Köpa Barn MTB 27.5

Köpa Barn MTB 27.5
Jag hade inte oroat mig för dropper men gaffel, växlar och bromsar skiljer rejält. Det positiva är att den går att köpa.

Finns en vitus, en dartmoor hornet och två onna på buycycle om nån vill köpa begagnat

Edit. Och om någon är ledsen för att GC YH XS inte finns i lager så finns det som sagt vuxencyklar i liknande storlekar. Ofta i 29'' då tyvärr

Köpa Barn MTB 27.5
Den här är väl jämförbar med Orbea Kimu men kommer i fler storlekar?
Inget en handlare kan lagerhålla så man får väl studera geotabellen noga.
Edit: 165mm vevar mot Orbeans 155mm eller vad det var.
Spännande. Det är väl s som motsvar den vanliga steget efter 24'' junior men de andra är ju väldigt små 27.5or om man är ute efter det.
Kunde varit lite längre men den stora gåtan är hur de kunde få för sig att sätta 115mm HT på s.

Köpa Barn MTB 27.5
Finns visst att köpa på cykelkraft

Edit. Antar att det är den men i så fall fattar inte cykelkraft vad det är för storlek

Köpa Barn MTB 27.5
Köpte nyss en sån Merida big7 40 i XS till grabben nu som är strax under 140, den kan han nog lätt ha i 2 säsonger med lite anpassningar.
Bytte till 152mm vevar iom att han är rätt kort, men han gillade inte alls det för det vart alldeles för trögtrampat så 165'orna åkte på igen.
Jag tror att det delvis beror på att det är rätt glest mellan växlarna så det vart antingen för tungt eller för lätt. Med en 11 eller 12 växlad drivlina kanske det varit annat.

Med sina 30 kg är han utanför tryck/kg tabellen för gaffeln, men även med "för lite" tryck går det att ställa hårdheten från cykelpump till stenhård med vredet, så det funkar

Annars en vettig cykel tycker jag. Känns lite onödigt med en head tube som är typ dubbelt så grov som övriga hojar vi har, men grabben är nöjd iallafall :) Riktigt snygg färg är det också

Köpa Barn MTB 27.5
Vi testade en Canyon spectral young hero igår, i xxs. Storleksmässigt kändes det som ett perfekt köp, inte för stor för dotterns 145cm men kommer räcka länge.
Baserat på geo jämförelser från 99spokes borde laufey'n vara ännu bättre.

Återstår bara att hitta en av cyklarna till rimligt pris..

Köpa Barn MTB 27.5
12704.webp
vet någon, angående laufey 27. Är det något som varit, eller kommer?
Hittar ingen info på Orbeas hemsida om en sån hoj och hittar den inte lagerförd nånstans.

Senast ändrad:
Köpa Barn MTB 27.5
Har väl redan nämnts men jag skriver det igen: allt berör mycket på vad barnet tycker om. Min son byggde sin första 27,5" färdig (tillsammans med mig) när han var 139 cm. Då tyckte han att den var lite för stor. Vid 142 cm valde han att köra på den. 430 mm reach vid sag, 110 mm HT med 130 mm slag.

2023-04-19-11-35-29-162.webp

Köpa Barn MTB 27.5
Visa bilaga 829313vet något, angående laufey 27. Är det något som varit, eller kommer?
Hittar ingen info på Orbeas hemsida om en sån hoj och hittar den inte lagerförd nånstans.
Tidigare så fanns Laufey i juniormodeller, 24" och 27.5". Enligt 99spokes så tillverkades de t.o.m. 2024 års modeller. Jag skulle inte räkna med att TCM trollar fram några ex.

Köpa Barn MTB 27.5
Har väl redan nämnts men jag skriver det igen: allt berör mycket på vad barnet tycker om. Min son byggde sin första 27,5" färdig (tillsammans med mig) när han var 139 cm. Då tyckte han att den var lite för stor. Vid 142 cm valde han att köra på den. 430 mm reach vid sag, 110 mm HT med 130 mm slag.

Visa bilaga 829342
Vuxen 27.5 med ST 380mm. (Och troligen ben åt det längre hållet, samt lämpliga vevar)

EDIT, Nu kan det vara så att vi lagt lite för mycket pengar, men våra barns vuxenscyklar är alltså lägre och troligen lättare än de flesta barncyklar som rekommenderas

Köpa Barn MTB 27.5
Vid 142 cm inte särskilt långa ben, som man kan ser på bilden. Annars hade det inte funkat med långa reachen. Sedan dess har hans ben vuxit relativt mycket.
Troligen finare=lägre dropper, men hur mycket travel fick ni in? Vi fick in en bottnad 125mm brand-x vid 149-150cm. Med 155mm vev ska tillägas.

EDIT, sen kan man nog sitta högre än vad mina barn frivilligt gör

Köpa Barn MTB 27.5
Troligen finare=lägre dropper, men hur mycket travel fick ni in? Vi fick in en bottnad 125mm brand-x vid 149-150cm. Med 155mm vev ska tillägas.

EDIT, sen kan man nog sitta högre än vad mina barn frivilligt gör

Revive (lägre en Brand-X) med 125 mm drop med 155 mm vevar. Passade precis vid 142 cm, om jag minns rätt.

Köpa Barn MTB 27.5
Sen cyklade kusinen på hennes från han var kanske 142cm. De som är drivna bryr sig inte. Han stoppade droppern med gumpen på lämplig höjd

Tillbaka
Topp