Kontaktlim till cykelslang, punka

ldmvcd

Medlem
Hej! Funkar kontaktlim som lim mellan slangen och lappen för punka? Har ni provat?
Har nämligen slut på vulklim som ingår i reparationssatsen :)
Tack!

Prova loctite, den som kostar 69kr på kjell är min go-to för de flesta applikationerna. Tror även att sen är billigare på tex bauhaus och hornbach.

förövrigt kasserar jag i 9 fall av 10 slangar med punktering istället för att laga.

bra miljötänk där. släng och köp nytt:(

på en av mina cyklar sitter ena originalslangen från 1968 kvar. den har väl en 5-6 lagningar.

gammeldags lösningsmedelsbaserat kontaktlim kan tänkas fungera som nödlösning om man tar det väldigt väldigt tunt. moderna kontaktlim knappast.

så det vettiga för ts är att sätta i en annan slang så länge och beställa solution från tüsken. de säljer vetttigt stora tuber.

bra miljötänk där. släng och köp nytt:(

på en av mina cyklar sitter ena originalslangen från 1968 kvar. den har väl en 5-6 lagningar.

gammeldags lösningsmedelsbaserat kontaktlim kan tänkas fungera som nödlösning om man tar det väldigt väldigt tunt. moderna kontaktlim knappast.

så det vettiga för ts är att sätta i en annan slang så länge och beställa solution från tüsken. de säljer vetttigt stora tuber.
Nu kör man ju inte med slang sedan hedenhös men OM är (var) det enligt min ringa erfarenhet bättre att köpa ett antal små tuber med solution därför att en öppen tub hinner torka ut mellan användning.

Nu kör man ju inte med slang sedan hedenhös men OM är (var) det enligt min ringa erfarenhet bättre att köpa ett antal små tuber med solution därför att en öppen tub hinner torka ut mellan användning.
absolut, men det gäller ffa små tuber. de stora t ex 50g håller ett antal år även öppnade. bra hemmavid.

Har köpt lagningssatser från Biltema för ca. 40 kr. De innehåller en liten tub med ca. 5 ml solution. Jag har också erfarenheten att så fort solutionstuben har öppnats, så torkar/dunstar limmet. Det känns inte hållbart att köpa flera lagningskit och ha på lager, bara för att inte riskera att stå där med bara uttorkade limtuber, så jag söker också efter någon lite större förpackning. Biltema säljer bl.a. Gummilagning, en tub med 15 ml i för 40 kr. Kan den även funka till att laga cykelslangar med?

Ett annat alternativ är att beställa en burk Tip Top Solution från Bikeable för 235 kr + frakt. Det är 175 g lim, vilket iofs. känns som lite overkill för mina behov. Slutligen hittade jag ett mellanting, 5 st 8 ml-tuber med solution från Grandado för 175 kr inkl frakt. Det blir 40 g för 175 kr. Har inte kollat düsken ännu. Ni som fortfarande lagar cykelslangar i lite större mängd, var köper ni erat lim?

1716646586626.png

1716646497501.png

1716646517569.png

1716646532231.png

gummilagning lär inte vulka, inte heller karlssons klister.

50 g solution tub från tip top håller som sagt i åratal, torkar inte in särskilt även om den är öppnad. kostar inte många euro när man ändå handlar från tysken. gäller också lagningslappar i hundrapack. ligger i kartor om fem som man kan dela ut till behövande cykelkompisar.

småtuber för turen förstås nödvändiga, men håll koll på dem!

gummilagning lär inte vulka, inte heller karlssons klister.

50 g solution tub från tip top håller som sagt i åratal, torkar inte in särskilt även om den är öppnad. kostar inte många euro när man ändå handlar från tysken. gäller också lagningslappar i hundrapack. ligger i kartor om fem som man kan dela ut till behövande cykelkompisar.

småtuber för turen förstås nödvändiga, men håll koll på dem!
Jag brukar nöja mig med en reservslang med på turen, funkar för det mesta för mig, så länge reservslangen är hel och jag inte råkar ute för fler än en punka. Ska se vad jag kan hitta för solution hos tyskarna.

Har köpt lagningssatser från Biltema för ca. 40 kr. De innehåller en liten tub med ca. 5 ml solution. Jag har också erfarenheten att så fort solutionstuben har öppnats, så torkar/dunstar limmet.
Jag har fått limmet att fungera längre genom att förvara den öppnade tuben i kylen.
Inlindad i folie och i en plastpåse.

Jag brukar nöja mig med en reservslang med på turen
+1
En lagning påstås behöva upp till ett dygn för att verkligen vulka.
Så ha gärna med laglappar och solution men byt till en hel slang
och låt den nylagade vila.
Jag brukar oxå ha med mig två reservslangar.

Tillbaka
Topp