ulfalf sa:
glitch sa:
ulfalf sa:
Det är stora skillnader rent mekaniskt. Flux har massa rullar och drivremmar inuti som kan hamna snett (vilket ofta hänt) och föra oväsen vilket ju man inte vill ha på en trainer som ska vara "i prinicp tyst". Neo har kassetten direkt på svänghjulet och är magnetbromsad vilken är en helt annan konstruktion.
Jag har precis fått hävt mitt köp av en Flux som gnällde och gnisslade (gissningsvis konstruktionsfel) och ska precis beställa en Neo. Kommer nog inte ångra mig trots flera tusenlappars skillnad.
Jag fick precis min Flux bytt mot en Flux S. Enligt utsago är den konstruerad som Flux 2 och ska hålla då spännare är uppdaterat. Vi får se...
Det erbjudandet fick jag också (från bike-discount) men gnällde lite extra och fick erbjudande om pengarna tillbaka istället. Är trött på grejer som går sönder av vanlig användning, får väl se hur länge Neon håller, förhoppningsvis längre än ett par månader.
Neo gen1 med Shimanobody finns för 1049 € på bike-discount för övrigt. Ska vara i princip enbart prestandaskillnader mot tvåan enligt dcrainman.
Några fler saker som skiljer:
– Added pedal stroke analysis: Will plot out full pedal stroke, akin to some power meters. This was added to a degree last December in a firmware update for NEO 1 users, however, the internal changes for NEO 2 makes this more accurate. Additionally, this will also be broadcast to 3rd party apps for NEO 2.
– Added left/right balance information: Will show distribution of power between legs, as well as broadcast this to 3rd party apps.
– Increased cadence accuracy: Uses new magnetless object detection (more on that in a second)
– New microcontroller and additional memory: This will improve ERG control Tacx says, and reduce vibrations
– New communications controller: This will improve firmware update, and allows faster communication with apps (which would likely be used for real-time pedaling analysis)
– Added extra axle adapters: A full bag of them as seen in video
– New underside color: Blue versus previously black, also changed frontside text logo color to blue
– Added internals for future features: None of which have been announced