Köphjälp Delar/Verktyg för mekar-nybörjare

LingonKim

Ny medlem
Hej igen...
Så jag bestämde mig för att falla för grupptrycket - att laga själv istället för köpa nytt.
Jag skall alltså byta ut freehub-bodyn på min Shimano LX Deore FH-M570, och samtidigt köpa in lite reservdelar och verktyg för framtiden!
Nybörjare, aldrig gjort detta innan. Cyklar mest stad men ibland skog/stig... kanske mer skog i framtiden.
Vänligen säg till om ni vet bättre webbutiker eller bättre produkter än det jag listat , och om jag glömt/missat något!

Relevent info, min setup:
Växelsystem: Shimano LX Deore 9x3 (Deore XT rear-derailleur)
Hub: Shimano LX Deore FH-M570 VIAM
Bromstyp: V-Bromsar (Deore)

OBS! Jag vill skaffa verktyg av kvalité som håller länge. Hellre dyrt som håller i många år framöver...

Freehub Body: FH-M570 - Y-3BD98010 (Rosebikes 327 kr) Kanske helt nytt nav istället?
Kulor: Shimano front & rear wheel balls 1/4" (30 kr st Rosebikes)
Konnycklar: (2 av varje storlek för finjustering) 13,15,17 mm Park SCW (Rosebikes 74 kr st)
Kedjepiska: Biltemas ska duga fint enligt svar, så det tar jag!
Kassettavdragare: SHIMANO TL-LR10 sprocket removal tool (153 kr Rosebikes)
Kassett: SHIMANO SLX CS-HG 80 9-speed cassette (standard) (300 kr Rosebikes)
Kedjor: (2 st) SHIMANO Ultegra/XT CN-HG93 chain (silver/grey) (128 kr Rosebikes)
Kedjebrytare: Park CT-5 (CycleComponents 159 kr)
Smörjmedel: Galli bearing grease (standard) (30 kr Rosebikes)

Senast ändrad:
Om du letar lite så hitta du ett helt nav till priset av en body (bike-components.de bl.a. har ett fh-m756 för €32 som ska vara kompatibelt med ditt). Där får du bodyn, lagren och en hel massa andra reservdelar på köpet. När det gäller kedjebrytare så räcker en Park CT-5 till det mesta. Den är en klassiker bland cykelverktyg. Kedjepiska från Biltema fungerar och kostar typ 50kr men kanske inte håller jättelänge.

Lagerkulor behöver du knappast. Ser du bara till att navet inte går torrt håller de längre än resten av hjulet.

Kedjepiska funkar i stort sett vad som helst. Dels är det ett vädligt enkel verktyg och dels används den inte så ofta.

Galli lagerfett har jag en burk hemma som funkar bra. Billigt var det också. Hade det på bilens hjulskruvar i vinter och det höll fint så inga problem med tåligheten mot smuts :-)

Lite tips här:

http://www.bikeradar.com/gear/article/best-tool-kits-for-cyclists-33539/

Det går att köpa kit men de "billiga" satserna brukar innehålla onödiga grejer som halvdåliga skruvmejslar och de stora innehåller grejer man sällan eller aldrig använder.

Köp på dig allteftersom skulle jag föreslå

Konnycklar är bra att ha

Men som artikeln säger, riktigt bra insexverktyg är nummer ett!
Kedjebrytare, vajeravbitare är nästa som är värt att köpa bra
Momentnyckel m bits

Kedjepiska kan du köpa nåt enkelt om du inte planerar många kassettbyten.

Däremot är kasettverktyget bra att köpa ett bra. Jag kör Biltemas men det känns sådär halvkass varje gång även om det funkar, samma med piskan.

Rosebikes har ett eget märke som heter Extreme och en del som heter Rose. En del av Extreme-grejerna säljs under andra märken också tror jag. Min kedjebrytare och gaffelpump från dem funkar jättebra, så kolla omdömena där.

Kassettverktyg skulle jag köpa Shimano eller Park tool. Har kört med billigare men de håller inte. Se till att det har styrpinne.

Kedjepiska går bra att skaffa från Biltema. Min har hängt med i mer än tio år och har använts flitigt.

Om du ska köpa ett helt nytt nav så se till att skaffa samma nav som du redan har. Alla Shimano-bodys passar, men det skiljer sig på tätningarna och därför kan det bli problem att flytta tätningar, konor osv. mellan olika nav.

pnkcow skrev:
-------------------------------------------------------
> Om du letar lite så hitta du ett helt nav till
> priset av en body (bike-components.de bl.a. har
> ett fh-m756 för €32 som ska vara kompatibelt
> med ditt).

Det är en bra idé såklart, om man jämför priser! Den du tipsar om är dock för skivbroms. Är det inga problem att använda den när jag har v-broms? Om det går med nav med skivbromsfäste fast jag har v-broms kanske jag kan uppgradera till ett xt-nav: SHIMANO Deore XT FH-M756 http://www.rosebikes.se/artikel/shimano-deore-xt-fh-m756-a-disc-rear-wheel-hub/aid:55035
Om detta går utan problem kan använda huben i framtiden om jag vill skaffa skivbroms - men de e en annan historia, å inget ja prioriterar...

oxr säger ju dock att jag inte ska byta nav-modell, utan köpa samma isåfall (FH-570). Det är enbart pga jag ska kunna flytta kulor/tätningar osv i framtiden då eller? Ett nytt nav av annan shimano-modell (Som FH-M756) funkar väl med min kasset/ekrar osv?

Lagerkulor köper ja ändå - så billigt å bra å ha om jag tabbar mig. Jag e ju nybörjare...

Jag tänker inte köpa ett verktygs-set utan enbart det jag behöver nu!

Kedjebrytare tar jag kanske en Park CT-5 istället då den räcker för mitt hushåll och e billigare. Tipstack!

Kedjepiskan skaffar jag billigt då istället om nu biltemas håller i 10 år för en entusiast! Åter tipstack!

Om du vill vara säker letar du rätt på sprängskiss med ditt nav. Där finns reservdelslista och det brukar också vara listat hur det passar ihop med delar från andra nav.

Tillbaka
Topp