Köpa landsvägscykel för träning och Vätternrundan 2018.

Sixten Fors sa:
Edarion sa:
Här är för övrigt en annan cykel man kan komma runt på 10 timmar på... Undrar hur mycket större ansträngning det är att ta rygg på sub10-klungor på denna än på de olika canyon ovan...
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Cyklar/Sport/Landsvagscykel-28-14-vaxlar-2000039767/
Har luktat på cykeln ovan, höll på att kräkas. Inte kul i 10 timmar :)
Desto större anledning att cykla snabbt runt pölen alltså.

castrello sa:
cosmos sa:
Newmannen sa:
castrello sa:
Planet X är säkert prisvärd men vad jag vet har den inte testats i vindtunnel och OM detta inte gjorts vet du i princip inte om den är aero eller inte. Bara för att den se lite smålattjo ut behöver inte vara en garanti för aerodynamisk greatness.
Kan ju hända att de räknat på det istället ;)

http://www.cyclingweekly.com/news/product-news/aero-bikes-buyers-guide-215674

"the aero bikes on the market, the Planet X EC 130 isn’t the most advanced – it probably wouldn’t win in a wind tunnel with its standard brake positioning and fairly faff free cable routing. However – what we like the most about this model is the compromise between speed and practicality."

Med andra ord: säkert bra cykel men vi vet inget om aerodynamiken, komforten OCH geometrin är ganska lång och låg. Åtminstone låg. På ett sätt säkert en bra cykel men jag tror en motionär blir snabbare av något med mer komfort och bekvämare geometri.

Jag skulle fokusera mindre på själva prestationstillfället och fundera hur jag gör de 200-400 h träning före så njutbara som möjligt. På det sättet kanske man i slutändan blir snabbast för man tränar mer/oftare och hålls skadefri.

Jag bytte från en "vanlig" alu-racer till en EC-130E. Det blev mkt roligare och "njutbarare". Det gick hyfsat runt pölen (8:56).

Jag har cyklat Vätternrundan två gånger. En gång på en äldre Planet-X icke-aero-modell och en gång på en Cervélo S2 aeroracer. Det gick snabbare på den förstnämnda.

(Givetvis finns det en fullständigt logisk förklaring till ovanstående och Cervélon ÄR en bättre cykel men för att understryka poängen att cykeln trots allt inte spelar SÅ stor roll så undanhåller jag ytterligare rationell info, hehe)

Bra grupp att åka med och bra väder påverkar tiden mer än vad val av cykel gör, inom rimliga gränser.

Som flera sagt tidigare så är bra träning viktigare än tävling, minst 20x länge tid på cykeln spenderas under träning. Jag skulle nog välja en lätt och rolig cykel med skivor som funkar året om (med god komfort) både med snabba 25-28 mm GP4K och bredare däck som 32 mm GP 4-Season eller 32-33 mm cx-däck för grusvägsrally. Variation i träning gör min cykling roligare, att bara cykla aerocykel med 23-25 mm däck skulle inte funka för mig, skulle inte få ihop tillräckligt med timmar. Till mig själv hade jag nog valt denna: https://www.canyon.com/sv/road/ultimate/ultimate-cf-sl-disc-9-0.html

Bilagor

• Ulti-db.png
    Ulti-db.png
    118.4 KB · Besök: 58
Senast ändrad:
ohellstrom sa:
Sixten Fors sa:
Edarion sa:
Här är för övrigt en annan cykel man kan komma runt på 10 timmar på... Undrar hur mycket större ansträngning det är att ta rygg på sub10-klungor på denna än på de olika canyon ovan...
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Cyklar/Sport/Landsvagscykel-28-14-vaxlar-2000039767/
Man kanske kan hänga på en Wunderbaum?
Det låter tyskt så det borde funka...

Bara en nyfiken fråga till Sixten Fors.

Cyklar du själv på Canyon, har du erfarenhet av alla dessa canyoncyklar du manglar ut i alla trådar?

ohellstrom sa:
Sixten Fors sa:
Edarion sa:

Tyvärr säljer inte Canyon wunderbaums.

BMC RoadMachine skulle kunna vara en kompromiss mellan vad TS vill ha och vad "vi andra" anser att han egentligen behöver.

me.I.am sa:
ohellstrom sa:
Sixten Fors sa:
Edarion sa:

Tyvärr säljer inte Canyon wunderbaums.
Tror ev att Biltema säljer Wunderbaum, eller i alla fall kopior av dito. Vet dock inte om det följer med deras fuldäck som std.

ceel sa:
BMC RoadMachine skulle kunna vara en kompromiss mellan vad TS vill ha och vad "vi andra" anser att han egentligen behöver.
Det finns såna mängder med "...vad "vi andra" anser..." eftersom Happy comme il faut är att rekommendera det man själv har eller vill ha.

Jag fick prova förra årets aeroad i ett par veckor. suck. Vilken cykel! Nu har jag redan en bra cykel, men min nästa blir en aeroad!

Sixten Fors sa:
Edarion sa:

Du får allt köra bra sakta om du ska känna doften av cykeln när du sitter i sadeln... Sedan behöver det väl knappast förtydligas att jag inte rekommenderar den bara för att man kommer runt pölen på sub 10 med den. Men man behöver knappast finaste möjliga cykel heller!

emmer sa:
vinylknaster sa:
Bara en nyfiken fråga till Sixten Fors.
Cyklar du själv på Canyon, har du erfarenhet av alla dessa canyoncyklar du manglar ut i alla trådar?
Han kör Canyon, men MTB... :-)
Min racer är italiensk vintage stål m. Ultegra 2x10, fälgbroms, 30 mm höga aluhjul, 25/28 mm GP4K, 8 kg inkl pedaler i stl 62. Den tar mig runt sjön under 10 h, troligtvis snabbare än så om jag skulle ingå i någon grupp med gemensamt mål. Har dock inga ambitioner att sätta nytt personligt rekord för att 1) jag behöver inte VR som motivation för att träna och 2) jag tycker att VR är ett o-prisvärt jippo.

Överlägset flest timmar spendas på en Scale 29 CF XC, det går utmärkt att träna ben och flås även på en xc, även i regn, snö och skitväder.

Jag orkar inte tjafsa desto mer: köp en cykel du har råd med och som är fin och som ger dig lagom placebo. Cykla runt den där pölen i bra sällskap under 10 h borde väl gå på vilken modern racer som helst.

GoranS sa:
Hur kan det gå snabbare än "under 10 h"? ;-)
Under 9 h är snabbare än under 10 h, under 8 h är snabbare än både under 9 h och 10 h. Osv. En inte helt ovanlig förenkling i språkbruk gällande VR. Vill man dessutom var anglosaxistisk går det utmärkt att byta ut under till sub, osäker på om det i sig gör att det går fortare. Kanske unter 7 vore mest lämpligt om man har bråttom runt sjön.

Det där språkbruket är dock inte logiskt sammanhängande då en person som satsar på sub-10 knappast kommer att ha ansett sig misslyckats om hen kommer in på 8.59. Dessutom blir det extra otydligt när man betänker att vissa satsar på t.ex. sub 9.30. Är sub 10 då tider på 9.30-9.59?

Sen är jag medveten om språkbruket och förstod självklart i grova drag vad du menade.

Senast ändrad:
emmer sa:
ceel sa:
Det finns såna mängder med "...vad "vi andra" anser..." eftersom Happy comme il faut är att rekommendera det man själv har eller vill ha.

Helt sant. Det var därför jag slängde in dubbelfnuttarna runt "vi andra".
Men jag tyckte det kändes som om de flesta som skrev ovan rekommenderade TS en mer komfort-orienterad geometri. TS kändes också ganska säker på att han ville ha en "aero" hoj. Därav mitt förslag på kompromiss.

Sen har du också helt rätt angående "vad man själv vill ha". Jag kan inte direkt sticka under stolen med att jag dreglat över RoadMachine både en och två gånger sen den lanserades. :)

Edit: stavning

Senast ändrad:
GoranS sa:
Det där språkbruket är dock inte logiskt sammanhängande då en person som satsar på sub-10 knappast kommer att ha ansett sig misslyckats om hen kommer in på 8.59. Dessutom blir det extra otydligt när man betänker att vissa satsar på t.ex. sub 9.30. Är sub 10 då tider på 9.30-9.59?

Sen är jag medveten om språkbruket och förstod självklart i grova drag vad du menade.
Jag förstod vad du menade, och förstod att du förstod vad jag menade.

Sedan kan jag tycka att en cyklist med sub10 målsättning som kommer in på 8:58 jag gjort ett sämre jobb än än sub9 cyklist som kommer in på 8:59. Givet att båda har liknande externa omständigheter som väder, klunghäng etc. Att grovt missa mål (över som under) innebär att man inte har koll. Koll är bra. Nollkoll är inte lika bra.

Jag funderar på en focus alu med 105 på för 9500kr. Är det en bra inkörningscykel för VR18 sub 10? Kör förnärvarande mtb endast men ska sikta på klassikern nästa år

Massor med bra förslag, åsikter osv.

Förtydligar/uppdaterar informationen.
Jag bor utanför Karlsborg, har nära till naturen osv.

Distans till jobbet är 12km enkel väg.
Finns möjlighet att låsa cykeln och stöldrisken bedömer jag som låg.
Sedan kan jag välja att cykla 12km tillbaka från jobbet eller välja en omväg runt sjön, då blir distansen 20km efter jobbet, minst, kan sedan lägga till div olika sträckor.

Jag köper argumentet att man spenderar massor mer tid på träning än tävling, jag känner ändå att jag vill ha en aggressiv aero-cykel bara för att jag vill ha det jag tror "är det bästa".
Att cykla offroad är något jag inte tänkt på tidigare, men det skulle nog vara kul att cykla offroad också, kanske köpa en billigare pendlarcykel/offroadcykel/dåligt väder-cykel som cykel nr 2.

Anledningen att jag bara vill ha en cykel är för att jag inte vill åka hem efter jobbet och byta cykel osv.

Jag jobbar väldigt mycket så min fritid är begränsad.

På hösten/vintern tänkte jag träna stakmaskin. Körde halvvasan senast, jag är absolut inte vältränad men anser att jag kan köpa en bra cykel ändå och sedan träna upp mig.
Skrev inte denna tråden för att skryta med att jag har råd med eller ska köpa aerocykel. Vet att många har mer pengar och finare cyklar än jag någonsin kommer ha.

Jag söker bara den optimala kombinationen.

1. Aerocykel för Vätternrundan med "optimalt" glid i luften.
2. Skogscykel/landsvägscykel/kombination med skivbroms.

Jag tackar för alla inlägg, följer och klurar på vad jag ska ha ?

Blir en hel del plugga på för mig som är ny här.

Biggestho sa:
Jag funderar på en focus alu med 105 på för 9500kr. Är det en bra inkörningscykel för VR18 sub 10? Kör förnärvarande mtb endast men ska sikta på klassikern nästa år
Cykeln kommer inte att hindra dig från att komma runt under 10h.

cosmos sa:
castrello sa:
cosmos sa:
Newmannen sa:
castrello sa:
Planet X är säkert prisvärd men vad jag vet har den inte testats i vindtunnel och OM detta inte gjorts vet du i princip inte om den är aero eller inte. Bara för att den se lite smålattjo ut behöver inte vara en garanti för aerodynamisk greatness.
Kan ju hända att de räknat på det istället ;)

http://www.cyclingweekly.com/news/product-news/aero-bikes-buyers-guide-215674

"the aero bikes on the market, the Planet X EC 130 isn’t the most advanced – it probably wouldn’t win in a wind tunnel with its standard brake positioning and fairly faff free cable routing. However – what we like the most about this model is the compromise between speed and practicality."

Med andra ord: säkert bra cykel men vi vet inget om aerodynamiken, komforten OCH geometrin är ganska lång och låg. Åtminstone låg. På ett sätt säkert en bra cykel men jag tror en motionär blir snabbare av något med mer komfort och bekvämare geometri.

Jag skulle fokusera mindre på själva prestationstillfället och fundera hur jag gör de 200-400 h träning före så njutbara som möjligt. På det sättet kanske man i slutändan blir snabbast för man tränar mer/oftare och hålls skadefri.

Jag bytte från en "vanlig" alu-racer till en EC-130E. Det blev mkt roligare och "njutbarare". Det gick hyfsat runt pölen (8:56).

Hur många träningstimmar? ?

Sixten Fors sa:
Fyra cyklar som tar sig runt sjön på under 10 timmar, helt på egen hand. Bara att gränsla och åka med :)

Aluram 1170 g, CF-gaffel 295 g, CF stople, CF hjul Reynolds Assault 41 mm 1515 g, GP4000Sii 25 mm, Ultegra, vikt 7,4 kg.

CF ram 940 g, CF-gaffel 295 g, CF stople, Ksyrium Elite hjul 1550 g, Mavicdäck 25 mm, Ultegra, vikt 7,0 kg.

CF ram 780 g, CF-gaffel 295 g, CF stople, Ksyrium Pro Exalith SL hjul 1350 g, Mavicdäck 25 mm, Ultegra, vikt 6,7 kg.

Aero CF-ram 980 g, Aero CF-gaffel , CF stople, CF hjul Reynolds Strike db 62 mm 1710 g, GP4000Sii 23/25 mm, Ultegra, vikt 7,8 kg.

Blev nästan lite orolig där ett tag.. Det gick ju ganska många timmar mellan trådstart till Canyon. Bra att du styr upp Happy, Sixten.

Köp den snyggaste och dyraste som passar dig som du har råd med. Köp aero om du tycker det är snyggt. Skippa det om du gillar andra hojjar bättre.

Köp en cykel av din LBS där har du möjlighet att prova innan köp. Många aerohojar ganska aggressiva i sittställning sant stötiga det inte att förringa när man domnar bort i händer/rumpa/axlar efter ett antal timmar i sadeln. Att då sitta på en hoj som ger mer komfort är inte att förringa.

Att trampa när det gör ont precis överallt är inte ut en kul och fort brukar det inte heller gå.

Köpte en hoj i höstas för Vättern på 8.15. Helt ny på racer och klungkörning, cyklat en del tempo/tri senaste tre åren, innan dess noll cykel. Träningen har till ~75% hårda intervaller på monark.
Jag är sjukt nöjd med min Fuji transonic, under 15k och en bra aeroram. Bekväm och väldigt stabil, perfekt för Vättern. Stadigare och mindre nervös än ex canyon aeroad eller bmc tmr.
Nådde målet med 8.01 i officiell sluttid...

superdea sa:
Köpte en hoj i höstas för Vättern på 8.15. Helt ny på racer och klungkörning, cyklat en del tempo/tri senaste tre åren, innan dess noll cykel. Träningen har till ~75% hårda intervaller på monark.
Jag är sjukt nöjd med min Fuji transonic, under 15k och en bra aeroram. Bekväm och väldigt stabil, perfekt för Vättern. Stadigare och mindre nervös än ex canyon aeroad eller bmc tmr.

Men inte tack vare cykeln... ;)

Jeppe_E sa:
superdea sa:

Men inte tack vare cykeln... ;)

Hade varit sjuuuuukt svårt utan cykel.

Ts;
Du vill uppenbarligen inte ha en skiv-bromsad hoj, men det är flera som har minst lika bra cw-värden som fälgbromsade dito, en aning högre totalvikt bara. Roses aerocyklar t e x. Där kan du komma sub 30.000 och sub 8 kg/7 kg.
Ett tips där är dock att välja vanlig sadelstolpe för ratt lättare kunna byta sadel om /när du vill ha nån annan.
https://www.rosebikes.se/bike/rose-xeon-cw-4400-891488/aid:891491

https://www.rosebikes.se/bike/rose-xeon-cwx-4400/aid:891344

Jag menar att en allsidig cykel är överlägsen för dina behov, för att pendla när det är halvkasst väder vill du ha skärmar, du säger att tiden är begränsad så pendlingsturerna är viktiga, samma sak gäller att cykla över vintern, då vill du ha grövre däck, gärna minst 30 mm, helst ännu grövre.
Och Aero gör Ingen skillnad för sub 10 på Vättern, mest kommer du sitta i hoodsen i klungor och slipstreama, det kommer vara mycket viktigare att du inte måste stanna var 5e mil för att sträcka på ryggen.

Ditt totalbehov hamnar på en lätt GG/cx eller en komfortracer med plats för breda däck, valfritt märke.

Der Kaiser sa:
Ts;
Du vill uppenbarligen inte ha en skiv-bromsad hoj, men det är flera som har minst lika bra cw-värden som fälgbromsade dito, en aning högre totalvikt bara. Roses aerocyklar t e x. Där kan du komma sub 30.000 och sub 8 kg/7 kg.
Ett tips där är dock att välja vanlig sadelstolpe för ratt lättare kunna byta sadel om /när du vill ha nån annan.
https://www.rosebikes.se/bike/rose-xeon-cw-4400-891488/aid:891491

https://www.rosebikes.se/bike/rose-xeon-cwx-4400/aid:891344

Jag menar att en allsidig cykel är överlägsen för dina behov, för att pendla när det är halvkasst väder vill du ha skärmar, du säger att tiden är begränsad så pendlingsturerna är viktiga, samma sak gäller att cykla över vintern, då vill du ha grövre däck, gärna minst 30 mm, helst ännu grövre.
Och Aero gör Ingen skillnad för sub 10 på Vättern, mest kommer du sitta i hoodsen i klungor och slipstreama, det kommer vara mycket viktigare att du inte måste stanna var 5e mil för att sträcka på ryggen.

Ditt totalbehov hamnar på en lätt GG/cx eller en komfortracer med plats för breda däck, valfritt märke.

Vad är en GG/CX?
En komfortracer är exempelvis?
Tack för åsikten :-)

Grus Gnuggare / Cykel Xross

= en cykel utan fjädring, med krullstyre, som har plats för däck minst 33 mm, ofta hydraulisk skivbroms men då cx-purister är teknikfientliga så gärna mekaniska skivor, eller ännu bättre V-broms från en 90-tals mtb.

Sporten cx går ut på att i trikåer ömsom cykla på gräsmattor och ömsom bära cykeln över små kullar. Otroligt manligt.

Komfortracer är en racer som tar minst 28 mm däck och ofta 32 mm. Den har minst 1 cm längre styrrör och minst 1 cm kortare överör än en racer racer vilket gör sittställningen aningen mer avslappnad. Ofta lite flexigare sadelstolpe för högre komfort och lite bredare bockstyre för bättre cykelkontroll. En modern komfortracer har oftast hydraulisk skivbroms, för att det alltid är bättre. Lite dyrare, mycket bättre.

Senast ändrad:
Canon endurace är en komfortracer.
Rose Xeon en annan.
Cannondale synas en tredje, fincykel om man vill komma utanför fultysk-träsket.

Gg/cx finns i två kategorier, där den ena är tävlings anpassade cx-cyklar PC den andra kallas cx eller Gg lite efter tycke, men är mer alltiallo-cyklar, lite grövre o tyngre än rena racer, men plats för däck upp till ofta 40 mm, mer eller mindre annorlunda geometri inkl högre bortom backen, och bör ha skärmfästen.

En sådan gjorde jag all min träning inför och genomförde vr på ifjol ( sub 10).
Upptäckte som sagt att behovet av aero-geo är litet, eller kortvarigt, och då är det bara att dyka ner i bocken de stunderna, det blir alltid mer Aero än att sitta på hoodsen på en aldrig så Aero cykel.

Canon inflite
Rose Xeon cdx cross gravel
Cannondale caadx

Edit: för cyklar som man tänker sig allvädersbruk och grövre däck är skivbroms mer än bättre, nästan nödvändigt då fälgbromsar inte går över så kraftiga däck, och skivbromsar ger fördelar i väta.
Edit 2: rätta auto in-correct.

Senast ändrad:
Sixten Fors sa:

= en cykel utan fjädring, med krullstyre, som har plats för däck minst 33 mm, ofta hydraulisk skivbroms men då cx-purister är teknikfientliga så gärna mekaniska skivor, eller ännu bättre V-broms från en 90-tals mtb.

Sporten cx går ut på att i trikåer ömsom cykla på gräsmattor och ömsom bära cykeln över små kullar. Otroligt manligt.

Nja?

Inte minst 33mm, utan max 33mm enligt UCI. Ja, om du nu inte är jetelätt eller jetetjock.
Mekaniska skivor? Finns det Hydrauliska skivor?
V-broms tror jag inte någon använder. Däremot Cantilever är vanligt förekommande. Detta är förstås återigen UCI som lagt sig i och bestämt. Fast du som är så noga med vikten borde ju inse att skivbromsar är så mycket tyngre?

Hurvida det är manligt eller ej att cykla runt på en gräsmatta och bära cykeln över kullar är förstås fritt att tolka. Men det finns betydligt omanligare sporter än så.

Till TS:

https://www.bike-discount.de/en/buy/felt-ar3-467827?currency=1&delivery_country=171

Här är en finfin cykel som med empirisk bevisning kan ta dig runt sjön på minst 8h 57min utan att få skitont i röven. Den klarar även av 9h 4 min om du råkar få kramp efter 14 mil.

ajro-styre och hela konkarongen. Blir din till det facila priset av 22000kr. Sedan drar du iväg ytterligare 4300kr på dessa hjulen:

https://www.bike-discount.de/en/buy/vision-trimax-alu-35-shimano-11s-wheelset-530142/wg_id-511

Blir sjukt bra och du blir jeteajro. RS31-hjulen kan du använda när du pendlar.

Spring och tjöp.

Senast ändrad:
Jeppe_E sa:
Sixten Fors sa:

Nja?

Inte minst 33mm, utan max 33mm enligt UCI. Ja, om du nu inte är jetelätt eller jetetjock.
Mekaniska skivor? Finns det Hydrauliska skivor?
V-broms tror jag inte någon använder. Däremot Cantilever är vanligt förekommande. Detta är förstås återigen UCI som lagt sig i och bestämt. Fast du som är så noga med vikten borde ju inse att skivbromsar är så mycket tyngre?

Hurvida det är manligt eller ej att cykla runt på en gräsmatta och bära cykeln över kullar är förstås fritt att tolka. Men det finns betydligt omanligare sporter än så.
Vad jag vet så finns det ingen UCI-regel för cx som förbjuder ram och gaffel som har plats för däck minst 33 mm.

Alla cx cyklar rymmer väl minst 33 mm däck så att de klarar av att användas med de däck som regelverket tillåter som max, beroende på hur tjock cyklisten är? Menar du att det finns cx cyklar som inte rymmer 33 mm breda däck? I så fall vilken/vilka och om du skulle gissa, hur stor andel av marknadens cx cyklar rymmer max 32 mm däck?

Däremot finns lvg racers som inte rymmer bredare däck än 23 mm, 25 mm, 28 mm, 32 mm osv.

Tillbaka
Topp