Köpråd - Canyon Spectral AL

Frrr

Ny medlem
Tjo
Ska handla en hoj för att pumpa lite stigar och har fastnat för en Spectral AL 7.0
http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/bike.html?b=3253

Vet att den kanske inte är den optimala stigsmiskaren men jag ska inte jaga några tider eller pressa grusväg, utan bara cykla lite blandade stigar i skogen för skojs skull och jag tycker spectralen verkar rätt allround.

Lär väl inte vara så många som fått hem en Spectral än, men kanske finns några som har sneglat på en eller har något att säga i alla fall? :)

Väntar på min 9.0 ex som ska komma nästa vecka. På papperet verkar de som sagt möcke bra. Får hoppas den lever upp till förväntningarna.

Går i samma tankar - 7:an eller lite mer budgetalternativ i 6:an (SLX vevparti och framväxel istället för XT och Fox Float istället för Talon...) Känslan är att man får mycket för pengarna med 7.0. Å andra sidan har jag inte riktigt hängt med utvecklingen senaste åren hur både Fox-gaffeln och Shimanokomponenterna utvecklats.

jofahjalm skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag hade helt klart valt 6:an. Talas verker inte
> vara en gaffel man vill ha.

+1

pdal: Nej de gör inga custombyggen. Men i mina ögon är den enda attraktiva modellen den dyraste just för att man slipper Fox. Så en billigare med Sektor eller Revelation RL skulle nog vara populär.

Rattnalle skrev:
> jofahjalm skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag hade helt klart valt 6:an. Talas verker
> inte
> > vara en gaffel man vill ha.
>
> +1
>
> pdal: Nej de gör inga custombyggen. Men i mina
> ögon är den enda attraktiva modellen den dyraste
> just för att man slipper Fox. Så en billigare
> med Sektor eller Revelation RL skulle nog vara
> populär.

Tydligen är Fox mer villiga att göra specialtunes, eller iaf lättare att samarbeta med på något sätt. Därför den store representationen av Fox hos typ Canyon och övriga.

PeterÄlvsjö skrev:
> Varför är inte Talas ok då?

Om du inte helt säkert vet att du kommer att sänka gaffeln innebär det mer friktion, mer service, sämre möjligheter att göra fjädern mer progressiv enkelt och fler saker som kan gå sönder.

I Sverige ser jag ingen större poäng med funktionen alls. I tekniska klättringar blir det lägre BBt ett problem. Ska man cykla uppför på grusväg i något berg för att sedan åka ner kan det finnas en poäng.

Tour har säkert gjort något tüskt labbtest. Annars är det en ganska välkänd egenskap hos just de gafflarna som de flesta som har testat dem håller med om. Jag har inte stött på någon som inte gör det.

De går att bekräfta ganska enkelt med grundläggande logiska och fysikaliska resonemang om man tittar på hur gafflarna är byggda också.

Talasfunktionen består av fler delar och tätningar än motsvarande enkel luftfjäder -> fler ställen det kan gå fel/sönder -> större servicekrav
Fler tätningar -> mer friktion
Luftfjädern består inte av en enda stor kammare -> det går inte att bara tippa i olja för att göra den mer progressiv

Jag tyckte Talas 32:an jag hade var en allmänt ganska okänslig och svårinställd gaffel. Blev aldrig riktigt bra och jag fick till och med ont i handlederna när jag cyklade mycket, ett för mig helt nytt fenomen.

Gaffeln blir ju onekligen mer komplex och få fler delar som orsakar friktion så att det är inte så mycket att orda om på den fronten. Sedan verkar sänkbar gaffel vara en sådan funktion som väldigt få uppskattar/använder.

jofahjalm skrev:
> Gaffeln blir ju onekligen mer komplex och få fler
> delar som orsakar friktion så att det är inte
> så mycket att orda om på den fronten. Sedan
> verkar sänkbar gaffel vara en sådan funktion som
> väldigt få uppskattar/använder.

Jag provade några gånger men BBt blev så lågt på min cykel att jag bara slog i vevarna hela tiden. Får nog vara väldigt slätt för att det ska fungera bra. Åtminstone på moderna cyklar som inte har en massa BB-rise från början.

Senast ändrad:
Nu var det länge sedan jag cyklade på en Talas-försedd cykel och det har säkert hänt saker sedan dess, men då hade jag en Fox 36 Float på min egen cykel hemma och cyklade en testcykel till och från under en vecka i Spanien (http://happymtb.org/2009/06/05/kona-trollar-med-lankaget/).

Med min vana från den vanliga Fox 36 Float så upplevde jag Talas-gaffeln som hopplöst okänslig och dessutom svår att ställa in. Ingen i sällskapet fick till det.

Såg att hjulen också skiljer mellan 7.0 och 6.0 förutom tidigare nämnda delar.
Är det nån större skillnad mellan DT Swiss Spline M1900 och Mavic Crossride Disc, tänkte om det är ett stort nerbyte eller samma lika fast lite tyngre?

Crossride Disc är rätt ömtåliga tycker jag. Eller så är jag klumpig. Men jag skevade till och bucklade bakfälgen med mina 70 påklädda kilon ganska snabbt. Fegis-DH håll den inte för även utan genomslag ;)

Är man smidigare än mig så funkar de säkert fint.

Bas skrev:
> Den här är kanske intressant att läsa(?)
> http://www.vitalmtb.com/features/First-Ride-2014-F
> OX-Talas-CTD-Fork-and-Float-X-Shock-The-Ultimate-E
> nduro-Launch,511
>
> Talas gavlar verkar har förbättrat jättemycket.
> Jag funderar på en 7.0 eller 8.0. Nån som vet
> skillnaden mellan en CTD Evolution och en CTD FIT
> Performance?

Nu blev det svårt igen. Är det fortfarande 30h serviceintervall på foxdämparna?

Har beställt en 7.9 och blev rädd för att den också skulle ha Talas efter att ha läst den här tråden. Men så verkar det tack och lov inte vara. Jag hittade många billiga Stumpjumper 29 av fjolårsmodell, med de gick bort av samma orsak.

Var vääldigt nära att trycka på köp på en 9 ex men det fallerade på att 32 gaffel i 140 blir liiite vinglig. Upplevde det på min Orange 5 pro med float 32 och har läst det i test på 9ex modellen. Annaras är det en grym hoj, snygg och välspecad

Blev en 6:a för mig. Lär ju bli lite overkill ändå eftersom jag är feg och bara cyklat på min hardtail xc med 100mm dämp innan.

underscore skrev:
> Finns spectral på riktigt?

Det vet nog ingen än. Återstår att se om Canyon kan leverera :)

Finns den på riktigt lär det dyka upp en hel drös på turerna i sommar :p

Är 181 och har beställt en M. Ligger väl lite mitt emellan M och L men ska ha M enl. Canyons guide. Har uteslutande M så andra cyklar.

Hoppas det funkar trots att vissa recensioner skvallrat om lite kort cockpit.

Tillbaka
Topp