Köpa en gruscykel till våren

Är det någon som har erfarenhet av 1x? Nu finns ju Grail 7 som en 1 by. Antar att det är framväxlar som är slut i hela världen? Leverans i juni kan jag leva med, köpte en begagnad HT i höstas som kan få fortsätta jobba som gravel bike-substitut.

Nån som har 1x11 och ångrat sig?

Är det någon som har erfarenhet av 1x? Nu finns ju Grail 7 som en 1 by. Antar att det är framväxlar som är slut i hela världen? Leverans i juni kan jag leva med, köpte en begagnad HT i höstas som kan få fortsätta jobba som gravel bike-substitut.

Nån som har 1x11 och ångrat sig?
Beror väl lite på användningsområde. För grus och stig funkar 1x11 fint. men ska du landsvägsrejsa i klunga så kanske det blir lite dåligt omfång.

M har en stack på 579 och reach på 405. Min landsvägsvykel har en stack på 574 och reach på 395. En tidigare CX jag haft hade stack på 585,7 och reach på 381,9, så jag tycker en M låter ganska vettigt...

För ren gravel och då gärna lite tuffare sådan tror jag närmast att 1x med brett omfång är att föredra. Då slipper man växla så många steg när det brantar på eller blir tekniskt. För sportgrus och asfalt vill iallafall jag ha tätare steg mellan växlarna än vad dagens 1x-linor har. Det handlar nog mycket om användningsområde och personlig smak. Jag landade i 2x för min användning.

Jag har en comp e5, trevlig cykel men lite för dyr i förhållande till vad man får jmf med andra märken. Trista originalhjul och däck. Nu väger hon sub9 med kolstolpe och finhjul och -däck. Fördelen med Specialized är väl kanske andrahandsvärdet hos medelintesåcykelintresssradmenspecializedharjaghörttalasomiafsvensson

Tittar på denna hoj just nu (Comp E5). Rekommenderar du att man kollar åt annat håll? Svårt som vanligt nu lagermässigt.

Tittar på denna hoj just nu (Comp E5). Rekommenderar du att man kollar åt annat håll? Svårt som vanligt nu lagermässigt.
Svårt. Det verkar som de höjt priset lite till i år? Ligger på runt 29 tkr? För så mkt pengar skulle jag nog leta efter något som gav lite mer pang för pengarna. Framförallt är ju hjulen både tunga och inte TL-ready även om de säkert går att tejpa och få till. Jag gillar även futureshock-funktionen även om den inte är ställbar som på de lite finare modellerna (sjukt iofs att 30tkr inte räknas som premium :)).

Svårt. Det verkar som de höjt priset lite till i år? Ligger på runt 29 tkr? För så mkt pengar skulle jag nog leta efter något som gav lite mer pang för pengarna. Framförallt är ju hjulen både tunga och inte TL-ready även om de säkert går att tejpa och få till. Jag gillar även futureshock-funktionen även om den inte är ställbar som på de lite finare modellerna (sjukt iofs att 30tkr inte räknas som premium :)).

Så tunga tycker jag inte hjulen ser ut att vara, 1 746 g är siffran jag får fram, men med tanke på priset kanske det inte är lätt heller..! Precis, 29 tkr gör att jag sneglar åt Elite E5 och Scott Speedster Gravel istället. Samtidigt tycker jag Comp E5 verkar rätt grym, kan ju vara värt att acceptera coronaläget och betala lite extra.

Exempel på mer pang för pengarna för folk som kan tänka sig att handla på nätet:

Finns lite mer tips på hojar man kan köpa i min tråd.

Så tunga tycker jag inte hjulen ser ut att vara, 1 746 g är siffran jag får fram, men med tanke på priset kanske det inte är lätt heller..! Precis, 29 tkr gör att jag sneglar åt Elite E5 och Scott Speedster Gravel istället. Samtidigt tycker jag Comp E5 verkar rätt grym, kan ju vara värt att acceptera coronaläget och betala lite extra.

Exempel på mer pang för pengarna för folk som kan tänka sig att handla på nätet:

Japp, har sett den postningen också men mina hjul vägde 1910g (fram: 835 gram,bak:1075 gram). Vägde dem innan jag sålde.

Blev en Gavia GRX810 till frun. Tack för tipset!

Hej! Någon som har en Gavia Terra AL i storlek medium i Stockholmsområdet som jag kan få provsitta eller ännu hellre provcykla. Storlekstabellen är lite mysko. Jag som är 178cm ska ha en Large/52 enligt den. Grannen har en Large som jag tycker 'känns lång'..

Tack!

Tillbaka
Topp