Köpa lås.

Pearl

Medlem
Köpa lås.
Hej!
Ska köpa mig ett lås. Har tittat på ett Abus Granit X-Plus, någon som har något annat förslag på ett bra och prisvärt lås?

Hur låser ni era cyklar på bästa sätt?

Mvh//
Viktor

Köpa lås.
Godkänd kätting och godkänt lås, kapa kedjan så den passar runt midjan och sy (fast) en tyg i valfritt tyg runt kedjan, och du har dig ett kyskhetsbälte!
Väldigt smidigt och lätt att ta med, utan några fästen på hojen.

Går givetvis att ta med på annat sätt när det är pissväder, jag gillar min setup!

Dock så är jag lite osäker på hur det är med försäkringsbiten på det här, vad är en godkänd kätting?
Min går inte att klippa med bultsax iaf..

Senast redigerad av en moderator:
Köpa lås.
lleberg skrev:
-------------------------------------------------------
> Dock så är jag lite osäker på hur det är med
> försäkringsbiten på det här, vad är en
> godkänd kätting?

Klass 2 med matchande lås är godkänt för cykel.

Köpa lås.
På biltema finns klass 3 hänglås och kätting, ~160 + ~280 kr. Billigaste klass 3 setupen jag hittat men väger mycket.

Jag låser pendlaren med bygellås (abus fetaste) genom baktriangeln-bakhjulet och en kätting med hänglås (klass 3) runt fast objekt -> genom framhjul -> genom ram. Känner mig ganska lugn. Sen har jag en liten vajer också om jag skulle vilja låsa fast något tillbehör lite temporärt.

Jag har insett att allt går att stjäla oavsett lås. Min tanke är att tjuven, när han/hon betraktat låsen på min hoj en stund, ska välja ett annat objekt. Min pendlare har dessutom medvetet låg blingbling-faktor.

Senast redigerad av en moderator:
Köpa lås.
Har kommit på en egen smidig konstruktion som är väldigt enkel.
Jag har bultat fasst ett stort gänngat järnrör i garaget som jag sedan drar åt med en mutter, det sitter oerhört bra och är näst intill omöjligt att på upp.
Sedan fäster jag cykelns bakhjul i en liten öggla som sitter på järnrörets topp som är fasst svetsade. Jag drar sedan igenom ett stort bygellås igenom ögglan och bakhjulet.

Köpa lås.
Pearl skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur låser ni era cyklar på bästa sätt?

Med en Daloc säkerhetsdörr med dubbla lås. Ute lämnas inte cykeln utom synhåll så där behövs inga lås.

Pendlarhärket däremot låses med en Abus Granit X-plus, samt en vajer som låser ihop hjulen+ramen+cykelstället.

/Leo

Tillbaka
Topp