[Konvertering] 1x11 + bash till Spectral
Har ett tag funderat på att konvertera från 2x10 till 1x11 och fick tillslut en anledning att genomföra projektet (födelsedag + kandidatarbete avklarat). Valet föll på GX och en oval klinga från Bionicon, men medan grejerna var påväg från Tyskland lyckades jag köra sönder min framklinga. Detta ledde till att jag beställde en chain guide från Oneup samt en ISCG-05 adapter från Sydafrika (då Spectral saknar denna feature), vill ju inte riskera hälsan på den nya framklingan.
Komponenter:
GX 1x11 bakväxel samt reglage
Sram PC-X1 kedja
DT swiss XD-body
Bionicon oval 32t klinga, direct mount
cSixx ISCG-05 adapter
Oneup bash guide
Vikten före konverteringen låg på 13.6 Kg (enligt en billig badrumsvåg).
Före
Adapter
Framklinga
Använde mina befintliga X0-vevar
Bash
Oneup skickade med kedjestyrare i två färger, kom fram till att den svarta matchade ramen bäst..
Det visade sig att bashen hamnde för långt ut med adaptern monterad så långt in det gick (svetsen tog emot). Fick montera bashen innanför adaptern för att komma längre in mot ramen. (Notera att kedjestaget inte har imploderat, än..)
Ny kassett och body monterad, den gamla kassetten hade lyckats äta sig in en bit i bodyn efter typ 20 turer.
Det var rätt så tight på sina håll..
Allt monterat
Feature med oval klinga
Fick lite bättre ordning på styret med :)
Efter har kört några mil blandad stig så insåg jag att insidan av framklingan sporadisk legat emot adaptern, lösningen blev att ta fram filen och samtidigt sänka vikten ytterligare.
Vikten landade på 13.3Kg, vilket var i linje med förväntningarna. Nu ska jag bara hitta en stor sten att testa bashen mot.
Komponenter:
GX 1x11 bakväxel samt reglage
Sram PC-X1 kedja
DT swiss XD-body
Bionicon oval 32t klinga, direct mount
cSixx ISCG-05 adapter
Oneup bash guide
Vikten före konverteringen låg på 13.6 Kg (enligt en billig badrumsvåg).
Före
Adapter
Framklinga
Använde mina befintliga X0-vevar
Bash
Oneup skickade med kedjestyrare i två färger, kom fram till att den svarta matchade ramen bäst..
Det visade sig att bashen hamnde för långt ut med adaptern monterad så långt in det gick (svetsen tog emot). Fick montera bashen innanför adaptern för att komma längre in mot ramen. (Notera att kedjestaget inte har imploderat, än..)
Ny kassett och body monterad, den gamla kassetten hade lyckats äta sig in en bit i bodyn efter typ 20 turer.
Det var rätt så tight på sina håll..
Allt monterat
Feature med oval klinga
Fick lite bättre ordning på styret med :)
Efter har kört några mil blandad stig så insåg jag att insidan av framklingan sporadisk legat emot adaptern, lösningen blev att ta fram filen och samtidigt sänka vikten ytterligare.
Vikten landade på 13.3Kg, vilket var i linje med förväntningarna. Nu ska jag bara hitta en stor sten att testa bashen mot.
Senast ändrad: