Konvertera till tubeless, vilket kit funkar bäst

mrwalker

Medlem
Är de tnågon som provat olika tubeless kit för att konvertera hjul till tubeless, och vilka är i så fall erfarenheterna om hur det fungerar? DT Swiss har flera kit, likaså NoTubes, men vilket verkar funka bäst?

Någon om testat och kan dela med sig av erfarenheterna?

Jag har uppfattningen att Notubes Stans vätskan alltid har tätat bäst. Har testat den, Joe's no flats och Hutchinsons. Men har alltid haft UST-fälgar, så aldrig behövt konvertera.

Jag tänkte mer på hela kitet, göra om från vanliga fälgar. Då måste man ju ha några specialband, DT Swiss kiten kommer ju vart fall med någon som är som ett fälgband men förmodligen inte helt likt det, antar jag. Det där flytande finns det flera att välja på, men det verkar vara NoTubes som tillverkar till flera av de andra märkena.

mrwalker skrev:
göra om från
> vanliga fälgar. Då måste man ju ha några
> specialband,

Nja, man måste inte ha deras gummiremsor, man kan köra med vanlig eltejp och sådana här ventiler:
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=68565

det gör jag, och det funkar utmärkt.

reviderat 2015-02-11
det funkar inte så bra med eltejp, den släpper efter ett tag och då läcker vätskan ner i fälghålen.

Senast redigerad av en moderator:
Jag har haft bäst erfarenhet av ghetto, mest blurpfritt vid riktigt låga tryck, ingen skarv mot ventil eller fälg, och lätt att riva (ingen hårt åtdragen igenkladdad ventil) om du skulle skära upp en däcksida i skogen. håller mig numera till vätska från Notubes och Frm (finns säkert massor som funkar, men undvik dom som inte är latexbaserade!)

Ok,

trodde att man var tvungen att ha dessa band. Det låter ju annars bra med att eltejp. Jag antar att det är viktigt att det är helt tätt, kommer den där flytande guckan ner i fälgen så är det nog inte så kul gissar jag. Det måste ju även vara tätt för luftens skull naturligtvis.

Tack för infot.

Ubu skrev:
> Jag har haft bäst erfarenhet av ghetto, mest blurpfritt

Vilka fälgar och vilken ghettometod har varit bra? Uppklippt slang inklusive ventil som brett fälgband och så tejp ovanpå?

Jag har fått intrycket att det är väldigt noga med tiondelarna på höjden ute mot kanterna så att däcket inte går fritt och tappar luft, men samtidigt går att få på dit överhuvudtaget?

Inte för att Stans-kittet kostar många kronor men det är ju kul att kunna konvertera när man får lust och inte behöva invänta nya prylar i borttappade DHL-paket...

Ah, med ghetto menar jag uppklippt-slang-metoden, men såklart allt diy är ju ghetto! Med andra lösningar har jag ibland fått otätt runt ventilen, och ibland blurpar.

Kört på mavic 719, flow och crest-fälgar och på min gamla cross med nåt noname. Det blir dock en gnutta tyngre än tejp tyvärr.

Tycker att det låter lite krångligt med allt detta. Hade tänkt prova men är lite tveksam, känns som om det är rätt krångligt. Vad är egentligen den stora förtjänsten mot vanlig slang/däck variant?

mrwalker skrev:
-------------------------------------------------------
> Tycker att det låter lite krångligt med allt
> detta. Hade tänkt prova men är lite tveksam,
> känns som om det är rätt krångligt. Vad är
> egentligen den stora förtjänsten mot vanlig
> slang/däck variant?

Tillfredsställelsen och möjligheten att starta en ny tråd med en massa bilder här på happy?

Enligt de frälsta är väl fördelarna att man kan köra med lägre tryck utan att få punka så lätt. Mao något bättre komfort och kanske aningens bättre känsla.

Jag har varit inne på att konvertera flera gånger, men som du själv säger tycker jag att det verkar kladdigt och krångligt. Har dessutom sett folk kränga av dem vid halvhård körning i skogen och då blir det ju skoj.

Behöver man mer än ventilerna och vätskan om man köper hjul med Crestfälgar? Trodde att de var förberedda för att köra slanglöst.

Nej, inte riktigt. Du behöver gula tapen, vätskan och ett par lösa ventiler, inte det där gummifälgbandet med ventiler.

Nilsen: Om du köper Stanshjul så behöver du bara köpa vätskan, inte tejp och ventiler (men det kan ju vara bra att ha reservventil och tejp).

Caffelatex från Effetto Mariposa får bra omdömen och de verkar vara de enda som inte har ammoniak i guckan. Ammoniaken kan korrodera aluminiumfälgarna. http://twentynineinches.com/2009/11/04/caffelatex-a-long-term-use-update/

Jag kommer att byta från Stans till Caffelatex på Coticen och crossen skall konverteras med Caffelatexkitet när jag byggt de nya A23-hjulen.

/K

Om de levereras med tape och ventiler beror väl på var man köper dem?
Mina som byggdes på Actionsports levererades utan.

Poäng där!
Är de fabriksbyggda så bör de vara tejpade och försedda med ventil, men om de är handbyggda får man nog kolla upp saken med byggaren.
/K

Ted_B skrev:
> Om de levereras med tape och ventiler beror väl
> på var man köper dem?
> Mina som byggdes på Actionsports levererades
> utan.

Hur bred gul tejp ska man ha?
Lika bred som fälgensinre eller så bred så att det täcker ekerhållen och lite till...?
/E

happymtb.fr skrev:
> Hur bred gul tejp ska man ha?
> Lika bred som fälgensinre eller så bred så att
> det täcker ekerhållen och lite till...?
> /E

För fälgar som är 23mm eller mindre: 21mm.
För fälgar som är 23mm eller större: 25mm.

Typ, på mina som är 23mm kör jag med 25mm tejp från Superstar-components, funkar suuuuper :)

Jag kör med helt vanlig eltejp, den brukar vara 17 eller 19mm tror jag, funkar det också.

Ska prova att konvertera när det blir lite varmare... har införskaffat en rulle Gorilla tejp med bredd 1" som enligt många ska vara den bästa tejpen för ändamålet. Ska räcka med ett varv med 10cm överlapp vid ventilen. Tänkte använda Stans men blev nu lite nyfiken på Caffelatex från Effetto Mariposa som nämns ovan. Måste kolla upp det.

Ted_B skrev:
> Om de levereras med tape och ventiler beror väl
> på var man köper dem?
> Mina som byggdes på Actionsports levererades utan.

Precis. Mina Flow-hjul från superstar (billiga) levererades utan tejp. Jag kör superstars tejp och Stans ventil och vätska, det fungerar bra.

Hittade något som verkar vara liknande gorilla tejp på CO, 29pix för 5m super vävtejp som är luft/vattentät och klarar högt tryck, verkar bra. har iofs lite notubes tejp liggandes men det är ju roligare med ghetto

Den där Caffelatex lät ju lite intressant. Blev lite sugen på att prova även om jag egentligen inte har några problem med att köra slang trots löjligt lågt tryck. Dessutom rätt humant pris på deras konverteringskit ink. doseringsspruta: 36£ på Wiggle.

Kan man kontrollera om det det fungerar på ens fälgar på något sätt. Blev riktigt sugen nu när jag såg detta konverteringskittet!

Jag undrar också om det är möjligt att konvertera till tublöst utan att däcken är tubeless ready? Mina fälgar är nya och däcken "fastnar" ordentligt i fälgen.

Mange. skrev:
> Hittade något som verkar vara liknande gorilla
> tejp på CO, 29pix för 5m super vävtejp som är
> luft/vattentät och klarar högt tryck, verkar
> bra. har iofs lite notubes tejp liggandes men det
> är ju roligare med ghetto

Alla större tejptillverkare har en motsvarande version av tejp, fungerar fint. Ventilen kan man klippa ur en innerslang. Aldrig haft problem med det. Har använt stan`s vätska, enda som inte är "ghetto". Blir väl några tior per hjul.

roding skrev:
> Om man klipper ventilen ur en gammal slang, hur
> tätar man runt själva ventilen då?

Man lämnar lite runt ventilen, ca 5mm i bredd och ett par cm på längden. Sedan sköter vätskan resten. Dra åt ventil skruven för hand.

Mange. skrev:
> Hittade något som verkar vara liknande gorilla
> tejp på CO, 29pix för 5m super vävtejp som är
> luft/vattentät och klarar högt tryck, verkar
> bra. har iofs lite notubes tejp liggandes men det
> är ju roligare med ghetto

Har du länk?

cokratex skrev:
> roding skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Om man klipper ventilen ur en gammal slang, hur
> > tätar man runt själva ventilen då?
>
>
> Man lämnar lite runt ventilen, ca 5mm i bredd och
> ett par cm på längden. Sedan sköter vätskan
> resten. Dra åt ventil skruven för hand.

Måste man använda raceventil? Jag har alltid kört slang med bilventil men är sugen på att testa slanglöst. Din ide verkar lovande annars, då behöver jag ju bara köpa notubes vätskan:)

Blir det ett himla kladd när man byter däck, jag gör det lite dåådå för att testa olika combos

> Måste man använda raceventil? Jag har alltid
> kört slang med bilventil men är sugen på att
> testa slanglöst. Din ide verkar lovande annars,
> då behöver jag ju bara köpa notubes vätskan:)
>
> Blir det ett himla kladd när man byter däck, jag
> gör det lite dåådå för att testa olika combos

Presta eller schrader ventil har ingen skillnad, det beror väl på fälgen du har. Båda funkar, brukar själv hälla i vätskan direkt i däcket.

Det är egentligen ganska lite vätska i däcket så inte mycket klott.

Gorilla tejp hittade jag på en butik här i Finland som heter Motonet för 3.49 Euro/rulle om 9 meter. Var du hittar den i Sverige vet jag inte men jag googlade lite snabbt och det finns de som säljer - du får leta själv... Läste på några forum att TESA 4289 är samma tejp som Stans. Har letat här men inte hittat den i butik. En annan tejp som också ska funka fint är Scotch 3M 8898 som är väldigt lik TESA tejpen. Har inte hittat den heller ännu tyvärr.
Gorilla tejpen är väldigt robust och ganska tjock, är du viktmedveten kanske det går att spara något gram med en annan tejp. Vad jag läst ska dock Gorilla tejpen tåla Stans bra. Det finns ammoniak i Stans som bryter ned visa tejper om jag fattat rätt.

De fanns på vildmarksmässan (fast på båtmässan) köpte själv en rulle som funkar fin fint. Googla på Gorilla Tape sverige eller något så hittar du det säket, lycka till.

En fråga för en noob på tubeless. Mina däck har stått en vecka utan gucka utan att läcka luft. Ska jag köra utan eller hälla i ändå?

Senast ändrad:
Kör du UST? I vilket fall skulle jag hälla i en skvätt. Guckan är ju inte bara till för att täta initialt, den ska ju även täta små skador under gång.

Hittade den berömda Gorilla tejpen här:olsana.se. Men om man Googlar så dyker det upp allt från gosedjur till trosor. Gorilla tejpen svart 48mm och 32 meter 188.- kronor till din dörr.

Jag har försökt installera mina ENVE kolfiberhjul tublösa med Fast Track S-Worksdäck. Har dock svårt att få det tätt vid ventilen, det pyser ut luft mellan ventilen och fälgen. Någon som har tips på hur man får det tätt?

Tillbaka
Topp