Köpråd: Dropper

Zooltrix

Aktiv medlem
Lilleman önskar sig en dropper i födelsedagspresent, vad ska jag titta efter? Är det värt att lägga lite extra pengar på en reverb eller ska man köpa det billigaste man kan hitta? Vilka fallgropar ska jag undvika?

Brand x ascend är väl det bästa man kan få för pengarna. Jag hade en sån i några år och den var felfri. Tror att den rullar vidare under en annan cyklist just nu. Började glappa lite i sidled efter ca. ett år.

En annan billig stolpe som jag är imponerad över är Crank Bros Highline 3. Har haft min nu i en säsong och den är fortfarande helt perfekt, dock är den inte lika mjuk som brand x stolpen. Highline 7 är betydligt mjukare men man behover också betala lite extra.

Oneup är ett annat alternativ om du behöver en längre stolpe...men min glappar onödigt mycket. Kanske bara otur med mitt ex. Iom att det verkar vara ett väldigt populärt alternativ.

En reverb har jag behövt reklamera och den som jag fick istället blev svampig lite för snabbt, det var den sista reverben som jag köpt (dock ett par år sedan).

Jag ska kolla måtten men jag tror tyvärr att det är 30,9mm på cykeln. Sen misstänker jag att det finns en fysisk begränsning i hur lång den kan vara totalt så det behöver nog vara något i de kortare klasserna.

Vart hittar man bra priser på BrandX stolpen?

Längden på originalstolpen var 380mm men den hade 125mm slaglängd. Verkar svårt och riskabelt (små toleranser) att hitta något som matchar så det få kanske bli 100mm så jag får ner totallängden.

Hur pillrigligt är det att installera med intern dragning? Cykeln är ju förberedd för det men det innebär ju inte att det är enkelt att få höljet att hitta fram. Är det värt att lägga lite pengar på en elekrisk stolpe och slippa alla problem med installation? Såg att Magura har en som inte kostar en förmögenhet, bara som en halv cykel. Är de något att ha?

Hur pillrigligt är det att installera med intern dragning? Cykeln är ju förberedd för det men det innebär ju inte att det är enkelt att få höljet att hitta fram. Är det värt att lägga lite pengar på en elekrisk stolpe och slippa alla problem med installation? Såg att Magura har en som inte kostar en förmögenhet, bara som en halv cykel. Är de något att ha?
Generellt är det inte speciellt svårt, om ramtillverkaren har tänkt till så brukar det vara smidigt. Men du kan ju ha otur och ha en ram med sämre lösning av vajer-dragningen.

Hmm, det är ju hopplöst svårt att hitta något som får plats i ramen. OneUp har en fin enligt spec som ger mycket slaglängd i förhållande till totallängd men den verkar omöjlig att få tag på...

Hur är det med RFR, Cubes dropper posts? Skulle en sådan vara värd pengarna?

OneUp får in i lager med jämna mellanrum. Anmäl din e-post till deras bevakning bara. Går också att köpa OneUp via bike-components.de.

Jag har en 180mm som jag är mycket nöjd med.

Tillbaka
Topp