Köpråd fulldämpad mtb

wesemi

Ny medlem
Köpråd fulldämpad mtb
Hej,
Jag har en Scott scale 60 som börjar bli sliten. Dessutom är ja sugen på en fulldämpad cykel för ökad komfort och att skona ryggen en smula. Vill ha en fulldämpad cykel som fungerar för turer i Hellas och Ursvik mm men också är pedeleffektiv på grusvägar. Har kollat på Cannondale rush bla. Är det ett bra alternativ? Andra förslag?

Köpråd fulldämpad mtb
De absolut flesta FS är trampeffektiva. Det är alltid förluster på asfalt och grusväg men på skogsstig är det tvärtom effektvinster. Vad du måste bestämma dig för är om du vill ha något raceit som xc-raket eller om du vill ha något lekfullare am-likt. Plus budget då.

Jag har en ställbar hoj med 4-5"slag. För hellas tycker jag att 4.5" är perfekt. Både lite racekänsla och lite av en soffa, beroende på hur man sitter på cykeln och jobbar med benen. De 5" cyklar jag har känt på tycker jag är lite för mjuka för stigcykling (men det kompenseras ju lätt av mera luft i dämparna).

Köpråd fulldämpad mtb
Åkte lite på en Stevens med 100mm slag i helgen. Utför gick den som en dröm (tighta spår gick snabbare med den än min dh, och i stök gjorde den inte bort sig heller) och den var riktigt trevlig att trampa också. Jag blev vansinnigt köpsugen.

fluent_slx.jpg

Senast redigerad av en moderator:
Köpråd fulldämpad mtb
jag har just beställt en canyon lux ram som är riktigt lätt (1860g i stl M) och är rätt rejsig. det kommer att bli ett riktigt lätt bygge: ca 9,4 kg inkl pedaler:)

Köpråd fulldämpad mtb
Har en anthem x, kanonram i alla avseenden. Helt klart värd att kika på. S-tec Sports har en egen version som jag fann prisvärd och helt sonika köpte.

Köpråd fulldämpad mtb
JPKC skrev:
-------------------------------------------------------
> jag har just beställt en canyon lux ram som är
> riktigt lätt (1860g i stl M) och är rätt
> rejsig. det kommer att bli ett riktigt lätt
> bygge: ca 9,4 kg inkl pedaler:)

1860 gram utan bakdämparen är väll värt att nämna, eller?

Köpråd fulldämpad mtb
Jensen skrev:
> JPKC skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > jag har just beställt en canyon lux ram som
> är
> > riktigt lätt (1860g i stl M) och är rätt
> > rejsig. det kommer att bli ett riktigt lätt
> > bygge: ca 9,4 kg inkl pedaler:)
>
>
> 1860 gram utan bakdämparen är väll värt att
> nämna, eller?

Jo visst är det så. Förlåt Jensen. Sedan kollade jag igen. Det är tom 1760 i stl M. Utan dämpare så klart:)

Köpråd fulldämpad mtb
JPKC skrev:
> Jensen skrev:
> -----
> > JPKC skrev:
> >
>
> > -----
> > > jag har just beställt en canyon lux ram som
> > är
> > > riktigt lätt (1860g i stl M) och är rätt
> > > rejsig. det kommer att bli ett riktigt lätt
> > > bygge: ca 9,4 kg inkl pedaler:)
> >
> >
> > 1860 gram utan bakdämparen är väll värt att
> > nämna, eller?
>
> Jo visst är det så. Förlåt Jensen. Sedan
> kollade jag igen. Det är tom 1760 i stl M. Utan
> dämpare så klart:)

hehe, ha det ä fortfarande lätt. men tycker det är lite fel att ange en FS rams vikt utan dämpare, ä lite som att ange en hoj utan pedaler :D

Tillbaka
Topp