Köpa rätt bromsbelägg för skivbroms - över disk

niskabike

Aktiv medlem
Jag upptäckte precis att mina främre bromsbelägg är helt totalt slut, så jag behöver snabbt ett par nya. Jag har aldrig köpt nya förut och det verkar finnas så många modeller att välja på, så jag skulle gärna vilja ha guidning. Jag vet att min broms heter Tekto M-820. Kan jag ta vilka som helst som ser ungefär likadana ut, eller hur kan jag vara säker på att det verkligen passar?

Jag kan tänka mig att köpa nya på Biltema, Jula eller annan butik som har öppet på en söndag. Jag har Cykloteket och XXL hyfsat nära också. Att beställa på nätet är inte aktuellt just nu eftersom det då dröjer innan jag får nya. Biltema och Jula verkar endast ha runda bromsbelägg, så då passar det väl inte min cykel gissar jag. På Cyklotekets hemsida hittar jag en massa olika rektangulära modeller, men det står att de endast passar Shimano, SRAM, Cavo, Baradine osv.

Tacksam för tips.

Med risk för att bli utskrattad, bifogar foto på mina bromsbelägg...

IMG_0846 (1).JPG

Tack för hjälpen! Fanns dock inte i lager i någon av deras butiker ser jag och hos XXL är den slutsåld. Men nu vet jag iaf vad jag letar efter. Får väl beställa på nätet trots allt.

Tack för hjälpen! Fanns dock inte i lager i någon av deras butiker ser jag och hos XXL är den slutsåld. Men nu vet jag iaf vad jag letar efter. Får väl beställa på nätet trots allt.
???

Finns ju visst i lager, hos ALLA Cyklotekets butiker dessutom! Se nedanför:

01s.png

Så bra. Den där listan får inte jag upp när jag går in via länken. Jag klickar på "Hämta i butik" och får då upp att man kan beställa så att den kommer till butik på tisdag.

En följdfråga. Jag skall köpa lite andra cykelprylar på nätet och tänkte därför passa på att köpa några extra bromsbelägg. Såg att Bikester säljer Shimano XTR 2011 / BR-M985 till extra bra pris just nu (45 kr, normalt 169 kr). Går det att säga om dessa passar min cykel?

En följdfråga. Jag skall köpa lite andra cykelprylar på nätet och tänkte därför passa på att köpa några extra bromsbelägg. Såg att Bikester säljer Shimano XTR 2011 / BR-M985 till extra bra pris just nu (45 kr, normalt 169 kr). Går det att säga om dessa passar min cykel?

De passar inte, de är för breda.

De här passar däremot:

Tillbaka
Topp