Köpråd hardtail för stigcykling

Tobbx

Ny medlem
Hej!

Nybörjare här, började cykla i somras så jag är inte helt inne på vad branchen har att erbjuda mig.

Jag köpte mig en XC-hardtail i sommar som jag nu sålt då den inte kändes som det jag var ute efter. Den stämde inte riktigt geometrimässigt heller kände jag. Varför vet jag inte exakt! Kan inte, som en del här på forumet, titta på en geotabell och säga att cykeln kommer vara bra.
Skaffade mig även en CX att träna lite på grusvägar med, men den racklade mest så efter flera verkstadsbesök tog butiken tillbaka den och jag fick köpa mig en fatbike till ett väldigt bra pris.

Så där är jag idag - har bara en tung fatbike, som förvisso nog blir rolig i vinter när snön kommer, men jag saknar en rolig "vanlig" mtb också.

Har kikat mer mot trail hardtails och läst massor på forumet och så, och de som dyker upp i skallen först är väl Kona Honzo och typ Ragley Marley. Så den typen av cykel tänkte jag kunde vara roligare än alla räcer-mtbs som butikerna har inne!

Nu behöver jag er hjälp och rådgivning. Många butiker jag pratat med säger att jag ska ha en med 29 tums hjul för att jag är så lång (185cm) men det tycker jag låter lustigt?

Undrar alltså över cykelmodell sen kanske jag undrar om det går att diskutera hjulstorlek här med utan att det spårar ur? :-D

Har nyligt blivit förälder så budgeten är tajt, Konan är i dyraste laget för mig.

Såg även att Commencal hade en del spännande cyklar, tankar kring dem?

skogsvakt sa:
Varför HT ? Fs ger så mycket roligare upplevelse

För att man måste betala så mycket mer för en duglig FS har jag fått för mig?

Den billigaste jag hittat som ser bra ut är väl Canyon Neuron 27.5 som ligger på drygt 13000, 29 tummaren är mycket dyrare av någon anledning.

Är 189 och kör 27.5 på min trail FS. Körde 29" ht tidigare och det är inte hjulstorleken som gör skillnaden mellan cyklarna.

Okej ht är roligare å mera pålitligt fs roligt å mera förlåtande å mera mekade. Skit samma ht är kul alla cyklar är kul. Jag kör am ht 29a funkar fint till allt förutom ar vara snabb på grus vilket ändå suger. Sen så tror jag inte längden har nåt med hjulstorlek att göra mera åkstil. Men köp stål å inte alu.

EST sa:
Okej ht är roligare å mera pålitligt fs roligt å mera förlåtande å mera mekade. Skit samma ht är kul alla cyklar är kul. Jag kör am ht 29a funkar fint till allt förutom ar vara snabb på grus vilket ändå suger. Sen så tror jag inte längden har nåt med hjulstorlek att göra mera åkstil. Men köp stål å inte alu.

Vill inte heller vara snabbast på grus, därför jag letar mig bort från XC-cyklarna :D

Ah bra det du säger om åkstil snarare än längd på cyklisten. Är ett jäkla tjat om att långa personer ska ha 29" tycker jag. Jag gillar lite teknisk cykling, så då är nog 27,5 smidigare.

Ja jag kör ju astekniskt med min men.. :)
Kolla länk nedanför?
RR länken

Senast ändrad:
Jag cyklar mycket på Honzons lillebror Explosif. Den är inte riktigt lika extrem i geometrin, men hyfsat lik. Lite kortare (snarare inte lika jättelång) reach, 5 mm längre kedjestag (420 mm är fortfarande skitkort) och mindre hjul. Stålramen gör den förvånansvärt ostötig även om man såklart måste vara mycket mer aktiv och alert än på en FS. En helt fantastiskt rolig och inspirerande cykel må jag säga! Men den är dyr i förhållande till vad man får för komponenter, precis som alla andra Kona-cyklar.

Det enda jag skulle önska på den cykeln är lite bredare fälgar och mer plats för ett fett bakdäck (går knappt in större än 2,3"). Geometrin är helt perfekt för allmän stigcykling, tycker jag. Betydligt flackare än en XC-cykel men ändå rapp och lekfull.

Hade dock valt en gaffel med 140mm slag och en ram som är gjord för det. Kan inte se några nackdelar med 140mm slag för stigcykling.

leffo sa:
Hade dock valt en gaffel med 140mm slag och en ram som är gjord för det. Kan inte se några nackdelar med 140mm slag för stigcykling.

Man kan vända på det också. Varför ha så mycket slaglängd när man har noll där bak? ;-)
För min del är det punkarisken och stötigheten bak som begränsar framfarten på stig. Inte att jag "bara" har 120 mm fram.

Allt duger för stigkyckling, inkl. för liten XC ram från 2003, så länge du har brett styre, max 80mm styrstam, någon form av clipless pedaler´, någon okej gaffel (typ gammal Reba, Pike 32). Den enda fräsch grej du behöver är bra däck. Jag har en fin 160mm karbon hoj, men ibland kör jag en dirt hoj med Minion DHF däck. Och jag kan köra absolut allt i Gbg område på den.

leffo sa:

Jag håller inte med. Precis som Makten säger, varför mycke fram när man inget bak har?
Kör själv på en Ragley Marley med 140 slag, och hade gärna gått ner i slag.
HT enduro hojar med 160 i slag, måste ju vara vidrigt när fronten störtdyker?

Jag skulle sikta på 120 för en rolig HT på stig.

O när det gäller hjulstorlek, så är jag 186cm o skitnöjd med 27.5

Jag tyckte 140 mm är kanon på 29a hade jag mindre hjul kan jag nog tänka mig ha mera slag. Den dyker ju bara när man tokbottnar å då brukar det vara till platt så då gör det inget att allt blir brant en sekund?

EST sa:
Ja jag kör ju astekniskt med min men.. :)
Kolla länk nedanför?
RR länken

Coolt!
Jag är ny, svamlar mycket. ;-) 29 funkar nog utmärkt, hänger nog mest på gubben bakom styret!

JojjeM sa:
Vad innebär "begränsad budget"?
Om det inte är för dyrt kanske On-One Dee Dar kan vara värd en titt http://www.on-one.co.uk/i/q/CBOODEEDARGX1/on-one-deedar-sram-gx1-mountain-bike .

Dock verkar det lite lotteri att handla där. Mycket strul och obefintlig support för vissa medan det är smooth sailing för andra.

/Johan

Har kollat mycket där faktiskt, men har hört väldigt mycket negativt om deras leverans och kundtjänst så de går nog tyvärr bort. Synd!

purre sa:
leffo sa:

Jag håller inte med. Precis som Makten säger, varför mycke fram när man inget bak har?
HT enduro hojar med 160 i slag, måste ju vara vidrigt när fronten störtdyker?

Jag skulle sikta på 120 för en rolig HT på stig.

O när det gäller hjulstorlek, så är jag 186cm o skitnöjd med 27.5

Jag tror inte jag behöver massa slaglängd, 120 räcker säkert här kring Luleå :-))

Ah kul med feedback ang hjulen. Jag har provat 29" litegrann och cyklat en hel del på 27,5 i sommar. Tror jag giillar 27.5 bättre faktiskt. Lättare att manövrera när man cyklar teknisk terräng så där jättesakta , tycker jag iallafall

Makten sa:
Jag cyklar mycket på Honzons lillebror Explosif. Den är inte riktigt lika extrem i geometrin, men hyfsat lik. Lite kortare (snarare inte lika jättelång) reach, 5 mm längre kedjestag (420 mm är fortfarande skitkort) och mindre hjul. Stålramen gör den förvånansvärt ostötig även om man såklart måste vara mycket mer aktiv och alert än på en FS. En helt fantastiskt rolig och inspirerande cykel må jag säga! Men den är dyr i förhållande till vad man får för komponenter, precis som alla andra Kona-cyklar.

Det enda jag skulle önska på den cykeln är lite bredare fälgar och mer plats för ett fett bakdäck (går knappt in större än 2,3"). Geometrin är helt perfekt för allmän stigcykling, tycker jag. Betydligt flackare än en XC-cykel men ändå rapp och lekfull.

Tack för tipset! Dock ganska dyr som sagt :-( Det är iallafall en liknande cykel jag letar, men för de pengarna får man väl en ok fs? :-)

Birden känns mest lockande hittils, kanske pga priset med men mest för att de var jävligt fina!

Kolla Ragley då fast jag har ingen koll på pris köpte bara ram. Men bra att ha å göra med vid garanti å annat. Vilket är värt mycket enligt mig. Ramarna går ofta att få till bra pris åtminstone?

purre sa:
leffo sa:

Jag gick ner från 140 till 100 en gång. Det gör jag inte om igen.

Varför ska man ha dämpning fram för när man inte har det bak?

Tillbaka
Topp