Köpråd HT AM.

orlfane

Ny medlem
Köpråd HT AM.
Hej behöver lite hjälp att hitta en hardtail för att cykla runt i bergen häromkring och leka lite.
har ganska tråkig budget på 12 papp men har kollat runt lite och hittat på dessa (är nybörjare så vet inte så mycket)

vill man ha större däck är gamla standard 26 eller ska man satsa på 27.5?
kommer det bli tungt att cykla uppför med dessa cyklar? kommer ju bli mycket både upp och ner då jag måste cykla upp för att kunna leka på vägen ner.

en 2014 års HT 26 dock bara 9 växlar som kanske är lite tråkigt när man ska cykla mycket både uppför och neför?
http://www.commencal-store.co.uk/Mobile/MBSCProduct.asp?pdtid=12709874

en 27.5 HT kommer dock inte in fören 15 juni vet inte om jag orkar vänta men dom större däcken är kanske bra?
http://www.commencal-store.co.uk/Mobile/MBSCProduct.asp?pdtid=15147396

en annan 26 HT i Carbon
http://www.on-one.co.uk/i/q/CBOO456CEVOX5/on-one-456-evo-carbon-sram-x5-mountain-bike

vet inte riktigt om det här är bra cyklar för de pengarna men lite hjälp skulle uppskattas!
Tack tack!

Köpråd HT AM.
Jag har en 27,5 ht am gaffeln och ramen är bra, räkna med att byta växlarna och att naven kommer vara struliga.

Har bytt till 1x9 type 2 med n/w på min och tycker jag det är en bra cykel för den slanten, går att kötta rätt bra på den.

26an är tuffare med det var mest gaffeln och inte hjulen som gjorde att jag tog 27,5an. Dom har ju lite på outlet också, förra årets 26a i rosa med kedjesryrare är så cool!

Köpråd HT AM.
jag hade definitivt inte köpt en 26:a, skulle du vilja byta/uppgradera cykel om nåt år eller två, ska du vara glad om du ens får en fjärdedel av det du gav för en 26"..men trender kommer o går...

Köpråd HT AM.
johnny165 skrev:
-------------------------------------------------------
> jag hade definitivt inte köpt en 26:a, skulle du
> vilja byta/uppgradera cykel om nåt år eller
> två, ska du vara glad om du ens får en
> fjärdedel av det du gav för en 26"..men trender
> kommer o går...

Varför köpa en cykel med tanken på andrahandsvärde? Varför inte köpa en cykel som passar en själv bäst...den cykeln kanske man inte säljer och skiter då i andrahandsvärde.

Köpråd HT AM.
Kollar hela tiden efter begagnade AM cyklar men måste stämma med storlek på ram och så har jag ingen lust att åka Sverige runt för att hämta en.

Så om jag förstår nu då så ska jag nog vänta till den 15 juni så den med 27.5 jul kommer in. Vill dock ut så fort som möjligt! Det pirrar lite i benen..

Jag vart lite sugen på förra årets rosa 26. bra pris för ok grejer. Men om det är helt fel att köpa 26?

Köpråd HT AM.
Nej det är inte fel att köpa 26". Det har funkat i urminnes tider och kommer att fungera många år framöver. Visst kan andrahandsvärde vara lägre på en 26" men om det inte är något du prioriterar så är det hur lugnt som helst att köra på en 26".

Jag kör på en 26", dock fs men jag upplever det inte som ett hinder för egen del och jag oroar mig inte för att jag inte får ut pengar OM jag nu kommer att sälja den någon gång. Jag har cykeln för att jag vill cykla på den och inte för att jag sen vill sälja den med en bra marginal.

Köp det som känns rätt och det du vill ha. Dock är det lätt att hetsa fram ett köp när lusten för cykling är stor.

Tillbaka
Topp