Köpa landsvägscykel för träning och Vätternrundan 2018.

Hej!

Ny i forumet och nybörjare med satsning mot Vätternrundan 2018.

Jag måste köpa en cykel för att cykla till jobbet och till att träna med.

Budget 30k inkl allt men gärna lägre.

Tänkte satsa på en Trek Emonda SL6 PRO eller något i den stilen, gärna begagnat men priserna är ca 24k jämfört med en ny för 27k.

Sedan läste jag på lite mer och har kommit på att jag ska ha en aerocykel. För jag kommer främst cykla landsväg, behöver en som är aerodynamiskt bra istället för en proffsklättrare ?

Vad säger ni om denna (ny).
https://www.trimate.se/collections/...tegra-6800-aero-road-bike?variant=42886185615

Jag vill inte ha Di2, kommer bara bli sur om batteriet krånglar.
Kommer ha fullt upp med att träna upp mig ???

Skulle jag sedan välja en sådan cykel så återstår ju "problemet" att välja hjul... ?

Tack för hjälpen. #sub10 #vätternrundan2018

Senast ändrad:
MichaelOberg sa:
Sedan läste jag på lite mer och har kommit på att jag ska ha en aerocykel. För jag kommer främst cykla landsväg, behöver en som är aerodynamiskt bra istället för en proffsklättrare
Var det ett sätt att motivera något som man tycker var snyggare? :-)
(Det är ju det: .... <-> Emonda <-> Domane <-> Madone <-> Domane <-> Emonda <-> .... Och då snackar vi bara ett fabrikat :-) )

Njae jag är mer för funktion än utseende.
Tänker att jag sitter i en aggressivare ställning i en aerocykel (H1 på den jag länkade?) istället för ställningen H2 i en Trek emonda? ?

Behöver all teknisk/materiell hjälp jag kan få för att klara målet ?

MichaelOberg sa:
Tänker att jag sitter i en aggressivare ställning i en aerocykel
Det är ett tveeggat svärd.
Sitter man bra aggressivt så att man orkar sitta så är det bättre.
Är det för jobbigt att sitta aggressivt så att man sitter fel så är det sämre.
Fast det visste du väl redan iofs :-)

Nybörjare o budjet 30K, tuff ingång.
Hoppas du kan förvara hojen säkert vid pendlingen annars får du nog inte behålla den så länge.
Men usch, nu är jag pessimist i överkant.

Köper man en jävligt aggro cykel får man ju en anledning att träna core.

Jag är all for aero, men det vette fan hur mycket man tjänar på det i sub10 tempo, om man nu inte tar långa pauser och kör jättefort däremellan. Treken är ju på alla sätt utom kanske just aero en bättre cykel.

Henrik_E sa:

Jag är all for aero, men det vette fan hur mycket man tjänar på det i sub10 tempo, om man nu inte tar långa pauser och kör jättefort däremellan. Treken är ju på alla sätt utom kanske just aero en bättre cykel.
Verkar vara 11-delad Ultegra på båda, så där är väl Treken knappast bättre. ;-) https://www.cykloteket.se/artikel/trek-emonda-sl6-pro/

GoranS sa:
Henrik_E sa:

Verkar vara 11-delad Ultegra på båda, så där är väl Treken knappast bättre. ;-) https://www.cykloteket.se/artikel/trek-emonda-sl6-pro/
Tror du glömde en och annan förvirrad tabell för att göra argumentet övertygande :-)

Jag vill inte köpa en "dålig" cykel nu och sen uppgradera ?

Kanske är bättre att köpa planet x istället för treken om man bara ser på ekonomin. Om jag blir lika nöjd med båda menar jag ?

Jag vet ju inte därför jag frågar eliten.

Låter som läge för två cyklar med den budgeten:) En pendlare typ cross eller liknande och en renodlad racer. Jag hade dock inte satsar på en aerocykel till att börja med, man skall trots allt sitta några timmar i sadeln:)

Ska du köra i grupp eller solo? Nu blir det ju inte direkt solo även om du inte cyklar med en grupp.
Är det i grupp skulle jag säga att prio för att klara SUB10 är att sitta bekvämt (inom rimliga gränser självklart). Är du vig? Jag för min del kan nog träna core tills jag dör men skulle ändå inte kunna sitta sådär aero med överkroppen vågrätt, når precis ner till under knäna om jag böjer mig framåt.

Om sub 10 är målet så köp den cykel du tycker är snyggast. Överväg Di2, batteriet krånglar inte utan det behöver laddas 2-3ggr per säsong, tar 5s att kontrollera batteristatus. Ska du hade cykeln för pendling så lägger du till skivor och skippar fälgbromsar för din och andras säkerhet.

MichaelOberg sa:
Hej!
Ny i forumet och nybörjare med satsning mot Vätternrundan 2018.
Jag måste köpa en cykel för att cykla till jobbet och till att träna med.
Budget 30k inkl allt men gärna lägre.
...
MichaelOberg sa:
Sedan läste jag på lite mer och har kommit på att jag ska ha en aerocykel. För jag kommer främst cykla landsväg, behöver en som är aerodynamiskt bra istället för en proffsklättrare

Kolla även på Rose Xeon CW https://www.rosebikes.se/produkter/cyklar/racercyklar/aero/xeon-cw/
De finns från c:a 23500 SEK https://www.rosebikes.se/bike/rose-xeon-cw-3000-891364/aid:891367
f_e3be055db0.jpeg

Den modellen har fått bra resultat i test, inkl aerotest i vindtunnel
http://www.tour-magazin.de/raeder/r...-die-besten-rennraeder-der-saison/a44356.html

Fjärde bästa av 27 testade i denna simulering (som är ungefär dubbelt så mkt "klättring" som VR)
'
5_288c72b66e.jpeg

Sammanställning
7_aad13f5ee1.jpeg

Här finns sammanställningen av Rose-testet som gratis PDF: https://media1.rosebikes.de/cms/2017_03_tour_rose_xeon_cw_3000.03rijju04b.pdf
Om tyskan skulle vara ett problem finns det även en recension på engelska: https://media1.rosebikes.de/cms/li798530cyp_302_p22_23_new.bhpri9oqvu.pdf

En fördelarna med Rose, jmf med många andra postordercyklar, är att man kan välja delar vid beställningen.

/Håkan

Är inte sugen på att köpa en cykel med skivbroms.
Vill ha snabbaste cykeln till Vätternrundan (för mig).
Tror jag klarar mig bra med fälgbromsen, får handla en skivbromscykel om det visar sig att jag måste ha det sen ?
Men undviker gärna två cyklar.

Vilka däck ska man ha då om man väljer en planet x?

Vet ni om den är aggressiv i sittställningen?

Tack för alla svar, kul att läsa ?

Tänkte köra VR18 med SUB10-gruppen här på happyride.

Tränar solo.

Är inte så vig men jag får köra yoga så jag blir vig om det krävs ?

MichaelOberg sa:
Vilka däck ska man ha då om man väljer en planet x?
De med lägst rullmotstånd som har bredd på (minst) 25mm (om det får plats)

MichaelOberg sa:
Vet ni om den är aggressiv i sittställningen?
Jmf stack och reach
stackandreach.gif

Den Rose Xeon CW jag tipsade om ovan har inte särskilt "aggressiv" sittställning, åtminstone inte i den strl som skulle vara aktuell för mig
https://happyride.se/forum/read.php/1/3184496/3184570#msg-3184570

/Håkan

Tror jag får skippa rose, känns som att det blir lite extra tusingar för lite bättre aerodynamik.

Tackar för tipset, snygg var den.

Köp en billig cykel, gärna begagnad, i rätt storlek nu på en gång å ge dig ut på vägarna. Det går nämligen inte säga vad man behöver eller vill ha förrän man fått egen erfarenhet.
Så köper du det du vill ha till hösten ev, tidig vår när du har nött på några hundra mil.

Det är mitt tips. :)

frid!

Senast ändrad:
Miracle sa:
Köp en billig cykel, gärna begagnad i rätt storlek nu på en gång å ge dig ut på vägarna. Det går nämligen inte säga vad man behöver eller vill ha förrän man fått egen erfarenhet.
Så köper du det du vill ha till hösten ev, tidig vår när du har nött på några hundra mil.

Det är mitt tips. :)

frid!

+1
(plus att man har kvar den som icke riktigt lika stöldbegärlig elitpendlare och fultväderhoj - typ eller typ.)

Planet X är säkert prisvärd men vad jag vet har den inte testats i vindtunnel och OM detta inte gjorts vet du i princip inte om den är aero eller inte. Bara för att den se lite smålattjo ut behöver inte vara en garanti för aerodynamisk greatness.

castrello sa:
Planet X är säkert prisvärd men vad jag vet har den inte testats i vindtunnel och OM detta inte gjorts vet du i princip inte om den är aero eller inte. Bara för att den se lite smålattjo ut behöver inte vara en garanti för aerodynamisk greatness.
Kan ju hända att de räknat på det istället ;)

Ännu en gröning som tror att kasta pengar på skiten kommer göra den snabb. Fett å göra 25 km/h och bli droppad av folk på aluhojar i 40 knyck! Köp en billigare hoj och bli stark istället.

CW sa:
Ännu en gröning som tror att kasta pengar på skiten kommer göra den snabb. Fett å göra 25 km/h och bli droppad av folk på aluhojar i 40 knyck! Köp en billigare hoj och bli stark istället.

Vaknat på fel sida idag?

CW sa:

Om jag hade fått välja att bli snabb/stark på en bra eller en riktigt bra cykel hade jag valt den riktigt bra cykeln.

Konkret sa:
CW sa:

Om jag hade fått välja att bli snabb/stark på en bra eller en riktigt bra cykel hade jag valt den riktigt bra cykeln.

Varför?

Michael hur pass vältränad är du nu? Har du bra kondition från t ex löpning, skidåkning eller annan uthållighetssport?

Eller är du som jag en soffpotatis som fått för sig att komma i form genom att börja cykla och sedan köra VR som bonus? Jag tänker som så att som nybörjare i sadeln är det inte cykeln som kommer hålla dig tillbaks, det är förmodligen du själv.

Nöta sadel för att vänja in rumpan och klura ut intällningar och bara mata in mil
i benen klarar man av på vilken instegshoj som helst. Aero tänk för att köra VR låter lite overkill i mina öron, men alla prioriterar vi olika.

Sen om du vill både träna på cykeln och använda den som pendlingscykel så kanske det är bätttre att splitta budgeten i två delar och köpa två cyklar, en för enbart träning och en som pendlar/vintercykel, t ex en cyclocross/gravelbike.

Du skrev att du inte ville ha två cyklar men jag ser enbart fördelar med att ha två, om den ena går sönder totalt eller blir stulen så har du ändå en cykel och kan lugnt fortsätta träna och vänta in pengarna från försäkringsbolaget till en ersättningscykel.

Hur som helst så önskar jag dig lycka till med satsningen.

cosmos sa:
Newmannen sa:
castrello sa:
Kan ju hända att de räknat på det istället ;)

http://www.cyclingweekly.com/news/product-news/aero-bikes-buyers-guide-215674

"the aero bikes on the market, the Planet X EC 130 isn’t the most advanced – it probably wouldn’t win in a wind tunnel with its standard brake positioning and fairly faff free cable routing. However – what we like the most about this model is the compromise between speed and practicality."

Med andra ord: säkert bra cykel men vi vet inget om aerodynamiken, komforten OCH geometrin är ganska lång och låg. Åtminstone låg. På ett sätt säkert en bra cykel men jag tror en motionär blir snabbare av något med mer komfort och bekvämare geometri.

Jag skulle fokusera mindre på själva prestationstillfället och fundera hur jag gör de 200-400 h träning före så njutbara som möjligt. På det sättet kanske man i slutändan blir snabbast för man tränar mer/oftare och hålls skadefri.

castrello sa:
Jag skulle fokusera mindre på själva prestationstillfället och fundera hur jag gör de 200-400 h träning före så njutbara som möjligt. På det sättet kanske man i slutändan blir snabbast för man tränar mer/oftare och hålls skadefri.
Det där är det nog ingen vid sina sinnens fulla bruk säger emot.
Tror inte ens någon vid sina fulla sinnens bruk skulle göra det... :-)

Fyra cyklar som tar sig runt sjön på under 10 timmar, helt på egen hand. Bara att gränsla och åka med :)

Aluram 1170 g, CF-gaffel 295 g, CF stople, CF hjul Reynolds Assault 41 mm 1515 g, GP4000Sii 25 mm, Ultegra, vikt 7,4 kg.
Ulti_AL_9.png

CF ram 940 g, CF-gaffel 295 g, CF stople, Ksyrium Elite hjul 1550 g, Mavicdäck 25 mm, Ultegra, vikt 7,0 kg.
Ulti_SL_9.png

CF ram 780 g, CF-gaffel 295 g, CF stople, Ksyrium Pro Exalith SL hjul 1350 g, Mavicdäck 25 mm, Ultegra, vikt 6,7 kg.
Ulti_CF_8.png

Aero CF-ram 980 g, Aero CF-gaffel , CF stople, CF hjul Reynolds Strike db 62 mm 1710 g, GP4000Sii 23/25 mm, Ultegra, vikt 7,8 kg.
Aeroad_8.png

Sixten Fors sa:
Fyra cyklar som tar sig runt sjön på under 10 timmar, helt på egen hand. Bara att gränsla och åka med :)

Aluram 1170 g, CF-gaffel 295 g, CF stople, CF hjul Reynolds Assault 41 mm 1515 g, GP4000Sii 25 mm, Ultegra, vikt 7,4 kg.

CF ram 940 g, CF-gaffel 295 g, CF stople, Ksyrium Elite hjul 1550 g, Mavicdäck 25 mm, Ultegra, vikt 7,0 kg.

CF ram 780 g, CF-gaffel 295 g, CF stople, Ksyrium Pro Exalith SL hjul 1350 g, Mavicdäck 25 mm, Ultegra, vikt 6,7 kg.

Aero CF-ram 980 g, Aero CF-gaffel , CF stople, CF hjul Reynolds Strike db 62 mm 1710 g, GP4000Sii 23/25 mm, Ultegra, vikt 7,8 kg.

Och allt detta från en som bestämt dementerar att han alltid rekommenderar en canyon...

castrello sa:
På ett sätt säkert en bra cykel men jag tror en motionär blir snabbare av något med mer komfort och bekvämare geometri.
Det här med att sätta likhetstecken mellan jättelångt styrrör och bekvämlighet känns väldigt mycket lösa boliner.

Varför är så många här negativa till kinaaerocyklar från PlanetX när det är en man som vill ha det till vätternrundan? I annan tråd där en kvinna cyklar runt på sin kinaaerokopia så är det bara glada tillrop och kör hårt. Dubbla måttstockar.

Sixten Fors sa:
Edarion sa:
Här är för övrigt en annan cykel man kan komma runt på 10 timmar på... Undrar hur mycket större ansträngning det är att ta rygg på sub10-klungor på denna än på de olika canyon ovan...
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Cyklar/Sport/Landsvagscykel-28-14-vaxlar-2000039767/
Har luktat på cykeln ovan, höll på att kräkas. Inte kul i 10 timmar :)

Man kanske kan hänga på en Wunderbaum?

Tillbaka
Topp