> att man cyklar året runt, de köper ett 20 kilos
> bojsänke för en femtedel av vad en normal 10 000
> milaservice på en Volvo kostar
o.s.v.

Perfekt! Den skall jag börja köra med när folk påpekar att jag har fånigt dyra hjul eller ngt...

Seriöst, det där låter som pompöst struntprat. Jag har under två års tid kört MTB Skolan, där ungarn aför det mesta har rejäla "bojsänken" till en början. För det mesta fungerar knappt några växlar och bromasar har de knappt heller. Sedan tar de hojjarna till en LBS och får växlarna justerade och bromsarna fixade, då kör de som vildar.

Körde med ett gäng ungar idag. När vi stannade för en drickapaus var alla helt saliga, för det var så kul att cykla. 95% av de som var med hade BT/Coop eller liknande. Det de tycker är jobbigast är att lyfta cyklarna när vi kör på ställen där de inte kan cykla.

Själv har jag nedgraderat rejält, från en 40 000 kr cykel till en 4 000 kr cykel. Det jag stör mig på är avsaknaden av vettiga bromsar.

Man kan ha otroligt kul på billiga cyklar, det som gör att många tycker att det är jobbigt är att de är otränade från första början, inte att cykeln väger 1/5 av vad de själva väger.

Jag kan iofs ha fel...

Köpte för övrigt en Jula cykel till äldsta grabben att ha som lekhoj. Han körde första två timarna i skogen idag, och märkligt nog så höll den? Han tyckte dessutom att den var lika kul att cykla på som hans gamla, nästan roligare eftersom den här har stel framgaffel.

Mr Handley skrev:
> och bromasar har de knappt heller.

Vad är en bromas? En anläggningsarbetare från Dalarna? Kanske något direktiv från EU som säger att en sån ska medfölja alla skogpsyklister?
:-D

Mattias. Inte meningen att spåra iväg den här tråden, men jag blir nyfiken på MTB-skolan.
Är det bara för Kids, vad är det för åldersgränser m.m., såg på din profil att du bor i Sthml, är det där den finns....
Sökte lite på forumet, men hittar inte direkt info om skolan..

/putte

Johan S skrev:
> Jo, men du är tränad från början.

Tackar och bugar.... Inte man för höra det ofta... ;-)

Roger...

Intermezzo skrev:
> Mattias. Inte meningen att spåra iväg den här
> tråden, men jag blir nyfiken på MTB-skolan.
> Är det bara för Kids, vad är det för
> åldersgränser m.m., såg på din profil att du
> bor i Sthml, är det där den finns....
> Sökte lite på forumet, men hittar inte direkt
> info om skolan..
>
> /putte

http://www.ettannatlopp.nu/mtbskolan/

Hylla en julacykel och sitta med i SCF, känns lite konstigt. Hojen är rent smäck! Allt annat är bara bullshit!

Dock för ungdomar är det bättre att åka på vad som helst än inte alls. Kan ju inte kräva att en 10 årig nybörjare ska ha en hoj för 10 tusen innan man vet om det är roligt, man kan åka på en kronan hoj i början. Bara bra att folk ger sig ut på allehanda skithojar i skogen och får upp ögonen för MTB.

Men hojen är bajs.

Jan Ullrich skrev:
> Hylla en julacykel och sitta med i SCF, känns
> lite konstigt.

Varför då? Du får gärna utveckla det. Är det så att om man sitter med i styrelsen så skall man ha vissa åsikter? Du får gärna visa den lagen för mig för det har jag missat.
Eller är det så att du tror att förbundet går sönder om folk hojjar på en jula cykel?

>
> Dock för ungdomar är det bättre att åka på
> vad som helst än inte alls. Kan ju inte kräva
> att en 10 årig nybörjare ska ha en hoj för 10
> tusen innan man vet om det är roligt, man kan
> åka på en kronan hoj i början. Bara bra att
> folk ger sig ut på allehanda skithojar i skogen
> och får upp ögonen för MTB.

Har jag skrivit något annat?

Förrförra säsongen på MTB Skolan hade vi en pappa som körde på en gammal militärcykel. Kan körde snabbare än de flesta och hade en grym teknik. It aint about the bike...

Mr Handley skrev:
> Jan Ullrich skrev:
> -----
> > Hylla en julacykel och sitta med i SCF, känns
> > lite konstigt.
>
> Varför då? Du får gärna utveckla det. Är det
> så att om man sitter med i styrelsen så skall
> man ha vissa åsikter? Du får gärna visa den
> lagen för mig för det har jag missat.
> Eller är det så att du tror att förbundet går
> sönder om folk hojjar på en jula cykel?

Jag trodde att det förbundet var lite mer "stöd din LBS". Kanske klumpigt skrivet.

Det är väl ingen ny vetskap att man får vad man betalar för.
Jag har inte klämt på Julacykeln och har inte heller den kollen att jag kan bedömma vad som acceptabel nivå eller inte.
Men om jag får göra en jämförelse från den tiden jag skruvade bilar så var det lika skämmigt att som yrkesman handla verktyg från Biltema. Hade det på den tiden funnits ett verktygsforum skulle det säkert stått att det är Bacho man skall handla, är man snål köper man Kamasa Tools, men självklart är Biltema Bajs.
Visst det skiljer i kvalitet och det skall det göra eftersom priserna är så olika.
En ringnyckel från Biltema kostade kanske 20% av en Bahco, men var banne mig inte mer än 20% sämre, alltså ett bättre index melland pris och kvalitet.
Frågan är därmed: Är 10.000 cykel 10 ggr bättre än en 1.000 cykel, och är den då med automatik 4 ggr sämre än en för 40.000 - jag tror inte det.

Så länge det finns olika målgrupper, finns det också olika utbud.

Jag har sett många bilder på det här forumet där hojen har en central plats i vardagsrummet, många gånger motiverat med att den inte försvinner då.

Jag köpte Biltemas ringnycklar när det begav sig för det sved inte så mycket i plånboken när man tappade bort dem

/putte

Varför skulle SCF tycka man skulle stödja LBS????

Var cykeln kommer ifrån kan väl inte spela någon roll.....
Roger

Jan Ullrich skrev:
> Mr Handley skrev:
> -----
> > Jan Ullrich skrev:
> >
>
> > -----
> > > Hylla en julacykel och sitta med i SCF,
> känns
> > > lite konstigt.
> >
> > Varför då? Du får gärna utveckla det. Är
> det
> > så att om man sitter med i styrelsen så skall
> > man ha vissa åsikter? Du får gärna visa den
> > lagen för mig för det har jag missat.
> > Eller är det så att du tror att förbundet
> går
> > sönder om folk hojjar på en jula cykel?
>
>
> Jag trodde att det förbundet var lite mer "stöd
> din LBS". Kanske klumpigt skrivet.

Jag tror att du klarar av att skilja på uttalanden som SCF gör och uttalanden som jag gör.
Må så vara att du inte gillar hojen, men håll dig till sakliga argument.

För övrigt så är det ingen hemlighet att jag länge förespråkat att det är bättre att komma ut på en billig cykel än inte alls.

Mr Handley skrev:
> Jan Ullrich skrev:
> -----
> > Mr Handley skrev:
> >
>
> > -----
> > > Jan Ullrich skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Hylla en julacykel och sitta med i SCF,
> > känns
> > > > lite konstigt.
> > >
> > > Varför då? Du får gärna utveckla det. Är
> > det
> > > så att om man sitter med i styrelsen så
> skall
> > > man ha vissa åsikter? Du får gärna visa
> den
> > > lagen för mig för det har jag missat.
> > > Eller är det så att du tror att förbundet
> > går
> > > sönder om folk hojjar på en jula cykel?
> >
> >
> > Jag trodde att det förbundet var lite mer
> "stöd
> > din LBS". Kanske klumpigt skrivet.
>
>
> Jag tror att du klarar av att skilja på
> uttalanden som SCF gör och uttalanden som jag
> gör.
> Må så vara att du inte gillar hojen, men håll
> dig till sakliga argument.
>
> För övrigt så är det ingen hemlighet att jag
> länge förespråkat att det är bättre att komma
> ut på en billig cykel än inte alls.

Självklart!

Över till cykeln nu istället!=)

Fall studie:

Rekomenderade min grekiska konsult arbetskollega att slå till på en Jula hoj (Egentligen rekomendarede jag biltemas cruser som första val men den föll inte i smaken).

Efter ca 5 timmars milt användande är vevlagret trasigt. Jag tittade som hastigast på det och allt verkar fastskruvat men det glappar duktigt. Rekomendationen var att hoja vidare tills det hela blev olidligt kass och sedan reklamera.

Bromsarna är fö jävulskt kassa.

Verkar i detta fall som man får vad man betalar för.

Säg en cykel för under 4000 sek som har bra bromsar?

Min äldsta grabb* är nu snart inne på sin 10:e timma på hojjen (varav 7 i skogen) någon som vill slå vad om när den självintegrerar? Vissa har ju sagt att de inte håller mer än 15 minuter minuter i skogen.

* = läs det som: en 13 åring som inte fattar att man slår sig om man ramlar, och att om man kör ner för en lång brant trappa så händer det saker med cykeln :)

Fortsättning på fallstudie med grekens jula hoj: Nu har även ena pedalen dött.

7 timmars mild användning hittils.

Vevlagret paj
Vänster pedal paj

Sjukt kul vi får se vad som är nästa pryl som ger upp.

Tillbaka
Topp