Köpångest! -Valde jag rätt? Är någon av dessa bättre?

N.Blomqvist

Aktiv medlem
Jag fick en Scott Axis eRIDE 20 stulen för ett tag sedan och fick ut pengar från försäkringsbolaget.
Då jag var mycket nöjd med cykeln, och det faktum att hustrun har en exakt likadan, så beställde jag en ny identisk med den jag hade ifrån Tyskland.
Den levereras med DHL på måndag.

Idag tog jag fruns cykel och körde mitt livs första tur i ”skogen”, alltså på en fin skogsväg med lite rötter och stenar, och höll på att skaka sönder.
Dock föll jag stenhårt för att trampa runt på dylika vägar, så det är något jag vill kunna fortsätta med i stor utsträckning

Nu börjar jag fundera om jag verkligen valde rätt cykel.
Tidigare har jag bara cyklat på släta asfalten, och kanske max på en grusväg…
Borde jag ha köpt en fulldämpad cykel istället?
Är det stor skillnad mellan fulldämpad och hardtail?
Jag kommer fortfarande att cykla mest på vägen, men även en hel del på sämre underlag framöver.
Jag har 30 dagars ångerrätt på köpet, och nu har jag ångest… 🫣

Om jag skulle byta till en fulldämpad, ska jag satsa på en ren eMTB och skruva dit allt jag behöver i efterhand, eller ska jag köpa en som är färdig med skärmar, lyse och pakethållare?
Hur mycket pengar kostar en vettig fulldämpad cykel, som är tillräckligt bra för en total nybörjare utan någon som helst tidigare erfarenhet?
Hur skulle ni ha gjort? Hjälp…… 😵‍💫

Skulle någon av dessa vara ett alternativ?

Jag har en tero x 4.0 och är väldigt nöjd med den. Den klarar cykling på stig utan problem men är också bekväm att pendla med. Jag skulle säga att det är rätt stor skillnad mellan heldämpad och hardtail men med det sagt så är det inte så att heldämpad cykel gör att du kan cykla över vadsomhelst utan problem, du kommer fortfarande behöva vara aktiv på cykeln och inte bara sitta och trampa.

Tero X är en bra kompromiss då den kan hantera all typ av cykling hyfsat bra. Något att tänka på med en cykel med skärmar är att det kommer åka in grenar, kottar och stenar i skärmarna och man kommer behöva stanna nu och då för att ta bort sånt. På Tero X kan man dock ta bort nedre delen av framskärmen vilket hjälper en hel del med detta problem.

Hade jag varit du så hade jag bytt till Tero X

Jag har en tero x 4.0 och är väldigt nöjd med den. Den klarar cykling på stig utan problem men är också bekväm att pendla med. Jag skulle säga att det är rätt stor skillnad mellan heldämpad och hardtail men med det sagt så är det inte så att heldämpad cykel gör att du kan cykla över vadsomhelst utan problem, du kommer fortfarande behöva vara aktiv på cykeln och inte bara sitta och trampa.

Tero X är en bra kompromiss då den kan hantera all typ av cykling hyfsat bra. Något att tänka på med en cykel med skärmar är att det kommer åka in grenar, kottar och stenar i skärmarna och man kommer behöva stanna nu och då för att ta bort sånt. På Tero X kan man dock ta bort nedre delen av framskärmen vilket hjälper en hel del med detta problem.

Hade jag varit du så hade jag bytt till Tero X
Tack. 😊

Jag är som sagt totalt okunnig och nybörjare, så jag har noll koll på vilka märken som anses bra, och vilka man ska undvika.
Jag hittade denna Mondraker, nedsatt massor, och med nya Bosch 85 nm-motorn.
Är Tero X en bättre cykel?
Jag är lite osäker på en motor med ”bara” 70 nm. Upplever du att det räcker till?

Både Mondraker och Specialized verkar bra, såg den inte i ditt tidigare inlägg. Bosch är bra motorer och cykeln verkar okej i övrigt. Noterar dock att Mondraker inte har en dropper-sadel vilket man gärna vill ha när man cyklar stig.

Min Tero är en 4.0 och har således "bara" 50nm men jag upplever inte detta som ett problem, beror nog på hur mycket man själv väger, jag är inte speciellt tung.

I det här fallet skulle jag nog säga välj den du gillar, jag hade nog kanske valt Mondrakern och sedan köpt till en dropper-sadel men jag tror att man blir nöjd oavsett vilken man väljer.

Både Mondraker och Specialized verkar bra, såg den inte i ditt tidigare inlägg. Bosch är bra motorer och cykeln verkar okej i övrigt. Noterar dock att Mondraker inte har en dropper-sadel vilket man gärna vill ha när man cyklar stig.

Min Tero är en 4.0 och har således "bara" 50nm men jag upplever inte detta som ett problem, beror nog på hur mycket man själv väger, jag är inte speciellt tung.

I det här fallet skulle jag nog säga välj den du gillar, jag hade nog kanske valt Mondrakern och sedan köpt till en dropper-sadel men jag tror att man blir nöjd oavsett vilken man väljer.
Jag väger runt 115kg och har grymt dåligt flås, så jag misstänker att jag behöver få all hjälp i backarna som jag bara kan.
Fruns, (och min förra), Scott har 75nm, och det räcker iofs. långt, så 70 kanske skulle funka.
Det kan ju vara en fördel att köpa cykeln i Sverige också…
Dessvärre ser jag att Specializeden inte finns i storlek M längre. Jag är 175 cm, så är precis mittemellan M och L.
Fasen så svårt…
Så du tycker inte att Scotten eller Cuben är något alternativ jämfört med Specialized eller Mondrakern?

Är det värt att lägga till pengar och köpa den här?

Det är på samma firma som jag köpte min cykel som jag ska skicka tillbaka, så ett byte blir ju lättare där…

Ska du köra lite stökigare stigar så är fs rätt val . Angående prisvärda cyklar så skulle jag kolla på cube , canyon eller typ merida

Ska du köra lite stökigare stigar så är fs rätt val . Angående prisvärda cyklar så skulle jag kolla på cube , canyon eller typ merida
Jag tror inte att det blir SÅ stökiga vägar, men en hel del upp, ner och över stenar och rötter och gropar kommer det att bli.
Det lutar just nu åt Scott Axis eRIDE 10 FS eller någon av Mondraker X eller RX.
Någon Cube med lysen och skärmar hittade jag inte i rätt storlek.
Är Scott Axis eRIDE 10 FS en kapabel eMTB i skogen, eller är det bara en vanlig asfaltstourer som dom satt bakfjädring på?

Eller den?

Vilken av ovanstående Cube:ar skulle vara bäst för mig?
Skulle jag märka någon skillnad om jag köpte den dyrare istället för den billigare?

Om man skulle jämföra dessa båda Cube med Scott Axis eRIDE FS 20 och dom båda Mondrakerna, vilken av dom fem är mest prisvärd, och passar mig bäst om jag kör 75% asfalt/grus och 25% eländig terräng?

Det känns som om den dyraste Cube har jäkligt fina komponenter för pengarna, men då har den varken skärmar, lyse eller pakethållare...

Du kan sätta lysen på alla elcyklar . Jag skulle köra på en axis om du cyklar 75% grus , den kommer fungera på släta skogsstigar men sten o rötter kommer den inte o klara av

Du kan sätta lysen på alla elcyklar . Jag skulle köra på en axis om du cyklar 75% grus , den kommer fungera på släta skogsstigar men sten o rötter kommer den inte o klara av
Hmmm… Attans…
Det var just pga. rötter och mindre stenar som jag är inne på att byta cykel.
Kommer Mondrakern eller någon av Cubarna att klara det bättre?

Bättre än Cube?

Bättre komponenter och större batteri

Lite sämre komponenter och mindre batteri

Treken är en SL hoj vilket betyder att den är lättare ( super light ) men har en mycket klenare motor och ett litet batteri

Bättre komponenter och större batteri

Lite sämre komponenter och mindre batteri

Treken är en SL hoj vilket betyder att den är lättare ( super light ) men har en mycket klenare motor och ett litet batteri
Tack!
Då är Treken ingenting för mig.

Jag är sugen på en riktig stig-cykel för att kunna köra stötiga stigar utan att skaka sönder, och Cubearna verkar ju ge valuta för pengarna, men Scott Axis eRIDE 10 FS eller Mondrakern känns som ett säkrare köp eftersom jag har hört och läst om dom märkena. Cube har jag typ bara sett stå i cykelavdelningen på XXL, så jag kan absolut ingenting om dom. Är Cube en seriös aktör på marknaden som kan konkurrera med "fin-märkena"?

Jag har en budget på runt 50´.
Finns det bättre alternativ än ovanstående för dom pengarna eller mindre?

Senast ändrad:
Tipsar om denna med som är sjukt prisvärd

Den såg faktiskt trevlig ut, men priset för en i storlek M rusade inkl. pedaler upp till nästan 58.000:-
Vilken motor är bäst? Bosch eller Shimano? 🤔
Om man jämför den med Cubes dyraste som jag länkade till på XXL, vilken ska jag välja av dom?

Den såg faktiskt trevlig ut, men priset för en i storlek M rusade inkl. pedaler upp till nästan 58.000:-
Vilken motor är bäst? Bosch eller Shimano? 🤔
Om man jämför den med Cubes dyraste som jag länkade till på XXL, vilken ska jag välja av dom?

Angående motor så skulle jag säga att det är en smaksak men bosh 4an är väldigt populära och omtyckta.

Angående vilken som är bäst så skulle jag säga cube för bosh motorn och det lite större batteriet.

Specialized som du länkade är inte prisvärd om du kollar på vilka komponenter du får.

Köpångest kan vara jobbigt ,,, speciellt efter att man beställt något som levereras i ett gigantsikt paket på omkring 30 kg. ;-)

Nu har du landat riktigt långt ifrån ditt köp av en Scott Axis eRIDE 20. En fulldämpad eMTB i premiumklass är i grunden inte konstruerad för vägcykling med heltäckande stänkskydd och pakethållare. Utan konstruerad för att prestera maximalt på krävande tekniska stigar (och banor) både uppför och utför.

De du nämner senast som Spectral ON CF 8 och Specialized Turbo Levo Comp Alloy kan ses som cyklar för i första hand trail och enduro. Dvs. för avancerad stigar och tuff utförskörning. Det innebär inte att de på något sätt är dålig på asfalt eller grusvägar, men fjädring, däckval med mera är inte optimerat för det.

Så ... det du initialt behöver fråga dig är om du i första hand vill ha en cykel för vägcykling och pendling med heltäckande skärmar, pakethållare och fast belysning eller om du vill ha en cykel för ja, mer avancerat MTB bruk.

Hursomhelst är det ett bra köpläge nu, mycket rabatter på riktigt bra cyklar.

Av de som figurerat i tråden tror jag att följande är riktigt bra val:

1. Cykel med skärmar, pakethållare och lyse
Det vimlar inte precis av heldämpade cyklar med denna utrustining. Spontant tycker jag Mondraker Chaser X ser ut att vara en riktigt trevlig och prisvärt alternativ. Eller varför inte gå upp till Chaser RX där du bland annat får en "dropper-post" dvs justerpar sadelstolpe med mera. Bosch Line CX med 750 Wh batteri är "top of the line".

2.Heldämpad eMTB för tuff körning
Här finns otroligt mycket att välja på och är du beredd att lägga 60 000 kr så kan du få en grymt fin cykel idag. Och ja, Cube är ett etablerat och välrenomerat märke, även om det inte är så stort i Sverige. Specialized Turbo Levo Comp Alloy, absolut. Ett annat alternativ om du kan tänka dig att gå upp lite i pris är Canyon Spectral ON CF9 , en cykel med carbonram, elekrisk växel, ja premium rätt igenom, som komponentmässigt kan mäta sig med betydligt dyrare cyklar från Trek, Scott, Specialized m.fl. Med en sådan kan du ge dig ut och cykla med de stora grabbarna (och tjejerna).

För övrigt kör jag själv en Trek Rail 9.8 AXS som jag är mycket nöjd med ... vansinngit kul att cykla heldämpad eMTB. :-)

/MM

Senast ändrad:
Tack för alla svar! 😊
Det gnager i mig, för XXL´s stora bonus slutar idag…

Den dyraste Cuben kommer att kosta 47.900:- med rabatten, sedan får man tillbaka ytterligare 30% av det om man köper den före midnatt ikväll.

Jag hittade ytterligare en Specialized, med 700w batteri som faktiskt var ännu billigare.

Ja, ni ser vartåt detta lutar… 🤣
Jag kommer att behöva en cykel för transporter av mig själv inom lilla Härnösand, som t.ex. för att åka och bada, handla, osv. men aldrig några längre sträckor.
Jag planerar att montera någon form av skärmar, och en pakethållare typ den här:

Jag har nyss hittat mtb-cykling på led, och jag tycker att det är SKITKUL! 😃
Därför är jag villig att kompromissa lite när det gäller vägegenskaperna, för när jag kör på väg så är det bara för att komma till punkt A till punkt B, ingenting annat.
Jag kommer (nog) aldrig att bli en riktig mtb-fantast som kastar mig ut i surhål och lera eller nerför dom brantaste backarna, utan jag är en glad motionär som vill ha en cykel som funkar så bra som möjligt på ganska breda, gropiga leder med mycket potthål, rötter och lite sten.

Det jag står och velar mellan nu är Scott Axis eRIDE FS 20 eller Mondraker Chaser X/XR och Specialized Turbo Levo Comp Alloy med 700wh-batteriet, Spectral ON CF 8, CF9, eller någon av de två Cube Stereo Hybrid 140 (antagligen den dyraste eftersom jag är prylnörd).

Det jag är orolig för är om Scotten och Mondrakerna kommer att räcka till i skogen, och om dom andra skogscyklarna kommer att funka med pakethållare, skärmar och lysen.

Dessutom oroar jag mig för om Cube har tillräckligt bra kvalitet, och om dem jag länkat till kan mäta sig med dom Specialized och Spectral ON CF 8 som är aktuella här i tråden.
Om Cubarna är likvärdiga så är det ju kraftigt köpläge idag på dom.

Senast ändrad:
Hej igen! :-)

Du behöver inte oroa dig avseende kvaliteten på Cube. De är ett tyskt företag som är mycket välrenomerat och tillverkat cyklar i över 20 år. Hög spec på komponenter till ett attraktivt pris.

Finns inget som tyder på att Mondrakerna (Scotten har jag inte granskat närmare) inte skulle räcka till i skogen för enklare stig och ledcykling, mycket bra spec för priset.

Det finns dock en fördel med de mer enduroinriktade cyklarna som exempelvis Cube 140 eftersom du är förhållande vis stor (läs tung), den är byggd för tuffare tag än Chasern med kraftigare dämpare och andra komponenter ... men om det har någon betydelse i praktiken vid lättare cykling vet jag inte.

Det jag är lite tveksam till är att montera pakethållare och skärmar på en cykel som Cube 140 som inte är förberedd för det, men går det att lösa på ett vettigt sätt så är det ju bra.

Om du har behov av att ladda batteriet löst, kolla att det går att få loss batteriet på ett enkelt sätt, det skiljer sig från olika cyklar.

Lycka till!

/MM

Hej igen! :-)

Du behöver inte oroa dig avseende kvaliteten på Cube. De är ett tyskt företag som är mycket välrenomerat och tillverkat cyklar i över 20 år. Hög spec på komponenter till ett attraktivt pris.

Finns inget som tyder på att Mondrakerna (Scotten har jag inte granskat närmare) inte skulle räcka till i skogen för enklare stig och ledcykling, mycket bra spec för priset.

Det finns dock en fördel med de mer enduroinriktade cyklarna som exempelvis Cube 140 eftersom du är förhållande vis stor (läs tung), den är byggd för tuffare tag än Chasern med kraftigare dämpare och andra komponenter ... men om det har någon betydelse i praktiken vid lättare cykling vet jag inte.

Det jag är lite tveksam till är att montera pakethållare och skärmar på en cykel som Cube 140 som inte är förberedd för det, men går det att lösa på ett vettigt sätt så är det ju bra.

Om du har behov av att ladda batteriet löst, kolla att det går att få loss batteriet på ett enkelt sätt, det skiljer sig från olika cyklar.

Lycka till!

/MM
Många tack! 😊

En sista fråga då. Vilken av dessa verkar vettigast?
Jag har hört att en kolfiberram blir förstörd vid första vurpan, en kolfiberram är så ömtålig, man ska absolut inte ha kolfiber, etc... Kan det verkligen stämma? 🤔

Senast ändrad:
Många tack! 😊

En sista fråga då. Vilken av dessa verkar vettigast?
Jag har hört av "förstå-sig-påare" att en kolfiberram blir förstörd vid första vurpan, en kolfiberram är så ömtålig, man ska absolut inte ha kolfiber, etc... Kan det verkligen stämma? 🤔

Hmmm …. det där kan man ju lägga några timmar på att analysera och läsa tester. För att krångla till det något har inte Cuben samma spec som den på XXL.

Personligen skulle jag nog gå på Canyon Spectral ON CF 9 den var ett av alternativen när jag köpte min Trek Rail, men kostade typ 90 000 kr då …

Mest prisvärd med 30+30% rabatt (får man verkligen det, låter för bra för att vara sant?) är Cuben. Men klart prisvärt även med bara 30%.

Specializen, aluminiumram och lägre spec, men sannolikt en grym cykel. Tror egentligen det har mindre betydelse i praktiken så länge man inte jagar sekunder …

Men, avgörande, har du en XXL butik i närheten har du tillgång till eventuella garantiåtgärder på plats samt förhoppningsvis god service och rådgivning. Kan vara mycket värdefullt när något krånglar, vilket det kommer att göra oavsett vilken cykel du väljer!

Edit!
Och så var det där med kolfiberram. Nja, en modern kolfiberram på en ”enduro” emtb tål rejält med stryk, men kan bli repig i lacken om man kraschar för mycket. Jag har kört med kolfiberramar de senast typ 25 åren och de har överlevt de flesta andra komponenterna på cykeln. En bra ide är att sätta på skyddsfilm på de mest utsatta ställena.

/MM

Senast ändrad:
Hmmm …. det där kan man ju lägga några timmar på att analysera och läsa tester. För att krångla till det något har inte Cuben samma spec som den på XXL.

Personligen skulle jag nog gå på Canyon Spectral ON CF 9 den var ett av alternativen när jag köpte min Trek Rail, men kostade typ 90 000 kr då …

Mest prisvärd med 30+30% rabatt (får man verkligen det, låter för bra för att vara sant?) är Cuben. Men klart prisvärt även med bara 30%.

Specializen, aluminiumram och lägre spec, men sannolikt en grym cykel. Tror egentligen det har mindre betydelse i praktiken så länge man inte jagar sekunder …

Men, avgörande, har du en XXL butik i närheten har du tillgång till eventuella garantiåtgärder på plats samt förhoppningsvis god service och rådgivning. Kan vara mycket värdefullt när något krånglar, vilket det kommer att göra oavsett vilken cykel du väljer!

Edit!
Och så var det där med kolfiberram. Nja, en modern kolfiberram på en ”enduro” emtb tål rejält med stryk, men kan bli repig i lacken om man kraschar för mycket. Jag har kört med kolfiberramar de senast typ 25 åren och de har överlevt de flesta andra komponenterna på cykeln. En bra ide är att sätta på skyddsfilm på de mest utsatta ställena.

/MM
Efter att ha rådfrågat mig själv om vad som är vettigast prismässigt och att vi faktiskt har handlare i närheten som kan skruva märket så har jag kokat ner det till två kandidater:

-Hjälp mig välja. 😊

Du verkar ha gått från pendlarhoj till endurocykel o en endurocykel kanske inte är en så bra pendlarhoj. Det kan bli dyrbara mil om man ser till slitage på dyr drivlina o mjuka däck.

Turbo Levon är annars en bra allroundhoj för skogen o elcykelkompaniet är ett bra företag som säkert även kan hjälpa dig med ljus e t c. FYI kommer det att komma en ny modell av Turbo Levo i början av 2025 om det betyder ngt för ditt beslut.

Du verkar ha gått från pendlarhoj till endurocykel o en endurocykel kanske inte är en så bra pendlarhoj. Det kan bli dyrbara mil om man ser till slitage på dyr drivlina o mjuka däck.

Turbo Levon är annars en bra allroundhoj för skogen o elcykelkompaniet är ett bra företag som säkert även kan hjälpa dig med ljus e t c. FYI kommer det att komma en ny modell av Turbo Levo i början av 2025 om det betyder ngt för ditt beslut.
Tack. 😊
Jaha, ja... Nu fick man ännu mera att tänka på.
Jag hade inte en tanke på driftskostnaden, att den var större på en skogshoj.
Och att det kommer en ny modell nästa år gjorde ju inte saken lättare.

Nu börjar jag fundera på Mondraker och Scott igen. 🤯
Kanske är vettigast att köpa en färdig gatcykel ändå, även om det kanske blir lite tråkigare och jobbigare i skogen?

Vilken av dessa har bäst spec?

Fördelen med Scott är att vi har en verkstad i stan som skruvar märket.

/MM

Tack. 😊
Jaha, ja... Nu fick man ännu mera att tänka på.
Jag hade inte en tanke på driftskostnaden, att den var större på en skogshoj.
Och att det kommer en ny modell nästa år gjorde ju inte saken lättare.

Nu börjar jag fundera på Mondraker och Scott igen. 🤯
Kanske är vettigast att köpa en färdig gatcykel ändå, även om det kanske blir lite tråkigare och jobbigare i skogen?

Vilken av dessa har bäst spec?

Fördelen med Scott är att vi har en verkstad i stan som skruvar märket.
Njae … det finns egentligen bara ett skäl till att driftskostnaden är större på en ”skogshoj”. Det är att kör man i skogen på blöta rotiga steniga stigar blir slitaget på i stort sett alla delar mångdubbelt större än om man bara cyklar asfalt när solen skiner.

Men, det är klart köper man en dyrare cykel innebär det med en viss automatik att även utbytet av förslitningsdelar blir dyrare om man vill upprätthålla standarden … jmfr tex bilar.

Sedan har vi såklart däckfrågan … mjukare gummi och grovt mönster slits fortare än hårdare gummi. Men men, däck är hursomhelst en förbrukningsvara, så det är egentligen bara att byta till hårdare mer snabbrullande däck om man vill när det är dags.

Och dämparservice är inte billigt. Så ska man gå vidare i driftsekonomin är det bäst att köra odömpat. Men hur kul är det? 😉

Och … de modeller som rabatteras nu är uteslutande 2024or eller tidigare årgångar. Det kommer nya modeller av i stort sett allt 2025 med mer eller mindre stora förändringar.

/MM

Senast ändrad:
Är inte här för att debattera men för att ge lite exempel åtminstone. En 10-växlad deore-kassett är hälften så dyr än en 12-växlad dito. Dessutom håller de (och framförallt kedjorna) förträffligt eftersom det inte behöver vara så små toleranser på dom.

En full bakdämparservice på en Fox piggy back kostar minst 2000 spänn. Däcken kostar väl ungefär 700 spänn stycket o det är ju synd att slita ner så fina däck på asfaltspendling. På relativt kort tid dessutom.

Kassetter o kedjor slits även vid pendling och dessutom brukar pendling innebära betydligt fler mil än skogsåka.

Jag vet inte. Det finns väl dom som inte bryr sig så mkt o bara kör på o är glada ändå. Själv hade jag nog valt en vanlig pendlare för pendling och en riktig skogshoj för helgerna.

PS. Den Turbo Levo som kommer 2025 är en helt ny modell men den lär vara betydligt dyrare än nuvarande modell.

Som jag ser det nu så blir det ettdera Cube eller Specialized skogscykel, eller Scotten.
Jag antar att vad jag än väljer så blir det en kompromiss?
Jag är som sagt sjukt orolig att Scotten inte räcker till i skogen…
Då återstår Cuben och Specialized, men då offrar jag vägegenskaper?

Jag kommer att använda cykeln som rent transportmedel ibland, men jag känner ju mer jag funderar att jag vill lägga krutet på en hoj som funkar så bra som möjligt bland gropar, stenar och rötter, och sedan får jag leva med att den kanske inte är optimal på vägen.

Servicekostnader kan jag hålla nere genom att lära mig att skruva själv, vilket jag tycker är riktigt kul, och jag har investerat i en hel del specifika verktyg för ändamålet.

Då har jag kommit fram till att om det blir en allround-cykel så blir det Scott Axis eRIDE 10 FS.
Men om jag skulle bestämma mig för en skogsmaskin, ska jag då välja Specialized eller Cube?
Eller är det verkligen värt att lägga till 10.000:- och köpa Spectral CF9?
Och den är 24.000:- dyrare än Cube.

Senast ändrad:
Som sagt köper du en axis e-ride så kommer du inte kunna cykla stigar med sten och rötter då det är en pendlarhoj och är inte gjord för sån åkning

Jag skulle köpa någon av cubarna beroende på hur mycket pengar du vill lägga pga av bosh motorn och fox 36 gaffel

Som sagt köper du en axis e-ride så kommer du inte kunna cykla stigar med sten och rötter då det är en pendlarhoj och är inte gjord för sån åkning

Jag skulle köpa någon av cubarna beroende på hur mycket pengar du vill lägga pga av bosh motorn och fox 36 gaffel
Cubearna är ute ur ekvationen. Jag missade XXLs bonusernjudande. 😕

Så, en fulldämpad Axis eRIDE är inte nämnvärt bättre i skogen än vad den Axis eRIDE med bara dämpning på framgaffeln är?

Det är alltså inga avancerade leder jag ska åka på.
Det är inte särskilt kuperat, det är breda leder, inga hinder, men med lite potthål, rötter och stenar som sticker upp lite.
Det kan se ut som på den här bilden, men bredare. På dom absolut värsta ställena.
Det gick alltså alldeles utmärkt att ta sig fram på fruns halvdämpade cykel, men en fulldämpad hade varit mycket bekvämare, och det är främst därför jag vill byta. 😊

Jag cyklar för att få lite motion och för upplevelsen, jag kommer alltså inte att köra fort eller jaga tider.
Men jag kommer nog i framtiden att vilja prova lite mer avancerade stigar, men den dagen löser jag problemet då.

Skulle fulldämpad Scott Axis eRIDE FS kunna hantera denna stig i lugnt tempo?
Det är alltså en led som prepareras för skidor på vintern, så det är inte JÄTTEmycket som sticker upp.

Bilagor

• IMG_0128.webp
    IMG_0128.webp
    94.5 KB · Besök: 51
  • IMG_0129.webp
    IMG_0129.webp
    443.2 KB · Besök: 51
Senast ändrad:
Hur funkar det med garantier på Canyon, förresten?
Måste hela cykeln skickas iväg eller får man lämna in den på en verkstad i närheten av där man bor?

Hur ska du förhindra att den nya blir stulen? Den kommer ju att vara ännu mer stöldbegärlig.
I vanliga fall står våra cyklar inomhus i huset, men det har tyvärr hänt, (alltför ofta), att vi fuskat med att bära in dom och bara låst fast dom ute brevid bron... 🫣
Efter näsbrännan vi fick där min blev stulen så är vi supernoga att ALLTID bära in efter användning.

Köpångest kan vara jobbigt ,,, speciellt efter att man beställt något som levereras i ett gigantsikt paket på omkring 30 kg. ;-)

/MM
Nu löste sig den saken av sig själv... DHL-chaffisen ringde nu på morgonen och skulle kolla att jag var hemma. Han sa att paketet var skadat och ville att jag skulle titta på det innan jag godkände eller skickade tillbaka leveransen.
-Det var ordentligt skadat.

Så, nu är det som det är. Nu fortsätter jakten på den, (för mig), ultimata cykeln.
Jag avslutar den här tråden nu, och startar en ny med mer adekvat frågeställning. 😊

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp