Köpråd mtb nybörjare

Burra08

Medlem
Köpråd mtb nybörjare
Hej jag hade tänkt börja med mtb, men vet inte vad jag ska köpa för cykel, bestämt mig för en hardtail 29 eller 27,5, funderar på en vitus nucleus.. budget 5-7k

Köpråd mtb nybörjare
175, 90kg vältränad tränat gym i flera år! Tänkte ha att cykla till jobbet och även kunna cykla i skogen för att få lite konditionsträning, blir nog mest platt grusväg har inte så mycket mer spännande efter norrlandskusten!

Köpråd mtb nybörjare
+1000 kr
12,9 mot 14,3 kg är stor skillnad, om vikten stämmer i verkligheten.
RockShox mot Suntour gaffel (bättre, enklare underhåll).
Octalink mot Square Taper vevlager och vevparti, enligt specifikation men syns inte på bilderna kan jag tycka (viktskillnad, styvare, modernare teknik).
Lite lyxigare Shimano växlar, vet inte om det är någon skillnad egentligen.

Köpråd mtb nybörjare
Om du ska köpa hardtail så skulle jag valt vitusen men den där heldämpade ser helt OK ut. Rekommenderar just heldämpat för nybörjare om man tänker riktig stig då man kan fokusera mer på flåset och sedan har en cykel att växa i. Skulle bytt däcken ganska omgående, 1000kr för nya däck.

Däremot så måste du veta om du ska börja cykla, tråkigt med en större utgift som man säljer direkt.

Senast ändrad:
Köpråd mtb nybörjare
Köpråd mtb nybörjare
JTF sa:
Det gäller sannerligen att vara på rätt sida om 70-gradersgränsen! :-)
I detta fall är det mer än HA som skiljer mellan ramarna. Om du orkar sätta dig in i cyklarnas geotabell.
Kolla längd på överrör och hjulbas t.ex.
Största storlek förra årets modell har överrör 625 och hjulbas 1136. Ett skämt!

Bilagor

• Blizzard29.png
    Blizzard29.png
    46.6 KB · Besök: 104
Köpråd mtb nybörjare
Sixten Fors sa:
JTF sa:
Det gäller sannerligen att vara på rätt sida om 70-gradersgränsen! :-)
I detta fall är det mer än HA som skiljer mellan ramarna. Om du orkar sätta dig in i cyklarnas geotabell.
Kolla längd på överrör och hjulbas t.ex.
Största storlek förra årets modell har överrör 625 och hjulbas 1136. Ett skämt!
Ja, jag bara busade lite.
Personligen gillar jag skarpt skillnaden från gammal Scale på 70 grader (71 till och med?) till min nuvarande Cujo på 68,5 grader. Så små sifferskillnader som gör så mycket i praktiken.

Köpråd mtb nybörjare
Burra08 sa:
Köper nog en Nucleus VRS! Så får man prova först och köpa en FS sen! Hade dock velat ha 10 kassett och deore!
Det blir bra. Du kan även cykla på en Nucleus Large om du vill ha en längre cykel. Kolla skillnaden i reach på superkorta Torrent och modernare Nucleus :)

Bilagor

• Nuke4.png
    Nuke4.png
    2.4 KB · Besök: 99
Köpråd mtb nybörjare
2017 Sentier 27,5 är en "lyxigare" cykel än 2018 Nucleus 29 VRS.
120 mm Recon vs. 100 mm RS30 gaffel.
Genomgående axlar vs. QR
Deore 2x10 vs. Shimano 2x9
Lite lättare

För pengarna är Sentier en bättre affär.

Men...
2017 Sentier 27,5" har en helt annan ram som är betydligt kortare än 2018. Och en hel del andra skillnader som faktiskt rättfärdigar prisskillnaden upp till årets modell.

2017 Medium/17"/43 cm har 418 mm reach och 1127 mm hjulbas vilket är litet för 175 cm cyklist.
2018 Small har 413 mm reach och 1134 mm hjulbas.
2018 Medium har 432 mm reach och 1155 mm hjulbas.
2017 Medium är lika liten som 2018 Small, vilken rekommenderas till 160-170 cm cyklist.

2018 års Sentier 27,5" http://www.wiggle.se/vitus-sentier-mountainbike-2018-deore-1-x-10/
2018 års Sentier 29" http://www.wiggle.se/vitus-sentier-29-mountainbike-2018-deore-1-x-10/
Båda funkar bra i storlek Medium / 17" / 43 cm för 175 cm cyklist.

Köpråd mtb nybörjare
Sentier 29 är jättefin men slutsåld i 43 CM.
Sentier 27+ har plats med 29x2.0" hjul och däck, kanske något större än så.
Nukeproof Scout 290 är väl också slutsålda i all utföranden och storlekar?

Köpråd mtb nybörjare
Både Vitus och Nukeproof är varumärken som ägs av Wiggle CRC. Jag förmodar att de producerar cyklar så fort de hinner och att Sentier, Escarpe, Scout m.fl. modeller kommer att fyllas på löpande under året. Det vore dåligt för affärerna att stå utan cyklar i ett halvår innan 2019 års modeller kommer.

Köpråd mtb nybörjare
Lånar tråden lite,

Är sugen på att köpa en mtb HT och är helt grön på området, har cyklat en del på min flickväns mtb dock nästan uteslutande på asfalt.

Jag vill ha en egen cykel och ge mig ut på stigar/grusväg enbart i motionssyfte, vi snackar alltså inte något hardcore med hopp och liknande. Cykeln ska palla lite stigningar, trädrötter osv.

Cykelfördelningen lär vara asfalt 50% stigar 30% skog 20%. Jag tänker mig att jag köper en uppsättning med mindre grovmönstrade däck som jag kan slänga på de perioder jag vet att jag kommer köra mycket asfalt.

Jag är 180cm, normalbyggd. Ramstorlek L känns mest rätt. För ändamålet tycker jag att en budget på 10k borde ge mig hyfsat vettiga grejer som duger till mitt användande.

Har kikat på följande:

https://www.cykloteket.se/artikel/scott-aspect-910/

https://www.chainreactioncycles.com/se/en/vitus-sentier-29-bike-deore-1x10-2020/rp-prod181508

Är sentier 29 det givna valet? Kan Aspecten fylla mitt behov för 2k mindre? Har jag missat någon cykel inom min prisklass?

Tack på förhand!

Köpråd mtb nybörjare
Tack för snabb återkoppling!

Däckbyte är jag helt med på. Hur dyrt är det att byta utväxling (en grov uppskattning)?

Är aspecten helt ute ur leken utifrån mitt behov? Av det jag läst har den bara fått oändligt med glåpord efter sig (främst pga. ramen?). Men är den verkligen så dålig?

Köpråd mtb nybörjare
I värde för pengar är den nog rätt mycket sämre. Om den är sämre på asfalt vet jag inte.

Klingor brukar väl kosta från 250 spänn men jag vet inget om det vevpartiet.
Har du starka ben så kanske inte du tycker att det inte får plats stor nog klinga.

Det är i alla fall l fall en trail hoj så ha rimliga förväntningar

Tillbaka
Topp