Köpa superiorcykel?

mtbtommy

Medlem
Köpa superiorcykel?
Hej!
Hur är dom här cyklarna i jämförelse med andra märken i prestanda/pris?
Funderar på någon av dessa modeller:
SUPERIOR XF 979
SUPERIOR XP 979

mvh Tommy

Köpa superiorcykel?
Letade lite igår efter omdömen på superiorcyklar men hittade inte något som sa så mycket. Men om du har kikat på att förbeställa en från cykelkraft så verkar det ju vara ett kap komponentmässigt med tanke på det sjukt låga priset.

Senast ändrad:
Köpa superiorcykel?
Om två OS deltagare kör på Superior och deras teamchef är en före detta Mtb legend så funkar de säkert rätt bra. Grymt pris på dem om jag inte nyss bytt till ny f/s hade det varit ett väldigt intressant köp. Drygt 40000kr med di2 och en vikt på 10.1 kilo är nog svårslaget.

Köpa superiorcykel?
Har någon koll på om ramen är byggd i Tjeckien eller vilket annat låglöneland ? Inte för jag vet vad jag ska dra för slutsatser av det ..

Köpa superiorcykel?
70 graders gaffelvinkel på M o L ramarna med 120 slag fram o bak på en 29 tummare. Det är xc helt klart men inte så in i jotans gammal geo och bra slaglängd (xc då :P). Reachen låter jag vara osagd men Cannondale o spez ligger väl ändå där i krokarna på Geo:n var det gäller gaffelvinkeln. Verkar ändå vettig tycker jag, men beror väl på vad man är ute efter som alltid.

Köpa superiorcykel?
Kedjestagen känns jäkligt moderna i alla fall!

superior.GIF

Köpa superiorcykel?
Konkret sa:
Bara för att en cykel inte är modern så brukar det gå att cykla jävligt snabbt ändå.
+1 bara en har talang mellan axlar/höfter spelar verktyget mindre roll ;)
Men för oss andra så spelar varje verktygsfördel en stor roll, placebo eller ej...

Köpa superiorcykel?
Priset är ju lågt om cykeln levererar, på komponentnivå så ser det väldigt billigt ut. Om det sedan innebär att de snålat in på annat är ju svårt att säga men totalen är kanske inte större än summan som några få tillverkare lyckas med då och då.

Iaf, oavsett vad tillverkarna försöker hitta på så är det inte jättekomplicerat att tillverka en "bra" cykel och är man som tillverkare lite effektiv och har volymer så går det ju att få till ett bra pris. Däremot kanske inte Superior har den största utvecklingsavdelningen eller ligger i framkant rent rammässigt men det behövs utan tvekan lite märken som pressar priserna för vissa tillverkares "riktpriser" här i Svedala känns ju helt uppe i det blå.

Och enligt mig så behöver inte alltid det senaste vara det bästa för en motionär då många märkescyklar designas utifrån kraven på världscup-, OS och VM-banor som förändras mycket över tid jämfört mot motionärers lokala stråk (som ofta är ganska statiska) så det senaste är per automatik inte bättre eller mest lämpligt för oss vanliga dödliga.

Så som vanligt gäller det att hitta en cykel som passar en själv och tänkt användningsområde. Så för att svara på frågan så går det inte att säga om det är bu eller bä, priset är outstanding på rent komponentnivå men det är ju bara en del i ekvationen...

Intressant med prispressare på den svenska marknaden dock och håller de bara måttet så kommer det förr eller senare sätta press på de mer välkända märkena.

Köpa superiorcykel?
larsaw sa:
Nu vet jag inte så mycket om XC-cyklar, men dom ser fasligt omderna ut i sin geometri, dvs hög och kort...

Det kanske inte är så trendigt, men det går ju att cykla xc på cyklar med "gamla geon". Kolla tex giant anthem 29. Lång och brant. För lågt BB enligt mig. Sånt kan geohipstrarna leka med. Jag vill ha markfrigång! :)

Ser prisvärt ut. Vad vet man mer om superior?

Köpa superiorcykel?
Tittar på XL och tycker inte ETT:n är speciellt kort. Reachen står inget om. Kedjestagen är inte speciellt långa. Kortare än Canyon Lux t ex. Däremot är HT-vinkeln lika brant som gamla Scalpel. Å andra sidan får du ny fin hoj för samma peng som en 2015-2016 Scalpel 2 i beggat skick.

Köpa superiorcykel?
Sedan ett par år tillbaka har jag kört på Birk som är om-brandade Superior för Norska marknaden. Håller helt klart med om att de inte ligger i framkant när det gäller tekniska lösningar och de senaste rönen när det gäller geometri och mått men de har funkat fint för mig ändå.

Det jag fallit för är väl främst hur mycket cykel jag fått för pengarna, smart specade helt i min smak för funktion och låg vikt. Jag har varit skitnöjd och är bra sugen på att testa den nya heldämpade nu när man dessutom kan köpa den på hemmaplan och slippa smuggla den över gränsen ;-)

//Porath

Köpa superiorcykel?
Kollade specarna häromdagen och tyckte att det var väldigt fina komponenter för pengarna men naven var väl inga höjdare. Det känns som det har sparats in pengar på dom.. Dt,s 370 nav tex, har väl inte särskilt bra ryckte...

Köpa superiorcykel?
Jag som TS och amatör söker en cykel att cykla grus- och skogsvägar samt stigar med i blandad kompott. Jag vet egentligen inte något om geometri osv. och kan inte avgöra vad som är bra eller inte. Får inte hejd på skillnaden helt på vad trail vs XC gör för cykeln...
Tyckte man får mycket för pengarna på just dessa med förbeställningen...

Köpa superiorcykel?
mtbtommy sa:
Jag som TS och amatör söker en cykel att cykla grus- och skogsvägar samt stigar med i blandad kompott. Jag vet egentligen inte något om geometri osv. och kan inte avgöra vad som är bra eller inte. Får inte hejd på skillnaden helt på vad trail vs XC gör för cykeln...

Tror att du kommer bli supernöjd med en Superior och skulle faktiskt unna mig en heldämpad nu när rabatten är så bra.

Köpa superiorcykel?
mtbtommy sa:

Köp, bara köp :)

Köpa superiorcykel?
Geometri i all ära, men i slutändan handlar det om teknik och styrka som avgör. Kör själv på en hoj som av en del beskrivs som en hoj som inte är super modern i sin geometri, men det har aldrig hindrat mig från att köra snabbare utför än vad andra gör med de senaste hojarna. Ens teknik är mer avgörande, för att inte tala om dropper post!

Köpa superiorcykel?
Har förbeställt denna :) höll mig till Xtr utan Di2 men en klart prisvärd hoj , kul när andra märken kommer in på svenska marknaden oxå .

Omodern eller inte grymma komponenter till ett grymt pris avgjorde mitt val !!

Bilagor

• IMG_0397.PNG
    IMG_0397.PNG
    288.3 KB · Besök: 220
Köpa superiorcykel?
Lätt och prisvärd, men bra komponenter med "omodern" ram blir ju trumfad av modern ram med nåt snäpp sämre delar.
Det är ju hjulen som ger störst skillnad oavsett. :)

Köpa superiorcykel?
Vad är det som är så omodernt med den ramgeometrin? Kortare kedjestag kan man väl knappast få till. Då återstår typ en halv grad på gaffelvinkeln, eller?

Köpa superiorcykel?
NickPick sa:
Lätt och prisvärd, men bra komponenter med "omodern" ram blir ju trumfad av modern ram med nåt snäpp sämre delar.

Jag sticker ut hakan och visar min okunnighet. Vad är det som säger att ramen är sämre än någon annan bara för att den ser omodern ut? Jag tänker mig att om man har en cykelfabrik där man bla designar och tillverkar ramar så försöker man göra en så bra ram som möjligt. Antagligen gör man prototyper som man testar att cykla på och sen utvärderar man. Den som man tycker är bäst i slutändan är den man serieproducerar. Verkar ju konstigt om de skulle bestämma sig för att istället göra som så att de ritar upp något som är omodernt och dåligt och sedan sätter igång tillverkningen fullt medvetna om att folk kommer att skaka på huvudet och säga "den där ramen är alldeles för omodern".

Köpa superiorcykel?
gnilrub sa:
NickPick sa:

Jag sticker ut hakan och visar min okunnighet. Vad är det som säger att ramen är sämre än någon annan bara för att den ser omodern ut? Jag tänker mig att om man har en cykelfabrik där man bla designar och tillverkar ramar så försöker man göra en så bra ram som möjligt. Antagligen gör man prototyper som man testar att cykla på och sen utvärderar man. Den som man tycker är bäst i slutändan är den man serieproducerar. Verkar ju konstigt om de skulle bestämma sig för att istället göra som så att de ritar upp något som är omodernt och dåligt och sedan sätter igång tillverkningen fullt medvetna om att folk kommer att skaka på huvudet och säga "den där ramen är alldeles för omodern".

Sämre skrev jag inget om.

Kolla tex allebike som säljer" kinaramar" och har ett gäng snabba cyklister som framför dom rätt bra också.

Köpa superiorcykel?
gnilrub sa:
NickPick sa:

Jag tror det är så enkelt att mindre företag som t ex Superior inte har full valfrihet i ram-designen utan får hålla sig till olika typer av open-mould-ramar som de sedan väljer komponenter till. Det behöver ju inte bli en sämre cykel för det men jag tror inte de kan välja fritt vilka mått och vinklar de vill ha på sina ramar. Det är ju samma för många cykelföretag, t ex Crescent har ju i många år använt katalogramar både på mtb och tempocyklar.

Det som sticker ut för mig på Superior-ramen är en väldigt kort bakände kombinerat med en väldigt brant styrvinkel (71.5 i xl) vilket lär göra den rätt ordentligt nervös i uppträdandet. Sen vad som är modernt eller inte kan ju litegrann kvitta, men nån slags balans i ramdesignen är trevligt och en flackare gaffelvinkel hade gjort den lättare att hantera för svensson.

Köpa superiorcykel?
Oggler sa:
Superior har ju olika ramar med olika gaffelvinklar. Så vi kan ju inte bara prata om en "superior" här.

jag pratade om deras fulldämpade 29a eftersom det var den som fanns på bild högre upp.
Tittar man på deras kolfiberhardtail 29a så har den nästan exakt samma geometri, så de är iaf konsekventa i sitt designtänk. Det varierar ju rätt mkt från person till person vad man vill ha för egenskaper på sin cykel och vad man kan hantera, ett exempel som kommit upp tidigare är ju t ex Kulhavys s-works som har för brant gaffelvinkel, fel sadelvinkel, för lång styrstam och för liten ramstorlek enligt förståsigpåarna, men trots alla fel går det uppenbarligen att cykla riktigt fort på den cykeln.

Öht tycker jag man ska försöka lära sig vad de olika måtten ger för egenskaper och sen köpa en cykel som har de egenskaper man är ute efter och försöka bortse från vad som är modernt just i år, så kanske man slipper köpa ny cykel nästa år när nåt annat är modernt...

kulhavy.jpeg

Köpa superiorcykel?
Oggler sa:
De har flera FS-modeller. De har en med 100mm och en med 120mm. Den med 120 har 70,0 i gaffelvinkel har jag för mig.

https://superiorbikes.eu/en/2017/mtb-race-xf/xf-969/matte-petrol-blue-neon-red-black

Det är nog samma ram i grunden men med olika slaglängd på gaffel och bakdämpare. När de går från 100 till 120 mm slaglängd så blir både styrröret och sadelstolpsröret ungefär 1 grad flackare och BB åker upp 10 mm. Ingen jättebra lösning.

Köpa superiorcykel?
Jag är inte säker på att det är samma ramar. Tänk på att de har modeller med bakgaffel i aluminium. Det kan ju vara samma huvudtriangel och olika svingar/länkage

Köpa superiorcykel?
Oggler sa:
Jag är inte säker på att det är samma ramar. Tänk på att de har modeller med bakgaffel i aluminium. Det kan ju vara samma huvudtriangel och olika svingar/länkage

Effekten på geometrin blir densamma i det här fallet, 20 mm längre gaffel och lite längre dämpare ger 1 grad flackare gaffelvinkel och 10 mm högre BB, så om det inte är samma ram så har de iaf utgått från två ramar med samma geometri. Jag tycker fortfarande inte det är en bra idé att skaffa en flackare gaffelvinkel genom att höja vevpartiet och göra sadelstolpsvinkeln flackare.

Köpa superiorcykel?
Jag kan hålla med om detta. Kona gör ju detta också med sin Hei Hei.

Fast jag förstår inte varför BB nödvändigtvis skulle bli högre bara för att man förlänger gaffeln. Detta borde länkage och sving kunna kompensera för. Dvs +20mm i nosen. Sedan sänker man BB ca 10mm(eller vad det nu blir) med baksving och länkage.

Men en flackare sadelstolpsvinkel kan man ju kompensera för genom att skjuta fram sadeln en aning. Reachen blir ju kortare. Det är väl den mest dramatiska bieffekten kanske.

Köpa superiorcykel?
Oggler sa:
Jag kan hålla med om detta. Kona gör ju detta också med sin Hei Hei.

Fast jag förstår inte varför BB nödvändigtvis skulle bli högre bara för att man förlänger gaffeln. Detta borde länkage och sving kunna kompensera för. Dvs +20mm i nosen. Sedan sänker man BB ca 10mm(eller vad det nu blir) med baksving och länkage.

Men en flackare sadelstolpsvinkel kan man ju kompensera för genom att skjuta fram sadeln en aning. Reachen blir ju kortare. Det är väl den mest dramatiska bieffekten kanske.

Det är ju det som är grejen med att göra en helt ny ram istället om man ska ha en annan slaglängd på framgaffeln.
Så fort man börjar röra på en vinkel med t ex längre gaffel eller offset-bussningar så ändras alla andra vinklar samtidigt.
Flacka sadelstolpsvinklar går bara att kompensera till en viss gräns, framförallt om man har hög sadel/långa ben.

Köpa superiorcykel?
Jag kan bara hålla med om allt. Men om vi bara pratar om 20mm extra i fram så är det ju helt klart inom ramarna för vad som går att kompensera med sadelns position. Kanske kan även setbackstolpe bytas ut mot en rak osv.

Jag var på vippen att testa med en 120-gaffel på min epic förut. Men jag blev ju snabbt nerfäktad av alla förståsigpåare som bestämt hävdade att det skulle förstöra Epicens egenskaper totalt. Men så fick jag reda på att tex Kona gör detta i produktion till och med.

Det här måste ju vara lite problematiskt om vi pratar om kolfiberramar. Varje form kostar väl multum i produktion antar jag. De borde ju återinföra externa lagerkoppar för styrlager. Då kunde man ju lösa/lindra problemet genom att använda olika styrlager med olika vinklar.

Köpa superiorcykel?
Någon som vad det sitter för lager i baksvingen?
Hittar inte så mycket om cykeln på nätet som inte är slovenska eller engelska!
Är super nöjd med min cykel en elit xf 29.

Köpa superiorcykel?
Hej där, jag sitter också och kollar in dessa cyklar just nu inför nyköp. Inte hängt med i svängarna då jag haft uppehåll några år men tycker Superior verkar riktigt prisvärda. Vad tycker ni nu då som har haft dem ett lite tag? Hänger på köpknappen på en XP HT 979 :)

Tillbaka
Topp