Köp inte Canyon!

Köp inte Canyon!
P1020479.JPG
underscore skrev:
-------------------------------------------------------
> Ted_B skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kan du lägga upp en närbild på brottytan på
> > växelörat?
>
> +1.
>
> Det jag reagerar på är hur bilden ser ut nu på
> håll, tycker det ser misstänkt ut felfabricerat
> växelöra.
>
> Växelöron skall böja sig och möjligtvis gå av
> vid extremt våld, inte bara smätta av sådär.
> För att metaller skall smätta av på ett sådant
> sätt krävs det en enorm parallell kraft
> och/eller en inre defekt (orenhet) i metallen.
>
> En defekt kan man enkelt få genom ett tidigare
> slag, men det borde synas på en närbild.
> Alternativt borde den varit "dragen snett" med
> tanke på att kraften i kedjan inte är
> paralell...
>
>
> Eller?! :)

Skönt att det finns någon som har samma uppfattning som jag och lite kunskaper om hur metaller beter sig. Här kommer ytterligare en bild på växelörat som "smätte" av (svårt att få till bra fokus). Min uppfattning är fabrikationsfel på växelöra som levererats av Canyon. När detta gick av så hade jag som många påpekat oturen att växeln kvaddade ramen. Eftersom det är Canyon som levererat ett defekt växelöra så ska de enligt min mening leverera ny baksving.

Canyons uppfattning är som sagt en helt annan och det tog tre veckor att få detta svar. Denna svarstid är inte ok med tanke på det märke/tillverkare som Canyon vill vara.

Köp inte Canyon!
Bra att du startade denna tråd. Jag har själv funderat på om mitt nästa bygge skall bli en Canyon, men man blir tveksam till det när man läser det du skriver.

Köp inte Canyon!
landö skrev:
> Bra att du startade denna tråd. Jag har själv
> funderat på om mitt nästa bygge skall bli en
> Canyon, men man blir tveksam till det när man
> läser det du skriver.

Kan villigt säga att när jag startade tråden var jag i affekt vilken påverkade mitt sätt att skriva. Detta kan jag be om ursäkt för men jag hävdar fortfarande att Canyon och dess svenska representant har rätt kundfokus. När man följer tråden ser man att det fler än jag som haft dålig erfarenhet med Canyon.

Köp inte Canyon!
Vad betyder ordet 'smätte'?

Och nej, det krävs inte extremt våld för att ett växelöra ska gå av. Och nej, de böjs inte heller på några märkliga vis. De går av. Tvärt. När de går av blir det en fin brottyta utan några direkta deformationer. Din bild är suddig men brottytan ser inte det minsta konstig ut.

Senast i lördags hjälpte jag en kamrat att bygga om hans söndertrasade XTR-växel till kedjespännare, med några buntband. Hans växelöra gick av helt plötsligt utan att ha fastnat i något. Med största sannolikhet hade han, liksom du, slagit i något vid ett tidigare tillfälle och plötsligt långt senare orkar inte växelörat längre.

Du hade otur. Shit happens. Get over it. Det här börjar lukta rättshaveri.

Köp inte Canyon!
Jag börjar undra om det inte är dags att reklamera denna tråd? Den börjar spåra ur...

Annars tycker jag att wilmerx har rätt till reklamation. Om allt är som han säger dvs.
Fast det är väl just det som är kruxet? Hur lätt är det inte att växeln har kommit emot en raltivt slät och mjuk gren eller stubbe. Detta ger inga skador på växeln men kan nog spräcka ett växelöra. Fast då är följdfrågan - skall svingen gå av pga att växeln tjongar in i den?

Kanske läge att skippa plastcyklarna och köpa stål istället?

Köp inte Canyon!
Om du ska reklamera alla ramar där växelöronen går av får du nog sluta köpa ramar med utbytbart växelöra. Det finns liksom en anledning till att de är utbytbara.

Köp inte Canyon!
Snuten skrev:
> Detta ger inga skador på växeln men kan nog spräcka
> ett växelöra. Fast då är följdfrågan - skall
> svingen gå av pga att växeln tjongar in i den?

Nej, svingen borde hålla för det, men jag är rädd att det eviga tjatet om materialfel och konstruktionsfel i växelörat har fått Canyon att slå dövörat till. Fokusera på problemet - att baksvingen gick av, istället för växelörat.

Men som sagt, 199€ eller vad en ny sving skulle kosta är ändå en ganska överkomlig kostnad för vad ett sånt där haveri skulle kunna orsaka. Både växel och bakhjul skulle kunna varit sopor, och då hade du absolut inte fått nåt nytt från Canyon. Och dyrare hade det blivit.

Köp inte Canyon!
Svingen borde väl knappast hålla för att få en växel inmosad i sig. En lux är ingen downhillram utan ett lättviktsbygge. Känns som det hela handlar om otur snarare än konstruktionsfel.

Köp inte Canyon!
wilmerx skrv
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ted_B skrev:
>
>
> Skönt att det finns någon som har samma
> uppfattning som jag och lite kunskaper om hur
> metaller beter sig. Här kommer ytterligare en
> bild på växelörat som "smätte" av (svårt att
> få till bra fokus). Min uppfattning är
> fabrikationsfel på växelöra som levererats av
> Canyon. När detta gick av så hade jag som många
> påpekat oturen att växeln kvaddade ramen.
> Eftersom det är Canyon som levererat ett defekt
> växelöra så ska de enligt min mening leverera
> ny baksving.
>
> Canyons uppfattning är som sagt en helt annan och
> det tog tre veckor att få detta svar. Denna
> svarstid är inte ok med tanke på det
> märke/tillverkare som Canyon vill vara.

har det gåttav i ett skruvhål? ser så ut tycker jag, lite svårt att se brott ytan från sidan, skulle va taget mot ytan, men det är väl kanske svårt o få det skarpt,en kamra med bra macro kanske.

Tillbaka
Topp