Köp av mtb downhill

Köp av mtb downhill
Hej!

Jag har en son som fyller 13 i juni och ska få en grym cykel i födelsedagspresent. Han kör mountainbike och downhill, tränar 1 gång i veckan och cyklar på fritiden. Nu kör han en Trek i stl small.
Tanken är att han ska kunna ha den här cykeln ett bra tag och vi tänkte lägga mellan 20-30 tusen kronor. Någon som kan rekommendera några grymma fulldämpade modeller i den prisklassen?
Det verkar inte finnas så många begagnande i hans storlek så siktar på en ny cykel.

Bilagor

• IMG_5060.jpeg
    IMG_5060.jpeg
    210.8 KB · Besök: 119
Köp av mtb downhill
Svår ålder. En cykel i en viss storlek brukar ju passa i ett spann på ca 10cm. Vissa har ju vuxit klart redan när de är tretton men de är få. Min blivande 14-åring växer just nu ca 1 cm/månad. Chansen att ni kan köpa en cykel nu som både passar i sommar och han kan ha länge är väldigt liten tror jag tyvärr. Men jag kan ha fel såklart. I växande ålder brukar begagnat vara bra ut ekonomsk synvinkel.

Köp av mtb downhill
Är small cykeln för liten, är det alltså medium han ska ha? Hur lång är han? Trek säger inte så mycket, vad är det för modell. Ska han ha en ren DH-cykel eller är det bättre en enduro som man också kan trampa? Jag tror vi behöver få mer info för att kunna ge några vettiga råd.

Köp av mtb downhill
Det går att hitta bra cyklar på REA just nu. Orbea Occam H20 LT finns på Älvängens Cykelför ~25k (jag köpte en häromdan). Jag har sett även sett Specialized Stumpjumper EVO med enorma rabatter också.
Båda är egentligen trail cyklar på gränsen till enduro.

Köp av mtb downhill
Ny, heldämpad, och tillräckligt med dämpning för att köra downhill (så 170 eller mer) för under 30 vet jag inte om man kan hitta på marknaden just nu.

Bra fart på begagnatmarknaden nu däremot, men det beror ju lite på var man bort.

Köp av mtb downhill
Ny, heldämpad, och tillräckligt med dämpning för att köra downhill (så 170 eller mer) för under 30 vet jag inte om man kan hitta på marknaden just nu.

Bra fart på begagnatmarknaden nu däremot, men det beror ju lite på var man bort.
Lite finns nog man kollar på rea. Lite mer om man nöjer sig med 160mm
Norco sight, radon swoop, marin alpine tex.

Köp av mtb downhill
Jo, kvalar väl tekniskt sett in, men det är ju förrförra generationen och bara i L/XL.
Ja, det finns mer runt 2700 men det kanske tekniskt inte är under 3000.

Slash låter väl bra om man kan leva med sram bromsar som jag antar inte är de nya.
Personligen hade jag nog hellre köpt marin eller norco med motion control och sen uppgraderat vid första 200h service. Kan vara bra för barnets utbildning också.

Swoop finns i medium för 2500. Har inte kollat om den är modernare. Är inte så intresserad av den.

Edit. Båda swoop är my23 och 9.0 finns i medium för 2500. Jag vet inget annat om den.

Köp av mtb downhill
Hej!

Jag har en son som fyller 13 i juni och ska få en grym cykel i födelsedagspresent. Han kör mountainbike och downhill, tränar 1 gång i veckan och cyklar på fritiden. Nu kör han en Trek i stl small.
Tanken är att han ska kunna ha den här cykeln ett bra tag och vi tänkte lägga mellan 20-30 tusen kronor. Någon som kan rekommendera några grymma fulldämpade modeller i den prisklassen?
Det verkar inte finnas så många begagnande i hans storlek så siktar på en ny cykel.
Grabbarna är ju lite mindre generellt i den åldern (mot jämnåriga tjejer) och växer som gräs närmsta åren. Risken är väl överhängande att den är för liten inom 1-2 år.

Dottern går i sexan och tjejerna ser ju ut att vara 2-3 år äldre än många grabbar. Hon är 160cm nu men har antagligen nästan vuxit klart medan många grabbar har 3-4dm kvar.

Köp av mtb downhill
Hej!

Hur lång är han? Om han ska ha den länge (och är 160+) så är det kanske dax att kika på en M?

Köp av mtb downhill
160+ och inte slutat växa så definitivt medium.

Fast jag har ett par kängor från 1987 som fortfarande är för stora. Då det är ju det.

Köp av mtb downhill
Vi är också på s nu som bör räcka så länge hon inte villhöver fs.
26'' däremot blev dyr per mil när hon väl gick med på att byta från 24a när knäna var vid öron.
Jag gick från Treks 24" med fetinghjul direkt på 27,5". Sen tog lillasyster över 24".

På TS fråga röstar jag på Capra till 20% rabatt. Eller propain Tyee om den fortfarande finns i strl på rean.

Edit: Lite oflyt då alu bara verkar finnas kvar i L men coolfiber finns https://www.propain-bikes.com/en/product/outlet/outlet-bikes/tyee-5-cf-275-ready2roll-rs/

Köp av mtb downhill
Jag gick från Treks 24" med fetinghjul direkt på 27,5". Sen tog lillasyster över 24".

På TS fråga röstar jag på Capra till 20% rabatt. Eller propain Tyee om den fortfarande finns i strl på rean.

Edit: Lite oflyt då alu bara verkar finnas kvar i L men coolfiber finns https://www.propain-bikes.com/en/product/outlet/outlet-bikes/tyee-5-cf-275-ready2roll-rs/

Fördelen med Capra är att den går att få som mullet. Tror det är en klar fördel om den ska köras mest för DH.

Köp av mtb downhill
Eller så gör man som jag och skaffar tre söner med två års mellanrum. Perfekt för att ärva det mesta och man behöver bara köpa cykel för två år i taget men kräver ju viss planering…???
Det är smidigt men 26an får ligga på vinden ett par år bara. Tvärtom hade varit värre för då hade flickan växt i fatt.

Köp av mtb downhill
Fördelen med Capra är att den går att få som mullet. Tror det är en klar fördel om den ska köras mest för DH.
Slash 8 går ju för 30k nu på trekfest, är väl inte kattskit det heller.

Köp av mtb downhill
Line Comp 30 funkar fint (de nya från -22), håller inte alls med att de är kass.

Köpte en begagnad Slash som gått 4 mån i bikepark, där var Line Comp slut. Fälgen bucklig och lagren i navet helslut, så förstår Mblte:s synpunkt. De är nog bra för trail och lättare gubbduro men för enduro och park. Tveksamt.

Edit, men för en lätt 13 åring lär de nog hålla ett tag.

Köp av mtb downhill
Köpte en begagnad Slash som gått 4 mån i bikepark, där var Line Comp slut. Fälgen bucklig och lagren i navet helslut, så förstår Mblte:s synpunkt. De är nog bra för trail och lättare gubbduro men för enduro och park. Tveksamt.

ja det problemet har jag okså haft att lagren i navet var helt slut. jo men är det en lätt 13 åring så håller dom säkert men jag hade inte litat på dom :)

Köp av mtb downhill

Det är nog många hjul som tar stryk efter 4 månader i park. Men visst finns det finare hjul. Tycker det är bra valuta för pengarna med de "nya" line comp 30.

Minns dock inte om lagren/naven är uppgraderade från -22.

Köp av mtb downhill
ahh okey då kanske dom är bättre nu då. Man kan ju tycka att när man köper en cykel för 50k + så borde cykeln komma med ett par schyssta hållbara fälgar.
Gissar att för swecup o hårt parkåka bör man helst gå på line dh om man ska ha Bontrager. För mitt gubbåka med blandade småhopp duger absolut line comp men då tävlar jag inte heller.

Tillbaka
Topp