Köp av cykel - vad kollar ni efter?

Haha! Ja nu börjar vi närma oss dom där 25 måtten ;)

Själv kikar jag mest på följande:
- Reach
- Sadelstolpsvinkel
- Styrhuvudsvinkel
- Kedjestagslängd
- Material i ramen (helst stål, annars alu, plast är för WW-töntar!)
- Om komplett hoj, vilka fälgar/nav är det på hjulen (mer specifikt baknavet, framnavet medför sällan problem och fälgarna får gärna vara minst 25mm innerbredd och lagom tunga/hållbara..)
- Dämperiet, är det bra shit som går att serva själv eller måste dom skickas iväg för dyr service?
- (Går det att trimma dämperiet eller är det "köp o va glad" som gäller?)
- Vad för sänkstolpe kommer med, något hållbart eller är det en sunkig Reverb (tyvärr allt för ofta den sistnämnda...)
- Resten "kvittar" då det ändå är slitdelar som "relativt billigt" byts efterhand dom slits/går sönder...
(Möjligen kan vxl-reglagen få vara från det övre segmentet, känslan/prestandan sitter alltså mest i reglaget kontra "deralliure'n")

emmer sa:
Sixten Fors sa:
emmer sa:
Jeppe_E sa:
mv70 sa:
Enkelt ,man frågar på Happyride ;)
Ja, för att sen göra tvärt mot alla råd, utom om rådet är Canyon.
Och att den gärna ska vara för stor.
Varför tycker du det? På vilket sätt blir det bättre anser du?
Jag förstår inte...
Det visste vi reda, tillför något nytt istället

Sixten Fors sa:
emmer sa:
Sixten Fors sa:
emmer sa:
Jeppe_E sa:
mv70 sa:
Enkelt ,man frågar på Happyride ;)
Ja, för att sen göra tvärt mot alla råd, utom om rådet är Canyon.
Och att den gärna ska vara för stor.
Varför tycker du det? På vilket sätt blir det bättre anser du?
Jag förstår inte...
Det visste vi reda, tillför något nytt istället
Oh ja herr übermesserschmitt. Jag ska genast stämma in i ditt papegojrabblande.
Så för att tillföra något nytt: sixten har rätt och har han inte rätt så har han rätt ändå och den som inte tycker det har fel för det går inte tycka annorlunda för att sixten samtidigt ska ha rätt.
Så åsikten att TS ställer en korkad fråga som inte går svara vettigt på är fel utan det rätta och riktiga och enda svaret är "Exakt alla parametrar jag kan komma på."
(Och om man bara kommer på en enda parameter, nämligen "att det ska vara en tysk postordercykel" ,så är det med till visshet gränsande sannolikhet nog för att sixten ska gilla det och det är allt som behövs).

Kolla vad man är ute efter för typ av cykel
kika vilka alternativ som finns, är det en nischad typ av cykel kanske man inte har så mycket att välja på
efter det kollar jag att ramen och gaffeln är rätt. med det menar jag typ att måtten verkar bra, men även andra detaljer typ om det är intern vajerdragning och sånt.

såhär i efterhand så har jag kommit fram till att jag kanske helt enkelt rangordnar delarna efter hur dyra de är att ersätta om man vill uppgradera eller något går sönder.

Erik O sa:
Tycker den röda ser bra ut. Tjööp den.

Edit: vart tog grafen vägen?

Den visade vart sweet spot låg men jag vet ju inte vart den är. Här är grafen igen, med förmodad*) sweet spot.
Blå ellips är tänkt sweet spot. Blå graf är rörelsemönster hos chauffören.
Grön graf är Canyon Spectral. Som ni ser är det en diskontinuitet mitt i sweet spot. Ramen kommer alltså gå av när den används till det jag tänkt mig. Det syns även tydligt i graferna hur jag OTB:ar efter att cykeln ger sig av åt två olika håll vilket illustreras av att grön graf går uppåt och samtidigt nedåt strax innan OTB'n

utredning.png

*)
disclamer att numera är inte allt på Internet sant längre. Sweet Spot är fortfarande okänd.

Senast ändrad:
Grafer är vetenskapligt och vetenskapligt är sant. Så det bestämmer vi.
Fast egentligen borde det vara en De Bruijn -graf, vilket inte är riktigt graf på samma sätt, men den gäller näppeligen för n+1 och därför skiter den sig på det.

Jösses, tråden ballade ur smått och tog oväntade riktningar. Men det verkar som de flesta baserar på estetisk attraktion och vill ha snarare än tester på vilken som sparar mest watt eller dylikt. Brukar ni köpa en ram och andra komponenter löst och sätta ihop det själv eller köper ni kompletta cyklar och byter ut de delar ni vill uppgradera?

Både ock faktiskt.
Hardtailarna har jag byggt med lösa delar. Trendurohojen har nån okänd fabriksarbetare skruvat ihop åt mig.
Gemensamt är att det estetiska legat högt på listan. Och komponenterna valdes utifrån mest pang för pengarna.
Men snåla inte på däcken!

Intressant hur olika man kan prioritera. Själv har jag inte plats för n+1 och de senaste två cykelköpen föregicks av rambrott respektive stöld, så kort leveranstid och mångsidighet har hamnat högt upp. Utseende hamnar långt ner – jag brukar titta på vägen framför mig, inte mellan benen. Eftersom jag inte har tid med några legobyggen så är en vettiga komponenter viktiga – framförallt drivlinan. Mycket handlar om att välja bort snarare än att välja ut.

Fulldavai sa:
Men det verkar som de flesta baserar på estetisk attraktion och vill ha snarare än tester på vilken som sparar mest watt eller dylikt.
Tester är en av de parametrar som jag använder mig av, men då menar jag TESTER, inte recensioner (även om de kallas tester av recensenterna själva).

/Håkan

HåkanC sa:
Fulldavai sa:
Men det verkar som de flesta baserar på estetisk attraktion och vill ha snarare än tester på vilken som sparar mest watt eller dylikt.
Tester är en av de parametrar som jag använder mig av, men då menar jag TESTER, inte recensioner (även om de kallas tester av recensenterna själva).

/Håkan

Ungefär som när man kallar en skruv för bult. Eller till och med spik... :-)

Tillbaka
Topp