[Köpråd] DH-frågor Glory eller Session?

• Trådstartare Trådstartare pMr
  • Start datum Start datum

pMr

Aktiv medlem
Jag behöver lite assistans. Tänkte köpa mig en DH-rigg. Har lyckats få ner kandidaterna till två.

Det här blir min första renodlade DH-cykel, har tidigare åkt utförs med en överbyggd Reign. Men nu vill jag testa en riktig hoj, med längre slag och, framförallt, rätt vinklar.

Dessa två funderar jag på.

Giant Glory 1

Glory01.jpg ht=444

Spec

size S,M,L
color Black/Red
frame ALUXX SL-Grade Aluminum, 8" Maestro Suspension
fork RockShox BoXXer Team, 203mm
shock RockShox Vivid 4.1
handlebar Truvativ Holzfeller, low rise
stem Truvativ Holzfeller, Direct Mount
seatpost Giant Connect, 30.9
saddle

Fi'zi:k Tundra w/ Manganese rails
pedals Not Included
shifters SRAM X7, rear
front derailleur MRP G2 guide
rear derailleur Sram X9
brakes Avid Elixir R Hydraulic disc 8" rotors
levers Avid Elixir R Hydraulic disc
cassette SRAM PG970DH 9speed 11-26
chain Shimano HG-93
cranks Race Face Atlas 38T
BB Race Face X-type
rims Sun EQ31 disc
hubs F. Giant tracker 20mm R. DT Swiss 340 12x150mm
spokes DT Swiss Competition Butted 14/15g
tires Michelin Hot S, 26x2.5

glorygeo.jpg ht=547

Trek Session 8

Session8.jpg ht=374

Sizes 15.25, 17.5, 19.5"
Frame Alpha Red Aluminum w/ABP, Full Floater, alloy EVO Link, E2 tapered head tube, oversized pivot bearings, replaceable derailleur hanger, ISCG, 203mm travel
Front Suspension RockShox Boxxer Race w/coil spring (15.25/17.5" red; 19.5" blue), rebound, low speed compression, internal preload, Motion Control IS, 1 1/8" steerer, 20mm Maxle DH, 200mm
Rear Suspension Fox DHX 4.0, custom "DH race tuned" w/air adjust bottom/bottom out, rebound; 8.75x2.75" (15.25" 400lb; 17.5" 450lb; 19.5" 500lb spring)
Wheels
Wheels Bontrager Big Earl Disc wheel system, 6 bolt, tubeless ready
Tires Maxxis Minion DHF, 26x2.5"
Drivetrain
Shifters SRAM X.7 trigger
Front Derailleur n/a
Rear Derailleur SRAM X.9
Crank Race Face Respond DH, 38T
Cassette SRAM PG970 12-26, 9 speed
Pedals Wellgo B087B
Components
Saddle Bontrager Race
Seat Post Bontrager Rhythm, 31.6mm, 5mm offset
Handlebars Bontrager Big Earl, 25mm rise
Stem Bontrager Big Earl, 10 degree
Headset FSA NO.57E, E2, ACB sealed bearings
Brakeset Avid Elixir R, hydraulic disc

Sessiongeo.gif ht=142

Frame Size
15.25 in S
17.5 in M
19.5 in L
A Head Angle 65.0° 65.0° 65.0°
B Seat Angle 58.0° 58.0° 58.0°
C Effective Top Tube 57.322.6 59.623.5 62.224.5
D Chainstay 44.017.3 44.017.3 44.017.3
E Bottom Bracket 36.314.3 36.314.3 36.314.3
F Offset 4.51.8 4.51.8 4.51.8
G Wheelbase 114.545.1 116.846.0 119.347.0
Actual Frame Size 38.715.2 41.916.5 45.718.0
Trail 11.04.3 11.04.3 11.04.3
Standover 83.032.7 83.032.7 83.032.7
Frame Reach 36.714.4 39.015.4 41.516.3
Frame Stack 59.823.5 59.823.5 59.823.5

Specen är ju rätt lika(vad jag kan se), och dom kostar ungefär lika.

Eftersom jag är noob på det här med DH-cyklar, behöver jag hjälp. Är det något ni ser som är till fördel för någon av dessa två? Eller är det skitsamma, kommer jag inte att känna nån skillnad? Välj den som är snyggast, typ.

Jag kommer bara att cykla på den för skoj, inget tävlande. Hammarbybacken, Gesunda och Åre. Jag är 171 cm och väger 70 kg. Har cyklat mycket i skogen, och en del utförs.

Tänker mig att jag ska ha small på båda.

/Mattias

Tror du kommer bli väldigt nöjd med vilken du än väljer. Jag hade själv föredragit Gianten då Team versionen av Boxxern ska var bra mycket trevligare än Race.

Tror på båda, blev dock inte helt såld på Gloryn när jag såg den live.
Sessionen skall väl vara grym, har väl varit en massa snack om tunn godstjocklek och bucklade underrör (som jag tror man kan skita i)
Du har inte övervägt en Sunn Radikal? Testat den en del och den känns grym!

De är väldigt, väldigt likvärdiga de där två. Jag hade valt Boxxer Team över Race samt Vivid över DHX, så Gianten för mig.

Jag har kört den gamla Gloryn i 3 säsonger och det är en riktig slitvarg och pansarvagn, bytte till en Session i våras. Jag vet att den nya gloryn inte är riktigt samma som den gamla men den nya ser ju bättre ut än den gamla då vikten är lägre och geon är lite omgjord. Båda är fina hojjar, tittar man på specsen så skulle jag säga att Gloryn har finare framgaffel medans jag tycker att Treken har bättre vinklar för ren DHracing sen tycker jag att DHXen är skönare än Vividbakdämparen.
Utseendemässigt så tycker jag att Session vinner.
Jag tror att du blir nöjd med vilken du än väljer så gå efter den du tycker är snyggast eller nåt

Lycka till

Ni som har koll på dämparna, är det bara skillnad på själva dämpfunktionen? För min nivå är det ju viktigt att "användarvänligheten" är bra. Dvs är den bättre gaffeln svårare att ställa in?

Det är inte svårare att ställa in någon gaffel/dämpare än man väljer att göra det. Så det korta svaret på den frågan är "nej".

Faktiskt är det svårare att ställa in en gaffel utan extern möjlighet till inställning av "alla" variabler eftersom man då får kompromissa mer.

Är det någon som har en bra förklaring på gaffelvinkeln på Glory? 66.5 grader verkar galet, men det kanske finns en tanke bakom?

Det är ju mer AM geometri idag.

Jag noterar också att de valt att ange gaffelns geometri, rake (?). Har inte noterat att detta anges tidigare, finns det numer speciella gafflar för olika cykelmodeller eller är det bara att alla helt plötsligt funnit en ny siffra att ange? Just rake borde ju vara detsamma på alla gafflar av en viss modell, medans trail kanske vore mer intressant eftersom denna blir resultatet av rake och rake angel (gaffelvinkel) tillsammans?

Äh, ni som kan får gärna förklara!

Fler bilder till tråden:
TrailDIAG2.jpg ht=607

Edit: Lite flummigt, vissa anger rake som gaffelvinkel medans andra anger rake som avståndet mellan axelns centrum och styrrörets centrum.

//K

Senast redigerad av en moderator:
=)

Fler bilder till tråden?

Mårten skrev:
-------------------------------------------------------
> Ahahahahahahha, jag visste det!

Det som gör mig fundersam är treken på bild har en röd ratt på undesidan som inte påminner om vad jag har på min 2010 modell av race.

Jag skulle inte tveka med att välja Gloryn. Finare dämpare och i mitt tycke är den även snyggare estetiskt. Sen vet man ju att Giant gör fina cyklar... Sen gissar jag på att Giantens Sun fälgar är finare än Trekens Bontrager... men jag kan ju ha fel så klart.

rooth skrev:
> Men 65,5 är det väl på Glory?
>
> Och hur mycket påverkar isf 0,5 grader?

0.5 grader påverkar inte mycket, men både gloryn och sessionen skulle gärna kunna ha haft en gaffelvinkel på typ 63 - 64.5 grader. Någonstans åt det hållet i alla fall.. 65.5 känns lite mer all mountain idag faktiskt.. Jag hade nog tagit gianten ändå om jag behövt välja, den är ju trots allt fint specad.

Ok, någon som verkligen kör AM med 65,5 graders gaffelvinkel?
Personligen tycker jag 67 är flackt nog, i alla fall om man har några ambitioner att kunna komma runt knixigheter.

Beror inte lämplig gaffelvinkel lite på vilken bana man tänkt köra, om man inte bara ska ligga och bränna på toksnabba stökiga och ganska raka spår utan kör mer typiskt svensk dh med flackare krokigare spår kanske lite brantare vinkel inte är helt fel?

Men ni får ju ändå tänka på att man får en helt annan "dynamisk" gaffelvinkel på en hoj med 40-40% sag på 8-9" slaglängd bak jämfört med 30-40% på en hoj med 5-6" bak, gör ändå en hel del skillnad i faktisk prestanda, om man ska vara lite mindre anal vad det gäller geometrilistor? Eller sådant funkar inte på ett forum? =P

Giant har ju begåvat flera 2010-modeller, inklusive Gloryn ovan, med vajrar och hydraulslangar på undersidan av cykeln. Vad anser happyexperterna om det? Större teoretisk risk för haveri förmodligen, men i praktiken då?

Sernevi: Om du syftar till AM-hojar så brukar de inte ha 200mm slaglängd fram heller, så de sagar mindre där också. Men man kanske har mer sag bak än fram på DH-hojar, och jämn sag på AM, då blir dynamiska geometrin annorlunda.

Sernevi har lite rätt, bakänden är oftast högre belastad på en DH än en AM. Min Sunn Radical har också 65.5 i gaffelvinkel. Lite brant tyckte jag först med Boxxer och för lite kompressionsdämpning på. Helt perfekt tycker jag nu med 20% sag fram och mer kompressionsdämpning..

För svensk DH känns det som en bra kompromiss, cykeln är fortfarande ok att dra runt på tekniska lågfartsbanor. 63 hade varit bättre på flat out/fulllfartsbanor som man kan hitta i Frankrike t ex.

Att tänka på är att båda två har rätt långa kedjestag(precis som sunnen som har 450). Det balanserar upp en del. Jag var skeptisk först till kombon ngt brantare gaffelvinkel och något längre kedjestag. Men det funkar väldigt bra i praktiken!

marran : AM med 65.5 grader är perfekt för riktig AM, dvs spanien/alperna. Och bygger på att man har en sänkbar gaffel för klättringarna. I sverige fiser man lämpligen runt med 67-68. :)

min poäng var mest att 0.5° är ingen direkt märkbar skillnad på en dh-hoj i min mening jämfört med övriga delar av cykeln. Jag tror tex det är mycket större prestandaskillnad mellan gafflarna team vs race än head anglen. Jag vet inte vilken av de två jag hade valt, men gianten är bättre specad i min mening.

Vilka ramar har egentligen 63° head angle?

edit: Commencal Supreme DH har 64 +/- 1°, Specialized Demo 8 II har 64°, Mondraker Kaiser har 65°, Evil Revolt har 64°.. Har jag missat någon hoj som går bra i världscupen? Santa Cruz V-10 har 67°, visst ja.. :)
En RS BoXXer 2010 har 568mm A-C vad jag kan hitta. 568 mm A-C och 1.5° gör att framhjulet flyttas 14.87mm, om vi sätter lite sag på det och antar ett aktict AC på 500 mm, då blir det 13.09 mm. Känner någon här skillnad på det? Greg Minaar och Steve Peat kom 2 och 3 i overallen i världscupen, hade de varit 1 och 2 med 64° head angle som Sam Hill?

Nej, tangentbordscyklister läser in alldeles för mycket i vad som är bättre än annat, det hanlar mer om personliga preferenser tror jag..

Barels vapen, Mondraker Summum har 63 grader +-2. Dvs 61-65 grader, justerbart. Dessutom justerbar kedjestagslängd 435, 440, 445, 450. Sjukt bra!

Och ja Sernevi, 15mm hjulbasförändring känns! Jag tycker personligen varje halvgrad styrvinkel gör skillnad.

Det går som sagt att påverka med andra parametrar dock. T ex sag fram/sag bak, kompressoinsupprampning fram/bak, lufttryck i däcken fram/bak, styrlagrets stack height etc.

Till trådskaparen så vidhåller jag fortfarande att båda är bra val men Gianten har en bättre gaffel och det är a och o vid utförskörning samt väldigt dyrt att uppgradera i efterhand.

Sernevi skrev:
> Nej, tangentbordscyklister läser in alldeles för
> mycket i vad som är bättre än annat, det hanlar
> mer om personliga preferenser tror jag..

Väldigt många plus på de... Det handlar om hur den känns... inte vad som står på papperet..

Kör själv en Session 88 och är galet nöjd med den.

Eftersom det vid det här laget är ganska så bevisat att trekken är ölburksmaterial så hade jag lätt kört på gloryn! :)

Palla bucklad ram direkt liksom...

Härligt, tack för alla bra synpunkter och kommentarer. Det lutar helt klart åt Gloryn.

F.M.A skrev:

> Du har inte övervägt en Sunn Radikal? Testat den
> en del och den känns grym!

Har sneglat lite på Sunn, men jag har dålig koll där. Vilken av Radicalmodellerna är det som motsvarar dessa två?

Flippad_unge skrev:
> Eftersom det vid det här laget är ganska så
> bevisat att trekken är ölburksmaterial så hade
> jag lätt kört på gloryn! :)
>
> Palla bucklad ram direkt liksom...

Eftersom Gloryn har sjunkit ganska radikalt i vikt nu till -010 så känns det lite för tidigt att säga att den inte skulle bucklas eftersom den nya modellen inte har funnits att köpa så länge.

På min reign är det 67, lite väl snävt jag skulle gärna ha 66 på den för att vara nöjd. Men jag är ju mer DH/Åre lagd och gillar inte skogsåka eller platta banor där man måste trampa ;-)

För DH vill jag ha 64-65.

Men eftersom Giant har gjort så på sin DH släde så kanske de har en tanke bakom det, mest så jag tänkte. Kanske är länkaget så att geometrin ändras när man sätter sig på hojen, eller så följer det med andra dropouts eller något annat jag inte känner till.

Det är ju som det mesta en smaksak! Man är dum som hänger upp sig på siffror innan man verkligen testat hojen, men vad kan man göra när man sitter framför en dator och det inte finns en backe på tiotals mil =)

//K

marran skrev:
> Ok, någon som verkligen kör AM med 65,5 graders
> gaffelvinkel?
> Personligen tycker jag 67 är flackt nog, i alla
> fall om man har några ambitioner att kunna komma
> runt knixigheter.
>
> Beror inte lämplig gaffelvinkel lite på vilken
> bana man tänkt köra, om man inte bara ska ligga
> och bränna på toksnabba stökiga och ganska raka
> spår utan kör mer typiskt svensk dh med flackare
> krokigare spår kanske lite brantare vinkel inte
> är helt fel?

Som ett lite inlägg från The flatlands så har jag 67 och 435 kedjestag på min skottkärra och en 888, slängde på en plattkrona som gav en lägrefront och en mycke mera styrvillig på trånga snabba partier.
Sen känns den faktisk stabil och trevlig i stök, så man måste inte ha 63-65 bara för att det skal vara så ..
Allt är ju relativt som man säger så fint

//svein

Med tanke på att Trek inte gjort några ändingar i godset (tror jag) så kan de ju procentuellt sett inte vara så många som är bucklade?

Vill fortfarande se statistik över hur många som är sålda kontra bucklade ramar!

Oavsett vad man läser om så är de just de som klagar på saker och ting som printar ner de på forumen :)

Jag håller med om att man läser lite här och var om bucklor i ramarna, men den hysteri vissa verkar tycka att det är håller jag inte med om :)

Flippad_unge skrev:
> Eftersom det vid det här laget är ganska så
> bevisat att trekken är ölburksmaterial så hade
> jag lätt kört på gloryn! :)
>
> Palla bucklad ram direkt liksom...

Som jag förutspådde blev det en kamp mellan geometritabellsrunkare.

+1 på Sernevi helt enkelt.

Och, behöver man fråga spelar det ingen roll vilken man väljer.

Mårten skrev:

>
> Och, behöver man fråga spelar det ingen roll
> vilken man väljer.

Haha. Där satt den. Väl talat. :)

Hehe!

Självklart ska man ta den som känns bäst. Personliga preferenser.. Alla parametrar påverkar varandra till höger och vänster så tabellen säger inte allt.

Westman skrev:
> marran : AM med 65.5 grader är perfekt för
> riktig AM, dvs spanien/alperna. Och bygger på att
> man har en sänkbar gaffel för klättringarna. I
> sverige fiser man lämpligen runt med 67-68. :)

Nu vet jag inte hur du klassar "riktig" AM, men det där låter ju som värre än DH vinklar. Titta på t.ex. Sunn Kern Neo, vilket ju är en AM cykel för "spanien/alperna", om man ska tro tillverkarens fina produktbilder:
68.5 graders gaffelvinkel: http://www.sunnbicycle.com/francais/velos/all-mountain/kern/article/kern-149?/=geo
(kollar man på Sunn Kern Neo LT, som klassas som "Enduro" så har den 68 graders gaffelvinkel)

AM cyklar är ju gjorda för att även trampas uppför, oftast med 5-6" slaglängd. Har du något exempel på en enda AM cykel från någon tillverkare där gaffelvinkeln är 65.5 grader? Inte ens en Göteborgshardtail med 160mm gaffel kommer ner i de siffrorna...?

/Leo

Leo skrev:
> Westman skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > marran : AM med 65.5 grader är perfekt för
> > riktig AM, dvs spanien/alperna. Och bygger på
> att
> > man har en sänkbar gaffel för klättringarna.
> I
> > sverige fiser man lämpligen runt med 67-68. :)
>
> Nu vet jag inte hur du klassar "riktig" AM, men
> det där låter ju som värre än DH vinklar.

Potäjto, potaato.. Jag pratar om AM som det som tyskarna kallar Enduro när jag pratar om så flacka gaffelvinklar. Inte skogscyklar med runt 140 i slag. Sen är det väldigt konstruktörsberoende. En del specar generellt med brantare vinklar(t ex Sunn), andra med flackare(t ex Orange).

> Titta på t.ex. Sunn Kern Neo, vilket ju är en AM
> cykel för "spanien/alperna", om man ska tro
> tillverkarens fina produktbilder:
> 68.5 graders gaffelvinkel:
> http://www.sunnbicycle.com/francais/velos/all-moun
> tain/kern/article/kern-149?/=geo

Som sagt. Det varierar enormt. Och bra är väl det, för en del gillar säkert 68 grader till utförskörning precis som jag trivs på 65.

> (kollar man på Sunn Kern Neo LT, som klassas som
> "Enduro" så har den 68 graders gaffelvinkel)
>
Vi tyckte dock i vårt test att den var alldeles för nervös för att köra hårt nerför stök med och ville ha en flackare gaffelvinkel..
http://happymtb.org/2009/06/26/sunn-kern-lt-neo-skogs-bmx/

AM-geometri blir alltid en kompromiss!

> AM cyklar är ju gjorda för att även trampas
> uppför, oftast med 5-6" slaglängd. Har du något
> exempel på en enda AM cykel från någon
> tillverkare där gaffelvinkeln är 65.5 grader?

Just 65.5 är ganska extremt. Kommer bara på en enda. Orange Alpine 160, den står också högst på min drömlista över alphojar..
http://www.orangebikes.co.uk/bikes/2010/alpine-160/
(Orange anger själva vinkeln till 66.5 men både Dirt och Wideopenmag mätte upp den till 65 resp 65.5 i verkligheten i sina tester)

Om du ökar till runt 66 grader så finns det fler alternativ.

Gaffelvinkeln i verkligheten verkar något flackare än vad tillverkarna anger i de flesta fall. Ta och mät upp din Bullit med din Z1a t ex! :)

> Inte ens en Göteborgshardtail med 160mm gaffel
> kommer ner i de siffrorna...?
>
> /Leo

Det tror jag nog några av dom gör i verkligheten. Har du mätt på t ex cjs crush? Kolla också OnOne 456 Summer season, 66.6 grader med en 130-gaffel borde ge runt 65 med 160.
http://www.on-one-shop.co.uk/acatalog/456_Summer_Season.html
Men det är ju som sagt i extremänden av spektrat och inte nåt de flesta vill ha. Speciellt inte för hemmaskogarna!

Man får komma ihåg att AM är rätt brett, ifall man räknar in allt från långslagig skogscykling med 140-hojar till alp-enduro.

Tillbaka
Topp