köpråd mrb 4-7000kr

ozzian89

Medlem
köpråd mrb 4-7000kr
Jag har kollat på xxl och de har en Felt på erbjudande för 6000kr och har även hittat grand canyon 3.0 för 7500kr.

Vad ska man kolla på?
använder cykeln till o från gymmet 10km landsväg, men även för hundrastning, 10km grus/traktorväg.

kommer ej att tävla.

köpråd tack!

Ozz

köpråd mrb 4-7000kr
I den prisklassen ... att det är en snygg färg.
Du får alltid någon/några budget-komponenter blandat med någon lite bättre.
Kolla så det är hydraliska skivbromsar, aluminiumram och inte sämsta Shimano eller SRAM-växelgruppen. Googla och se hur de förhåller sig sinsemellan.
Om möjligt undvik även fjäderdämpare, luftdämpare är klart att föredra, men det kan bli svårt i den prisklassen.
Undvik fulldämpad, sikta på en hardtail dvs enbart dämpad framgaffel.
Eller, nu när hösten kommer, köp en bättre begagnad. Du får garanterat bättre komponenter då.

köpråd mrb 4-7000kr
Tackar.
Idag har jag en biltema mtb för 3500kr som är 7 år gammal, så allt är väl bättre.

Det står 9 växlar, räcker det för att cykla landsväg till gymet och en traktorstig i skogen?
canyon 4.0 kostar 1000kr mer, skiljer det mycket.
många frågor

Några andra förslag?

köpråd mrb 4-7000kr
Frakt tillkommer på Canyon, så AL3 kostar 8000 kr.
AL4 för 9000 kr är bättre, Recon Silver luftgaffel är avsevärt bättre än XC30 stålfjädergaffel, 2x10 växlar är trevligare än 3x9 växlar.

Kanske denna Scale 970 med 2x10 drivlina och stålfjädergaffel i stl Large för 7100 kr inkl. frakt kan vara intressant https://www.startfitness.co.uk/cycl...-scale-970-mens-mountain-bike-red-249854.html
Bättre ramgeometri och drivlina än AL3, dessutom billigare.

Vill man lägga mera pengar och ha mera MTB för pengarna är Scale 710 Plus i stl Large med RS Recon gaffel 120 mm slaglängd, dropper stolpe, breda fälgar och däck, boost axlar fram/bak för bara 9500 kr inkl frakt betydligt mycket mera cykel än Canyon AL4.
https://www.startfitness.co.uk/cycl...-scale-710-plus-womens-mtb-purple-249709.html

Senast ändrad:
köpråd mrb 4-7000kr
oj, vad massa info, tackar.

luftgaffel, det är väl mest vid tuff körning mot rötter mm det har betydelse, och går dessa ställa om från styret?
2x10 växlar låter för mig mycket bättre.

Är Scale bättre än Canyon 3.0?

ligger jag mitt emellan M och L?

köpråd mrb 4-7000kr
Den scale 710 Plus är väl den som en forumets just beställt?

Intressant att höra varför han till slut valde den, jo även om han bor i garaget ännu:):)

köpråd mrb 4-7000kr
ozzian89 sa:
ligger jag mitt emellan M och L?
Nej, M är typiskt 165-175, L 175-185, XL 185-195.

Scott Scale 970 har bättre mått och vinklar i ramen än Canyon AL 3 och 4. Ramen är bättre.

Ignorera Canyon's storlekstabell, den är helt fucked-up. XL med 430 mm reach för 192-204 cm lång cyklist? Jo tjena, jag är 194 cm och behöver ca 470 mm reach.

Senast ändrad:
köpråd mrb 4-7000kr
Kan man säga att scale 710 plus är bättre i skogen men annars duger den vanliga scale?

Kan man ställa framfjädern från styret på någon av dessa?
Och 27,5" eller 29" är det något jag behöver bry mig om?

köpråd mrb 4-7000kr
ozzian89 sa:
luftgaffel, det är väl mest vid tuff körning mot rötter mm det har betydelse, och går dessa ställa om från styret?

Luftgaffel innebär att du kan justera FJÄRDERNS hårdhet efter din vikt och hur mjuk/hård Du vill att din gaffel skall vara, från ena dagen till den andra. Mindre luft = mjukare, mera luft = hårdare. Det är bara att pumpa med en pump, asenkelt och överlägset stålfjäder. Om du inte vill ha fjädring, varför tittar du på cyklar med fjädring?

En stålfjäder är så hård som den är, du måste köpa en annan stålfjäder och byta till en mjukare eller hårdare stålfjäder för att ändra fjädringens hårdhet. Vilket innebär att den sällan är lagom hård.

Fundera inte på ev. reglage på styret, eller inte, det är en icke-fråga. Det är bättre utan. Mindre skit på styret och färre kablar som behöver underhållas. Vill du mot förmodan låsa gaffeln finns en spak på höger gaffelben ca 20 cm från din hand, inte speciellt svårt att vrida på. Remote är meningslöst, säljargument på stormarknaden, bensinmacken och biltemacyklar.

köpråd mrb 4-7000kr
Tack igen för all kunskap.
När är 27,5" mot 29" att föredra?

Min tanke om fjädringen är väl att den kommer aldrig att ändras MEN trist om stålfjädern är för hård eller mjuk för min tyngd!

köpråd mrb 4-7000kr
29" Scale 970 är bättre på allt och billigare än AL 3.

AL4 är en sämre cykel (ram) än Scale 970 men AL4 har en bättre luftgaffel. Med tanke på prisskillnaden 7,1 vs 9 K hade jag ändå valt Scale 970 för att det är en bättre ram. För 1900 kr kan man ropa hem en bättre luftgaffel om man vill, ungefär som denna som inte är optimal i slaglängd, men du förstår principen https://happyride.se/annonser/ad.php?id=60604

Scale 710 Plus är mera mtb med dropper, fetare hjul och Recon luftgaffel med längre slaglängd. Den är inte bättre (eller sämre) som asfaltcykel men skulle du ge dig ut i skogen är den bättre lämpad än de andra ovan. Fet rabatt gör den riktigt prisvärd. Fin cykel, helt klart.

Senast ändrad:
köpråd mrb 4-7000kr
ozzian89 sa:
Min tanke om fjädringen är väl att den kommer aldrig att ändras MEN trist om stålfjädern är för hård eller mjuk för min tyngd!
88 kg är ändå en "bra vikt" för en standard stålfjäder. Kanske att den är lite mjuk, men bättre det än att den är för hård. Tycker jag i alla fall.

köpråd mrb 4-7000kr
ozzian89 sa:
men det är väl pund?
970 kostar då 8k
710 plus 10700kr
Du kan väl välja SEK som valuta i butiken? Inte säker på att jag förstår frågan. Detta är vad jag ser i min webbläsare:

Bilagor

• Start2.png
    Start2.png
    142.4 KB · Besök: 122
köpråd mrb 4-7000kr
ok jag tog priset och körde i valuta.se, men vad bra:)

Tack Sixten, du är suverän på newbies:):)
Kan du även förklara när 27,5" är bättre än 29" i mitt fall?

710 är ju 27,5"

Tyvärr är jag sådan att hellre köpa lite dyrt en gång och gråta än att köpa för dåligt och gråta ofta.
Och om det ej framkommit så är det asfalt och grus till 90%
Tänker man km och %
asfalt 60%
grus 30%
skog 10%

köpråd mrb 4-7000kr
ozzian89 sa:
Och 27,5" eller 29" är det något jag behöver bry mig om?
Scale 970 med 29x2,2" däck har en diameter på 732 mm.
Scale 710 Plus med 27,5x2,8" däck har en diameter på 726 mm.
Skillnad 6 mm är ingen skillnad. De rullar över hinder i skogen lika bra. Plusdäcken ger bättre komfort.
Scale 710 Plus ram/gaffel funkar även med 29" hjul, om man skulle vilja byta till högre fälgar med lägre däck.

Skillnad i däck (mönster, gummiblandning, stomme, vikt etc.) är viktigare än om det är dimension x eller y.
Scale 970 levereras med Maxxis Ikon i budgetversion https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=233066 som rullar rätt bra på asfalt men är kass i skogen.
Scale 710 Plus levereras med jättedyra Maxxis Rekon Plus https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=182127 med top-of-the-line stomme och gummiblandning, som kanske (?) inte rullar lika lätt som budget-Ikon på asfalt, men de är ett överlägset däck i skogen. För att det en dyrare och lyxigare konstruktion.

Bilagor

• 20180719_Maxxis.jpg
    20180719_Maxxis.jpg
    280.6 KB · Besök: 86
Senast ändrad:
köpråd mrb 4-7000kr
aha , bara 6 mm, då är det strunt samma för mig.

då är det bara framgaffeln som skiljer och 2300kr.

ful röd färg mot den snygga purple:):)

nej 970 är nog given för mig.

Tack alla och speciellt till sixten.

köpråd mrb 4-7000kr
Skit, den dyrare är ju halva priset på, kommer ju aldrig köpa en cykel för 19 k nån annan gång......

så kanske jag går upp till den.

kan någon säga varför den sista jag länkade till är sämre?
växlar,ram eller vad?

jag vill ju kunna lite mer bike efter detta:):)

köpråd mrb 4-7000kr
ozzian89 sa:
däcken är sämre på 980 har någon lärt mig:):)
Ja även om det är något mindre hjul (27.5) på Scott 700-serien jämfört med 900-serien, så är däcken på 710 PLUS bredare och fylligare (högre) vilket passar bra speciellt för något tyngre cyklister som dig och mig.

Själv väger jag ca 90-95 kg och kör på 27.5 x 3.0 men 27.5 x 2.8 är inte illa det heller. Sväljer mer ojämnheter och ger så att säga mer flow vid rätt lufttryck, jämfört med vanliga "smala" 29-tumsdäck.

Senast redigerad av en moderator:
köpråd mrb 4-7000kr
980 funkar utmärkt till ditt användningsområde. Den är billigare att köpa. Enklare med 1x11 och utan dropper, färre prylar som behöver service. Bra rabatt. Bra köp.

710 Plus är den bättre cykeln. Ramen har moderna boost axlar fram/bak (jämfört med QR bak på den andra), lyxigare hjul och däck, dropper, bättre gaffel. 50% rabatt är mer än 34% så man får ännu mera cykel för pengarna.

Om du har planer på att utöka andelen stigcykling och/eller köra stökigare stigar med rötter, stenar, drops etc. så är 710 Plus överlägsen.

Jag kan inte välja åt dig. Än mindre trampa åt dig, det får du göra själv ;)

köpråd mrb 4-7000kr
nej men air är luft så jag antar det är luftfjädring?

7700kr eller 9500kr hmm!

är verkligen 1x11 växel bättre, ja att det är mindre som kan strula men bättre?

köpråd mrb 4-7000kr
ozzian89 sa:
alltså är 11 växlar bättre än 20?
20 växlar är i princip 14 växlar för att resten av dem överlappar varandra. Samma utväxling finns på två olika ställen liksom.
Skillnaden är dock att 11 växlat i detta fall har 382% omfång medan 2x10 (14 växlar) har 536% omfång.

Sedan är den lägsta utväxlingen på 2x10 cyklarna i detta fall 0,61 vilket är oanvändbart lågt, så det är bara 13 växlar som är användbara eftersom framklingorna 22T + 36T är onödigt små. 24T + 38T hade varit bättre val av klingor.

Högsta växel på respektive cykel är 2,73 resp 3,27 vilket i princip innebär att den ena cykeln går i 27,3 km/h och den andra 32,7 km/h när du trampar lika snabbt.

Omfånget 382% på den 11-växlade cykeln kan ändras genom att sätta dit en 11-46T kassett som har 418% omfång, alltså större skillnad mellan lättaste och tyngsta växel, men med större skillnad mellan resp. växel såklart.

Bilagor

• vxl10.png
    vxl10.png
    8.3 KB · Besök: 144
köpråd mrb 4-7000kr
köpråd mrb 4-7000kr
Gå all in och slå till på 710:an.
Skulle du råka upptäcka glädjen i att cykla i skogen så kanske du inte behöver komma på dig själv med att vilja uppgradera till en bättre cykel det första du gör.

köpråd mrb 4-7000kr
Klorofylltalibanen sa:
Skulle du råka upptäcka glädjen i att cykla i skogen så kanske du inte behöver komma på dig själv med att vilja uppgradera till en bättre cykel det första du gör.
Jag skulle ju just beställa, nu får jag sova på saken!

köpråd mrb 4-7000kr
ozzian89 sa:
Klorofylltalibanen sa:
Jag skulle ju just beställa, nu får jag sova på saken!
Missa inte rabattkoden "GET10". Ger dig dryga hundringen i rabatt.

köpråd mrb 4-7000kr
bikarna skulle det vara, hehe telefonjäk-en.

nej det är inte lätt att välja, redan 980 är i dyraste laget för en newbie men skit om jag ångrar mig senare.

Skillnaden förutom däcken då som skiljer 1000kr i inköp är väl mest:
20 växlar mot 11 och luftdämpning bak om jag fattat rätt, båda har väl luftdämp fram?

Att den ena är dammodell har väl inget med mått att göra, båda är L ?

Tillbaka
Topp