Köphjälp MTB-Hjul 26" fälgbroms (mest stad)

LingonKim

Ny medlem
Hej HappyMTB!

Detta är mitt första inlägg. Jag är nybörjare på cykelfronten, och behöver hjälp med att köpa in 26" (559) hjul. Mitt frihjuls-lager bak (Shimano LX Deore) har pajat bortom reparation enligt "min mekaniker". Vinterkylan med fukt tärde på frihjulet som nu låter hemskt när jag rullar fritt. Har använts i två år.

Bor i Göteborg med fukt, kyla och lera så har fått tips om att skaffa "cartridge bearings" för att kunna byta ut vid slitage. Så jag tänkte uppgradera fram och bak till något som håller bra för de tillfällen jag får för mig att cykla lite skog. Mestadels pendlar jag dock i stan (och cykelsemestrar). Jag väger endast lite över 60 kg.

Jag fick nos på MAVIC Crossride UB för fälgbroms (ca 1500 kr paret) men de är slut överallt tyvärr. Har ni tips på liknande kvalite för liknande pris? Eller räcker något ännu billigare för mig? Det är av högt värde att det går att få tag i reservdelar för huben framöver!

Nuvarande hjul jag har: Mavic X138 26x1,5 559-17-610S - HUB: Shimano LX Deore

Tacksam för all hjälp och alla tips!

kinesis cross light v3 är litte dyrare en mavic aksum serien men värt mellanskilnaden finns hos wigglw men fråga dom gammla rävarna här det finns dom som har betydligt mer kunnskap en vad jag har och kan förklara skillnaden på olika hjul

Verkligen synd för dig att Cross ride inte går att få tag på. Är inne på mitt andra par(fälgbroms) och kan inte tänka mig att det går att hitta många alternativ som är bättre när det gäller pris, vikt, hållbarhet-kombinationen.

Körde förra paret uteslutande i skogen. Nuvarande rullar på asfalt mest.

Sen har jag aldrig behövt några reservdelar till mina Cross ride heller. Det är fälgen som tagit slut.

Går det verkligen inte att hitta någonstans? Jag skulle ju för min del säga att du var rätt ute när du tänkte på dem.

Crossride UB är ett jävla skithjul som jag spräckte baknavet på enbart genom vanlig pendling. Det är den idiotiska ekerinfästningen i navet som inte håller. Och som bojsänke skriver här ovan, om det är bodyn som pajat är det ju bara att köpa en ny. Kostar några 100-lappar och är jätteenkel att byta själv.

Tack för alla kompetenta svar!

Polarbear: Nej tyvärr, Bikester och Rose köper inte in nya, och allt annat jag hittat är disk-varianten. Rose sålde ut dem för 1300kr paret :O

För er som tycker att jag borde byta frihjulsbody: Har ni då tips på en prisvärd rear-cartidge-body (i qr-format) för nyköp? Om det är något ni tror jag kan byta själv gör jag det mer än gärna!

Jag kan utan tvekan tänka mig gratis :) eller begagnat både hjulset och hub-body. Behöver hitta ett bra forum för detta dock, tänkte lägga upp en köpes-annons här på happyMTB.

Tar tacksamt emot fler tips på hubar och hjulset!

Om du skriver ut exakt vad det står på navet så borde någon kunna hitta en body någonstans. Du har angett modellfamilj, men vad som behövs är nog modellnummer. Börjar förmodligen med FH-...
Eller årtal och antal växlar, så kanske någon kunnig kan dra en gissning utifrån det.

Ursäkta att jag är otydlig, mycket att tänka på för mig nu :)

Min rear-hub är exakt: Shimano LX Deore FH-M570. Jag har 9 växlad cassette.

Så du behöver Shimano art.nr. Y-3BD98010. Det borde vilken större cykelhandlare som helst kunna få hem och byta åt dig. Eller så gör du det själv.

(Googleträff. Har ingen erfarenhet av butiken. SJS Cycles har som vanligt allt, men lite dyrare. Det är en bra butik.)

Senast ändrad:
Tack för svaren bojsänke!

Vad jag fattat behövs en del verktyg jag inte har tillgång till för att byta freehub-bodyn. Är inte sugen på att betala hundralappar för bodyn och service som tillsammans går upp mot priset för ett helt nytt och bättre hjul. Men om jag kan lösa det själv blir det kanske värt det.

Jag ska kolla med en jag känner om han har verktygen som behövs innan jag tar beslutet att köpa en separat freehub-body.

De flesta verktygen hade du behövt oavsett du köpt nytt hjul eller inte.

För att över huvud taget kunna byta hjul och flytta över kassetten behöver du kedjepiska och kassettavdragare. Samma vertyg behövs för att få loss kassetten om du ska byta body.
Kostar kanske halvannan hundralapp tillsammans.

Ska du köra Shimanonav är det fiffigt att lära sig själv justera förspänningen och fetta om dem. Det är enklare än att hålla på och pressa maskinlager. Då behövs konnycklarna. 13/15/17mm är bra storlekar att ha. Samma verktyg behövs för att få loss axeln om du ska byta body.
Under femtiolappen stycket.

Det enda specialverktyg du behöver just för bytet av body är således en 10mm insexnyckel.

Passa på att köpa en kassett, ett par kedjor och några bromsgummin samtidigt så har du sparat in kostnaden för verktygen och frakt.

Ok jag har bestämt mig för att lyssna på dig bojsänke.
Ska inhandla verktyg och reservdelar. En sista tjänst jag ber om är möjligen att ni tipsar om bra webbutiker jag kan handa på och kommentera om mina val av verktyg och delar verkar kloka. Jag vill köpa verktyg av kvalité, annars e de menlöst. Jag skapar en ny tråd för detta!
Tack för svaren.

Jag har ett äldre bakhjul för fälgbroms och niodelat som är i helt ok skick, finns i Gbg (sydväst). Intresserad?

Tillbaka
Topp