Köpa MTB.. hjälp..

Köpa MTB.. hjälp..
Fellow88 sa:
Tack! Synd man kom o tänka på detta sås sent att man missat all utförsäljning.
Men wiggle brukar väl ha lite erbjudande då o då.

Har du lite tur, kan du faktiskt hitta några 2018 års modell av olika märken hos handlare (till bra priser eftersom dom inte vill ha dom stående på lager).
Jag lyckades själv hitta en faktiskt, till överkomligt pris efter tips från Sixten.

Köpa MTB.. hjälp..
Sixten Fors sa:
Fellow88 sa:
Tack! Synd man kom o tänka på detta sås sent att man missat all utförsäljning. Men wiggle brukar väl ha lite erbjudande då o då.
Wiggle brukar ha slut på cyklar från Vitus, efter som de är mest pang-för-pengarna och alla vill ha en. Så råkar de ha just din modell och storlek i lager, KÖP !!! så slipper du gräma dig när den är borta.

Aspect och Serious Provo kommer alltid att finnas i lager. De bor där.

+1

Köpa MTB.. hjälp..
kallek1 sa:
Från de ena till de tredje, bland alla storlekstabellerna.. ;-)
De blev en Scott Scale 930, 2018..
Dock i en M, förlåt Sixten ;-)
Tack för input från er alla!

kul kallek, och bra att du fattade beslut efter eget huvud och provkörning.

ett tips är att köpa in några billiga styrstammar och kanske ett riserstyre, för att sedan tweaka in en optimal position. sitta vid rakt-framåkning går mer eller mindre bra på det mesta, men prova som några värdefulla exempel stående igångdrag, sittande brant uppför, liksom stående brant nedför.

komplimanger till värdefull diskussion om storleksformler. det kommer säkert en 2,0 som tar i beräkning bål- och armlängd:)

och fellow88; ingen har missat all utförsäljning. det kommer mera. man kan utgå att de allra bästa erbjudandena inte kommer i samband med att folk har extra grus i fickorna vid månadsskiften.

Köpa MTB.. hjälp..
Man vänjer sig.

Eftersom det vankas snikbygge så var jag ute i garaget med tummstocken. Det visar sig att 26an från 2002 som är helt obikefittad har ungefär lika långt till styret som sentiern. Beroende på hur man mäter.

Det viktigaste måttet just idag, bakre bromsok-styre är identisk. (Bromsarna är inte från 2002)

Kanske inte så konstigt men allt snack om långa cyklar fick mig att tro det skulle skilja 1dm.
17år och allt jag har för det är 30mm kortare stam.

Köpa MTB.. hjälp..
jag gick också ut och mätte, kollade även upp den där pinkbike-varianten vevhus-styre. den stämde bättre med min kroppslängd än sixtens formel. trots att jag har förhållandevis långa armar som når nästan till knäna.

26an från 2006 hade för övrigt 1-2 cm större mått än den nyare 29an.

båda känns bra.

Köpa MTB.. hjälp..
Hade en fundering. 27.5" eller 29"?
Om jag ska "pendla" med den känns de kanske bättre med 29".
Provcyklade en scott scale 980 som jag ör intresserad av och allt kändes bra de lilla jag testa. Dock i medium så sadeln är i lägsta läget gångbart men får väl byta eller kapa stången?

Så har fått bra pris på scale 980 på 9500kr så snäppet dyrare än vitusen men jag kan köpa den lokalt iaf.

Senast ändrad:
Köpa MTB.. hjälp..
Okej, scalen kändes hög just för man inbillar sig att de hade varit skönt att nå ner när man sitter på sadeln men de är ju inte sanningen med någon cykel. Jag har bara cyklat på stormarknadscyklar tidigare i 2-3 000 kronors klassen så allt är ju ett stort steg.

Men när jag kom upp på scalen så kändes de bra med avstånd till styre och hur jag hade ryggen. Men känslan att den är stor fanns där men de är säkert de stora däcken också. Så jag blev väldigt sugen på den med tanke på nypris 12 000 och nu 9500kr.

Köpa MTB.. hjälp..
26 har en stor fördel för pendling; stöldfrihet.

själv pendlar jag på 16 tum året runt. rullar ifrån nästan alla, eftersom jag har snabba däck.

hjulstorlek 29 kontra 26 är helt enkelt inte en viktig faktor för snabb framfart på asfalt. men däcken är det.

och frånvaro av bylsiga kläder eller högt sittande ryggsäck.

Köpa MTB.. hjälp..
Tack för input. Fan jag har beslutsångest. Tolkar det som att scalen ändå är hyffsat bra allround men kanske inte lika skogsorienterad som Nucleusen.
Men scalen kanske är bättre att cykla till jobbet med? Remote lockout bland annat.

Scalen finns 5 minuter bort att köpa och gällande garantier osv.

Nucleusen är minst 1 vecka bort.
Internetgarantier vilket alltid kan krångla. Sen vet jag inte hur wiggle är garantimässigt men chainreactioncycles skulle jag inte köpa ifrån pga många negativa omdömen gällande garanti/reklamation. Åsikter, ja. Men still.

Jag har aldrig haft en "riktig" cykel och aldrig resonerat över gemoetri o dylikt.
Man väljer kanske mer vilken man tycker är estetiskt tilltalande. Men på samma gång har saker ändrats sen jag hade en cykel sist. Jag är 31 år och har mycket skogsspår runt om mig så känns tråkigt att lägga 8-9000 för en cykel som begränsar mer än öppnar upp.

Man skulle kunna säga, köp begagnat men de vill jag inte. Man skulle kunna säga, spara o köp en för 12. Det är inte något jag vill heller.

Jag kan köpa en cykel för 25000kr. Det är inte pengarna som är problemet. Det är prioriteringen. Jag anser att 9000kr är max så scalen för 9500 är över men acceptabelt. Jag vet inte hur mycket jag kommer cykla i skog sen så jag vill inte lägga pengar på något jag kanske tycker är tråkigt och sen bara cykla landsväg till o från jobbet.

Jag har fått jättetydliga svar att nucleusen är ett bra val, tråkigt att man inte kan klämma o känna. Men jag är väl oroad att den kanske inte är helt optimal som transportmedel på cykelbanan?

Sorry alla extra frågor o funderingar men jag "vill" köpa scalen. Möjligheten att köpa lokalt och jag tycker den är snygg.
Men det känns som att nucleusen är de bättre valet! Men hur mycket bättre?

Köpa MTB.. hjälp..
Jag köpte mig en Nucleus 29VR som min första MTB i april. Älskar den, tyvärr är jag en storväxt pojk som snuddar 100kg sträcket då sommardieten gått sådär. Därav lever Suntourgaffeln på lånad tid känns det som. Idag när jag var ute i skogen uppstod ett litet klick och glapp i den.

Den duger dock utmärkt som första hoj i min mening, kompletterade med en dropper post för 1300 och ett par pedaler så landar summan för skogsfärdig cykel på drygt 7500:-

Funkar fint på cykelbana också, du bör dock pumpa däcken en del jämfört med skogskörning. Tjejen har en gammal damcykel som jag lätt rullar i från på platt mark trots grovmönstrade däck. När gaffeln säger upp sig slänger jag nog på släta däck och en stel gaffel så får den nöta asfalt istället.

Köpa MTB.. hjälp..
Det blev en Vitus Nucleus 275 VRX. Hoppas den är så bra som alla säger:)

Storlek Small antog jag Sixten?;)

Tack för all hjälp!

Senast ändrad:
Köpa MTB.. hjälp..
MrSvahn sa:
Jag köpte mig en Nucleus 29VR som min första MTB i april. Älskar den, tyvärr är jag en storväxt pojk som snuddar 100kg sträcket då sommardieten gått sådär. Därav lever Suntourgaffeln på lånad tid känns det som. Idag när jag var ute i skogen uppstod ett litet klick och glapp i den.

Den duger dock utmärkt som första hoj i min mening, kompletterade med en dropper post för 1300 och ett par pedaler så landar summan för skogsfärdig cykel på drygt 7500:-

Funkar fint på cykelbana också, du bör dock pumpa däcken en del jämfört med skogskörning. Tjejen har en gammal damcykel som jag lätt rullar i från på platt mark trots grovmönstrade däck. När gaffeln säger upp sig slänger jag nog på släta däck och en stel gaffel så får den nöta asfalt istället.

Varför inte en bättre gaffel?

Köpa MTB.. hjälp..
Mycketvillhamer sa:
MrSvahn sa:

Har i efterhand förstått att QR dropouts lämnar en del att önska så lär inte lägga några stora pengar men visst är det ett alternativ om jag kommer över något till bra pris.

Köpa MTB.. hjälp..
MrSvahn sa:
Mycketvillhamer sa:
MrSvahn sa:

Har i efterhand förstått att QR dropouts lämnar en del att önska så lär inte lägga några stora pengar men visst är det ett alternativ om jag kommer över något till bra pris.

Du ska inte tro på allt du hör inom cykelträsket, det är inte som att 9 mm qr är ocyklingsbart bara för att boost kommit. Vill t o m gå så långt som att säga att de flesta inte märker någon skillnad alls, mer än i plånboken.

Du lär kunna få tag på en bra beg qr-gaffel om du är sugen på det då det finns rätt många som måste ha det senaste.

Köpa MTB.. hjälp..
Tjena!

QR är inga problem om man använder dom på rätt sätt. Köp ett par riktigt bra axlar så minskar dom få problem som finns.
Sen har TA sina fördelar på MTB, något styvare (om man nu märker skillnad, skulle vilja säga att det är mer skillnad mellan gafflar eller mellan hjul), mer idiotsäkert om än inte 100.
Men att det skulle vara problem med QR handlar bara om klantiga ägare.

Köpa MTB.. hjälp..
Nu när jag läst lite mer och undrar om jag valt rätt? Vitus Nucleus VRX känns kanske lite mer åt skog än jag kommer cykla? Hur är en sådan cykel som transportmedel?

Scale 980n upplevde jag väldigt snabb o lättcyklad på vanlig asfalt.

Köpa MTB.. hjälp..
Fellow88 sa:
Nu när jag läst lite mer och undrar om jag valt rätt? Vitus Nucleus VRX känns kanske lite mer åt skog än jag kommer cykla? Hur är en sådan cykel som transportmedel?

Scale 980n upplevde jag väldigt snabb o lättcyklad på vanlig asfalt.

Såklart priorietar och resonerar vi alla lite olika.
Några gör valet efter hur mycket tid som spenderas på cykeln i respektive miljö och väljer den cykeln som passar bäst för huvuddelen av tiden.
Jag hade istället ställt mig frågan var jag vill ha roligast.
Om Nucleus eller Scale passar dig bäst vet egentligen bara du och i värsta fall vet du det inte förrän du testat båda. Inga handfasta råd kanske, men i alla fall ett bidrag till hur du kan resonera för att göra valet enklare.
Var vill du ha roligast? På väg till skogen, eller i skogen? Typ så. För mig är det en no-brainer. Nucleus alla gånger!
Och nä, att pressa tider på grus eller vid pendling är inte MTB så jag utgår från att skogsåka för dig är på stigar som i huvudsak har inslag av natur. Min åsikt om vad MTB är förnågot kan ju ha fått mig att resonera annorlunda än dig och färgat mitt val av cykel en smula.

Köpa MTB.. hjälp..
båda är väl mer för grusväg än stökig stig?

man ju också optimera fjädring, däck, utväxling och sittposition åt respektive håll. misstänker att det finns större skillnader att hämta där, än skillnaderna mellan respektive cykel i det här fallet.

Senast ändrad:
Köpa MTB.. hjälp..
Största skillnaden lär ju vara NN/MM på Vitusen gentemot Rekon Race på 980.
Så rakt ur kartong kommer nog Scotten kännas som ruskigt snabb i jämförelse på asfalt.
Sätter du på ett par conti speed King på Vitusen kommer den kännas ännu snabbare på asfalt.
Så på med ett par schyssta däck för förhållandena du tänker cykla så är du hemma.

Köpa MTB.. hjälp..
kais01 sa:
båda är väl mer för grusväg än stökig stig?

man ju också optimera fjädring, däck, utväxling och sittposition åt respektive håll. misstänker att det finns större skillnader att hämta där, än skillnaderna mellan respektive cykel i det här fallet.

Tjena!

Nej, för grusväg köper man en Gravel. Båda fungerar bra på ganska stökiga stigar. Bara för att en cykel är något "omodern" (vilket är ett uttryck jag inte tycker om) betyder det inte att den är ocyklingsbar på stigar.

Köpa MTB.. hjälp..
Tja, jag vill ha kul när jag väl stökar i skogen. Och vad jag läser är nucleusen en kanoncykel för pengarna. O nu tog jag VRX efter inrådan från Sixte. Jag hoppas jag fastnar för det så jag kommer ut o rör på mig.

Köpa MTB.. hjälp..
Var inte skraj för att handla begagnat. Att fixa och ta reda på hur cykeln fungerar är halva nöjet.
Som många innan skrivit är en slack hardtail det bäste att börja med (sägs det iaf).
Se till att det är något som kan ta lite smällar! Ifall du ska handla lokalt och lägga ut över 10k kan det vara bra att kolla lite småsaker dock:

1. Att det inte är en stålfjäder-gaffel, dyrare cyklar bör ha luftdämpare enligt mig.
2. Att den inte har generiska billiga Tektro/Shimano bromsar.
3. Att den inte har ett tredelat kina-drev.
4. Köp en snygg cykel som DU tycker om!

Köpa MTB.. hjälp..
Det ska vara extremt bra pris för att det ska vara värt att köpa beganat. Speciellt om man ska ha en instegscykel där det kostar 50% av hela cykelns nypris att byta slitdelarna.

Köpa MTB.. hjälp..
en huvudvits med begagnat är väl att köpa en egentligen mycket dyrare cykel för under instegspris. då kan man ta kostnaden för eventuella slitdelar med jämnmod.

en annan vits är att tredjehandsvärdet är ungefär lika som ett vettigt andrahandspris. då blir det gratis att sas prova på. första cykeln är lärpengar oavsett.

Tillbaka
Topp