köpa cykel från tyskland eller inte?

Konceptet bakom ”fri service” är att få kunderna att komma in med cykeln, sedan kan man påstå att ditten och datten måste bytas (kedja, kassett, vajrar, däck, osv) och då kostar det. Rejält.
Personligen har jag inte förstått varför man ska lämna in en cykel på service eller som vissa för att laga en punka.
Mekaniken är enkel och de flesta klarar nog det själva om man försöker och inte kör med "tummen mitt i handen "-kortet.
Vad är det man gör på en service?
Kollar växlar,bromsar,däck,drev,vev och styrlager,gör rent och smörjer kedjan ?
Den dagen något går sönder mitt ute i ingenstans är det rätt bra att kunna så pass mycket att man iaf tar sig hem...

Sociala nätverk, group rides och bra kaffe är ett sätt att skapa värde och lojala kunder. Ointressant för mig men verkar fungera för en del.
Kunnande/expertis är nog nr 1 för mig, jag vill kunna få bra råd helt enkelt, angående service så har jag väl åtminstone blivit bättre men när det gäller hjul, ekrar, lager, vevlager och sådant är jag inte helt komfortabel ännu. Åtminstone blivit expert på att byta kassett och kedja, blir lätt så när man cyklar för mycket, vajrar är jag väl inte jättebra på men går väl "bra" om jag håller mig lugn samt stirrar på en youtube guide, en bra tång underlättar också. ;-)

Angående ovilja att betala för service (det är väl i den andra tråden det påstås) så tycker jag att det är ett snett påstående så länge folk betalar 600 spänn för en punktering och enorma överpriser för delar. (Det senare eventuellt pga shimanos regionala prissättning.)

Min egen ovilja är baserad på att ett antal gånger fått justera växlarna själv direkt efter "service".

Droppen var att flera shoppar misslyckades med att fixa framväxel på min Oden trots byte av växel och ett antal besök på verkstad. När jag till sist köpte ny cykel upptäckte jag att växeln på den nya cykeln satt mycket närmare kedjan. Lbs hade bytt växel och satt den i samma märke i lacken. (Lilla Fridhems som låg på ribbersborg)

Insåg att jag lika gärna kan göra det själv.

Personligen har jag inte förstått varför man ska lämna in en cykel på service eller som vissa för att laga en punka.
Mekaniken är enkel och de flesta klarar nog det själva om man försöker och inte kör med "tummen mitt i handen "-kortet.
Vad är det man gör på en service?
Kollar växlar,bromsar,däck,drev,vev och styrlager,gör rent och smörjer kedjan ?
Den dagen något går sönder mitt ute i ingenstans är det rätt bra att kunna så pass mycket att man iaf tar sig hem...
Jag tror att många idag är helt handikappade när det kommer till praktiska saker, och med nästa generation blir det nog ännu värre.

Ja, verkligen! det är också mitt intryck att folk inte försöker och provar själva, ingen kan väl något från början, det lär man sig genom erfarenhet.

Finns å andra sidan folk som knappt kan skruva i en skruv utan att det går åt helvete. En gemensam faktor verkar vara ovilja att följa instruktioner så kanske inte är de praktiska färdigheterna som är problemet....

Problemet med jutjubeinstruktioner är instruktörer med mundiarre. Fast det går ju bra att stänga av ljudet och spola fram…

Med lite läsvana är det enormt mycket enklare att hitta det man behöver i text men läsvana är väl också en bristvana.

Hur som helst är det knappast otillgänglighet på information som är problemet. Vi har antal trådar på sistone där varken länk till instruktion eller svaret i klartext biter det minsta på TS.

Edit. När det gäller YouTube så verkar fler vara manade än kallade. Måttligt intressant att se en vanlig klabberöv skruva ihop sin sketcykel.

Finns så klart mycket bra också

Tid är ju en anledning till att många lämnar in på service, alla är inte beredda på att lägga någon timme på att googla fram rätt komponenter och instruktioner för att göra ett jobb, beställa hem från nätet och hoppas att det blir rätt. Bara att få på ett trilskande däck kan vara svårt om man är ovan.

För många av oss här tar det ju längre tid att lämna och hämta cykeln hos en lbs än att göra jobbet men om man måste göra något som man saknar verktyg till blir det ju snabbt ganska dyrt.

Men ja jag har ju mekat cyklar och lagat punkteringar sedan jag lärde mig cykla så då är ju inte steget så långt till att försöka lösa varje problem man råkar på..

Reservdelar till cyklar köper man absolut billigast här
Ja, ibland är de billigast, ibland är andra tyska webb-shoppar som r2-bike, Bike-discount eller Bike-componenis billigast. Det beror helt på vad man ska ha. Och när.

Tillbaka
Topp