Köphjälp mountainbike

pettan

Ny medlem
Köphjälp mountainbike
Min kära radon ZR race 29er 5.0 blev stulen på tomten i går, den har i 3 år fungerat toppen som pendlingscykel 4 mil om dagen året runt, jag vill ha en liknade och funderar på en ny radon ZR Team 29 8.0 men jag såg en på xxl
ROCK MACHINE
EXPLOSION LTD – 29, Mountainbike för 9999kr som verkade bra, är dålig på komponenter så jag skulle vilja ha hjälp och jämföra dessa cyklar, vad tror ni vilket är bästa köpet

Frame Radon ZR Team 29 ca 9000 kr
Headset FSA No.10
Travel 100mm
Fork Rock Shox 30 29", TK, SA
Tyres Schwalbe Nobby Nic, PerfL, 29 x 2.25"
Brakes Shimano BR-M506, SM-RT20, 180/160mm, Center-Lock
Stem Levelnine Race 6°
Handlebar Levelnine Race Riser 318 9°
Grips Radon basic grips
Saddle Selle Italia X1
Seatpost Levelnine Race 30,9 x 350mm
Weight 12,80 kg**
Crankset Shimano Deore FC-MT700-2, 11-speed, 36x26T, 175mm
Bottom Bracket Shimano FC-MT700
Rear Derailleur Shimano XT RD-M8000-SGS, black
Gear Shifters Shimano XT SL-M8000-B-I, Direct Attach
Front Derailleur Shimano XT FD-M8025, Topswing, 34,9mm
Cassette Shimano XT CS-M8000, 11-speed, 11-40
Chain Shimano Deore CN-HG600, 11-speed
Front Hub Shimano XT HB-M8000, 32h, Center-Lock
Rear Hub Shimano XT FH-M8000, 32h, Center-Lock
Spokes

Specifikationer: xxlcykeln
- Båge: Carbon UD
- Gaffel: Rock Shox Reba RL Tapered, 15 mm + PushLoc Remote lockout
- Vevparti: Shimano FC-M625 38/24T
- Framväxel: Shimano Deore FD-M615
- Bakväxel: Shimano XT RD-M786 Shadow Plus GS
- Kassett: Shimano HG50 11-36T
- Kedja: FSA CN-910 Drive Link
- Bromsar: Shimano BR-M395 hydraulisk skivbroms, rotor 180/160 mm
- Bromshandtag: Shimano
- Växelsystem: Shimano
- Stång: Truvativ Stylo T20
- Styre: ONE Sport SL 31,8 mm
- Sadel: WTB Volt
- Sadelstång: Truvativ Stylo T20
- Sadelstångsklämma: One
- Nav: ONE Race Ultralight
- Fälgar: Weinmann U28 Race
- Däck: Schwalbe Rocket Ron Performance 29 x 2,10" eller Racing Ralph Performance 27,5 x 2,10" - Vikt: 10,9 kg

Köphjälp mountainbike
Jag hade sagt XXL-cykeln på grund av gaffeln. Modernare växelgrupp på Radonen, men 11-delat är det väl ingen större mening med om du ska ha den som pendlingscykel. Om tanken är att ha den som pendlingscykel hade jag nog köpt nåt helt annat (ingen MTB).

Köphjälp mountainbike
Ok så gaffeln är bättre men äldre växlar, bra att veta,tack
Glömde att säga kör en del i skogen också samt lite cykelvasa mm, mtb är ju så praktisk som pendlarhoj, kan åka överallt, behöver ej leta fin asfalt samt 29 an har knäppt en och annan racer genom åren.

Köphjälp mountainbike
Jag skulle ta Radonen, för att krångla till det lite. Den har XT rakt igenom, 11-delat dessutom vilket jag ser som en stor fördel om du vill singelkonvertera framöver. Jag skulle inte dra mig för att göra det ens på en pendlingshoj, men det är en annan diskussion. XXL cykeln har man, sin vana trogen, specat med XT där folk tittar dvs bakväxeln men rätt dåliga typ Deore i övrigt. Och är det någonstans de skulle specat bättre för att faktiskt få bättre funktion är det växelreglagen. Bromsarna är betydligt bättre på Radonen dessutom! Gaffeln är nog som sagt lite bättre på XXL-hojen, men det där med årsmodeller och versioner av gafflar är svårt. En nyare billigare variant (30 gold som sitter på Radonen) kan vara bättre än en gammal reba på XXL.

Köphjälp mountainbike
Jag fick xxlcykeln för 7500kr, det måste väll ändå vara en oki deal för en helt oki cykel för en nybörjare?

Har kollat mest på fram och bak växel och i den prisklassen verkar det i bästa fall vara Deore/XT och xxlcykeln har dessutom kolfiber ram.

Tillbaka
Topp