Köpråd gaffel för xc

lazyboy

Ny medlem
Köpråd gaffel för xc
När jag ändå ska köpa hjul, köpa gaffel samtidigt:)

Budget: ca 1000:-
Vikt på mig: ca 60 kg.
Bruk: xc, stigar rötter stenar trottoarkanter smådrops, men inga höga höjder.
Slag: 80-100mm (Om jag lägger på mer än den är byggd på lutar väl hojen bakåt?)

(Och ja jag HAR letat bland trådarna och blivit mer förvirrad innan jag gör en ny tråd.)

Köpråd gaffel för xc
Jag skulle vilja ha svar på samma fråga men kan kanske sträcka mig till 1500, vill gärna ha luft och väger typ 90. Tcksam för hjälp.

Köpråd gaffel för xc
Till lazyboy föreslår jag denna http://cgi.ebay.com/08-MOSSO-High-M...8828687QQihZ022QQcategoryZ56196QQcmdZViewItem Varför välja en tung dämpargaffel med din lilla vikt. Här sparar du ett drygt kilo i vikt med tanke på din budget. Gaffeln kostar dryga 700 spänn i Sverige om du inte har otur och måste tulla. Har du otur räcker nog pengen precis.

Atlas Sthlm tycker jag skall leta efter en begagnad Marzocchi Bomber som inte är lättast men kanske tåligast och som brukar överleva mer än en ägare.

Köpråd gaffel för xc
grymma råd och det fort, tack. The hunt begins... läser någon detta och har en ovanstående nämd gaffel alt annat kortslagit med kort ac skicka PM.

Köpråd gaffel för xc
Kombinationen en lätt kropp (kan tyvärr inte leva upp till det själv), kolfibergaffel, ett lätt framhjul med No Stans gegga (= slanglöst) och Schwalbe Nobby Nic med ett lufttryck på 2 kg eller till och med lite lägre borde ge dig kanonkomfort och en lätt front. Finns inte skäl att sätta på en tung och billig dämpargaffel då. Skall du ha en dämpargaffel som klår detta får du lägga upp fem gånger de pengar du anger från början.

Köpråd gaffel för xc
Dag Bränfeldt skrev:
-------------------------------------------------------
> Kombinationen en lätt kropp (kan tyvärr inte
> leva upp till det själv), kolfibergaffel, ett
> lätt framhjul med No Stans gegga (= slanglöst)
> och Schwalbe Nobby Nic med ett lufttryck på 2 kg
> eller till och med lite lägre borde ge dig
> kanonkomfort och en lätt front. Finns inte skäl
> att sätta på en tung och billig dämpargaffel
> då. Skall du ha en dämpargaffel som klår detta
> får du lägga upp fem gånger de pengar du anger
> från början.

Njao, det beror på hur man kör vad man gillar. Väger själv in i flugklassen och skillnaden på att köra helstelt eller med en ok framgaffel (i mitt fall MX Comp, som man får för en 1500kr nuförtiden) är rätt stor. Har du råd så köp en sån här, tycker jag: http://www.cyclecomponents.se/cgi-b...ef=&artgrp=2089&visa=1-32&Sort=Beskr&Visn=Std , kanonpris.

Köpråd gaffel för xc
Jag håller med fullständigt. Det är avsevärt mycket bättre att köpa en stel kolfibergaffel än en billig, 2 kg tyngre gaffel. Ett alternativ är att köpa en begagnad SID (väger c:a 1,4 kg) men de riskerar att vara utslitna vid köp, så det är lit ehasardartat. Dessutom får du betala mer än ett lakan för en SID, oavsett skick. Jag lekte i ett par timmar med en Kona med stel P2-gaffel häromveckan. Helt underbar känsla och vikt över stock och sten, men så anses ju P2 av en del vara bland de bättre Cromo-gafflarna som finns.

Köpråd gaffel för xc
Kommentar till nisseson, du "tynger" fronten ett drygt kilo med ditt förslag. Jag tycker fortfarande att mitt är bättre. Däremot är ditt förslag på gaffel utmärkt till "Atlas Sthlm" som har vikten inne. Marzocchi bygger jättefina och tåliga gafflar. Poängen med mitt förslag är att du med en låg kroppsvikt har begränsad nytta av en tung framdel om du inte kör väldigt aggressiv utförskörning. För vanlig körning och tex långlopp vinner du som regel på en lätt och därmed lätthanterlig cykel.

Köpråd gaffel för xc
Dag Bränfeldt skrev:
> Kommentar till nisseson, du "tynger" fronten ett
> drygt kilo med ditt förslag. Jag tycker
> fortfarande att mitt är bättre. Däremot är
> ditt förslag på gaffel utmärkt till "Atlas
> Sthlm" som har vikten inne. Marzocchi bygger
> jättefina och tåliga gafflar. Poängen med mitt
> förslag är att du med en låg kroppsvikt har
> begränsad nytta av en tung framdel om du inte
> kör väldigt aggressiv utförskörning. För
> vanlig körning och tex långlopp vinner du som
> regel på en lätt och därmed lätthanterlig
> cykel.

Du har helt rätt i tänket, men det gäller om huvudsyftet är att vara snabb som möjligt. Om man inte jagar sekunder i tävlingar utan vill ha lite mindre slagig färd och bättre kontroll i stök så är en ok dämpgaffel (typ MX Comp) att fördra framför en stel, även om resultatet blir ett kilo mer framdel.

Tycker jag. :-)

Köpråd gaffel för xc
Wow, här går det undan!
Jag tävlar inte det minsta, och vill jag vara snabb cyklar jag hellre på vägen. Det är dämpad gaffel jag tänkte mig, men jag kan tänka om. Om jag förstår poängen. Inbillar mig att dämpning hjälper lite när man själv inte är så vass? Om jag kör rakt in i en trottoarkant eller mindre sten säger det inte klonk med min nuvarande gaffel, jag tappar kanske fart men kommar över. Hur gör en kolfibergaffel?

Jag kan gå upp i pris, men kanske inte till det femdubbla.

Köpråd gaffel för xc
Till "nisseson"; OK vi tycker olika. Jag menar att du får mindre slagigt och en god kontroll med ett lätt front och ett lågt lufttryck i en slanglös front. Stelt fungerar faktiskt för mig med mitt gamla mycket lätta CrossMax á 620 gram (lättare än dagens - tyvärr bara för fälgbroms), No Stans och Schwalbe NN trots att jag väger + 90 kg. Kör med ett tryck på 1,8 - 2,0 kg. Pröva någon gång.

Til "ravy". Varför köpa en "klump" på 2,4 kg begegnad för 30 spänn mer än en ny på CC http://www.cyclecomponents.se/cgi-b...ef=&artgrp=2089&visa=1-32&Sort=Beskr&Visn=Std

Köpråd gaffel för xc
Japp, uppenbarligen olika. Jag upplever min stela cykel klart stötigare än min hardtail men det är kul iaf. Men har man möjlighet så är det bäst att man prövar själv, det finns nog lika många uppfattningar om vad som är bäst som cyklister. :-)

Köpråd gaffel för xc
nisseson skrev:
> Japp, uppenbarligen olika. Jag upplever min stela
> cykel klart stötigare än min hardtail men det
> är kul iaf. Men har man möjlighet så är det
> bäst att man prövar själv, det finns nog lika
> många uppfattningar om vad som är bäst som
> cyklister. :-)

Men är det stelt på gammalt skrot el stelt på findelar du prövat? Det tycks ju som Dag menar stelt och hightech?

Köpråd gaffel för xc
Igen, jag menar egentligen inte hightech utan lätt och lågt lufttryck! Och, jag menar att en tung person som jag som väger över 90 kg har större nytta av en dämpad gaffel än en lätt person som du. Lågt lufttryck innebär att cykeln "flyter" över stock och sten precis som med en fin gaffel. Jag påstår alltså att en lättviktare klarar sig mycket länge utan dämpad framgaffel om man har ett slanglöst montage och lågt tryck i däcken.

Om du dessutom har en lätt front kan du cykla mer aktivt, du kan lättare lyfta fronten vid hinder och orkar hålla på att vara aktiv längre. Du måste inte hålla på att tävla för att nå dessa fördelar. Men om din inriktning är åt downhill eller hård freeride skall du givetvis ha dämpgaffel. Då är ju det primära inte att "finlira" utan att grejorna skall tåla en rejäl frontning - typ din trottoarkant.

Min föreslagna gaffel är inte en ren carbongaffel utan en aluminium- täckt med carbon, samma typ som billiga carbonstyren, men den kostar en fjärdedel av en Ritcheygaffel och väger inte mycket mer. Jag tycker dessutom att den är snygg men det är ju inte funktionsavgörande (fast lite va???) Till den kostnaden kommer egentligen i min värld det slanglösa montaget som jag tror går på ca 250:-/hjul. Då kör du med vanliga (lätta) däck och utan slang. Riskerar inte genomslagspunka som du gör annars med lågt tryck och får alltså en härlig komfort. Har du en gång prövat går du nog inte tillbaka till slang. Enda nackdelen är att du inte kan använda alla däck och att det är knöligt om du hela tiden vill hålla på att byta.

Köpråd gaffel för xc
Behöver i så fall en kurs i slanglöst. Det enda slangösa jag et nåt om är barnvagnshjul så som de såg ut när jag var liten, innan de avancerat till slang.

Tillbaka
Topp