Köpa Tacx Neo?

matte70

Medlem
Köpa Tacx Neo?
Funderar på att köpa en trainer. Lutar väl mest åt en Tacx Neo av något slag. På begagnat marknaden är det inte så rolig läsning. Alla skall typ ha nära nypris vilket känns lite orimligt, typ 10-11000 kronor. När det kommer en ny modell, Flux 2 för 8500 kronor. Finns det ens någon vits att köpa en begagnad från 2016 för 10 tusen? Känns väldigt märkligt att de kan gå för sådana summor. Hittar inga affärer här i Skåne som har någon på lager överhuvudtaget.

Är det bäst att vänta till den nya finns i lager?

Senast ändrad:
Köpa Tacx Neo?
Flux och Neo är inte samma trainer.
Neo finns i en ny uppdaterad version, Neo 2. Flux har jag inte koll på.
Har du kollat xxl i HBG om dom har i butik?

Köpa Tacx Neo?
Online är det nog som gäller på Tacx Neo
Wiggle har 2018 års modell hemma för 10500:- fraktfritt t ex.
Såg även att Rose har den till nästan samma pris.

Bara köpa

Även om du sparar 2-3 tusen på att köpa en Flux 2a så är det helt klart värt att köra Neo.

Själv kör jag Elite Direto är och är skitnöjd med den.

Köpa Tacx Neo?
Det finns tre Neo. Neo original som levereras med en impopulär Edco-body och en som kom lite senare som levererades med Shimano-body. Sedan finns en ny variant som är helt ny men den heter Neo 2 och är blå på undersidan. Neo 2 har lite nya finesser som att den mäter pedaljämnhet, kraftfördelning mellan höger/vänster ben osv. Jag köpte Neo för 1 år sedan ganska exakt efter att ha kört sönder min Tacx Flux. Ångrar inte köpet trots att det var dyrare. Neo än min värdemätare för effekt och den är så otroligt bra att man glömmer bort priset på den.

Köpa Tacx Neo?
Pratade med lokal handlare som sade att Flux 2 var i princip samma som Neo modellen, bara det att den "bara" klarade 16% lutning kontra 20%.
Ni som testat båda modellerna, är det värt att köpa den dyrare? Varför isf? Bättre kvalitet eller funktionalitet?
Har egentligen ingen större betydelse om man lägger 12000 eller 8500 mtp vad man lägger på alla sina cyklar.

Köpa Tacx Neo?
Det är stora skillnader rent mekaniskt. Flux har massa rullar och drivremmar inuti som kan hamna snett (vilket ofta hänt) och föra oväsen vilket ju man inte vill ha på en trainer som ska vara "i prinicp tyst". Neo har kassetten direkt på svänghjulet och är magnetbromsad vilken är en helt annan konstruktion.

Jag har precis fått hävt mitt köp av en Flux som gnällde och gnisslade (gissningsvis konstruktionsfel) och ska precis beställa en Neo. Kommer nog inte ångra mig trots flera tusenlappars skillnad.

Köpa Tacx Neo?
ulfalf sa:
Det är stora skillnader rent mekaniskt. Flux har massa rullar och drivremmar inuti som kan hamna snett (vilket ofta hänt) och föra oväsen vilket ju man inte vill ha på en trainer som ska vara "i prinicp tyst". Neo har kassetten direkt på svänghjulet och är magnetbromsad vilken är en helt annan konstruktion.

Jag har precis fått hävt mitt köp av en Flux som gnällde och gnisslade (gissningsvis konstruktionsfel) och ska precis beställa en Neo. Kommer nog inte ångra mig trots flera tusenlappars skillnad.

Jag fick precis min Flux bytt mot en Flux S. Enligt utsago är den konstruerad som Flux 2 och ska hålla då spännare är uppdaterat. Vi får se...

Köpa Tacx Neo?
OK. Då verkar det som att man får köpa en NEO. Vilken är den senaste modellbeteckningen som finns? Vad kostar den. Köper den nog helst i affär så att man kan få support på den om den strular. Begagnat känns osäkert om man bara sparar nån tusenlapp. Man har ju hört att många trainers strulat och det vill man ju helst slippa.

Senast ändrad:
Köpa Tacx Neo?
eller Core. Köpte själv en Core och är jäkligt nöjd. Innan jul kostade Kickr 9000:- på Stadium,
Men hade jag resonerat så som du gör att inte någon tusing hit eller dit spelar roll hade jag kikat på Atom Wattbike..... :)

Köpa Tacx Neo?
Om du nu ska tro DC Rainmaker så är Kickr 2018 och Neo likvärdiga till ljud och känsla.

Till Neos fördel räknar han upp att du inte behöver göra en spindown kalibrering och kan simulera "surface". Så du får fundera på om det är värt 2500-3000 kr kontra Kickr 2018?

Köpa Tacx Neo?
Ringde Roslins i Ystad och de hade ett gäng Neos på lager, dock inte 2:an. Är det värt att köpa 2:an eller går 1:an lika bra (ett par tusen billigare). Är det något som utmärker sig med den senaste uppdateringen?

En annan sak. Tänker ju givetvis använda Zwift. Hur funkar den att projicera på en tv. Vill helst slippa använda dator utan helst projicera via Chromecast typ.

Senast ändrad:
Köpa Tacx Neo?
Har Team Sportia här i Malmö som säljer Elite Drivo för 14500 kr alternativt Direto för 8000 kr. Kan det vara några alternativ till Tacx eller Kickr?

Senast ändrad:
Köpa Tacx Neo?
matte70 sa:
Ringde Roslins i Ystad och de hade ett gäng Neos på lager, dock inte 2:an. Är det värt att köpa 2:an eller går 1:an lika bra (ett par tusen billigare). Är det något som utmärker sig med den senaste uppdateringen?

En annan sak. Tänker ju givetvis använda Zwift. Hur funkar den att projicera på en tv. Vill helst slippa använda dator utan helst projicera via Chromecast typ.

Kolla av om det är Edco eller Shimano-body också. Man kan höra av sig till Tacx så skickar de en Shimano-body.

Jag körde med Apple TV 4k, Zwift, TickrX och Neo förut. Men nu kör jag Trainerroad istället.

Köpa Tacx Neo?
glitch sa:
ulfalf sa:

Jag fick precis min Flux bytt mot en Flux S. Enligt utsago är den konstruerad som Flux 2 och ska hålla då spännare är uppdaterat. Vi får se...

Det erbjudandet fick jag också (från bike-discount) men gnällde lite extra och fick erbjudande om pengarna tillbaka istället. Är trött på grejer som går sönder av vanlig användning, får väl se hur länge Neon håller, förhoppningsvis längre än ett par månader.

Neo gen1 med Shimanobody finns för 1049 € på bike-discount för övrigt. Ska vara i princip enbart prestandaskillnader mot tvåan enligt dcrainman.

Senast ändrad:
Köpa Tacx Neo?
ulfalf sa:
glitch sa:
ulfalf sa:

Det erbjudandet fick jag också (från bike-discount) men gnällde lite extra och fick erbjudande om pengarna tillbaka istället. Är trött på grejer som går sönder av vanlig användning, får väl se hur länge Neon håller, förhoppningsvis längre än ett par månader.

Neo gen1 med Shimanobody finns för 1049 € på bike-discount för övrigt. Ska vara i princip enbart prestandaskillnader mot tvåan enligt dcrainman.

Några fler saker som skiljer:

– Added pedal stroke analysis: Will plot out full pedal stroke, akin to some power meters. This was added to a degree last December in a firmware update for NEO 1 users, however, the internal changes for NEO 2 makes this more accurate. Additionally, this will also be broadcast to 3rd party apps for NEO 2.
– Added left/right balance information: Will show distribution of power between legs, as well as broadcast this to 3rd party apps.
– Increased cadence accuracy: Uses new magnetless object detection (more on that in a second)
– New microcontroller and additional memory: This will improve ERG control Tacx says, and reduce vibrations
– New communications controller: This will improve firmware update, and allows faster communication with apps (which would likely be used for real-time pedaling analysis)
– Added extra axle adapters: A full bag of them as seen in video
– New underside color: Blue versus previously black, also changed frontside text logo color to blue
– Added internals for future features: None of which have been announced

Köpa Tacx Neo?
Varför näms det aldrig i sådana här trådar att Neon har motor som simulerar att cykeln rullar när det är nedförsbacke. Ingen annan trainer sim har det och jag gillar det skarpt.

Köpa Tacx Neo?
thomaslundstrom sa:
grenhall sa:
Kolla av om det är Edco eller Shimano-body också. Man kan höra av sig till Tacx så skickar de en Shimano-body.

Har du någon länk med info? Det vore guld att slippa edco-bodyn på min...

Jag har bara läst att många fått den utbytt av Tacx i Facebook-gruppen, https://www.facebook.com/groups/TacxNeoOwners/. Kan ju vara värt att höra av sig till Tacx om du har problem eller om din Edco-body är sliten. Jag ska byta kassett på min Neo nu tänkte jag och då passar jag på att kolla hur bodyn ser ut. Är den sliten får Tacx skicka mig en Shimano-variant. Köpte min Neo för exakt ett år sedan och det var då de började med Shimano-bodyn.

Köpa Tacx Neo?
Jag har en Tacx Neo som har börjat "släppa" ERG-mode, vilket är extra irriterande när jag kör intervaller. Igår släppte den ERG flera gånger så jag till slut tröttnade igår kväll. Tyvärr har inte min dator BT 4.0 så jag kan inte köra det, ska testa med en ny ANT-dongle. Har sedan tidigare en förlängningssladd för donglen eftersom jag tappade kontakten när jag zwiftade. Men detta verkar vara något annat.

Någon som varit ute för samma?

Tillbaka
Topp