Köpa cykeldator, edge 830?

Bjud

Aktiv medlem
Hej!

Tänkte skaffa min första cykeldator. Jag har hitills bara kört med garminklocka, men den är väldigt dålig på att visa rätt värde på puls om man inte drar åt så blodet stannar.

Vore även trevligt med en dator, att kunna se tid,snittfart,puls osv utan att byta skärm tre gånger på klockan, och i processen dessutom släppa styret :)

Har ett garmin Dual HRM pulsband, borde vara kompatibelt??

Är "MTB bundle" något att satsa på till Edge 830? Kommer även behöva köpa ett extra fäste så jag kan flytta med den till pendlingscykeln. Men mestadels kommer den sitta på mtbn.

Tips? Tankar?

Senast ändrad:
Om det bara är puls du saknar kan du väl skaffa pulsband och koppla till klockan?
Tänkte det kunde vara trevligt att slippa ha klockan på sig och kunna se diverse siffror utan att behöva släppa styret :)

Inte lyckats koppla pulsbandet mot något förutom zwift hitills..

Iom. att jag inte har någon i dagsläget vet jag inte vad jag saknar heller, men tänker att det kan vara trevligt att kunna lägga upp rutter att följa också

Senast ändrad:
Vilken klocka har du? Tänk på att nya generationen Garminklockor räknar training load etc olika mot den nu lite gamla 830 (ifall du bryr dig om sånt)

Vilken klocka har du? Tänk på att nya generationen Garminklockor räknar training load etc olika mot den nu lite gamla 830 (ifall du bryr dig om sånt)
Forerunner 645, så inte särskilt ny, men det finns ju någon godtycklig träningsbelastnings flik.

Men det bör väll även fungera med en edge, så länge man använder pulsband?

Forerunner 645, så inte särskilt ny, men det finns ju någon godtycklig träningsbelastnings flik.

Ditt pulsband ska fungera med klockan, jag har den kombinationen. Pulsbandet fungerar även med min edge-enhet. Aktiviteterna synkas mellan enheterna men training load och liknande använder jag inte.

Gällande cykeldator, har du kollat på den ganska nya Edge 840? Den har touch-skärm men även fysiska knappar på enheten. Dock betydligt dyrare senast jag kollade.

Brukar följa med ett sådant fäste som man kan sätta fast på styre med gummiband så om du köper en bundle behöver du inte något extra fäste till att börja med. Det är inte alla garmin-fästen som funkar med alla enheter och styre/styrstams-kombos.

Jag har en 530, valde denna eftersom jag villa ha fysiska knappar att trycka på och såg kart-funktionen som en bonus. Dock kan jag konstatera några nackdelar med denna:
-Det är otroligt krångligt att navigera en karta med fysiska knappar, det talar för 830/40.
-GPS-spårningen lämnar en del att önska i skogen, ofta till den grad att det blir svårt att navigera i stigkorsningar. Detta gäller även 830 men ska ha blivit bättre i de nyare enheterna.

Har inte testat en 830 eller 840 men misstänker att touchskärmen inte riktigt lever upp till känsla i en modern smartphone...

Då är det lugnt, de kommer att räkna lika.
Det är om man har någon enhet i denna lista man inte vill skaffa en enhet som inte är med på listan...

Jag har hitills bara kört med garminklocka, men den är väldigt dålig på att visa rätt värde på puls om man inte drar åt så blodet stannar.

Jag tycker att du bör börja med att paira ditt pulsband med din klocka
Det är enkelt och går snabbt att göra, jag har själv en FR645 och var i vintras "tvungen" att skaffa ett nytt pulsband eftersom mitt garminpulsbälte hängde kvar på en krok på landet, det kostade endast 149 SEK och pairas enkelt så här

Varför inte istället för en Edge 830 kolla på Edge Explore? Den är en hel del billigare, har större skärm vilket är bra inte minst för navigering men även för fler tydliga datafält och det går även att para pulsband till den. Den skall finnas i lager för under 2.200 SEK
Det finns numer även en nyare Edge Explore 2 men skärmarna skall vara likadana och den kostar en hel del mer.
Men som vanligt med sådana här undringar: Kolla hos Ray
https://www.dcrainmaker.com/

Jag tycker att du bör börja med att paira ditt pulsband med din klocka
Det är enkelt och går snabbt att göra, jag har själv en FR645 och var i vintras "tvungen" att skaffa ett nytt pulsband eftersom mitt garminpulsbälte hängde kvar på en krok på landet, det kostade endast 149 SEK och pairas enkelt så här

Varför inte istället för en Edge 830 kolla på Edge Explore? Den är en hel del billigare, har större skärm vilket är bra inte minst för navigering men även för fler tydliga datafält och det går även att para pulsband till den. Den skall finnas i lager för under 2.200 SEK
Det finns numer även en nyare Edge Explore 2 men skärmarna skall vara likadana och den kostar en hel del mer.
Men som vanligt med sådana här undringar: Kolla hos Ray
https://www.dcrainmaker.com/
Ok, det skall alltså gå. Får göra ett nytt försök.
Men vore ändå "kul" med en dator, att kunna se tid,snittfart,puls osv utan att byta skärm tre gånger på klockan, och i processen dessutom släppa styret :)

Tappar jag någon funkionalitet med explore istället för 830? Hade helt missat den modellen.

Ditt pulsband ska fungera med klockan, jag har den kombinationen. Pulsbandet fungerar även med min edge-enhet. Aktiviteterna synkas mellan enheterna men training load och liknande använder jag inte.

Gällande cykeldator, har du kollat på den ganska nya Edge 840? Den har touch-skärm men även fysiska knappar på enheten. Dock betydligt dyrare senast jag kollade.

Brukar följa med ett sådant fäste som man kan sätta fast på styre med gummiband så om du köper en bundle behöver du inte något extra fäste till att börja med. Det är inte alla garmin-fästen som funkar med alla enheter och styre/styrstams-kombos.

Jag har en 530, valde denna eftersom jag villa ha fysiska knappar att trycka på och såg kart-funktionen som en bonus. Dock kan jag konstatera några nackdelar med denna:
-Det är otroligt krångligt att navigera en karta med fysiska knappar, det talar för 830/40.
-GPS-spårningen lämnar en del att önska i skogen, ofta till den grad att det blir svårt att navigera i stigkorsningar. Detta gäller även 830 men ska ha blivit bättre i de nyare enheterna.

Har inte testat en 830 eller 840 men misstänker att touchskärmen inte riktigt lever upp till känsla i en modern smartphone...
Tack för svar, testar koppla mot klockan.

Ja jag har sett att det finns 840 också, men inte helt säker på att den är värd 2000 mer? :D

Kändes ändå överkomligt, om än svindyrt med en 830

Angående delen med fäste tänker jag att jag behöver två fästen så det alltid finns på cykeln jag vill använda för stunden

Hej!

Tänkte skaffa min första cykeldator. Jag har hitills bara kört med garminklocka, men den är väldigt dålig på att visa rätt värde på puls om man inte drar åt så blodet stannar.

Är "MTB bundle" något att satsa på till Edge 830? Kommer även behöva köpa ett extra fäste så jag kan flytta med den till pendlingscykeln. Men mestadels kommer den sitta på mtbn.

Tips? Tankar?
Satsa på garmin edge 530 eller 540 istället

Den här borde väl passa till din klocka också?

Annars så om du har tillgång till 3D skrivare så kan du printa ett fäste för klocka. T.ex.

Tappar jag någon funkionalitet med explore istället för 830? Hade helt missat den modellen.
Ja tror första versionen saknade stöd för effektmätare samt att den har inte stöd för "structured workouts", dvs de egna intervallpass du kan lägga upp i garmin connect och sedan överföra till enheten. Använder man inte dessa två grejer är den nog väldigt vettig, speciellt om man vill ha större kartvy. Men avsaknad av structured workouts är en deal breaker för mig även om jag inte använder det speciellt ofta på cykeln.

Ja jag har sett att det finns 840 också, men inte helt säker på att den är värd 2000 mer? :D
Näe det är väl om man verkligen behöver de nya features som kommit. Fysiska knappar och bättre gps tycker jag är bra grejer så det hade jag varit beredd att betala för, men man kommer bra nära priset på Edge 1040 då..

Satsa på garmin edge 530 eller 540 istället
Bra att utveckla lite varför man ska göra så? 530 kan jag förstå då den har fysiska knappar och är lite billigare, 540 ser jag ingen större anledning att köpa nu när 840 har fysiska knappar?

Hittade denna nu, känns ju mer prisvärt än en 830 för några hundra mer..
Ja ska man använda den till navigering så är större skärm bättre.

Ok, det skall alltså gå. Får göra ett nytt försök.
Klicka på länken jag postade i #9, då hamnar du på rätt "sida" i bruksanvisningen.

Tappar jag någon funkionalitet med explore istället för 830?
Ja, träningsfunktionerna som @DanielS skriver om.
Men för det kan du väl använda din FR645?

Som styrfäste för en GPSklocka funkar det bra med en bit rörisolering,
endast 40SEK för 2m hos Biltema

Hittade denna nu, känns ju mer prisvärt än en 830 för några hundra mer..
Edge 1030 Plus är en riktigt bra cykelGPS, men den kostar mer än dubbelt så mkt som en Edge Explore.
Tycker du att den är värd 2.300SEK extra så skall du ju naturligtvis köpa den.
Jag tycker inte att den är det, åtminstone inte för den som redan har en FR645
Med det sagt så har jag själv en FR645 och en Edge 1030, men jag skaffade min FR645 flera år efter min Edge 1030 och idag hade jag inte köpt en dyr cykelGPS om jag hade en kapabel GPSklocka, men det är jag det.

Klicka på länken jag postade i #9, då hamnar du på rätt "sida" i bruksanvisningen.

Ja, träningsfunktionerna som @DanielS skriver om.
Men för det kan du väl använda din FR645?

Som styrfäste för en GPSklocka funkar det bra med en bit rörisolering,
endast 40SEK för 2m hos Biltema

Edge 1030 Plus är en riktigt bra cykelGPS, men den kostar mer än dubbelt så mkt som en Edge Explore.
Tycker du att den är värd 2.300SEK extra så skall du ju naturligtvis köpa den.
Jag tycker inte att den är det, åtminstone inte för den som redan har en FR645
Med det sagt så har jag själv en FR645 och en Edge 1030, men jag skaffade min FR645 flera år efter min Edge 1030 och idag hade jag inte köpt en dyr cykelGPS om jag hade en kapabel GPSklocka, men det är jag det.
Bra tips, jag hade missat att man var tvungen att ha bandet på sig tidigare :)

Skall testa sätta klockan på styret med rörisolering :) Då kanske en edge explorer "duger" till bara kartor.

Så en klocka för 700kr är minst lika kapabel som en dator för 4-5k?

Skall testa sätta klockan på styret med rörisolering :) Då kanske en edge explorer "duger" till bara kartor.
+1
Så en klocka för 700kr är minst lika kapabel som en dator för 4-5k?
Om du köpte din FR645 för 700SEK gjorde du ett klipp, jag köpte min för ~1.600SEK hos Sportamore och tyckte det var ett bra pris, de säljer den nu för 3.769SEK!
Men det kanska även är läge att än en gång posta Garmin Sveriges kommentar till deras priser redan när Edge 1000 lanserades
"Samtidigt vet vi att cyklisterna är sjukt prylgalna"
av Ida Enstedt mediakontakt på Garmin Sweden AB

+1

Om du köpte din FR645 för 700SEK gjorde du ett klipp, jag köpte min för ~1.600SEK hos Sportamore och tyckte det var ett bra pris, de säljer den nu för 3.769SEK!
Men det kanska även är läge att än en gång posta Garmin Sveriges kommentar till deras priser redan när Edge 1000 lanserades
"Samtidigt vet vi att cyklisterna är sjukt prylgalna"
av Ida Enstedt mediakontakt på Garmin Sweden AB
Ja jag lyckades köpa den på någon rea för 745:- eller något liknande, oj det verkar ju vart riktigt bra då :D

Haha snyggt uttalande?

En fråga som inte behandlats tillräckligt i tråden är hur stor andel av funktionaliteten i datorn som respektive användare verkligen använder. Jag köpte en begagnad Edge 830 på K&S här på happyride förra året och är väldigt nöjd med både köpet och datorn, men jag skall villigt erkänna att efter jag väl hade programmerat en skärm som visade de data som intresserar mig under färd har jag inte gjort något mer med den. Den visar och registrerar data, punkt slut. Kartfunktionerna har jag aldrig använt och att den har touchscreen känns inte längre som en viktig funktion. Det enda jag använder under färd är bokstavligt talat Lap-knappen.

Vad gör ni med era datorer under färd? Använder ni navigering, multipla datasidor etc?

Jag utesluter inte att jag kanske missar en hel massa roliga saker, men jag känner på fullt allvar att jag själv kommer rätt långt med att bara se basfakta som effekt, kadens, hastighet, puls och distans.

Då kanske en edge explorer "duger" till bara kartor.
Vill du läsa om Garmin Edge Explore så har Ray skrivit en hel del om den
bla: "The Edge Explore (kinda a simplified version of the high-end Edge 1030) includes all the core stuff most cyclists want". Läs mer själv
Du kan även kolla i hans jmf
DCR: Product Comparison Calculator: Edge 1030 Plus vs Edge 830 vs Edge Explore

Vad gör ni med era datorer under färd? Använder ni navigering, multipla datasidor etc?
Ja, även ClimbPro

Senast ändrad:
De säger att den är lämplig för navigering om man inte behöver avancerade "tränings grejor" vad vet jag inte för utom strukturerad träning.

Såg nu att Prisjakt hävdar att Kjell & Company har 530 för 2490:-
Är själv väldigt nöjd med 530 förutom att den är seg att visa förändringar i lutning.
810an som varit mig trogen i många år reagerade mycket snabbare när stigningen tilltog eller avtog.
Saknar touch screen endast i kartfönstret.
Använder dock sällan kartfunktionen.

Tillbaka
Topp