[Konvertering] 1x11 + bash till Spectral

Shrue

Aktiv medlem
Har ett tag funderat på att konvertera från 2x10 till 1x11 och fick tillslut en anledning att genomföra projektet (födelsedag + kandidatarbete avklarat). Valet föll på GX och en oval klinga från Bionicon, men medan grejerna var påväg från Tyskland lyckades jag köra sönder min framklinga. Detta ledde till att jag beställde en chain guide från Oneup samt en ISCG-05 adapter från Sydafrika (då Spectral saknar denna feature), vill ju inte riskera hälsan på den nya framklingan.

Komponenter:
GX 1x11 bakväxel samt reglage
Sram PC-X1 kedja
DT swiss XD-body
Bionicon oval 32t klinga, direct mount
cSixx ISCG-05 adapter
Oneup bash guide

Vikten före konverteringen låg på 13.6 Kg (enligt en billig badrumsvåg).

Före
Photo10-06-16153209.jpg

Photo10-06-16153250.jpg

Adapter
Photo10-06-16153949.jpg

Photo10-06-16154930.jpg

Framklinga
Photo10-06-16155043.jpg

Använde mina befintliga X0-vevar
Photo10-06-16160632.jpg

Bash
Photo10-06-16161019.jpg

Oneup skickade med kedjestyrare i två färger, kom fram till att den svarta matchade ramen bäst..
Photo10-06-16161003.jpg

Det visade sig att bashen hamnde för långt ut med adaptern monterad så långt in det gick (svetsen tog emot). Fick montera bashen innanför adaptern för att komma längre in mot ramen. (Notera att kedjestaget inte har imploderat, än..)
Photo10-06-16165045.jpg

Photo10-06-16165119.jpg

Ny kassett och body monterad, den gamla kassetten hade lyckats äta sig in en bit i bodyn efter typ 20 turer.
Photo10-06-16171325.jpg

Det var rätt så tight på sina håll..
Photo11-06-16100803.jpg

Allt monterat
Photo11-06-16100234.jpg

Photo11-06-16100251.jpg

Photo11-06-16100310.jpg

Feature med oval klinga
kombi.jpg

Fick lite bättre ordning på styret med :)
Photo11-06-16112951.jpg

Efter har kört några mil blandad stig så insåg jag att insidan av framklingan sporadisk legat emot adaptern, lösningen blev att ta fram filen och samtidigt sänka vikten ytterligare.
Photo11-06-16152000.jpg

Vikten landade på 13.3Kg, vilket var i linje med förväntningarna. Nu ska jag bara hitta en stor sten att testa bashen mot.

Senast ändrad:
kul.
jag väntar själv på en adapter från cdixx, en bash från absolut black hemma. Likadan cykel som dig, ska bli kul och se hur det blir

CRF_Niklas sa:
Kan du länka till sidan du köpte adaptern? Har också en spectral

Köpte den härifrån:
https://www.csixx.com/products/iscg-adapter-clamp?variant=1146972557
Frakten tog 2 (!) dygn från sydafrika. Riktigt snabbt jobbat.

Som jag skrev tidigare så funkade inte adaptern som det var tänkt. Tyckte ändå jag fick in den en bra bit, men uppenbarligen inte tillräckligt långt för att framklingan skulle gå fritt. Tror det är lite individuellt hur långt in adaptern kan monteras, det är en svets där underröret ansluter till vevlagerhylsan som begränsar. Har du tur tar inte din svets så stor plats som min gjorde.

Ok har shimano xt 2x vevar där jag tänkte sätta en absolutblack oval 32 klinga tror du det funkar eller blir det för trångt? Tänkte på att du körde spriderless eller va det ju heter (direkt mount?) på dina gx vevar.

CRF_Niklas sa:
Ok har shimano xt 2x vevar där jag tänkte sätta en absolutblack oval 32 klinga tror du det funkar eller blir det för trångt? Tänkte på att du körde spriderless eller va det ju heter (direkt mount?) på dina gx vevar.

Svårt att säga om det blir trångt eller inte. Det beror på vilken bash/chain guide du kör, hur klingan sitter monterad samt hur stor svetsen är. Men det är väl bara att testa, i värsta fall får du ta fram filen ;)

Har insett att kedjestyraren under kedjestaget troligtvis inte bidrar med så mycket nu längre (förutom en hel del oljud), så den monterades bort.

Photo12-06-16172701.jpg

Tycker att kedjelinjen inte känns helt optimal på största drevet bak, ska det vara såhär?
Photo12-06-16172613.jpg

Sen ett tips till. Kör inte på större drev än 32t (oval) eller 34t, finns inte så mycket mer plats kvar mellan klinga och kedjestag.
Photo12-06-16172455.jpg

Photo12-06-16172525.jpg

Slutresultatet!
Photo12-06-16181237.jpg

Photo12-06-16181218.jpg

Snyggt och föredömligt dokumenterat!
Det blir nog en liknande operation på min Spectral när jag kört sönder första framklingan...

Kedjelinjen ser ganska skum ut men är helt i (kedje-)linje med hur det ser ut på min 7.0EX där det är fabriksmonterat 1x11 med GX.
Funkar helt ok, dock blir det lite rassel mot övre kedjestyraren som sitter monterad på från fabrik.

BTW - måste man topsa hojjen för att hänga den på en så vit vägg? :-)

jekyll sa:
Det blir nog en liknande operation på min Spectral när jag kört sönder första framklingan...

Kedjelinjen ser ganska skum ut men är helt i (kedje-)linje med hur det ser ut på min 7.0EX där det är fabriksmonterat 1x11 med GX.
Funkar helt ok, dock blir det lite rassel mot övre kedjestyraren som sitter monterad på från fabrik.

BTW - måste man topsa hojjen för att hänga den på en så vit vägg? :-)

Körde en runda till igår och kedjelinjen verkar fungera helt OK. Passade på att krascha på en stenhäll, så nu är bakväxeln inte lika fin längre, sån tur var endast kosmetisk skada. Testade bashen genom att köra in (rätt hög fart) i en kraftig tall några gånger och den gjorde sitt jobb utan att flytta på sig :)

Cykeln hänger ovanför soffan, så jag brukar ta 5min med en fuktig trasa om den är skitig ;)

Om man skulle strunta i bashguard tror du det funkar att montera One Up kedjestyraren i det befintliga fästet för framväxeln? Eller finns det andra kedjestyrare man kan montera i det fästet?

Swoop sa:
CRF_Niklas sa:
Om man skulle strunta i bashguard tror du det funkar att montera One Up kedjestyraren i det befintliga fästet för framväxeln? Eller finns det andra kedjestyrare man kan montera i det fästet?

Den här http://www.superstarcomponents.com/en/xcr-direct-mount-chainguide.htm funkar bra på min Spectral 29.

Okej ser bra ut, out of stock står det men kanske funkar med vad som helst med den typen av fäste då
Thanks!

CRF_Niklas sa:
Swoop sa:
CRF_Niklas sa:

Den här http://www.superstarcomponents.com/en/xcr-direct-mount-chainguide.htm funkar bra på min Spectral 29.

Okej ser bra ut, out of stock står det men kanske funkar med vad som helst med den typen av fäste då
Thanks!

Direct mount är för 29", tror 27,5" (som du har?) använder type E.

Okej, då får jag leta efter något som passar till den typen, ser på växelfästet ut som att det är fäst i änden av axeln genom svingen/ramen.
Stämmer att jag har 27.5"

@CRF_Niklas: jag har en spectral 2016 som kom med komplett shimano XT grupp 2*11 (26/36 samt 11-40). Jag har precis bytt till absolute black oval 32T samt shimano XT 11-42 kassett och det fungerar kanon. Har precis fått hem deras taco bash guard och ska sätta dit den nästa vecka. Jag gjorde en bildtråd här i forumet när jag bytte

http://happyride.se/forum/read.php/1/2947187

@Shrue: på min cykel ser kedjan ungefär likadan ut, men på mellersta växeln bak så är kedjan rak. Bättre än så blir det nog inte, den måste ju böjas lika mycket åt andra hållet när man går till det andra ändläget. Som jag förstått det så är det därför det finns speciella kedjor för tex 11delat, 10 delat osv. Ju bredare kassett, desto större krav på att den ska kunna böjas i sida.
När jag kör på stora bak så kan jag inte trampa baklänges, då hoppar den ner två steg på kassetten

jekyll sa:

Det blev visst inte framklingan som strök med först.
Efter stenkänning på bakväxel rappade kedjan så mycket samtidigt som jag trampade så att styraren fram krökte sig.
Jag har försökt räta med skruvstäd, hammare och svordomar. Funkar inte. Dessutom hade det blvit spickor i godset i själva hållaren så även om den blivit rak igen så lär den inte hålla särskilt länge. E-thirteen TRS+ är gjord av mjukost.

Så sagt och gjort, jag beställde en ISCG05-adapter och styrare styrare/taco från cSixx i fredags. Nu på förmiddagen kom DHL och knackade på. Fredag-tisdag från Sydafrika är snabbt!

Dessa prylarna beställde jag:
https://www.csixx.com/products/iscg-adapter-clamp?variant=1146972561
https://www.csixx.com/products/enduro-guide?variant=10500352327

Återkommer med montagebilder i denna tråden.

jekyll sa:
jekyll sa:

Efter stenkänning på bakväxel rappade kedjan så mycket samtidigt som jag trampade så att styraren fram krökte sig.
Jag har försökt räta med skruvstäd, hammare och svordomar. Funkar inte. Dessutom hade det blvit spickor i godset i själva hållaren så även om den blivit rak igen så lär den inte hålla särskilt länge. E-thirteen TRS+ är gjord av mjukost.

Så sagt och gjort, jag beställde en ISCG05-adapter och styrare styrare/taco från cSixx i fredags. Nu på förmiddagen kom DHL och knackade på. Fredag-tisdag från Sydafrika är snabbt!

Grymt bra med mer bilder. Väntar på Shimano 11-46 kasset som skall släppas i sensommar. Frågan är vilken Cage man behöver ha för 32oval och 11-46 kassett ? Har lång nu men skulle gärna vilja ha lite kortare om det går.

jekyll sa:
jekyll sa:

men sitter det där kvar om du bashar in i en sten? eller snurrar allt sig runt vevpartiet och knäcker kedjestaget ?

fredrik168 sa:
jekyll sa:

men sitter det där kvar om du bashar in i en sten? eller snurrar allt sig runt vevpartiet och knäcker kedjestaget ?

Det är väl en standardfeature på Spectral. Med knäckta kedjestag alltså....

Tyvärr funkade inte taco/styraren tillsammans med adaptern. ISCG05-fästen kommer inte tillräckligt långt in mot centrum av velagerhylsan. Följden blir att klingan går emot både uppe och nere.

image.jpeg

En finfin kedjestyrare och taco som snart finns på KoS

image.jpeg

Adapter på plats. Jag använde montagepasta mellan vevlagerhylsa och adapter för att få bättre friktion och att den inte ska vrida sig alltför lätt. Kändes stabilt.

image.jpeg

En fasning på insidan gör att man kan trä adaptern delvis över svetsskarvna. Men inte fan räckte det.

Senast ändrad:
jekyll sa:
REDIGERAS

fredrik168 sa:
jekyll sa:

Det är väl en standardfeature på Spectral....

Tyvärr funkade inte taco/styraren tillsammans med adaptern.
Klingande går emot både taco och styrkte

Adapter

Kan du inte sätta bashen på insidan?

jekyll sa:
fredrik168 sa:
jekyll sa:

Det är väl en standardfeature på Spectral. Med knäckta kedjestag alltså....

Tyvärr funkade inte taco/styraren tillsammans med adaptern. ISCG05-fästen kommer inte tillräckligt långt in mot centrum av velagerhylsan. Följden blir att klingan går emot både uppe och nere.

En finfin kedjestyrare och taco som snart finns på KoS

Adapter på plats. Jag använde montagepasta mellan vevlagerhylsa och adapter för att få bättre friktion och att den inte ska vrida sig alltför lätt. Kändes stabilt.

En fasning på insidan gör att man kan trä adaptern delvis över svetsskarvna. Men inte fan räckte det.

Jag hade samma problem, men löste det genom att montera adaptern bakvänt och sätta bashen på insidan (se bilder högst upp i tråden).

Ge inte upp än ;)

Shrue: Svetsarna ser inte riktigt lika ut på din cykel och min. Jag får inte in adaptern så långt på vevlagerhylsan som du har fått.
Jag provade att vända adaptern som du har gjort men då går klinga emot knutan på adaptern och jag kan inte få in vevpartiet så långt som det ska.

Marr: Det får nog bli en sån. Provar gärna först denna gången.... :-)

jekyll sa:
Shrue: Svetsarna ser inte riktigt lika ut på din cykel och min. Jag får inte in adaptern så långt på vevlagerhylsan som du har fått.
Jag provade att vända adaptern som du har gjort men då går klinga emot knutan på adaptern och jag kan inte få in vevpartiet så långt som det ska.

Marr: Det får nog bli en sån. Provar gärna först denna gången.... :-)

Bara hör av dig!

Väcker lite med en fråga,

Kör ni med lång eller medium Cage? Har lång nu men funderar på om det inte borde räcka med medium? Tänkte köra 32 oval x 11-46 shimano xt.

CRF_Niklas sa:
Väcker lite med en fråga,

Kör ni med lång eller medium Cage? Har lång nu men funderar på om det inte borde räcka med medium? Tänkte köra 32 oval x 11-46 shimano xt.

Medium verkar inte finnas på 8000-serien. Bara kort eller lång. Short verkar funka upp till 46t bak om man kör singelklinga.

short:
Cage Length: GS
Capacity:
- Max. Large Cog Teeth: 42 with 2x11-speed, 46 with 1x11-speed
- Min. Large Cog Teeth: 40
- Max. Small Cog Teeth: 11
- Min. Small Cog Teeth: 11
- Max. Chainring Difference: 10 teeth
- Total Capacity: 39 teeth

long:
Cage Length: SGS
Capacity:
- Max. Large Cog Teeth: 40 with 3x11-speed, 42 with 2x11-speed, 46 with 1x11-speed
- Min. Large Cog Teeth: 40
- Max. Small Cog Teeth: 11
- Min. Small Cog Teeth: 11
- Max. Chainring Difference: 18 teeth
- Total Capacity: 47 teeth

Senast ändrad:
Lägesrapport efter 4 månader med fulmekad taco:

Överlag har bashen fungerat fint. Den klarar smällar rakt på rätt så bra, men vrids/roterar om smällen kommer mer framifrån (ex. om den tar när jag rullar något stort). Detta trots monteringspasta innanför adapterringen och hård spänning av skruven (samt Loctite).

Summan av detta är jag ej kan rekommendera någon att köra på detta fulmek.

Den nya lösningen är såldes det jag borde gjort från början, kört på bash ring.
Photo2016-10-25182021.jpg

Passade på att gå upp från 32T till 34T oval
Photo2016-10-25183201.jpg

Nu ska bara en ny kedjestyrare med High direct mount fixas
Photo2016-10-25192205.jpg

Ingen som har kvar en csixx adapter till pressfit? Vill gärna prova att montera de på min kolfiberram. Inga svetsar som tar emot. /Tobbe

Tillbaka
Topp