Xperia Active är helt överlägsen en Garmin Edge 800 i min värld på allt utom batteri tid då den gör mycket mer, du kan ringa !!, den är enklare och mycket snabbare, du kan dränka den, den har också ant+ som Garmin Edge, den har en bra kamera, GPS är f.ö perfekt, skulle den inte vara det på den här typen av telefon ? Jag har kört långt ut i storskogen 2 mil från närmaste ort med utan det minsta GPS tapp. När jag kommer hem så ligger träningspasset redan upplagt på t.ex endomondo.com med hastighet på hundradelen + höjdmeter, väntar fortfarande på Garmin pulsbandet - har önskat mig Garmin Vector pedalerna i hjulklapp, Har edge inbygd ficklampa för mekning i mörker ? Upplever att de flesta ändå har en telefon i tröjfickan, så varför inte ha en vattentät lur som samtidigt spårar träningspasset med alla data du kan tänka dig, vill du se hastighet och puls i så klarar den påslagen skärm uppåt 5 timmar.
Det fina är att man inte behöver stoppa den i något fodral när den redan är vattentät, för då är den värdelös då det bara är touchskärm och inga knappar. Mitt moddade VDO klickfäste som visas tidigare i tråden fungerar klockrent, lika smäckert som vilken cykeldator som helst.