Köpa landsvägscykel för träning och Vätternrundan 2018.

Sixten Fors sa:
Grus Gnuggare / Cykel Xross

= en cykel utan fjädring, med krullstyre, som har plats för däck minst 33 mm, ofta hydraulisk skivbroms men då cx-purister är teknikfientliga så gärna mekaniska skivor, eller ännu bättre V-broms från en 90-tals mtb.

Sporten cx går ut på att i trikåer ömsom cykla på gräsmattor och ömsom bära cykeln över små kullar. Otroligt manligt.
Man blir ju lite nyfiken på hur många CX-cyklar som Canyon-siXten har/har haft och hur mycket CycloCross som hen har cyklat.

Stumpy sa:
Man blir ju lite nyfiken på hur många CX-cyklar som Canyon-siXten har/har haft och hur mycket CycloCross som hen har cyklat.
Jaha. Nu har du trissat "mannen med så tjocka däck och så mycket vattenflaskor att räddningstjänsten hyr in honom när det blir skogsbrand" att göra tabeller och diagram över det oxå...

Miss Lycka sa:
Vilka ramar klarar inte 23 mm:s däck?
Inga, troligtvis. Någon som påstått motsatsen?

...Däremot finns lvg racers som inte rymmer bredare däck än 23 mm... osv.

Ovan betyder alltså att 23:or funkar, men inte 25:or då det är för brett för cykeln, fram och/eller bak.
Har för mig att det finns framförallt tri/tempo/aerocyklar som inte klarar 25:or.

Men du mäter ju dina däck med skjutmått så då gäller det att köpa samma du. Annars kommer liemannen och punkterar slangarna.

Stumpy sa:
Jag tycker faktiskt att cx är en "manlig", berättigad och rolig sport. Har inget emot hårt styrda regelkrav på redskap som gör att tävling kan utföras på lika villkor där det är atletens styrka och förmåga som avgör istället för den senaste och dyraste tekniken. Har inget emot att det tävlas på gräsbanor istf. i stenkistor, det gör mindre ont när man klotar. Men om ett UCI-regelverk håller tillbaka utvecklingen för hobbycyklister, eller rättare sagt att hobbycyklister tror sig behöva kopiera beteenden från tävlingsbanan för att kunna hobbycykla (t.ex. genom använda tubdäck eller undvika skivbroms etc.) blir det lite knasigt.

Jmf t.ex. segling som jag tävlat en hel del i, entypsklasser med äldre/långsamma båtar är ofta roligare för både utövare och publik än att fräsa omkring i en 3+ miljoners kolfiberlåda i en respitsystemklass. Kul att tävla i en långsam entypsbåt men inte lika kul för hobby- och semestersegling med familj/vänner.

Miss Lycka sa:
Men du mäter ju dina däck med skjutmått så då gäller det att köpa samma du. Annars kommer liemannen och punkterar slangarna.
Skjutmått är ett utmärkt verktyg för att mäta diametern på en kropp, det är enkelt och det går mycket snabbt. Du borde testa själv. Tumstock t.ex. är mindre lämpligt verktyg för ändamålet.

Logiken att köpa en 300-kronors digital tryckmätare och vara anal på tryck med 0,1 bars noggrannhet utan att veta bredden på däcken är tämligen intetsägande då det råder ett linjärt förhållande mellan längden på kraftvektorn och trycket. Har man koll på både bredd och tryck kan man lära sig något som är repeterbart även om man byter till andra hjul och/eller däck.

Miss Lycka sa:
Dessutom mäter han utvändigt utan att ha kännedom om skittjocklek.
Typiskt amatörer att ha koll på två decimaler på vissa saker och helt glömma bort en variation på 100% på annat :-)

emmer sa:
Jaha. Nu har du trissat "mannen med så tjocka däck och så mycket vattenflaskor att räddningstjänsten hyr in honom när det blir skogsbrand" att göra tabeller och diagram över det oxå...
I måndags gick det åt 1700 gram vatten fördelat på två cyklister som cyklade 150 min var i skogen, samtidigt och tillsammans.

Den första cyklisten vägde 32600 gram och hade 1x510 gram vatten på sin cykeln, den andra cyklisten vägde 79200 gram och hade 2x660 gram vatten på sin cykel. När den första cyklistens vatten tog slut fick hen påfyllning från den andra cyklistens första flaska då den andra cyklistens andra flaskan nästan var tom.

Vem var snabbast, och i så fall varför? Fundera på den du!

Senast ändrad:
emmer sa:
Miss Lycka sa:
Dessutom mäter han utvändigt utan att ha kännedom om skittjocklek.
Typiskt amatörer att ha koll på två decimaler på vissa saker och helt glömma bort en variation på 100% på annat :-)

Jo då, jag har koll på på både däckssidans och slangens tjocklek. Jag föredrar att mäta bredd från utsidan, har ännu inte funnit något vettigt verktyg som klarar att passera ventilstammen utan att luften läcker ut.

Sixten Fors sa:
Men om ett UCI-regelverk håller tillbaka utvecklingen för hobbycyklister, eller rättare sagt att hobbycyklister tror sig behöva kopiera beteenden från tävlingsbanan för att kunna hobbycykla (t.ex. genom använda tubdäck eller undvika skivbroms etc.) blir det lite knasigt.
På vilket sätt håller UCI-regelverket för CX tillbaka utvecklingen för hobbycyklister? Det föreskriver ju t ex ingenting om att använda tubdäck eller undvika skivbroms. Det som regleras är samma som för landsvägscykling, förutom att skivbromsar är tillåtna och max däcksbredd är 33 mm. MTB har t ex regler för att man inte får använda bockstyre.

Sixten Fors sa:
Jag föredrar att mäta bredd från utsidan, har ännu inte funnit något vettigt verktyg som klarar att passera ventilstammen utan att luften läcker ut.
Jo att mäta inni är lite jobbigt men det är därför som det är korkat att vifta med skjutmått.
Bara för ett något går mäta innebär inte att det är vettigt att mäta.
Dessutom spelar inte största bredden speciellt stor roll för deformation givet ett visst lufttryck.
Det borde du veta som skrävlar så om att minnas skolans fysiklektioner...

Uppdatering!

Hej!
Nu har jag handlat en begagnad cykel.
Behöver tips på vad jag ska köpa för cykelpump, behöver pumpa däcken. Även ha med mig en när jag är ute och cyklar.

Du lär köpa två pumpar då sådana man kan ha med sig (hyggligt enkelt) är väldigt mkt jobbigare att pumpa med än en ordentlig fotpump.

MichaelOberg sa:
Uppdatering!

Hej!
Nu har jag handlat en begagnad cykel.
Behöver tips på vad jag ska köpa för cykelpump, behöver pumpa däcken. Även ha med mig en när jag är ute och cyklar.

Om du vill pumpa däcken denna vecka är Biltemas 299kronors golvpump/fotpump (välj själv) ett hett tips. Säljs också av Rose för ett betydligt högre pris om det känns bättre.

Här är en bild!

Bilagor

• IMG_0083.JPG
    IMG_0083.JPG
    199.5 KB · Besök: 42
MichaelOberg sa:
Sen ska man ju hitta en bra cykeldator också. :-)

Beror ju lite på vad du vill ha och om du använder något sedan tidigare.

Jag kör polar och är nöjd, men nu skulle det kännas i princip omöjligt att byta till Garmin då jag har på tok för mycket prylar till polar.

Konkret sa:
MichaelOberg sa:
Bengt-re sa:
MichaelOberg sa:

Ser bra ut! (Men du måste lära dig fotografera cykeln korrekt!)

Hur fotar man rätt?

https://www.instagram.com/p/BWXYBCqnv8f/

Enligt Bengt-re är det såhär! Mohaha ;)

Nä! ?

https://cyclingtips.com/2015/11/how-to-take-good-photos-of-your-bike/

Fast de har ett fel tredje eller andra minsta drevet bak, inte minsta! ?

skokartong sa:
Vänd på cykeln, och alltid högsta växeln. Vevarmen vågrät och helst pedalerna med:)

Riktigt snygg cykel!

Sen blir det ändå tjafs efteråt om hurvida ventilerna ska peka uppåt eller neråt.

Ventilhattar känns säkrast att ta bort före fotografering. ;)

Bengt-re sa:
Konkret sa:
MichaelOberg sa:
Bengt-re sa:
MichaelOberg sa:

Hur fotar man rätt?

Nä! ?

Du går all in på gör som jag säger, inte som jag gör?

Henrik_E sa:
Bengt-re sa:
Konkret sa:
MichaelOberg sa:
Bengt-re sa:
MichaelOberg sa:

Hur fotar man rätt?

Nä! ?

Du går all in på gör som jag säger, inte som jag gör?

Yepp! ?

Fast min bild var - här var jag (med väska och flaskor) och inte "här är min cykel". Men beklagar om bilden framkallade vommering, kramp, kolik och näsblod!

Tillbaka
Topp