Konsten att paja ett varumärke

Rippa

Ny medlem
Jag visste det var bättre förr

NU
Y7C7075501726C72C5C0C1.jpg

No comments

titan1.jpg

Titan, emblem i guld, full Campa rätt igenom, mockasadel, muschestyre och monterad av Foglum. Mer här ->http://www.cykelhistoriska.se/executive.htm

[ot]
Fåglum (eller kanske någon på verkstaden) har monterat en till rolig cykel. Fast av märket Fåglum. Elektronisk mavic växling. dura-ace bromsar. Kolfiber-ram.. Finns att beskåda i Cykelhuset Fåglum.

bigmollo skrev:
-------------------------------------------------------
> I samma veva lyckades samma företag sänka
> Bianchi fullständigt också.

Ja, den grejen är fullkomligt obegriplig. Hur kan ett företag ha sån jävla noll koll på varumärkesvård?

De senaste pändlaräckelhojarna har varit Crescent och de har funkat riktigt bra men den där översta bilden fick det att vända sig i magen =/
[edit]: Men det klart... Min egna Crescent är faktiskt ännu fulare. *urkh*

Senast redigerad av en moderator:
Ju förr dessto bättre, helt klart.

Faktumn är att jag tror den övre på pricken är en sådan min far cyklar omkring på. Det gör ont i mig.

Vad menar ni?

Att de ska göra fincyklar som folk i allmänhet förutom ett gäng nerdar skiter i eller skeppa ut cyklar för barn, pendlare och hybridjägare som volymprodukt och tjäna bra med deg? :)

Grimaldi vet nog vad han gör.

Hittade ingen snygg bild på min egen snygga crescent så det fick bli den här snygga i stället...
Riktigt snygg faktiskt!

Bilagor

• CresAd3L.jpg
    CresAd3L.jpg
    14.1 KB · Besök: 78
Fjärdebrunn skrev:
> Vad menar ni?
>
> Att de ska göra fincyklar som folk i allmänhet
> förutom ett gäng nerdar skiter i

Sluta obstruera nu o öppna ögonen :) Guldemblem, titanram o campa. Lyx säljer alltid, om en i mindre volymer. Dessutom spiller den upplevda lyxen av sig på volymmodellerna. Win-win liksom.

Min plan har varit att köpa ut något gammalt anrikt svenskt cykelvarumärke som har slukats av cycleeurope, crescent funkar väl inte med kanske Rex eller Monark, och göra om det till ett märke som satsar på vettiga och S-N-Y-G-G-A brukscyklar istället för fula hybrider med fjädrad sadelstolpe. Jag tror jag crescents kundtjänst imorgon och frågar vad dom ska ha.

Tjena!

Rippa.. Tyvärr la du upp ett riktigt dåligt exempel.. Den titan-ramen var allt annat än bra.. Sök så skall du hitta..

Hittade ingen bra bild påo en gammal hederlig Kona explosif,....men Kona har väll lyckats rätt bra med?. Fast det e klart, de lär ju sälja mre idag. För vissa kanske det är det som räknas.

Så det är därför alla gamla gubbar vinklar fram styret i värst chicagostyle på ungarnas bmxer..

Skogling skrev:
> Jag minns så väl när jag trampade runt på en
> sån här. Det var 1974-75. Det var tiden då.
> Fixie was da shit.

Sån hade jag oxå. Fast 10 år äldre och grön. Bild saknas :(

Kneecap skrev:
> Tjena!
>
> Rippa.. Tyvärr la du upp ett riktigt dåligt
> exempel.. Den titan-ramen var allt annat än bra..
> Sök så skall du hitta..

Kanske titantillverkingen av ramar inte var på topp i mitten på 70-talet. Men bara det faktum att dom tänkte fram den där cykeln är beundrandsvärt :=

PeaceDog skrev:
> Varför väljer man en sådan pakethållare till
> titancrescenten?

Remma fast attacheväskan på väg till kundmöte så klart!

Rippa skrev:
> PeaceDog skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Varför väljer man en sådan pakethållare
> till
> > titancrescenten?
>
> Remma fast attacheväskan på väg till kundmöte
> så klart!

...men det är fel så klart.

Titan-Crescenten heter Executive och var riktad till direktörer med för mycket pengar och de _skall_ ha pakethållare. Titanramen byggdes av bränslerör till flygplan och den legeringen var inte till fördel för cyklar. Det sägs att den flexar nått grymt och att ramarna gick sönder rätt snabbt. Om man vill se en så hänger en i fönstret på CykelCity Lund.

Men visst är den snygg.:)

//Ola

Jag säger som Swanberg i DN - ett annat ord för hoj är ju båge, hur kan man då döpa en cykel till halvbåge? (crescent)

Monark är ett annat mördat varumärke liksom Rex, kungar bägge två;)

Mina Crescents med limpasadlar, hade åtminstone bågform på överrören..
Och de var minsann singelspeed allihopa! Självklart med avsågade skärmar också. Funkade kalas i surdikena. Precis som Håkan "Karla" Karlkvist.. Vrååååmm!

Nära.. Mer blå nyans, och hottad med blå sadel som hade ett lågt "rump"stöd. Perfekt hoj att stegra med! Stålbågen var dessutom svept lite bakåt i överkant.. Handtagen byttes mot genomskinlga med knotteryta och flake inuti! :-) Givetvis hade jag navborstar!! Och fågelpinnen full med märlor..

Edit: På den tiden kunde jag göra barspinn medan jag cyklade utför med båda hjulen i backen. Sex år gammal. Har provat igen, utan ngn. större lycka! Skyller på "tur som en tokig"?

Senast redigerad av en moderator:
Jikes...

Hur kan folk bli så upprörda över att ett företag som drivs med vinstsyfte tillhandahåller vad marknaden efterfrågar?

Fast å andra sidan är det verkligen lättbucklade aluminiumcyklar allmänheten vill ha?? Min gamla Crescent stålram från tidigt 80-tal var ju en pansarvagn. Den kunde man köra hårt med utan problem.... när barn nu för tiden släpper cykeln i backen och det råkar vara något i vägen är det ju kassering på G... För barncyklar skulle jag rekommendera stålram. Det är väl bara vi stigcyklister som är galna nog att ta ut en bucklingskänslig cykel i terrängen för att flåköra.....

titan3.jpg ht=450

Kan acceptera att det ska vara en pakethållare.
Men just denna är extremt ful.
Det är ju trevligt med en sadel, men vem hade då valt en Biltema sadel?

Brakastruten skrev:
> Mina Crescents med limpasadlar, hade åtminstone
> bågform på överrören..

En sån här med limpa på då, kanske vore något?

superbow1.jpg ht=418

Är lite småkär i den ramen för övrigt...

McOla skrev:
> Titan-Crescenten heter Executive och var riktad
> till direktörer med för mycket pengar och de
> _skall_ ha pakethållare. Titanramen byggdes av
> bränslerör till flygplan och den legeringen var
> inte till fördel för cyklar. Det sägs att den
> flexar nått grymt och att ramarna gick sönder
> rätt snabbt. Om man vill se en så hänger en i
> fönstret på CykelCity Lund.
>
> Men visst är den snygg.:)
>
> //Ola

Va fan gick snett egentligen från den tiden till nu? Kan tycka att det är lite samma sak där direktörer och chefer ser sig lite mer än andra vanliga men dåtidens överflöd var lite gulligt i paritet med dagens feta stadsjeepar, feta lägenheter och pryl onani delux!

Mmmm.. Norlin! Fastnade faktiskt för Corratec, när jag upptäckte mtb-tidningar. Då såldes de som regnbågar! Färgranna. Men, jag vill gärna kunna provcyklla en hoj innan köp. Kanske en Corratec med lefty vore lagomt udda?

Tillbaka
Topp