Köpråd Garmin eller Sony Ericsson

Har tittat lite mer på iMapMyFitness i Xperian. Det finns förberett för effektmätare. I den svenska versionen heter det "energi". Pinsam felöversättning av någon lat typ. Dessbättre mäts den i alla fall i "rätt" enhet [Watt].

Jag kommer nog att börja testa Xperian så smått på någon joggingrunda. Får se om jag testar den på cykeln senare. Det borde ju komma något fiffigt fäste snart även om den limmade lösningen som nämnts tidigare är ett sätt att få bättre överskådlighet.

Det kommer, annars kommer det nog från Ram Mounts, som har liknande fästen för iPhone:
rap2741ap6iu4.jpg

/Leo

Frostic skrev:
-------------------------------------------------------
> jomper skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Synd att Active'n har så erbarmligt
> lågupplöst skärm.
>
> Instämmer. Förra helgen var jag helt inställd
> på att köpa en Active som verkade vara en
> trevlig lur. Väl i butik ändrade jag mig av
> flera orsaker, bl a pga skärmen. Dessutom lär ju
> luren inte klara en rejäl krasch om man har den
> monterad på styret, och då står man där utan
> telefonförbindelse när man behöver den som
> bäst (iaf om man som jag oftast kör solo sent
> på kvällarna). De smällar mina gps'er råkat ut
> för hade knappast Activen överlevt.
>
> Åkte hem med en Xperia Ray istället och har inte
> ångrat det en sekund. Gillar TeamViewer
> (fjärrstyrning) och att kunna köra precis allt
> på den via fjärrdatorerna där hemma. Kul att
> kunna köra CAD/CAM, videoredigering etc på
> luren. :-) Med lägre upplösning hade
> användningen blivit jobbig med konstant zoomning
> och scrollning. Nu i helgen blir nog Rayen
> kompletterad med en liten mus (Logitech m555b) så
> menyvalen blir snabbare och enklare i utzoomat
> läge.
>
> Garmin-gpsen kör jag med ett tag till för bästa
> orientering/loggning.

Det är lite oklart om Xperia Ray har ant+ eller inte. Kan du bringa klarhet i det?

Frostic skrev:
> cyklariskogen skrev:
> -----
> > Det är lite oklart om Xperia Ray har ant+
> eller
> > inte. Kan du bringa klarhet i det?
>
> Ray har inte ANT+.

Dåså, 1-0 till Active vs Ray. :-) Är man ute efter något att ha i skogen/cykeln eller i soffan hemma så är det lätt val tycker jag. Skärmupplösningen är inget jag prioriterar på en multimobil, hellre att den är vattentålig och har Ant+.

/Leo

Fast det är lite udda att just den telefonen inte skulle ha ant+ med tanke på att nästan alla andra av deras android har det. jaja. jag får väl köpa mig en garmin 610 och en iphone istället:) Om jag ändå ska ha två prylar att släpa på.

P

Leo skrev:

> Skärmupplösningen är inget jag prioriterar på
> en multimobil, hellre att den är vattentålig och
> har Ant+.

Det tråkiga är att man måste välja. Med Defy väljer man istället bort ANT+ men får ok skärmupplösning. :-(

Hann med en kort vända på 1:15 med Activen med mitt moddade VDO fäste, efterom det är limmat så var det behändigt att dra Actives rem runt styret ifall fästet skulle släppa, men trots gropig grusväg så satt telefonen som gjutet i bästa cykeldator stil. Jag drog iväg med 90% i batteriet och körde Endomondo Pro med skärmen påslagen hela rundan, hade 67% kvar när jag kom hem. Så det är fullt möjligt att köra 4-5 timmar med skärmen påslagen vilket räcker ledigt. Så länge jag inte har en wattmätare så kommer jag köra Endomono Pro annars finns ju iMapMyRide, gillar att passen laddas upp helt automatistk och att det går att snöa in sig i statistik hur mycket man vill. GPSen helt klockren och verkar minst lika bra som Garmins, fördelen jämfört med Garmin är att man använder telefonen hela tiden och på så sätt snabbare lär sig att nyttja alla funktioner som behövs. Jag cyklar tillsammans med flera som står o kliar sig i huvudet över sina Garmin datorer trots att de har haft dem i en hel säsong.

Först får du bestämma dig för om du ska tracka dina rundor eller ringa till en kompis. Efter detta är saken avgjord. Min kollega på jobbet ska köpa ny mibil för den har så bra kamera. Jag frågade om det inte finns en bra kamera med dålig telefon. Du förstår säkert min synpunkt.

Har själv en Garmin F305 och som någon skrev så kan du använda den till så mycket olika träning. Helt kanonnöjd.

Ps ringer för övrigt med en SE Experia och tar sällan foto... ;-) DS

Xperia Active är helt överlägsen en Garmin Edge 800 i min värld på allt utom batteri tid då den gör mycket mer, du kan ringa !!, den är enklare och mycket snabbare, du kan dränka den, den har också ant+ som Garmin Edge, den har en bra kamera, GPS är f.ö perfekt, skulle den inte vara det på den här typen av telefon ? Jag har kört långt ut i storskogen 2 mil från närmaste ort med utan det minsta GPS tapp. När jag kommer hem så ligger träningspasset redan upplagt på t.ex endomondo.com med hastighet på hundradelen + höjdmeter, väntar fortfarande på Garmin pulsbandet - har önskat mig Garmin Vector pedalerna i hjulklapp, Har edge inbygd ficklampa för mekning i mörker ? Upplever att de flesta ändå har en telefon i tröjfickan, så varför inte ha en vattentät lur som samtidigt spårar träningspasset med alla data du kan tänka dig, vill du se hastighet och puls i så klarar den påslagen skärm uppåt 5 timmar.

Det fina är att man inte behöver stoppa den i något fodral när den redan är vattentät, för då är den värdelös då det bara är touchskärm och inga knappar. Mitt moddade VDO klickfäste som visas tidigare i tråden fungerar klockrent, lika smäckert som vilken cykeldator som helst.

Ju mer jag läser i den här tråden desto mer övertygad blir jag om att min nästa telefon blir en Xperia active.

Men inte ersätter den garmins datorer som är anpassade att fipplas med under färd (vet inte hur 800:an är på denna punkt dock).

Fick mitt ANT+ pulsband igår och Arcen hittade det direkt. Borde väl ändå vara samma chipset i Active och Ray som i Arc?

evo skrev:
> Ju mer jag läser i den här tråden desto mer
> övertygad blir jag om att min nästa telefon blir
> en Xperia active.

Om du inte har behov av Xperia Actives ANT+ så tycker jag att du även bör kolla på Motorola Defy.
Ffa pga den större skärmen hos Defy så är den enl mig ett bättre köp.
Överblicken och tydligheten hos en 3,7"-skärm jmf med en lite 3,0" skiljer mycket.
Båda finns hos tex http://www.phonehouse.se så man kan jämföra dem i butik innan köp.
(Det finns iofs en del annat som skiljer förutom ANT+ och skärmstorleken)

> Men inte ersätter den garmins datorer som är
> anpassade att fipplas med under färd

+1!

/Håkan

Om man vill åka runt med en platt tv på styret så väljer man en Defy eller en Iphone, ska man se ut som en cyklande prylnörd eller prylgillande cykelnörd, välj själv. Operativet och skärmen på Active är i princip lika snabbt som en Iphone 4, jämförde nyss.

Fast du sa ju tidigare att skärmen är som vanliga mobiler i solljus. Hur hanterar du det egentligen? Det är ju en ganska stor nackdel inbillar jag mig?

Angående solljus så ser jag absolut inget problem, det är ju bara att köpa en anti-reflex (Anti glare) film, finns många färdiga till Iphone men du behöver nog klippa till den till Active.

Barnis skrev:
> Xperia Active är helt överlägsen en Garmin Edge
> 800 i min värld på allt utom batteri tid då den
> gör mycket mer, du kan ringa !!, den är enklare
> och mycket snabbare, du kan dränka den, den har
> också ant+ som Garmin Edge...

>... - har önskat mig Garmin Vector
> pedalerna i hjulklapp,

Har du hittat några appar där du kan lägga upp workouts som i Edge och basera intervallerna på effekt?
Jag har inte hittat några ännu.

Edge funkar superbt för intervaller tycker jag. Snart kommer en uppdatering till 800 som ska visa sammanfattning av fler föregående intervaller med effekt också.

Jag vet ännu inte hur väl intervaller fungerar med de appar som finns, men ser inget problem där heller då du kan stycka upp passet beroende på typen det är bara att stoppa och påbörja en nytt pass, men det hänger lite på hur upplösning är när du ska analysera passet efter och hur mycket data man kan få ut.

Nu ska jag jämföra tre stycken ant+ appar, MapMyRide, Endomondo Pro och Runtastic Pro, hade varit kul om Trainingpeaks GPS även fanns till Android.

Barnis skrev:
> Jag vet ännu inte hur väl intervaller fungerar
> med de appar som finns, men ser inget problem där
> heller då du kan stycka upp passet beroende på
> typen det är bara att stoppa och påbörja en
> nytt pass, men det hänger lite på hur

Nej, stoppa och börja ett nytt är inget alternativ.
Då har man inga programmerade intervaller alls.
Jag vill programmera hur många, långa och hur hårda intervallerna är.
När jag väl utför dem kan jag koncentrera mig på själva trampandet och lidandet.
Datorn berättar hur hårt jag måste köra och hur många intervaller jag har kvar.
Speciellt vid många korta och hårda intervaller orkar jag inte hålla räkningen.

Det kommer säkert appar, men just nu verkar ingen klara det vad jag kan se.

Hoppar in lite här, med en fråga som lyder som följer, vad ska man skaffa för mest valuta för pengarna, ett wearlink-bälte och köra med Xperia ray+sports tracker/endomondo, eller skaffa hela tjobängen med dedikerad cykeldator, bälte, hastighetssensor osv?

Johnny_slagköping skrev:
> Hoppar in lite här, med en fråga som lyder som
> följer, vad ska man skaffa för mest valuta för
> pengarna, ett wearlink-bälte och köra med Xperia
> ray+sports tracker/endomondo, eller skaffa hela
> tjobängen med dedikerad cykeldator, bälte,
> hastighetssensor osv?

cykla för tävling: hela tjobängen.
happy cykling: telefonen.
prylnörd: all of the above.

:)

cyklariskogen skrev:
> Johnny_slagköping skrev:
> -----
> > Hoppar in lite här, med en fråga som lyder
> som
> > följer, vad ska man skaffa för mest valuta
> för
> > pengarna, ett wearlink-bälte och köra med
> Xperia
> > ray+sports tracker/endomondo, eller skaffa hela
> > tjobängen med dedikerad cykeldator, bälte,
> > hastighetssensor osv?
>
> cykla för tävling: hela tjobängen.
> happy cykling: telefonen.
> prylnörd: all of the above.
>
> :)

Oki. Då blir det alternativet då:) Ett wearlink-bälte var ju inte så dyrt såg jag, inte på CRC i alla fall

Senast ändrad:
Hej!

Kör med min Samsung Galaxy S2 och Endomondo Pro... Till en början verkade det hur bra som helst.

Men efter en sommars turer så finns det lite saker att påpeka. Börjar man zooma in på kartorna så ser man att GPS-kan missa en hel del. Om jag kör samma sträcka så kan det skilja 3-400 meter i längd... Höjdskillnaderna stämmer inget vidare heller. Eftersom det sitter princip samma GPS-hårdvara i alla nya mobiler det senaste året/halvåret så bör det bli samma problem med vilken ny gps-mobil som helst...Filtreringen kan säkert skilja lite..

Hur som helst jag har tröttnat och jag vill ha bra precision för jag retar mig för mycket på detaljer. Jag har därför beställt en Garmin EDGE 500 med kadens/hastighetsgivare.

Kommer även att beställa en SerifIII GPS-puck med bluetooth och montera på hjälmen till telefonen för att få ut så maximalt bra prestanda till Endomondo. Ska enligt de som har testat bli en klar förbättring jämfört med de enklare GPS-grejerna i telefonen.

Det ska bli intressant och kunna gör lite jämförelser.

Blir jag inte nöjd så får det va... Jag har ju i alla fall försökt.

Borde väl finnas häftigare än SiRFstarIII nuförtiden eller?
Det sitter i min 3 år gamla puck.
Fungerade iofs grymt bra när jag använde det.

Tillbaka
Topp