Köpråd DH-cykel Max 25lök för gröngöling

krosaren

Ny medlem
Som sagt har har pengar tillgjorda hos scalepoint, köpte en unit 29. Men måste bruka pengarna och tänkte skaffa en downhill cykel ,freeride. Helt novis på detta, läst trådar med mera på forum. Men tror en sån cykel kompletterar en kona unit iaf blir ju ingen storsatsning men vem vet kanske fastnar för det. Enbart provat vääääldigt lite så fråga inte vad ja gillar att cykla på för sätt nerför ;)

Men en cykel som funkar lite på platten, nån tur i nån cykelpark typ Järvsö eller så. Är 183 lång.

Kollat lite å läst om scotts fr20, spezs sx trail. Eller någon av konas modeller, giant. Bara de märkena ja kan välja mellan, Status fxr, demo 8 fsr I, vilken e stora skillnaden mellan fxr I och II förutom stora priset? Detta är en djungel för mig

Får kosta som mest runt 25000. En bra men lämplig nybörjare cykel.

Mm vore grymt men som sagt försäkringssak kan inte välja YT, scott, spezs, kona, giant som gäller Sx trail, status, eller fr20 Har 8000:- tillgodo så tex 32 lök i cash på tex demo 8 II dyraste exemplet.. Men vill ha en skaplig smidig cykel tror jag hehe

Om du skall ha en cykel som funkar på platten och nån tur till järvsö, skall du absolut inte köpa en downhill. Det blir mycket roligare med en lättare och rappare freeride eller am hoj. I jävsös grävda spår behöver du inte ens bakdämpning.

Lingon skrev:
-------------------------------------------------------
> Om du skall ha en cykel som funkar på platten och
> nån tur till järvsö, skall du absolut inte
> köpa en downhill. Det blir mycket roligare med en
> lättare och rappare freeride eller am hoj. I
> jävsös grävda spår behöver du inte ens
> bakdämpning.

+1
Stumpy evo comp eller Enduro comp:)

Ok ja en freeride kanske, kommer säkerligen klara sig långt med nånfreeride antar jag, rör mig runt i hela landet så Järvsö var bara ett exempel

Stigcykling med med kommer i av använda min kona unit 29", antingen enduron då men frågan e om man ska gå lite längre på mer freeride dh

Förvånad över att det tog två timmar innan någon nämnde YT här..

Med det du skriver skulle jag säga en Giant Reign eller Reign X. Välprövad stigcykel som är gjord för utförscykling.

Jag skulle vilja påstå att en DHcykel kan vara att föredra för en nybörjare som besöker en bikepark.
Enduro/AM cyklar kräver mer av cyklisten när det går utför i hög fart.
Så jag skulle rekommendera en riktig DH till att börja med.
Då kan du ju ta 29an när det ska trampas och DHn när det ska åkas utför.

Fast å andra sidan... Spec Stumpy EVO och Enduro som nämnts ser riktigt fina ut om man inte vill ha en fet DHrigg.

/Lars

Ja de ser fina ut vad sägs om status fxr II då? Är det helt ny cykel motför bighit? Blir ju ingen Stigcykling jag ska ha den till då blir de konan, men såklart de vore bra att kunna trampa sig fram nån liten bit

En status, sx trail ser väldigt fina ut på bild.. Enduron lite efter. Men ska väll inte köpa enbart efter utseendet hehe. Men enduron passar väll fint på rejäl fjällcykling oxå.

Har kona nått att sätta mot på dessa modeller?

Om du har planer på att trampa stigar på platten så är nog inte Status rätt för dig. Jag har haft en Sx-Trail som jag tänkte ha som stigcykel men den var mycket mer lämplig som utförscykel.

Ja vad ska man säga en cykel som kompletterar och gör allt som inte kona unit 29" klarar med betoning på mer bikepark som jag, tänkte prova i sommar osv. Konan på fjället kan ju bli jobbigt de med, nån som cyklat stelt 29 SS i typ funäs?

Kikat mer på enduron nu och enduro expert evo ser ju bra saftig och fin ut. Bra mycke dyrare än comp men antar att man inte behöver få nån uppgraderingsjävul i sig på en gång. Ställbar sadel å bättre komp allmänt. 26 får jag pynta ut med på en sån 14 för en comp så 12 dyrare, värt?

Enduron är grym och den kommer att funka perfekt för dina behov. Jag är ruskigt nöjd med min, bara att tuta och köra!!

Bilagor

• IMAG0955.jpg
    IMAG0955.jpg
    193 KB · Besök: 16
Vilken storlek kan tänkas vara bra på enduron då? Jag e väll lite mellan. Medium och Lange, är 182 lång! Vad kör ni på? Annan geometri på ego modellen oxå

krosaren skrev:
> Vilken storlek kan tänkas vara bra på enduron
> då? Jag e väll lite mellan. Medium och Lange,
> är 182 lång! Vad kör ni på? Annan geometri på
> ego modellen oxå

jag är 178 på en M, du skall ha L kan jag nästan lova.... jag skulle lätt kunna köra på en L också...

Oftast brukar man ju säga att man ska gå på den mindre om man ligger mellan två storlekar. Jag är 180 och kör på Pitch i M. Pitchen är ju annars också ett alternativ. Kan vara lite svåra att få tag i så de utgick i tyvärr ifjol...

Ok ja freeride lite downhill men ska funka på fjället antar Egon fungerar bra med sin prisklass då den billigare varianten comp e mycket billigare bättre på vanlig terräng antar ja

Har en SX trail 08 (förra rammodellen) som jag från början tänkte använda som skogscykel/lekhoj nerför. Nerför är den grym men är lite väl överbyggd för plattmark även om det funkar. Så ta inte SX Trail om den ska gå på platten också.

Är själv sugen på en stumpy evo nu men enduron är nog bättre lämpad om man vill mixa mellan i bikeparken och plattmark.

Jag är 185 lång på en medium, prova gärna både M o L innan köp av nån polare eller hos butik.
Specialized rekommenderar säkert Large för din längd.

Köp en comp vet ja o Pusha dämpen(snikalt fox volume spacer) och släng i micoDH + dfr så blir de bra!!

Senast ändrad:
ErikH skrev:

>
> Köp en comp vet ja o Pusha dämpen(snikalt fox
> volume spacer) och släng i micoDH + dfr så blir
> de bra!!

ha ha ha... du såg att trådskaparen var nybörjare va... hur många procent av den meningen tror du han förstod
:-)

Senast ändrad:
xenomorf skrev:
> ErikH skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> >
> > Köp en comp vet ja o Pusha dämpen(snikalt fox
> > volume spacer) och släng i micoDH + dfr så
> blir
> > de bra!!
>
>
> ha ha ha... du såg att trådskaparen var
> nybörjare va... hur många procent av den
> meningen tror du han förstod
> :-)

+1 på det ;-)
/C

Kona Entourage har ju fått djävligt bra omdömen i tidningar och på div forum.
Men är ju klart mer bike-park aktig än tex en Spec enduro då.

Jag äger en Spec Pitch Pro i Large och har kört Ednuron i M, min huvudsvål når 183cm över jordytan. M funkade på Enduron men jag upplevde den som lite nervös när det studsade på nerför. Jag kom lite för mycket över styret.

Pitchen fungerar alldeles utmärkt i Large upp till riktigt höga hastigheter nerför(runt 55-60km/h) då känns även den lite för kort, men så snabbt kör jag inte speciellt ofta så det är inget reellt problem.

Min spontana rekommendation blir således en large. Men jag tror at den nya Enduron har flackare gaffelvinkel än den jag körde(2010a) så den kanske känns bättre i medium.

Mm lutar åt en large, det där med att pusha dämparen får du gärna förklara ;) och vad kostar det isåfall? Är det inte värt å köpa expert Evon dårå? Funkar den fint nerför med de uppgraderingsrna?

Med vänlig hälsning

Pusha gör de på tftunedshox i England, hårdare kompressionsdämpning/jag tycker den är för känslig/aktiv med originalkompressionsdämpningen iaf på rp2:an som sitter på compen, den blir helt enkelt lite svampig och sävlig istället för rapp o trampeffektiv.

Det kostar säkert:1000-1500:- men då ingår en service hfm.
Alt 2 är att slänga in en plastbit i luftkammaren och få en mer progressiv dämpare, det kostar 200:- fox volume spacer kit(sök på detta).

Lyriken i R-versionen förlitar sig på luftfjädern som kompressionsdämpning vilket inte räcker till, den dyker gärna ordentligt vid minsta inbromsning och känns stötig och hänger inte riktigt med när det går fort, dock har den hyfsad bottomout/slutdämpning.

MicoDH kompressionsdämpare och DFR returdämpare kostar ca 2000:- exkl frakt från England och du kan be nån kunnig polare eller butik montera dessa.

Ok tack för info :). Montering mening klarar jag själv men låt som ja lika gärna kan köpa expert evon då å få bättre cykel rakt igenom

ErikH skrev:
> Pusha gör de på tftunedshox i England, hårdare
> kompressionsdämpning/jag tycker den är för
> känslig/aktiv med originalkompressionsdämpningen
> iaf på rp2:an som sitter på compen, den blir
> helt enkelt lite svampig och sävlig istället
> för rapp o trampeffektiv.
>
> Det kostar säkert:1000-1500:- men då ingår en
> service hfm.
> Alt 2 är att slänga in en plastbit i
> luftkammaren och få en mer progressiv dämpare,
> det kostar 200:- fox volume spacer kit(sök på
> detta).
>
> Lyriken i R-versionen förlitar sig på
> luftfjädern som kompressionsdämpning vilket inte
> räcker till, den dyker gärna ordentligt vid
> minsta inbromsning och känns stötig och hänger
> inte riktigt med när det går fort, dock har den
> hyfsad bottomout/slutdämpning.
>
> MicoDH kompressionsdämpare och DFR returdämpare
> kostar ca 2000:- exkl frakt från England och du
> kan be nån kunnig polare eller butik montera
> dessa.

fast då är det väl faktiskt vettigare att köpa en EVO i stället? För coil-fjädringen passar nog hans användningsområde ännu bättre?

Jag redogjorde bara vad som gicka att göra med compen som alternativ (med tanke på budget), evon har jag ingen erfarenhet av och kan inte redogöra för hur den är att köra på.

Ett tips är att gå in på mtbr.com o läs recensioner på evon och kolla hur andra upplever cykeln!

ErikH skrev:

> Ett tips är att gå in på mtbr.com o läs
> recensioner på evon och kolla hur andra upplever
> cykeln!

+1

Sportson rena large läser man på nätet verkar de va väldigt olika tycker jag, hittade sizechart på evans och står 168-180cm på medium och 180-188 på large, och jag e 182. Att prova båda och jämföra har jag ingen möjlighet till. Att ens prova en enduro så måste jag åka långt.. Vill iaf inte ha känslan att krypa ihop helt och inte "sträcka" mig fram till styret känsla, haha svårt som fasen med storleken, iaf när cykeln e så pass dyr

Specialized har väldigt lång reach på alla sina am/fr/dh ramar. Något som är värt att tänka på. Jag på 190cm trivs utmärkt på min Stumjumper Evo i strl L med en 70mm stam/750mm styre. Enduron är ytterligare lite längre, en L enduro har längre reach än en XL spitfire som vanligtvis klassas som en lång ram. Happyredaktör Westman på 187cm som testa denna rulla själv runt på en L med en reach på 445mm (430 enligt tabell) en L Enduro är ytterligare 1,2cm längre än den. Visst stora cyklar är väldigt trevligt när det går i full fart utför i någon bikepark, men det ska gå att svänga omkring hyfsat smidigt i hemma skogen också.

Tillbaka
Topp