Köpa heldämpat för först gången tips.

Alex80

Medlem
Har en hardtail XC men går i köptankar för en heldämpad.Jag är helt färsk på detta så vad ska man tänka på? Tänker mej en cykel som inte är för dryg att cykla asfalt ut till skogen,samtidigt klarar den lite ruff på stigar. Tittat på en trek top fuel 5 och en spezialised stumpjumper alloy,lite olika recensioner vissa säger att stumpjumperns grejer är rätt kassa.Har ingen butik på lpnga vägar som säljer dessa så kommer bli en rövare att beställa online utan att testat.

Det låter som att du vill ha antingen en DC eller Trail cykel. Båda är ganska trampvänliga, inte lika bra som XC cyklar dock, men samtidigt väldigt stabila och kapabla utför. Det är däremot inget man vill ha för svarta leder i bikeparks men det hade dock funkat om man tar det lite försiktigt.

Rekommendationerna beror lite på vad du har för budget, om det är upp mot 40k och över så kan du välja vilket märke som helst och få en fin cykel även om vissa kanske ger mer värde för pengarna. Ner mot 25k (vilket jag tycker är den lägsta gränsen för heldämpat) så finns det några fina alternativ men det är mycket mer begränsat.

Standard rekommendationerna är MB31 Discovery, Allebike Alpha (downcountry), Canyon Neuron (2023, inte den äldre), Orbea Occam, Canyon Spectral (längre slaglängd, bättre utför men slöare på platta vanliga stigar) och Spectral 125. Sedan hade jag nog även kastat in nya Vitus Mythique AMP och Escarpe på rean. Alla dem är mellan 25-30k förutom Alphan som är lite över och personligen så tycker jag att du inte kan gå fel med någon av cyklarna.

Rean på Canyon cyklarna var ganska bra så jag hade nog inte väntat speciellt länge om det är något du gillar.

Glömde säga men Trek och Specialized ska man generellt undvika om man inte har en hel del pengar över. Man får oftast betala ganska många tusen extra bara för namnen jämfört med liknande modeller och spec. Om du även inte har någon lokal butik med dem så hade jag ignorerat dem helt.

Du kan dock ignorera allt det om du har en budget på ca. 40k+

Glömde säga men Trek och Specialized ska man generellt undvika om man inte har en hel del pengar över. Man får oftast betala ganska många tusen extra bara för namnen jämfört med liknande modeller och spec. Om du även inte har någon lokal butik med dem så hade jag ignorerat dem helt.

Du kan dock ignorera allt det om du har en budget på ca. 40käst på amerikanska forum att trek är överprisade.Canyon spectral som du tipsade om lät intressant.

Du kan dock ignorera allt det om du har en budget på ca. 40k+
Kör en Trek nu och är väl mer på grund av det jag tittat på fuelen.Men läst att Trek är överprisade.Den Canyon spectral du tipsade om lät intressant,

Kör en Trek nu och är väl mer på grund av det jag tittat på fuelen.Men läst att Trek är överprisade.Den Canyon spectral du tipsade om lät intressant,
Jag skulle nog avråda från vanliga Spectral om du vill ha en vanlig stigcykel, den är perfekt dock som enda cykel om man också vill köra mycket park eller tekniska utförsstigar. Den kan bli tung och slö på vanlig stig

Vad har du för budget?

Jag skulle nog avråda från vanliga Spectral om du vill ha en vanlig stigcykel, den är perfekt dock som enda cykel om man också vill köra mycket park eller tekniska utförsstigar. Den kan bli tung och slö på vanlig stig

Vad har du för budget?
Såg ändå att Spectral inte fanns i min ramstorlek,budget är max 30K Kommer köra vanlig stig dagligen efter jobbet med lite avstickare med grövre terräng,och längre turer på helger,märkt att XCn börjar få svårt att klara avstickarna.Köra park är inget jag tänkt göra.

Jag håller med Discovery:n skulle vara perfekt.

Edit: Jag såg att den inte finns i lager med pike utan istället revelation, då blir den mer lik de andra jag nämner ovan (utom vanliga spectral) så då kan du nog välja den du tycker är snyggast. Själv tycker jag Escarpen är riktigt snygg men finns dock bara i XL

Senast ändrad:
Enligt uppgift kommer discovery med uppgraderade hjul istället för pike och rev kan uppgraderas till motsvarande pike

Om du kan hosta upp 3 lax till så är ju Top Fuel 7 ett bra köp, finns på riktigt bra rea. Om de står mellan instegsmodellen Top fuel 5 och MB31 så hade jag nog valt den senare.

Blir det inte lite samma sak att köpa en heldämpad XC när han tedan har en hardtail XC? Eller är Top Fuel mer åt DC än XC?

YT Izzo för 2499 euro (core 2). Det är ju mer än en XC-hoj men om du ska ha en hoj som gör allt så tycker jag att det är ett bra val.

Izzo är väl en DC/stig ändå? Väldigt lik nya Neuron för övrigt som jag gillar skarpt. Perfekt för svensk skogsåka men kanske inte för park.

Edit: Läste just "mer än en XC-hoj", my bad!
Top Fuel är nice oxå om man kan hitta ngn på rea. Fast har inte priserna på Trek kommit ned ngt? Specialized sänkte ju sina priser ca 20% globalt för ett tag sedan. Stumpjumpern är fin!

Izzo är väl en DC/stig ändå? Väldigt lik nya Neuron för övrigt som jag gillar skarpt. Perfekt för svensk skogsåka men kanske inte för park.

Edit: Läste just "mer än en XC-hoj", my bad!
Top Fuel är nice oxå om man kan hitta ngn på rea. Fast har inte priserna på Trek kommit ned ngt? Specialized sänkte ju sina priser ca 20% globalt för ett tag sedan. Stumpjumpern är fin!
Hittat top fuel 5 för 25 699 KR om det är prisvärt har jag ingen aning om,den är iaf sänkt från 28K,problemet är att i stort sett alla cyklar i min budget och ramstorlek är slut.Bikester tycker jag haft ont om cyklar ett bra tag.

Hittat top fuel 5 för 25 699 KR om det är prisvärt har jag ingen aning om,den är iaf sänkt från 28K,problemet är att i stort sett alla cyklar i min budget och ramstorlek är slut.Bikester tycker jag haft ont om cyklar ett bra tag.
Ja, den kostar ju egentligen över 30' i Sverige så ur den synvinkeln är det ett bra pris. Dock trist gaffel o bakdämp på den. Cykeln i sig är skitfin o trampeffektiv!

Edit igen... Canyon släpper sina cyklar på måndagar. Kolla om du kan hitta en Neuron där annars (den nya).

Ja, den kostar ju egentligen över 30' i Sverige så ur den synvinkeln är det ett bra pris. Dock trist gaffel o bakdämp på den. Cykeln i sig är skitfin o trampeffektiv!

Edit igen... Canyon släpper sina cyklar på måndagar. Kolla om du kan hitta en Neuron där annars (

Edit igen... Canyon släpper sina cyklar på måndagar. Kolla om du kan hitta en Neuron där annars (den nya).
Just nu står det mellan treken eller neuron 6,hur ser det ut med att uppgradera cyklar med dämpare? Fram känns inte som problem men tänker bak,med fästningar och sånt är det universiellt eller är det märkenas egna specifika så att man inte kan uppgradera på vissa.Oavsett så kommer jag garanterat vara nöjd då jag i te har något att jämföra med.

Just nu står det mellan treken eller neuron 6,hur ser det ut med att uppgradera cyklar med dämpare? Fram känns inte som problem men tänker bak,med fästningar och sånt är det universiellt eller är det märkenas egna specifika så att man inte kan uppgradera på vissa.Oavsett så kommer jag garanterat vara nöjd då jag i te har något att jämföra med.
Trek har ju haft lite hyss för sig förr om åren vad gäller baklänkage som kräver adaptrar o annat. Hur det är med Top Fuel vet jag inte men ofta brukar dessa cyklar ha en viss "tune" som är anpassat för länkaget.

Vill man spara pengar så är tumregeln att köpa rätt cykel från början. Det blir i princip alltid ganska mkt dyrare att uppgradera i efterhand.

Tycker du får mer för pengarna med en Neuron 6 faktiskt. Fox 34 o en DPS bak är helt ok grejer.

Trek har ju haft lite hyss för sig förr om åren vad gäller baklänkage som kräver adaptrar o annat. Hur det är med Top Fuel vet jag inte men ofta brukar dessa cyklar ha en viss "tune" som är anpassat för länkaget.

Vill man spara pengar så är tumregeln att köpa rätt cykel från början. Det blir i princip alltid ganska mkt dyrare att uppgradera i efterhand.

Tycker du får mer för pengarna med en Neuron 6 faktiskt. Fox 34 o en DPS bak är helt ok grejer.
Ok jag förstår,viktar över mot en neuron nu.

Bara för att tydliggöra. Neuron, Izzo, Top Fuel och Discovery är likvärdiga cyklar. D v s du kommer säkert bli helt nöjd oavsett vilken av dom du väljer. Så då kan du lika gärna välja den som har bäst komponenter med fokus på dämperi.

Jag vet inte om det är just Neuron som ligger bäst till men Canyon har ofta mkt spec för pengarna.

Bara för att tydliggöra. Neuron, Izzo, Top Fuel och Discovery är likvärdiga cyklar. D v s du kommer säkert bli helt nöjd oavsett vilken av dom du väljer. Så då kan du lika gärna välja den som har bäst komponenter med fokus på dämperi.

Jag vet inte om det är just Neuron som ligger bäst till men Canyon har ofta mkt spec för pengarna.
Verkar stämma sett recensioner av Neuron och dom säger att det är mycket cykel för pengarna.

Ett tips om du inte tänkt på det när det gäller lagersaldon, så är det ofta individuella saldon för olika färger, så prova byt färg och se om rätt storlek finns i annan färg. Så är det hos Canyon.

Tillbaka
Topp