Köpråd för jobbpendling

monnier

Medlem
Köpråd för jobbpendling
Tjena,

Nu här och hoppas att jag postat i rätt forum.

Jag håller på att titta på en elcykel för pendling till jobbet de dagarna jag inte behöver tjänstebilen.
Förhoppningsvis kommer det att vara ca 2-3 dagar i veckan. (ibland ingen dag och ibland 5 dagar)

Det är ca 15km enkel väg. Dvs det blir då ca 3 mil om dagen.
Kommer ha pakethållare och väskor för ombyte med mera. Dusch finns på jobbet

Har tittat på cyklar från ca 15000kr upp till 40000kr

Vad ska jag tänka på?
Det viktiga är att cykeln orkar hjälpa de dagar jag inte är motiverad att cykla.
Säkerhet och hållbarhet är viktigt
Mittmotor för att underlätta vid byte av däck.

Ska jag lägga mer pengar för en cykel som kanske håller längre eller ska jag lägga mig i lägre skalan eftersom det är första cykeln?
Alla råd och tips mottages gärna.

Nedan är en excel-fil som innehåller de cyklar jag tittat på:

//Micke

Köpråd för jobbpendling
Hej

Hmm, jag skulle säga att en elcykel som är tänkt för daglig transport har följande:

- Cykeln ska vara av ett välrenomerat märke ( detta hör ihop med punkt 3 ), helst med tydligt fäste / bas i Sverige.

- Cykeln har mittmotor och / eller elsystem från en bra / känd tillverkare. Läs Shimano, Bosch, Yamaha, Crescent Egoing mfl.

- Cykelns tillverkare via den återförsäljare som köpet görs igenom eller tillverkarens egna servicenätverk ska tillsammans kunna hantera eftermarkand på ett stabilt sätt. Oavsett om det är som lokala handlare eller online. Ett bra tipps är att ställa frågan just hur service och eftermarknad fungerar kring de märken man är intresserad av och där man tänkt handla. Ska man ha cykel som transportmedel så vill man att den alltid fungerar när man tänkt så, och när något strular ska man få snabb service. Speciellt på elcyklar så är denna del inte att förglömma.

- Cykelns konstruktion i övrigt ska vara gedigen, inte något som uppenbart kan skapa problem i framtiden. En elcykel är tyngre och körs ibland fortare. Synt förnuft och att bara titta på cykeln en stund räcker långt. Inte alltid men ibland kan det vara så att det som är snyggast inte alltid är det mest hållbararaste.

Sedan tillkommer det som man vanligtvis tänker på vid köp av vanlig pendlarhoj. Dvs bra med skivbroms eller rullbroms för funktion, och driftsäkerhet. Utanpåliggande växlar eller invändigt. Hur viktigt är kedjeskydd ( inte att glömma å svårt att eftermontera ).

Tre bra kandidater så här på rak arm är:
- Valfri Merida Espresso EQ
- Batavus Zonar
- Crescent Elder

Finns givetvis många fler. Men. De tre ovanstående är relativt billiga men har egentligen allt man behöver för en arbetshäst som ska ta en fram och tillbaka till jobbet. Relativt sportig framtoning men med bra lastförmåga. Sedan kan man lägga till lite och gå upp ett steg för mer körglädje, men så kan man alltid resonera om allt :). Har du möjlighet så ut å testkör ett par, motorer är programmerade olika och olika starka, så känslan i cyklarna skiljer en hel del beroende på vilken motor och elsystem som sitter på.

Hälsningar
A

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp