Köp inte Canyon!

Köp inte Canyon!
Fikasvettot skrev:
-------------------------------------------------------
> Cannondale-ägare är för lustiga...

Inte alla! Äger både C-dale och fultysk. Köpte C-dale i Gbg för flera år sedan, och är inte speciellt nöjd med den butiken.

Är det C-dale som gör att folk blir sekterister (heter det så?), eller är det folk med ett starkt behov att "höra hemma i en grupp" som därför väljer C-dale? Hönan eller ägget? ;-)

Har inte du en C-dale Fikasvettot?

Köp inte Canyon!
Nu är detta en tråd om Canyon, inte Cannondale. Jag kan utveckla i ngn annan tråd.

Min poäng är att jag köper där jag känner mig trygg, trygg att det löser sig när ngt händer. Det gör jag hos min LBS som ALLTID har löst de problem som uppstått. Tom nä jag körde sönder en cykel jag köpt i en annan affär. Då fick jag en lånecykel från min nya LBS. detta trots att de visste att jag inte skulle köpa ny cykel hos dem då den trasiga ramen gav en ny ram på garanti.

Köp inte Canyon!
Att bakväxeln hamnar i hjulet är väl inte särskilt ovanligt, och beror på en av två saker. Antingen är bakväxeln felinställd, och man växlar helt enkelt in den för långt, eller så går växelörat av pga en smäll eller pinne i hjulet.
Att växelörat skulle spontanimplodera låter mycket osannolikt.

En kille i klubben växlade in bakväxeln i bakhjulet på sin rätt nya Scott CR1, med en trasig baktriangel som följd. Han pratade med sin LBS där han köpt den, sade som det var och fick en ny ram via Scott.
Gissningsvis är Scott mer generösa än Canyon vad gäller garantiärenden, men det faktum att han i motsats till TS inte började det hela med att försöka dra en vals kanske också spelade in...

Köp inte Canyon!
MTBiker skrev:
> Vad är det för snack om växelöron? Jag har
> cyklat MTB, mycket MTb och tävlat XC sedan 1997.
> Jag har aldrig kört sönder ett växelöra.
>
> Men det är klart, jeansen jag köper på
> postorder håller inte heller lika länge som
> finjeansen.

Växelöron går sönder om de utsätts för yttre våld. Inte händer det ofta men jag kan nog erinra mig tre-fyra sådan fall bland de jag cyklar med. Alla gånger pga ytre våld (i ett fall faktiskt en Canyon där växelörat böjts i en krasch, böjts tillbaka för att sen inom en vecka gå rakt av vid en växling = växelöron som böjs ska bytas ut).

Jag undviker gärna att vara för eller emot något visst märke (och jag har haft några cannondale och varit nöjd), men jag drar lite på mun när det kommer folk som säger hur fantastiska cannondale är och så i ena fallet är det en baksving som spontanspruckit på andra rundan och i andra fallet är det lack som varit dålig. Vad är så fantastiskt med det?

Tråden handlade ju dessutom om huruvida Canyon borde ge ny baksving som tydligt varit utsatt för yttre våld (sen om växelöron kan gå av spontant är ju en annan fråga), och det är ju definitivt inget garantiärende, dock kunde de visa lite tecken på good-will kanske (men ingen skyldighet till det heller).

Läs gärna den här tråden om ni tycker att Canyon är sisådär med garantierna (i detta fall tror jag gick under lackgarantin som är 6 år eller nåt sånt)

http://happymtb.org/forum/read.php/1/1545296/1557659#msg-1557659

Köp inte Canyon!
jag fattar ingenting. Varför skulle det här vara ett garantiärende? Ok att man har crash replacement (det har väl f.ö Canyon oxå?) men varför skulle det gå på garantin att man har haft sönder sin ram? Det kan väl inte vara deras fel att växelörat gick av?

Köp en alu-cykel istället, de tål mer stryk i skogen, eller gör ett växelöra av rostfritt stål (som vissa proffsstall på landsväg kör med), så slipper du det problemet, men du får andra problem istället.

Som andra har skrivit så har växelörat gjort precis det det ska, det har gått av när det har fått en smäll, sen är det förstås otur att växeln sen slog sönder ramen, sånt händer (på kolfiberramar). Att en 6 mm (eller vad det nu är) tjock alu-bit går av utan yttre våld är helt orimligt, att du däremot inte har märkt att du slagit i en sten eller fått in en pinne i bakhjulet är en annan sak.

Köp inte Canyon!
Freddie L skrev:
> Har inte du en C-dale Fikasvettot?

Nej, har ingen och har aldrig haft någon. Men jag kanske skulle köpa en, det verkar ju aldrig vara några problem med dem. Frågan är om de avhjälper problemet "klen cyklist"?

När det gäller "crash replacement" så är det i praktiken en försäkring. Något som självklart har en kostnad (även om den är inbakad i priset).

Köp inte Canyon!
da PEF skrev:
> Tille skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Märkte du inte att att det inte var en affär
> du
> > var i när du köpte cykeln?
>
>
> Jag tycker Tille e rolig.
> //P

+1 på de ;)

Äh, köp en Hard Rocx istället, vi löste en sprucken ram riktigt smidigt.

Givet att det inte är garantiärende, har en Cannondale aluracer på jobbet som har råkat ut för samma sak men som bara fått en stor buckla istället för gått sönder, inget som går på garantin.

Köp inte Canyon!
MTBiker skrev:
> Vad är det för snack om växelöron? Jag har
> cyklat MTB, mycket MTb och tävlat XC sedan 1997.
> Jag har aldrig kört sönder ett växelöra.

Det är förstås för att du har en Canondale. Då återuppstår växelörat innan det gått sönder, ungefär som grisen Särimner. Såna fineser finns inte på muggle-cykelmärken.

Köp inte Canyon!
Aron skrev:
> Det är förstås för att du har en Canondale.
> Då återuppstår växelörat innan det gått
> sönder, ungefär som grisen Särimner. Såna
> fineser finns inte på muggle-cykelmärken.

Men det gäller bara de cyklar man kastat derailer-charm på, prova själv. Lumos vikosira!

Köp inte Canyon!
Om vi vänder på steken - ponera att hela bakhjulet och växeln hade blivit sopor istället, en inte helt orimlig alternativ utgång på en bakväxel som trasslar in sig i hjulet. Det hade antagligen inte blivit billigare med tanke på vilket fint hjul det ser ut som du har. Hade det också varit Canyons fel?

Senast ändrad:
Köp inte Canyon!
Du skulle valt en mer ärlig attityd och förklarat att du nog själv har orsakat felen fast du egentligen inte tycker det. Kundservice är ju inga korkade robotar som gillar att man försöker manipulera dem och kasta skit på deras produkter. Material fel är det ju inte, troligtvis har ekrarna på bakhjulet slagit loss bakväxeln utan att du har hajjat vad som höll på hända, tillslut lossnar bakväxeln ofrånkomligen. Har växelörat fått en smäll eller blivit böjd sidleds skulle detta synas. Du kan väl lägga upp en bild.

Köp inte Canyon!
Jag hade ett omvänt problem - nåt hakade i bakväxeln, örat gick *inte* av som det skulle utan vred sönder dropouten innan bakväxel slets ur gängorna. Fick en ny baksving av Turner utan problem.

Köp inte Canyon!
JLarsson skrev:
> Jag hade ett omvänt problem - nåt hakade i
> bakväxeln, örat gick *inte* av som det skulle
> utan vred sönder dropouten
innan bakväxel slets
> ur gängorna. Fick en ny baksving av Turner utan
> problem.

DET är ju däremot ett materialfel. :-)

Köp inte Canyon!
Cerro skrev
>Givet att det inte är garantiärende, har en Cannondale aluracer på jobbet som har råkat ut för
>samma sak men som bara fått en stor buckla istället för gått sönder, inget som går på garantin.

Då ska nog trådskaparen snarare vara glad att han köpt en Canyon då reservdelen endast kostar 199£.

Köp inte Canyon!
Varför slutade du inte trampa när örat gick av? Eller du kanske trodde att det skulle laga sig själv bara du trampade hårdare och mer bestämt?

>Postat av: MTBiker (Dölj användarens inlägg)
>Datum: idag 07:42

>Skulle aldrig falla mig att köpa cykel på nätet, inte så länge jag har en mycket bra lbs som löser >alla problem med ett leende.

Hahahaaa.

Köp inte Canyon!
Oskar_ skrev:
> Varför slutade du inte trampa när örat gick av?
> Eller du kanske trodde att det skulle laga sig
> själv bara du trampade hårdare och mer
> bestämt?
>
> >Postat av: MTBiker (Dölj användarens inlägg)
> >Datum: idag 07:42
>
> >Skulle aldrig falla mig att köpa cykel på
> nätet, inte så länge jag har en mycket bra lbs
> som löser >alla problem med ett leende.
>
> Hahahaaa.

Vad skrattar du åt?

Köp inte Canyon!
Jag förstår inte den stora grejen: 1800 spänn (€199) är väl inte så jäkla mycket att bråka om för en cykel som kostar 30000 totalt? Det är väl tur i oturen att inte behöva kassera hela ramen utan att man kan byta ut baksvingen?

Jag kör inte själv MTB men jag har förstått att grejer går sönder titt som tätt i skogen. Visst är det lite surt, men inte så att man måste starta hat-trådar på internetforum för den sakens skull.
:-/

Köp inte Canyon!
MTBiker skrev:

> Vad skrattar du åt?

Att du för all framtid kommer få betala långt mer än du hade behövt om du hade öppnat ögonen och köpt on teh internetz.

Köp inte Canyon!
Oskar_ skrev:
> Att du för all framtid kommer få betala långt
> mer än du hade behövt om du hade öppnat ögonen
> och köpt on teh internetz.

vaddå? Kan det bli billigare än att köpa hos han cykelmästarn?

Köp inte Canyon!
bjorre skrev:
> Oskar_ skrev:
> -----
> > Att du för all framtid kommer få betala
> långt
> > mer än du hade behövt om du hade öppnat
> ögonen
> > och köpt on teh internetz.
>
>
> vaddå? Kan det bli billigare än att köpa hos
> han cykelmästarn?

Det har jag svårt att tro. Då måste de ju skicka grejorna å hålla på.

Köp inte Canyon!
Tille skrev:
> Märkte du inte att att det inte var en affär du
> var i när du köpte cykeln?

Fan, ge TS en chans. Björn Rosengren var på porrklubb utan att förstå att han var på, just det, porrklubb.

Köp inte Canyon!
Oskar_ skrev:
> MTBiker skrev:
> -----
>
> > Vad skrattar du åt?
>
> Att du för all framtid kommer få betala långt
> mer än du hade behövt om du hade öppnat ögonen
> och köpt on teh internetz.

Då kan du skratta. Jag vet inte vad du betalar hos din lbs men jag är mer än nöjd med de priser jag får. När jag jämför så matchar de oftast ibland tom lägre än de flesta nätbutiker. tex 700:- billigare än Cyclecomponents på Dura ace c24.

Köp inte Canyon!
DT skrev:
> Jag förstår inte den stora grejen: 1800 spänn
> (€199) är väl inte så jäkla mycket att
> bråka om för en cykel som kostar 30000 totalt?
> Det är väl tur i oturen att inte behöva kassera
> hela ramen utan att man kan byta ut baksvingen?
>
> Jag kör inte själv MTB men jag har förstått
> att grejer går sönder titt som tätt i skogen.
> Visst är det lite surt, men inte så att man
> måste starta hat-trådar på internetforum för
> den sakens skull.
> :-/

Om du hade bemött på det icke kundfokuserade sätt som jag blivit hade du gjort det samma. Kan nämna att Luxen är en fantastisk hoj - har inget att erinnra! Det det handlar om är Canyon som leverantör!

Köp inte Canyon!
Misärpendlaren skrev:
> Tille skrev:
> -----
> > Märkte du inte att att det inte var en affär
> du
> > var i när du köpte cykeln?
>
> Fan, ge TS en chans. Björn Rosengren var på
> porrklubb utan att förstå att han var på, just
> det, porrklubb.

Det där helt klart ett problem. Rosengren märkte inget och kungen vet inte, men minns det i alla fall inte. Porrklubbarna i Sverige behöver tydligen profilera sig tydligare.

Edit: dribblade bort mig i negationerna.

Senast ändrad:
Köp inte Canyon!
wilmerx skrev:
>
> Om du hade bemött på det icke kundfokuserade
> sätt som jag blivit hade du gjort det samma. Kan
> nämna att Luxen är en fantastisk hoj - har inget
> att erinnra! Det det handlar om är Canyon som
> leverantör!

Det känns som att du skrev 'det är materialfel i swingen gief en ny' till tyskarna. Det är uppenbart växelörat som du säger 'helt oprovocerat' går av.

Klart tyskarna tror du trollar med dom. Hade du köpt samma cykel i butik hade den gått på många tusenlappar till så du har ändå kommit billigt undan, och det är absolut ingen garanti att du hade blivit ersatt ändå.

Köp inte Canyon!
Tille skrev:
> Porrklubbarna i Sverige behöver tydligen
> profilera sig tydligare.

+1. Annars kan man ju få billig fultysk porr på nätet till mycket lägre priser.

Köp inte Canyon!
Reklamerade du med Google translator?

morango skrev:
> wilmerx skrev:
> -----
> >
> > Om du hade bemött på det icke kundfokuserade
> > sätt som jag blivit hade du gjort det samma.
> Kan
> > nämna att Luxen är en fantastisk hoj - har
> inget
> > att erinnra! Det det handlar om är Canyon som
> > leverantör!
>
> Det känns som att du skrev 'det är materialfel i
> swingen gief en ny' till tyskarna. Det är
> uppenbart växelörat som du säger 'helt
> oprovocerat' går av.
>
> Klart tyskarna tror du trollar med dom. Hade du
> köpt samma cykel i butik hade den gått på
> många tusenlappar till så du har ändå kommit
> billigt undan, och det är absolut ingen garanti
> att du hade blivit ersatt ändå.

Köp inte Canyon!
Ted_B skrev:
> Kan du lägga upp en närbild på brottytan på
> växelörat?

+1.

Det jag reagerar på är hur bilden ser ut nu på håll, tycker det ser misstänkt ut felfabricerat växelöra.

Växelöron skall böja sig och möjligtvis gå av vid extremt våld, inte bara smätta av sådär. För att metaller skall smätta av på ett sådant sätt krävs det en enorm parallell kraft och/eller en inre defekt (orenhet) i metallen.

En defekt kan man enkelt få genom ett tidigare slag, men det borde synas på en närbild. Alternativt borde den varit "dragen snett" med tanke på att kraften i kedjan inte är paralell...

Eller?! :)

Köp inte Canyon!
TBone skrev:
> Tille skrev:
> -----
> > Porrklubbarna i Sverige behöver tydligen
> > profilera sig tydligare.
>
> +1. Annars kan man ju få billig fultysk porr på
> nätet till mycket lägre priser.

Nej, åk till Berlin och njut av tysk byggarbetarporr istället.
porr.jpg

Köp inte Canyon!
Fikasvettot skrev:
> Nej, åk till Berlin och njut av tysk
> byggarbetarporr istället.

Jag vill bara betona att byggföretaget Porr så klart är österrikiskt.

Köp inte Canyon!
Hittade en spricka i min ram den 11:e juni. Efter lite mail mellan mig och Canyon, så fick jag leverans besked från Canyon idag 1/7 att min sving är skickad.
Jag personlig är mycket nöjd med Canyon. De har varit snabba med mitt garantiärdende iallafall.

Köp inte Canyon!
Tille skrev:
> Fikasvettot skrev:
> -----
> > Nej, åk till Berlin och njut av tysk
> > byggarbetarporr istället.
>
> Jag vill bara betona att byggföretaget Porr så
> klart är österrikiskt.

Kan de kirra en liten fritzelkammare till bra pris måntro?

Köp inte Canyon!
MTBiker skrev:
>
> Då kan du skratta. Jag vet inte vad du betalar
> hos din lbs men jag är mer än nöjd med de
> priser jag får. När jag jämför så matchar de
> oftast ibland tom lägre än de flesta
> nätbutiker. tex 700:- billigare än
> Cyclecomponents på Dura ace c24.

Om din farsa var cykelhandlare hade du förmodligen fått det ännu billigare.

Köp inte Canyon!
jaha det är en kolfiberram, det missa jag, trodde det va alu, skulle inte kolfiber tåla det mesta, nästan, att ett växelöra går av ska inte mycke till, fick lite ljung mellan de 2 trissorna så att kedjan fastna å drog med växeln runt, så att växelörat gick av på samma sätt, märkte inget förän det var för sent,

Köp inte Canyon!
Hmm, ramen sprack, det tog 3 veckor av mailande innan de skickade delen? Det är uruselt i min bok, fan halva sommarn väck. Max en vecka är ok, om det inte är så att de är slut, det är inte så mycket att säga om, då får man vänta, ta lvgracern istället som aldrig går sönder.

Köp inte Canyon!
Jag tycker att det är ok.
Ett garantiärende tar ofta tid. Och tre veckor när man handlat av en tysk näthandlare är väl inget att bråka om.

Jag tog dig dock på orden och smiskade min Planet X istället!

Köp inte Canyon!
Jaja, man kan ju inte diskutera sig fram till om just det här är ett garantiärende eller inte. Allt, 100 %, ligger i händerna på en eller flera individer anställda av tillverkaren. Jag har själv arbetat för ett flertal tillverkare/leverantörer i andra branscher och har min åsikt klar. Man kan ju enkelt räkna ut vad som lönar sig genom att läsa den här tråden. Som representant för ett seriöst företag hjälper jag alla kunder som hör av sig. Är det uppenbar misskötsel så är det gonatt. Finns det inom rimligt tvivel att skadan beror på brister innan leverans så löser man det - "lös kunden" - och slipper massa Bad Will som denna tråd. Kunder som väntar och kunder som inte får svar kostar massor. Ytterst enkel affärsmekanik.

Sen kan en reklamation ta allt från en till sju-åtta veckor, det spelar heller ingen roll, om mam kommunicerar med de inblandade. Och när man inte har tid till det, då får man sura kunder :-)

mvh Tomas

Senast ändrad:
Köp inte Canyon!
Fan va surt, men det känns som att det inte är ett garantiärende om ett växelöra går av, bakväxeln åker in i ramen så den spricker.

Stenströms cykel förmedlar lagning av kolfiber. Jag var med på deras landsvägskväll och killen visade upp vad han kunde där. Det blir lika starkt som förr och nästan osynligt också. Du kan ju höra med dom nästa gång något pajjar så slipper du stå utan hoj halva sommaren.

Köp inte Canyon!
3 veckor är uruselt för ett sånt klart fall. Spricka i svetsen, finns det ett mer uttalat fabriksfel? Ett par mail borde vara nog, bara kolla att hojjen inte använts utanför dess tänkta område. Sen är det väl klart? 3 veckor för det, uselt.

Köp inte Canyon!
Stervelo skrev:
> 3 veckor är uruselt för ett sånt klart fall.
> Spricka i svetsen, finns det ett mer uttalat
> fabriksfel?

Vilket fall syftar du på?

Tillbaka
Topp